De werking van het bit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:09

jumpgirl schreef:
Ik heb een poosje bitloos gereden, maar nu weer terug gegaan naar dubbelgebroken bustrens.
En mijn paard rijd met bit beter dan zonder bit, omdat hij zonder bit het idee heeft niet te hoeven werken en dus helemaal uiteen loopt en geen spieren meer traint.

"Dat jouw paard het idee heeft"?
Ik denk eerder dat jij je paard zonder bit niet 'aan het werk' wist te zetten en uit elkaar liet lopen. Rijtechnische kwestie dus.

jumpgirl schreef:
Met bit ontspant hij vanuit zijn rug en zoekt dan naar mijn handen, zo loopt hij zelf (dus zonder druk op mijn teugels) meer bij elkaar en traint dus spieren.

Ik heb dit zelf ervaren, want hij had een gespierde kont en na een periode van bitloos rijden was er niets meer van die kont over.. nu ik weer een tijdje met bit rijd komt deze bespiering langzaam maar zeker weer terug.

Goh, een metalen voorwerp in de mond zorgt voor ontspanning in de rug en bespiering in de billen. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. :+

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:34

@ jumpgirl, bedankt voor de link, erg intressant.

Ik gebruik zelf een touwhalster, vooral voor wandelen en longeren. Ideaal, en aanrader om deze bij jonge paarden onder het hoofdstel te hebben. Moet je onderweg afstappen om eng iets, dan kan je paard met touwhalster veel makkelijker er langs leiden, als met hoofdstel. Heb ik in de praktijk getest. ;)
Af en toe rijd ik Ascot met datzelfde halster in de bak. Zelfde probleem als Jumpgirl; verzameling is heel ver te zoeken, zeg maar gerust afwezig. Rijtechnische mankementen...mischien. Maar ik denk dat ook 'tussen de oren van het paard' meespeelt
Ascot gedraagt zich alsof het een speel uurtje is, compleet met houden van lopend buffet (je bent een haflinger of niet) Het gaat zelfs zover dat Ascot het op een bokken zet, puur uit joligheid. Val ik er af, dat staat hij stil, terwijl hij met gericht bokken maakt dat ie weg komt als ik val. Ik vind het daarom verre van veilig bitloos met hem de straat op te gaan.

@ joviban; geeft druk op de neus dan een ontspannen rug en bespierde billen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:28

Juut schreef:

Ik merk al dat jullie er niets van begrijpen want het niet doen.

Even een stukje elementaire anatomie van het dressuurpaard uit de praktijk. Dat is een modern gefokt sportpaard en is totaal anders dan dat in de millennia ervoor, dûh!

Dit paard vindt het fijn om het bit op te zoeken en met de juiste mate van weerstand biedende hand drukt de onderkaak tegen de oorspeekselklier waardoor het hoofd een knik voorover maakt.
Dat trekt via een verbinding aan de binnenste achterhoef waardoor het paard beter ondertreedt. Dit ontlast de voorhand doch de verbinding prikkelt ook de bilspieren en het resulterende dichtknijpen van de billen voorkomt dat die ontlasting tijdens de kür ontsnapt.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:30

Stipje, ik ga dit filmpje vanavond of morgen even kijken :j

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:37

Ik vind het filmpje erg knap gemaakt, petje af, dat doe ik diegene niet na. Toch vind ik wel dat het zo is dat hiermee wordt gesugereerd dat zonder bit rijden vele malen beter is. Ik denk dat zonder bit rijden inderdaad ook goed is, maar ik denk niet dat met bit rijden heel slecht is. Ze hebben het er ook over dat een paard z'n mond dan opent.. ik rij met een dubbelgebroken bit (heb meerdere voor meerdere hoofdstellen en het ene heeft een plat middenstukje, de andere bol, de ene is een watertrens en de ander een bustrens), maar ik rij ook vaak genoeg dan alleen met bit en kopstuk, geen neusriem o.i.d. en mijn paard houdt z'n kaken mooi op elkaar, loopt ontspannen, licht in de hand, een mooi laagje schuim, lekker knabbelend. Ik zie niet was dan aan sowiets verkeerd iss. Ik denk dat het inderdaad vervelend is voor een paard (vooral omdat zij erzelf weinig aan kunnen doen) als er constant wordt getrokken in de mond en alles, de mond heel strak wordt dicht gesnoerd, maar ook denk ik dat het afhankelijk is per ruiter en bit. De ene ruiter is de andere niet, net zo bij bitten. Er zijn genoeg ruiters die super en ontspannen rijden met hun paarden zonder hulpteugels of ditjes en datjes en met paarden met mooie gesloten mondjes (zonder dat die dichtgesnoerd moeten worden).

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:30

Huertecilla schreef:
Juut schreef:

Even een stukje elementaire anatomie van het dressuurpaard uit de praktijk. Dat is een modern gefokt sportpaard en is totaal anders dan dat in de millennia ervoor, dûh!

Dit paard vindt het fijn om het bit op te zoeken en met de juiste mate van weerstand biedende hand drukt de onderkaak tegen de oorspeekselklier waardoor het hoofd een knik voorover maakt.
Dat trekt via een verbinding aan de binnenste achterhoef waardoor het paard beter ondertreedt. Dit ontlast de voorhand doch de verbinding prikkelt ook de bilspieren en het resulterende dichtknijpen van de billen voorkomt dat die ontlasting tijdens de kür ontsnapt.

Ik begrijp je bovenstaande post niet; wat doe ik niet? Wat probeer je uit te leggen met de anatomie van het huidige dressuurpaard?
Zelf rijd ik een haflinger, niet bepaald modern gefokt :+ (stel je een uit de kluiten gegroeid ouderwets type voor) Daarnaast rijd ik hem westerngericht. Nog wel met teugelcontact (we zitten beiden in de omschoolfase), maar met een lage langere halshouding.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 08:02

Huertecilla schreef:
Juut schreef:

_O- Ik begrijp hem wel. :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:12

Jumpgirl je plaatst zoveel onjuistheden in je bericht dat ik het echt niet kan laten op er op te reageren.

jumpgirl schreef:
Ik heb een poosje bitloos gereden, maar nu weer terug gegaan naar dubbelgebroken bustrens.
En mijn paard rijd met bit beter dan zonder bit, omdat hij zonder bit het idee heeft niet te hoeven werken en dus helemaal uiteen loopt en geen spieren meer traint.
Met bit ontspant hij vanuit zijn rug en zoekt dan naar mijn handen, zo loopt hij zelf (dus zonder druk op mijn teugels) meer bij elkaar en traint dus spieren.

Ik heb dit zelf ervaren, want hij had een gespierde kont en na een periode van bitloos rijden was er niets meer van die kont over.. nu ik weer een tijdje met bit rijd komt deze bespiering langzaam maar zeker weer terug.

Als jouw paard bitloos niet ontspannen, nageeflijk en over zijn rug kan lopen dat betekent imo dat jij je paard bitloos niet kunt rijden, en niet dat je paard het idee heeft dat hij zonder bit niet hoeft te werken. Een bit is echt geen middel om je paard te laten ontspannen en nageeflijk en over zijn rug te laten lopen, dat zou een gevolg van jouw rijkunsten moeten zijn, bit of bitloos.

jumpgirl schreef:
Daarbij ben ik van mening dat veel mensen bitloos dusdanig fout gebruiken, dat het meer last geeft aan het paard en als deze zelfde ruiters met bit rijden. Dit omdat de meesten van jongs af aan geleerd wordt om met bit paard te rijden.

Wanneer zij dan overstappen op bitloos ZONDER daarbij les te nemen, geven zij teveel druk en verkeerde signalen aan het paard, waardoor het rijden alleen maar bemoeilijkt wordt.

Ik ben benieuwd hoe mensen bitloos fout gebruiken?

Ongeacht of je met of zonder bit hebt leren rijden, als je goed hebt leren rijden rij je voornamelijk met je zit en je benen. Ik heb de overstap naar bitloos zonder specifieke begeleiding gemaakt en het is prima gegaan. Mijn paard stond al prima aan de hulpen terwijl ik nog met bit reed en na enkele dagen een beetje te wennen aan de bitloze optoming reden we gewoon weer op hetzelfde niveau verder als voorheen met bit. Ik zeg altijd dat de overstap naar bitloos makkelijk gemaakt is als je je paard met bit ook al op de juiste wijze rijdt.

jumpgirl schreef:
Ik zelf vind een crossropebridle en een croslink verschrikkelijke bitloze optomingen. een sidepull vind ik redelijk, maar vaak onduidelijk naar het paard toe. een hackamore vind ik dat niet verkocht mag worden aan mensen die er geen verstand van hebben, want als je die niet juist gebruikt, kan dit erg veel schade aanrichten.

Wat vindt jij onduidelijk aan een sidepull?
De meeste hackemores vind ik inderdaad ook geen fijne optomingen :n

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:44

Ik vind het een vaag filmpje.
Het komt bij niet echt geloofwaardig over. Het is lekker makkelijk om het bit de schuld te geven mischien moet hij eens gaan beginnen bij de ruiter die erop zit. Bitloos kan ook heel scherp in werken:S

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:36

Daan_Ordeal schreef:
Jumpgirl je plaatst zoveel onjuistheden in je bericht dat ik het echt niet kan laten op er op te reageren.

jumpgirl schreef:

Als jouw paard bitloos niet ontspannen, nageeflijk en over zijn rug kan lopen dat betekent imo dat jij je paard bitloos niet kunt rijden, en niet dat je paard het idee heeft dat hij zonder bit niet hoeft te werken. Een bit is echt geen middel om je paard te laten ontspannen en nageeflijk en over zijn rug te laten lopen, dat zou een gevolg van jouw rijkunsten moeten zijn, bit of bitloos.

jumpgirl schreef:
Daarbij ben ik van mening dat veel mensen bitloos dusdanig fout gebruiken, dat het meer last geeft aan het paard en als deze zelfde ruiters met bit rijden. Dit omdat de meesten van jongs af aan geleerd wordt om met bit paard te rijden.

Wanneer zij dan overstappen op bitloos ZONDER daarbij les te nemen, geven zij teveel druk en verkeerde signalen aan het paard, waardoor het rijden alleen maar bemoeilijkt wordt.

Ik ben benieuwd hoe mensen bitloos fout gebruiken?

Ongeacht of je met of zonder bit hebt leren rijden, als je goed hebt leren rijden rij je voornamelijk met je zit en je benen. Ik heb de overstap naar bitloos zonder specifieke begeleiding gemaakt en het is prima gegaan. Mijn paard stond al prima aan de hulpen terwijl ik nog met bit reed en na enkele dagen een beetje te wennen aan de bitloze optoming reden we gewoon weer op hetzelfde niveau verder als voorheen met bit. Ik zeg altijd dat de overstap naar bitloos makkelijk gemaakt is als je je paard met bit ook al op de juiste wijze rijdt.

jumpgirl schreef:
Ik zelf vind een crossropebridle en een croslink verschrikkelijke bitloze optomingen. een sidepull vind ik redelijk, maar vaak onduidelijk naar het paard toe. een hackamore vind ik dat niet verkocht mag worden aan mensen die er geen verstand van hebben, want als je die niet juist gebruikt, kan dit erg veel schade aanrichten.

Wat vindt jij onduidelijk aan een sidepull?
De meeste hackemores vind ik inderdaad ook geen fijne optomingen :n

nou ik heb hier een filmpje dat ik bitloos rijd. een van de eerste keren, maar je kan zien dat hij geen enkele spier echt gebruikt. vooral niet in zijn nek. ookal is het wel ontspannen:
http://www.youtube.com/watch?v=x4PqxuYzyfQ

en begrijp me nietverkeerd, ik vind bitloos rijden best fijn, voor buitenritten of gewoon lekker relaxed hobbelen om het zo maar te noemen. misschien had ik ook wel de verkeerde bitloze optoming, dat zou zomaar kunnen.

Maar je paard naar beneden rijden doe je toch met druk op de teugels en je been, en die druk die dan dus op de neus komt ipv in de mond, vind hij niet fijn en reageert hij dus niet zo op als dat ik dezelfde hulp met bit zou geven. het enige wat ik doe is kleine minuscule kneepjes in de teugels en aan het been houden, zodra hij iets nageeft geef ik hem ruimte maar houd wel contact. Maar doe ik dit bitloos dan begrijpt hij het waarschijnlijk niet, maar negeeflijk wordt hij er niet van.
druk op de neus is gewoon niets voor hem. en een CRB is niets voor mij.

Maar ik heb bij mij op stal meiden gezien die met een dr cook systeem reden en met een CRB reden en die gebruikte m dusdanig fout dat het paard er wonden van kreeg op zijn hoofd. En dat ligt wel degelijk aan de ruiter die het dan fout gebruikt.
Laatst bijgewerkt door Billy12 op 20-11-09 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:39

Juut schreef:

Nee natuurlijk niet.
Je paard gymnastiseren en ontspannen rijden doe je niet dmv druk op de teugels en aan de voorkant zitten inwerken. Niet in de mond en niet op de neus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:46

jumpgirl schreef:
nou ik heb hier een filmpje dat ik bitloos rijd. een van de eerste keren, maar je kan zien dat hij geen enkele spier echt gebruikt. vooral niet in zijn nek. ookal is het wel ontspannen:
http://www.youtube.com/watch?v=x4PqxuYzyfQ

Nogmaals, dat ligt niet aan je paard en ook niet aan de optoming (tenzij het paard deze crb niet prettig vindt, maar volgens mij vindt hij het zo te zien wel oké).
Ik weet niet of je altijd zo rijdt (recht toe recht aan), maar om je paard goed te gymnastiseren, zou je veel meer overgangen, tempowisselingen en figuren moeten rijden, wendingen maken, vaak van hand veranderen, schoudervoor, wijken, etc etc etc en vooral ook een goede zit en houding moeten hebben. Met je zit, houding, centrum, focus en benen rijden. Bit of geen bit.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:18

is goed, normaal rijd ik wel meer figuren etc.
maar voor het filmpje reed ik alleen voltes :)
Laatst bijgewerkt door Billy12 op 20-11-09 12:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:22

Jumpgirl Ik vind het er in het filmpje wel fijn en ontspannen uit zien, ik denk dat dit een mooi uitgangspunt zou kunnen zijn om bitloos te gaan dressuren. De optoming vind ik minder geschikt, ik zou eerder voor een sidepull of het kruislingse systeem (Dr Cook of kingekruisd) kiezen.

Verder ga ik in het bericht van Joviban mee.

Dat jouw stalgenoten hun paard met een CRB en Dr Cook hoofdstel weten te verwonden vind ik heel bijzonder. Dan wil ik niet weten hoe die mensen op hun paard zitten en wat ze met hun teugels doen :n

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:26

Daan_Ordeal schreef:
Jumpgirl Ik vind het er in het filmpje wel fijn en ontspannen uit zien, ik denk dat dit een mooi uitgangspunt zou kunnen zijn om bitloos te gaan dressuren. De optoming vind ik minder geschikt, ik zou eerder voor een sidepull of het kruislingse systeem (Dr Cook of kingekruisd) kiezen.

Verder ga ik in het bericht van Joviban mee.

Dat jouw stalgenoten hun paard met een CRB en Dr Cook hoofdstel weten te verwonden vind ik heel bijzonder. Dan wil ik niet weten hoe die mensen op hun paard zitten en wat ze met hun teugels doen :n

nee dat wil je niet weten inderdaad.. ik heb ze 2x uitgelegd dat ze niet een paard een volte in moeten trekken en voor halthouden niet aan de teugels moeten gaan hangen. maar nu kijk ik maar gewoon de andere kant op.

Heb momenteel een barefoot Contour. Deze kan ik met bit en als side-pull gebruiken. ben alleen nog opzoek naar teugels met clips eraan.
Deze sidepull wil ik wel gaan proberen. heb ook les gehad van een vrouw die bitloos les geeft. maar de crb was inderdaad niks voor dressuur..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:43

...en zo ligt de kern van het onderwerp weer in het drijfzand van geneuzel over oneigenlijke zaken.

De kern van het onderwerp is dat een bit pijn doen en schaadt.
Alleen theoretisch niet als je er niet aan trekt.

Van al diegenen die beweren zonder kracht op de teugel te rijden heeft volgens mij NIEMAND geméten met welke kracht hij/zij rijdt.
Hier is meermalen getoteost wetenschappelijk verantwoord onderzoek over. Wederom neemt niemand van deze boevnstaande meningroepers de moeite om kennis te nemen van dit onderzoek.

Het bit is wat inwerking en werking betreft niet verschillend van een prikband bij honden met de kanttekeing dat die prikband niet in de weg zit als er geen druk op staat en het bit wel.

Even samenvattend:

1. Een bit werkt op basis van wel/niet overschrijden van de pijngrens en laat aan bot en gebit zichtbare schade achter.

2. Dierenmishandeling.
Het onnodig veroorzaken van letsel of pijn bij een dier of het onnodig schaden van zijn gezondheid, dan wel het laten verrichten van werk dat de kracht van het dier te boven gaat.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:30

Mooi filmpje met een duidelijke uitleg!

Tsja, hoe kun je nu voor jezelf nog goedpraten dat je met bit rijdt, vraag ik me af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:10

jumpgirl schreef:
Maar je paard naar beneden rijden doe je toch met druk op de teugels en je been

Nee. Helemaal fout. Je wilt dat je paard ontspant en dat hij vanuit ontspanning gaat zakken en in een later stadium van voren langzaamaan omhoog komt. En nièt dat hij wijkt voor druk/pijn.
In de krul vragen/dwingen heeft niets met ontspanning, nageeflijkheid of gymnastiseren te maken.
jumpgirl schreef:
het enige wat ik doe is kleine minuscule kneepjes in de teugels en aan het been houden, zodra hij iets nageeft geef ik hem ruimte maar houd wel contact. Maar doe ik dit bitloos dan begrijpt hij het waarschijnlijk niet, maar negeeflijk wordt hij er niet van.

Het 'nageven' wat jij bedoelt, is het inknikken ten gevolge van de druk/pijn die je paard voelt. Maar dit is géén nageeflijkheid! Dit is wederom in de krul rijden dmv sponsen/kneden/knijpen/zaagjes. Die 'miniscule kneepjes' vindt je paard namelijk dermate hinderlijk/vervelend/pijnlijk dat hij een houding opzoekt om daar maar van af te zijn. En dat is 'in de krul', want zodra hij dat doet, hou jij op met hem in z'n mond te treiteren.
jumpgirl schreef:
druk op de neus is gewoon niets voor hem. en een CRB is niets voor mij.

Nou, het lijkt mij eerder - als ik jouw manier van rijden en gedachtengang zo lees - dat druk op de neus hem geen pijn genoeg doet om uit noodzaak dan maar in te knikken. Jij krijgt je paard niet in de krul zonder bit. Maar dat heeft totaal niets met nageeflijkheid te maken.
De crb is niet zo geschikt voor dressuur, maar wanneer je een goede ruiter bent die puur met de zit rijdt, dan doet de optoming er niet zo heel veel toe, want dan zit je namelijk niet telkens met de teugels te pulken en moet het met een crb ook lukken.
jumpgirl schreef:
Maar ik heb bij mij op stal meiden gezien die met een dr cook systeem reden en met een CRB reden en die gebruikte m dusdanig fout dat het paard er wonden van kreeg op zijn hoofd. En dat ligt wel degelijk aan de ruiter die het dan fout gebruikt.

En wat denk je wat er in de monden van die paarden gebeurt als zij met bit rijden? Nu is het zichtbaar dat ze te ruw rijden, laat dat een eyeopener voor ze zijn.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:27

Huertecilla schreef:
De kern van het onderwerp is dat een bit pijn doen en schaadt.
Alleen theoretisch niet als je er niet aan trekt.

Ik geloof ook zeker wel dat een paard het bit best voelt hoor, zeker als ik hem niet vind luisteren en er aan trek. Dat het schaadt heb ik alleen nog maar op Bokt gehoord dus daar wil ik eerst meer over horen. Misschien is het bitloos rijden wel toekomstmuziek als het algemeen gezien gaat worden als mishandeling. Tot die tijd vind ik het een heel prima hulpmiddel/martelwerktuig of wat men ook blieft om een paard mee te berijden. Wat niet wegneemt dat de discussie over het bit niet interessant is.

Het filmpje laat bijvoorbeeld zien dat een gebroken bit tegen het verhemelte klapt, is mogelijk, maar volgens mij spelen de breedte van het bit/de kaak, de mate van teugeldruk en de hoofdhouding van het paard ook een rol. Voor hetzelfde geld klapt het bit wel naar voren ipv naar boven in de mond, of kan een goed passend bit helemaal niet zover dubbelklappen.

Daarbij is Nederland een erg ontwikkeld land waar paardenwelzijn hoog staat en enorm actueel is. In andere landen is de omgang met het paard, of sterker nog, met het bit misschien wel eerder aan verbetering toe. Vandaag nog mooie voorbeelden gezien van bitmisbruik hier in Spanje ;)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:29

quote="liljebo"]
Huertecilla schreef:
Juut schreef:

_O- Ik begrijp hem wel. :D[/quote]

IK begrijp het nog steeds niet, dus dan maar weer de vraag of je het uit kunt leggen ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:34

Kelly_ann schreef:
Dat het schaadt heb ik alleen nog maar op Bokt gehoord dus daar wil ik eerst meer over horen.

Wie niet zoekt, zal ook niet vinden.

Zie de wetenschappelijke :list: welke ik op dit topic vermeld heb :)*

Dat heeft NIETS met de paardenwereld van doen dus heeft geen enkel ethisch- of ruiterbelang.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:36

Even serieuze vragen om uitleg;

JoviBan schreef:
jumpgirl schreef:
Maar je paard naar beneden rijden doe je toch met druk op de teugels en je been

Nee. Helemaal fout. Je wilt dat je paard ontspant en dat hij vanuit ontspanning gaat zakken en in een later stadium van voren langzaamaan omhoog komt. En nièt dat hij wijkt voor druk/pijn.
In de krul vragen/dwingen heeft niets met ontspanning, nageeflijkheid of gymnastiseren te maken.

Hoe bereik je die ontspanning?
Als ik Ascot niet begrens (door spelen met de teugel, niet trekken ;) ), zet hij het op een rennen. Niks ontspanning

JoviBan schreef:
jumpgirl schreef:
het enige wat ik doe is kleine minuscule kneepjes in de teugels en aan het been houden, zodra hij iets nageeft geef ik hem ruimte maar houd wel contact. Maar doe ik dit bitloos dan begrijpt hij het waarschijnlijk niet, maar negeeflijk wordt hij er niet van.

Het 'nageven' wat jij bedoelt, is het inknikken ten gevolge van de druk/pijn die je paard voelt. Maar dit is géén nageeflijkheid! Dit is wederom in de krul rijden dmv sponsen/kneden/knijpen/zaagjes. Die 'miniscule kneepjes' vindt je paard namelijk dermate hinderlijk/vervelend/pijnlijk dat hij een houding opzoekt om daar maar van af te zijn. En dat is 'in de krul', want zodra hij dat doet, hou jij op met hem in z'n mond te treiteren.

Ik vind kneden en zagen een wereld van verschil, maar goed.
Wat doe jij om je paard al dan niet bitloos nagevelijk te rijden dan?

Billy12

Re: De werking van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:44

van bovenstaande vragen ben ik ook wel benieuwt naar de antwoorden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:50

Juut schreef:
Als ik Ascot niet begrens (door spelen met de teugel, niet trekken ;) ), zet hij het op een rennen. Niks ontspanning

Optomen betekent begrenzen.
Daar is geen bit voor nodig en ook geen straf.
Je kan ook grenzen aanleren door belonen.
Zie mijn site.

Je hebt er in extrema zelfs geen fysieke optoming voor nodig.
Denk maar na: we hebben allemaal veel grenzen in ons doen en laten zonder fysieke optoming. Het meeste kent ook geen strafgrens doch we ´belonen´ onszelf door ons aan onze eigen normen te houden.

Een fysieke optoming communiceert echter wel heel makkelijk omdat het voor ons mensdier logisch en instintief coherent is en dat is voor het paard goed begrijpelijk.
Vandaar dat de Cook-optoming een erg goede keuze is.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:56

Cook-optoming kwam er in de test anders niet best uit...dacht ik.

Verder rijd ik een... eh...nogal eigenzinnige haflinger :+ Die is niet onder de indruk van een bitloze optoming an sich. :P