Jumpgirl je plaatst zoveel onjuistheden in je bericht dat ik het echt niet kan laten op er op te reageren.
jumpgirl schreef:Ik heb een poosje bitloos gereden, maar nu weer terug gegaan naar dubbelgebroken bustrens.
En mijn paard rijd met bit beter dan zonder bit, omdat hij zonder bit het idee heeft niet te hoeven werken en dus helemaal uiteen loopt en geen spieren meer traint.
Met bit ontspant hij vanuit zijn rug en zoekt dan naar mijn handen, zo loopt hij zelf (dus zonder druk op mijn teugels) meer bij elkaar en traint dus spieren.
Ik heb dit zelf ervaren, want hij had een gespierde kont en na een periode van bitloos rijden was er niets meer van die kont over.. nu ik weer een tijdje met bit rijd komt deze bespiering langzaam maar zeker weer terug.
Als jouw paard bitloos niet ontspannen, nageeflijk en over zijn rug kan lopen dat betekent imo dat jij je paard bitloos niet kunt rijden, en niet dat je paard het idee heeft dat hij zonder bit niet hoeft te werken. Een bit is echt geen middel om je paard te laten ontspannen en nageeflijk en over zijn rug te laten lopen, dat zou een gevolg van jouw rijkunsten moeten zijn, bit of bitloos.
jumpgirl schreef:Daarbij ben ik van mening dat veel mensen bitloos dusdanig fout gebruiken, dat het meer last geeft aan het paard en als deze zelfde ruiters met bit rijden. Dit omdat de meesten van jongs af aan geleerd wordt om met bit paard te rijden.
Wanneer zij dan overstappen op bitloos ZONDER daarbij les te nemen, geven zij teveel druk en verkeerde signalen aan het paard, waardoor het rijden alleen maar bemoeilijkt wordt.
Ik ben benieuwd hoe mensen bitloos fout gebruiken?
Ongeacht of je met of zonder bit hebt leren rijden, als je goed hebt leren rijden rij je voornamelijk met je zit en je benen. Ik heb de overstap naar bitloos zonder specifieke begeleiding gemaakt en het is prima gegaan. Mijn paard stond al prima aan de hulpen terwijl ik nog met bit reed en na enkele dagen een beetje te wennen aan de bitloze optoming reden we gewoon weer op hetzelfde niveau verder als voorheen met bit. Ik zeg altijd dat de overstap naar bitloos makkelijk gemaakt is als je je paard met bit ook al op de juiste wijze rijdt.
jumpgirl schreef:Ik zelf vind een crossropebridle en een croslink verschrikkelijke bitloze optomingen. een sidepull vind ik redelijk, maar vaak onduidelijk naar het paard toe. een hackamore vind ik dat niet verkocht mag worden aan mensen die er geen verstand van hebben, want als je die niet juist gebruikt, kan dit erg veel schade aanrichten.
Wat vindt jij onduidelijk aan een sidepull?
De meeste hackemores vind ik inderdaad ook geen fijne optomingen