Wie is voor verhoging van kinderbijslag teken petitie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:33

Bulck, ik geloof dat wij er ongeveer hetzelfde in staan alleen jij verwoordt het iets diplomatieker geloof ik :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:34

Wordt er ook niet al rekening gehouden met bv een uitkering of je kinderen hebt? Dus dat je dan ook meer uitkering krijgt dan iemand zonder kinderen?
(want zo ja, denk ik: dan worden de mensen met kinderen al gesteund die het al financieel zwaarder hebben.)

Ik zou iig zelf nooit kinderen 'nemen' op basis van de hoogte van de kinderbijslag. Je moet het ook kunnen redden zonder de bijslag, bijslag is een extra'tje.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:35

Ik kan me overigens wel goed voorstellen dat KB erg welkom is, wanneer je twee of drie kinderen op het middelbaar onderwijs hebt zitten, en de schoolgelden moeten betaald worden. Niet iedere school doet aan deelbetalingen. Mooi is het dan ook dat de bijdrage aan boekengeld is afgeschaft, waardoor de schoolgelden wel behoorlijk zijn verlaagd.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:36

Natuurlijk heb je er altijd profiteurs tussen zitten, die kinderen nemen om de KB, tuurlijk. Maar moeten de we daarom de hele boel maar afschaffen? Dan is in mijn ogen niet eerlijk tegenover de rest.

Ik ga waarschijnlijk een hele gevaarlijke uitspraak doen, maar ik vind een groot verschil zitten tussen een kind en een paard. Een paard is een huisdier, en natuurlijk is dat belangrijk voor je en kan je het als een soort kindje zien, maar het blijft een huisdier. Hoe kun je een huisdier nou met een kind vergelijken?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:38

Zonder paarden, draait de wereld wel door (plat gezegd). Maar wij hebben ook de kinderen nodig voor ons zelf. Daar zitten ook de toekomstige zusters en broeders bij die mijn achterste moeten wassen later!
Dus dat vergelijk snap ik eerlijk gezegd ook niet...

Maar goed, kinderbijslag hoeft van mij ook echt niet afgeschaft te worden want kinderen zijn nu eenmaal duur en ja... wij hebben ze ook nodig. Maar verhogen van de KB? nee dat vind ik grote onzin. Het is mooi dat het bestaat, maar het mag van mij part nog wel een langere tijd bevroren worden.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:40

Welshcobfan schreef:
Zonder paarden, draait de wereld wel door (plat gezegd). Maar wij hebben ook de kinderen nodig voor ons zelf. Daar zitten ook de toekomstige zusters en broeders bij die mijn achterste moeten wassen later!
Dus dat vergelijk snap ik eerlijk gezegd ook niet...

Maar goed, kinderbijslag hoeft van mij ook echt niet afgeschaft te worden want kinderen zijn nu eenmaal duur en ja... wij hebben ze ook nodig. Maar verhogen van de KB? nee dat vind ik grote onzin. Het is mooi dat het bestaat, maar het mag van mij part nog wel een langere tijd bevroren worden.

Mee eens.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:41

Vam alleen de KB kan je geen kinderen onderhouden hoor, ik althans niet.
Heb een zoon van 7 en een dochter van 5,verschrikkelijk blij met ze en stapelgek op ze gun ze alles wat ze willen, maar ook ik moet op de centjes letten.
De KB gaat hier meestal op aan de kleding en de schoenen.
Ze wouden beide heel graag een nintendo dat wordt hier niet van gekocht daar hebben ze voor gespaard.
De kinderbijslag is hier welkom en zal zeker geen nee zeggen.
(en ze lopen niet in merkkleding,af en toe wel eens wat tweedehands of in de uitverkoop)
Laatst bijgewerkt door Florale op 12-10-09 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:41

Citaat:
Natuurlijk heb je er altijd profiteurs tussen zitten, die kinderen nemen om de KB

Nou...Voor de KB hoef je geen kind te nemen hoor, er moet toch echt geld bij _O-

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:44

Waaw, ik las de openingspost en ik dacht meteen: ik kan hier niet gaan typen wat ik denk!

En vervolgens…. denken mensen 7 pagina's lang hetzelfde als ik.

KB verhogen…. onzin ten top.

Ik vraag me af met wat voor reden de KB ooit eens lang geleden eigenlijk is begonnen. Wordt het geen tijd deze (gefaseerd) af te schaffen?

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:44

Oke sorrie, my mistake. Maar dat werd er volgens mij gesuggereerd, vandaar :) Het ging erom, dat de goeien het moesten ontgelden ;)

Ik snap trouwens ook niet waar iedereen zich mee bemoeit. Al zal je van dat geld wél een nintendo kopen ipv van een nieuwe winterjas, dan is dat nog altijd de keus van de ouder. Ik bepaal toch ook niet wat een werkende van z'n loon koopt?

Welshcobfan, jij kan het beter verwoorden dan ik ;) Prima hoor die paardenbelasting, maar dan moet dat paard ook belasting betalen zodra het volwassen is. Anders hou je de cirkel niet rond.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:45

Only_Hellen schreef:
Ik kan me overigens wel goed voorstellen dat KB erg welkom is, wanneer je twee of drie kinderen op het middelbaar onderwijs hebt zitten, en de schoolgelden moeten betaald worden. Niet iedere school doet aan deelbetalingen. Mooi is het dan ook dat de bijdrage aan boekengeld is afgeschaft, waardoor de schoolgelden wel behoorlijk zijn verlaagd.

Maar dat weet je toch?? Als je voor je kind kiest dat die kosten erbij komen?
Ik ben nu zelf een belg, gelukkig uit een gezin van zelfstandigen. Maar wij zijn met 4 kinderen thuis geweest. Zonder dat mijn ouders in aanmerking kwamen voor kinderbijslag. ook dan dienden 4 schoolgelden betaald te worden alsmede boeken etc.

Maar mijn ouders hebben nooit dat afhankelijke willen hebben, zij hebben gekozen voor ons, dus zij hebben er alles aan gedaan om van ons te maken wat we vandaag zijn.

Dus kb is een goed initiatief voor de echte hulpbehoevenden, maar voor de overgrote hoop is het een verworven recht geworden en dat stoort me.
Kijk als een 2 verdiener gezin, plots komt terug te vallen op een inkomen, dan zou een Kb, al dan niet tijdelijk, tussen kunnen komen om die periode van werkloosheid te overbruggen van de ene verdiener.
Zelfde geld voor het plots overlijden, of zware problemen.
Op die manier kan eventueel het bedrag opgetrokken worden voor diegene die het echt nodig hebben, maar zou ook een algemene mindset moeten doen veranderen. Kinderen kosten nu eenmaal geld. Dus les is zorg dat je financieel al sterk genoeg staat voor je eraan begint

vuurneon

Re: Wie is voor verhoging van kinderbijslag teken petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:46

Is de KB ondertussen niet al inkomensafhankelijk geworden?
Want ik vind het natuurlijk wel grote onzin als mijn zus kinderbijslag krijgt, terwijl zij en haar man een goede baan hebben en genoeg inkomen hebben. (die heeft de KB echt niet nodig)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:48

Buiten het feit dat ik helemaal vóór paarden ben ;) , slaat de vergelijking natuurlijk nergens op. Als niemand meer een paard zou nemen, zou dat geen ramp zijn.

Maar als er helemaal geen kinderen meer geboren zouden worden.....

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:49

Ja maar waar ga je de grenzen trekken? Wanneer zeg je dan van; ja jij niet, ja jij wel. Dat kun je toch niet maken?

vuurneon

Re: Wie is voor verhoging van kinderbijslag teken petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:50

Inkomen laten toetsen, net zoals met een bijstands uitkering: als je onder een bepaald niveau zit krijg je financiele steun van de overheid om toch op een minimum te komen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:51

Welshcobfan schreef:
Inkomen laten toetsen, net zoals met een bijstands uitkering: als je onder een bepaald niveau zit krijg je financiele steun van de overheid om toch op een minimum te komen.

Inderdaad en als je onder een bepaalde grens zit geen kinderen punt!

Eerst voor jezelf kunnen zorgen, dan pas voor een ander

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:52

Nou zover wou ik niet gaan...
Meer in het kader van: onder een bepaalde grens wel KB en erboven gewoon afschaffen die hap!
(en van mij part de mensen die net boven de grens zitten, een kleine KB geven).

Zo kun je toch aardig wat geld besparen lijkt mij....

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:53

bulck schreef:
Welshcobfan schreef:

Inderdaad en als je onder een bepaalde grens zit geen kinderen punt!

Eerst voor jezelf kunnen zorgen, dan pas voor een ander

En dan? Verplichte voorbehoedsmiddelen met een sterke controle en verplichte abortus bij onverhoops toch zwanger?

Je bankrekening kan toch niet bepalen of je kinderen mag?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:54

Welshcobfan schreef:
Meer in het kader van: onder een bepaalde grens wel KB en erboven gewoon afschaffen die hap!

Dat vind ik dan verkeerd. Dus boven een grens val je eraf, maar als je er onder zit niet. Zou eerder die laatste kritisch bekijken, want deze zijn dus financieel al niet in staat om voor een kind te zorgen

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:54

Op inkomen prima, maar dan wel zo dat de mensen met een hoger inkomen toch íets krijgen. Wel minder dan de mensen met een lager inkomen, maar toch iets.

Dus, als jij je hele leven dezelfde baan houdt, omdat je niet anders kan, en dus je leven lang een laag inkomen houdt, zou je nooit kinderen mogen krijgen? Ik vind niet dat jij kan bepalen of iemand wel of niet kinderen krijgt, iedereen (uitzonderingen nagelaten) heeft recht om kinderen te krijgen. En omdat je toevallig niet zo slim bent als een ander, of voor mij part het fijn vind om putjeschepper te zijn, zou je nooit aan kinderen mogen beginnen? Klinkt niet erg sociaal.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:55

bulck schreef:
Welshcobfan schreef:

Dat vind ik dan verkeerd. Dus boven een grens val je eraf, maar als je er onder zit niet. Zou eerder die laatste kritisch bekijken, want deze zijn dus financieel al niet in staat om voor een kind te zorgen

Sprak zij generaliserend. Oftewel, iedereen met een lager inkomen kan per definitie niet voor kinderen zorgen?

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:56

ad0rey0u schreef:
Op inkomen prima, maar dan wel zo dat de mensen met een hoger inkomen toch íets krijgen. Wel minder dan de mensen met een lager inkomen, maar toch iets.

Dus, als jij je hele leven dezelfde baan houdt, omdat je niet anders kan, en dus je leven lang een laag inkomen houdt, zou je nooit kinderen mogen krijgen? Ik vind niet dat jij kan bepalen of iemand wel of niet kinderen krijgt, iedereen (uitzonderingen nagelaten) heeft recht om kinderen te krijgen. En omdat je toevallig niet zo slim bent als een ander, of voor mij part het fijn vind om putjeschepper te zijn, zou je nooit aan kinderen mogen beginnen? Klinkt niet erg sociaal.

Putjesscheppers verdienen niet zo slecht hoor ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:56

Vanwege een scheiding kan het opeens anders uitvallen natuurlijk, dat een moeder met 3 kinderen in de bijstand komt en dat gehate schoonmaak baantje moet nemen, omdat manlief met zijn boerenverstand voor het inkomen zorgde (waar ze met die drie kinderen met een beetje moeite en creativiteit net van rond konden komen), en maar een schijntje of geen alimentatie hoeft te betalen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:58

Waarom? Meestal heeft de sociale lagere klasse minder scholing gehad etc... dus overzien er aardig wat mensen ook niet wat een kind kost.
Dus ik denk dan even puur aan het kind, ik heb liever dat de minder bedeelden dan wat extra steun krijgen dmv KB om hun kinderen wel goed naar school te sturen, wel te voorzien van warme kleren etc. Zijn de extra'tjes die wel verschil kunnen maken.
Want kinderen voorkomen bij mensen die financieel zwak staan, heeft geen zin. Dat bereik je niet op deze manier, kun je maar beter de kinderen helpen.
(en nee, niet de KB verhogen want het moet niet aantrekkelijker worden natuurlijk ;) )

De mensen die een goed inkomen hebben, die hebben geen KB nodig. Laat hun KB dan gaan naar de zorg, waar iedereen wat aan heeft.

(plat gezegd: als ik zie wat mijn zus en haar man verdienen, hebben zij écht geen kinderbijslag nodig :n Dus dat is gewoon geldverspilling)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-10-09 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:59

Only_Hellen schreef:
ad0rey0u schreef:

Putjesscheppers verdienen niet zo slecht hoor ;)

Oke, daar heb ik dan dus geen verstand van, maar het was maar een voorbeeld.