En zo kan het ook; communicatie met je paard!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:39

Waratje schreef:
Het kunnen weglopen van het paard is maar relatief, het paard weet heel goed dat het na de show weer in handen komt, het kan niet echt weg. Nou geloof ik niet dat meneer Blabla echt fout is in zijn omgang, maar ik mis toch heel erg de interactie. En ja, ik heb hem live bezig gezien in een show en dat was toch wat het voor mij afstotelijk maakt, hij heeft tijdens de show geen aandacht voor de wensen van het paard, het paard moet "gewoon" doen wat hem gezegd wordt. De stukjes "ondeugend gedrag" in de show waren gewoon ingestudeerd, dat was ook gewoon zichtbaar.
Oja, ik ben niet een heel groot fan van Anky, in bepaalde opzichten heb ik veel respect voor haar, maar rij- en omgangstechnisch is ze niet echt een voorbeeld voor me.

Ja, het is doods. Je ziet het paard alleen maar gehoorzamen aan die man, zonder dat hij zichzelf kan laten zien. Meneer blabla is degene die we zien, ten koste van het paard.
Over Anky: het is heel knap wat ze doet en ze heeft de paardensport in Nederland een flinke impuls gegeven. Dat moet je haar nageven. Dat ze nu hier genoemd wordt is al een teken op zich. Ik weet weinig van haar manier van omgaan met paarden af, ik weet verder alleen dat ze moeite had om de vader van mijn paard fatsoenlijk te berijden :=

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:40

Ja dat is een bangelijk chique filmpje...

Ja fun met je knol, maar dan uitgewerkt e ;-)
Zou het ook willen kunnen, maar bij mij blijft het beperkt als zijnde, samen weglopen en een spel van interactie creeeren.

hoort allemaal bij het 'teambuilidng' gedeelte van het paardenhouden vind ik.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:41

@ Amadeo:

hestejente schreef:
@ Fabersmid: excuus, in de gauwigheid over filmpje heen gekeken. Het lukt me al nauwelijks om in de drukte te posten :+ Ik ga even zoeken naar die C A in je link :)

Edit: als ik luister naar wat hij in het promoot-je-videofilmpje zegt legt hij op zijn dvd's tenminste uit wat hij doet en waarom. Zo kun je zelf beslissen of je een oefening wil gebruiken voor je paard of niet. Het lijkt me onzinnig om een hele serie opdrachten en oefeningen verplicht uit te voeren, je moet zelf afwegen of zo'n oefening je verder helpt in wat je met je paard wil bereiken en of ze passen bij je paard :) Weet je in hoeverre de eigenaren van die probleempaarden bij de training aanwezig zijn en inspraak hebben in welke dingen uit het repertoire van C A voor hun paard worden gebruikt?

Amadeo

Re: En zo kan het ook; communicatie met je paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 13:45

@Hestejente; Ah, had ik inderdaad gemist, excuus.

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:50

geweldig! diep respect voor die man!

en wat een mooi paard! :~

pink_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:52

Jeetje even weet ik niks te schrijven...
Wat een respect, wat een samenwerking, wat een liefde!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:57

spatter schreef:
ik doelde meer op het filmpje waar hij bezig is op de wei, net als die ander die met zijn paarden traint op het strand
ik vrees dat de mijne toch even gezellig wat rond gaan galoperen voordat ze weer terug komen

Ook in de wei is de vrijheid tot weglopen maar relatief. Pignon is weer een ander verhaal, wat ik er van gezien heb is mooi, maar ik heb hem helaas niet live gezien (stom genoeg, was zelfs op Horse Event 8)7 )

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:35

Amadeo schreef:
moonprayer schreef:
dit vind ik wel heel indrukwekkend

vaak zie je mensen die bitloos gereden worden de rug helemaal weggedrukt hebben,
en dan helemaal uit elkaar vallen en dan nog een swat oefeningetjes kunnen.

maar dit paardje loopt echt nageeflijk, gebruikt zijn rug en is correct in lengte buiging.
echt super om te zien!

Ja, fijn he? Ik zeg niet dat er maar 1 waarheid is, maar wat je hierboven zegt klopt zeker!

ja ik begrijp niet helemaal wat de negatieve ophef is over dit filmpje hoor.
ik ga het ook niet verdedigen,de beelden spreken voor zich, voor mij.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:49

Kijk dan nog es. Technisch is het op zich correct, op het gehaaste af, maar het paard heeft toch ook een gezicht. Kijk nou eens naar zijn uitdrukking. Of liever, het gebrek daaraan :(:)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:59

Een paard zou dit niet doen als hij geen vertrouwen in de man had, noch als dit ooit allemaal onder extreme dwang is aangeleerd. Ik zie absoluut geen doods paard. Wij zien nu alleen de perfecte stukjes, want waarom zou deze man in vredesnaam een stukje laten zien waarin zijn paard niet doet wat hij zegt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:04

Om te laten zien hoe hij dat oplost ;)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:11

Ja maar dat is toch niet zijn doel dus waarom zou hij het laten zien? Om sommige mensen blij te maken..? Nee.. hij doet dit (voor geld neem ik aan) dus dan laat je toch niet zien als het fout gaat. Is vrij logisch vind ik.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:30

hestejente schreef:
Over Anky: het is heel knap wat ze doet en ze heeft de paardensport in Nederland een flinke impuls gegeven. Dat moet je haar nageven. Dat ze nu hier genoemd wordt is al een teken op zich. Ik weet weinig van haar manier van omgaan met paarden af, ik weet verder alleen dat ze moeite had om de vader van mijn paard fatsoenlijk te berijden :=

Leg eens uit wat je hiermee wilt zeggen...?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:31

spatter schreef:
Sterre, bij Anky zie ik ook het eindresultaat en eerlijk gezegd kan ik daar echt niet altijd van genieten, meestal niet
ik snap nooit hoe het komt dat het eindresultaat met nog steeds zoveel hulpmiddelen uitgevoerd moeten worden...
...je zou juist zeggen dat hoe verder je komt en hoe beter je paard getraind is, je des te minder spullen nodig hebt
een Anky bijvoorbeeld of andere ruiters op dat niveau zouden juist met een trensje of bitloos moeten kunnen rijden

Ik snap wat je bedoeld en ik ben het grotendeels ook met je eens hoor :j !
Ik denk alleen dat het makkelijker (niét onmogelijk :+ ) is om iets als VD "zonder hulpmiddelen" vanaf de grond te demonstreren, als óp het paard.
Vanaf de grond kan je veel beter je lichaamstaal inzetten/benutten om je paard díe dingen te laten doen die je van hem verlangd.
En ehh.. HB heeft op het filmpje ook een zweepje in de hand om het paard zo nodig te kunnen corrigeren ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:40

pink_lady schreef:
Jeetje even weet ik niks te schrijven...
Wat een respect, wat een samenwerking, wat een liefde!

Kijk dit bedoel ik nou, waar zie je de liefde dan? Ik zie een paard dat doet wat de baas zegt, dat kun je samenwerking noemen, als dit van beide zijden met plezier wordt uitgeoefend.

Respect, wie heeft respect voor wie? Jij voor hem, hij voor het paard het paard voor hem of zij voor elkaar.

Maar wie kan me uitleggen waar de liefde uit blijkt?

Ik heb deze oefeningen wel uitgevoerd zien worden bij iemand anders, maar daar was het paard er met veel plezier mee bezig, oortjes er op en een en al focus op de baas, maar in een heel ontspannen manier. Geweldig. Ik zie de ontspanning hier helemaal niet, ik vind het er juist wat verkrampt uit zien.
Behalve het zitten en dergelijke vind ik het altijd prachtig om te zien hoe een paard met zijn baas samenwerkt. Alleen bij dit filmpje niet.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:51

Ik droom er ook van om dit ooit te kunnen met mijn paard :+
Bij mij blijft het vast een droom haha!

Maar toch vind ik dit geweldig om te zien!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:26

ook ik vind dit mooi om te zien.

ik snap heel de discussie over het "dwingen" (laat ik het zo maar samen vatten).
Echter ik ben van mening dat in alles wat wij doen met ons paard wij het paard laten doen wat wij willen.

Natuurlijk vind mijn paard het heerlijk om lekker buiten te rijden met mij, denk alleen dat ie zelf zijn dag toch heel anders in zou vullen.

Enige verschil is dat er over deze meneer wordt gezegd dat ie "natural horsemanship" doet en dit is idd niet natuurlijk.
Echter dit paard volgt hier zijn leider en voor een paard is dat is dan wel weer natuurlijk voor m en dus niet erg om te doen.

Ik doe mijn paard dit tien keer liever 'aan' als dat ik iedere dag maar in de bak ga rijden en mn paard daar dwing om mijn rondjes te lopen.
want wat een band moet je hiervoor hebben met je paard! Lijkt me geweldig!

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:01

Iemand enig idee wie ze zangeres is in het achtergrondliedje?? (Om het maar even over iets anders te hebben :D )

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 14:15

Haha, geeeeen idee. Daar heb ik helemaal niet op gelet......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:21

zodiacje schreef:
ook ik vind dit mooi om te zien.

ik snap heel de discussie over het "dwingen" (laat ik het zo maar samen vatten).
Echter ik ben van mening dat in alles wat wij doen met ons paard wij het paard laten doen wat wij willen.

Natuurlijk vind mijn paard het heerlijk om lekker buiten te rijden met mij, denk alleen dat ie zelf zijn dag toch heel anders in zou vullen.

Enige verschil is dat er over deze meneer wordt gezegd dat ie "natural horsemanship" doet en dit is idd niet natuurlijk.
Echter dit paard volgt hier zijn leider en voor een paard is dat is dan wel weer natuurlijk voor m en dus niet erg om te doen.

Ik doe mijn paard dit tien keer liever 'aan' als dat ik iedere dag maar in de bak ga rijden en mn paard daar dwing om mijn rondjes te lopen.
want wat een band moet je hiervoor hebben met je paard! Lijkt me geweldig!

Jij zegt precies wat ik bedoel. Het wordt gebracht als zijnde "natuurlijk en meer dan vrijwillige deelname van het paard" , terwijl het gewoon een afgericht paard is die zijn kunstje doet, zeg maar.

Galeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 06:27

Wauww mooi! :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 08:49

Mindim schreef:
Jij zegt precies wat ik bedoel. Het wordt gebracht als zijnde "natuurlijk en meer dan vrijwillige deelname van het paard" , terwijl het gewoon een afgericht paard is die zijn kunstje doet, zeg maar.

Op zich is álle dresseren het manipuleren van een paard (dier).
Ook een wilde vos leren om elke morgen bij de terrasdeuren wat lekkers uit je hand te komen halen is manipulatie: als de vos het niet doet krijgt deze geen lekkers.

Er is echter een fundamenteel verschil in het dier te manipuleren te ´willen´wat de instructeur wil en het afdwingen door pijn en de as(s)ociatie daarmee.
De vos komt voor een beloning en zo kan je paarden ook beleren. Zie mijn site.

Blijft dat:
1. alle paardrijden een ménsenbelang is
2. alle beleren manipuleren in dat mensenbelang is
Je kan dat echter op een positieve of negatieve manier doen.
Blaha verdient er zijn brood mee. En? Hij dwingt niets af met pijn of negatieve druk +:)+

Ter referentie: paarden halen veel ´beloning´ uit zich veilig voelen. Dat kan de veel intelligentere mens met de capaciteit veilige omstandigheden te creëren makkelijk bieden. Daar kan en zal een paard makkelijk voor kiezen. ´Kiezen´, omdat de wereld buiten de veilige invloedssfeer van de instructeur daartoe motiveert. Zelfs dát is manipulatie is de meest ruime zin als die intelligente mens daar bewust gebruik van maakt.
Héél wat anders echter dan een stalpaard met teugels aan een bit binnen een omheining met sporen vooruit ´motivereren´.

hc

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 08:58

Geweldig om te zien...
Maar je vroeg wat me opviel aan de houding van het paard: het paard heeft bijna de gehele tijd de oren naar actheren, en dan te ver voor de betekenis van ontspanning. Ook zwiept ie regelmatig met zijn staart.
Maar ik zou willen dat ik dat kon met mijn paard!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:05

Huertecilla schreef:
Mindim schreef:

Op zich is álle dresseren het manipuleren van een paard (dier).
Ook een wilde vos leren om elke morgen bij de terrasdeuren wat lekkers uit je hand te komen halen is manipulatie: als de vos het niet doet krijgt deze geen lekkers.

Er is echter een fundamenteel verschil in het dier te manipuleren te ´willen´wat de instructeur wil en het afdwingen door pijn en de as(s)ociatie daarmee.
De vos komt voor een beloning en zo kan je paarden ook beleren. Zie mijn site.

Blijft dat:
1. alle paardrijden een ménsenbelang is
2. alle beleren manipuleren in dat mensenbelang is
Je kan dat echter op een positieve of negatieve manier doen.
Blaha verdient er zijn brood mee. En? Hij dwingt niets af met pijn of negatieve druk +:)+

Ter referentie: paarden halen veel ´beloning´ uit zich veilig voelen. Dat kan de veel intelligentere mens met de capaciteit veilige omstandigheden te creëren makkelijk bieden. Daar kan en zal een paard makkelijk voor kiezen. ´Kiezen´, omdat de wereld buiten de veilige invloedssfeer van de instructeur daartoe motiveert. Zelfs dát is manipulatie is de meest ruime zin als die intelligente mens daar bewust gebruik van maakt.
Héél wat anders echter dan een stalpaard met teugels aan een bit binnen een omheining met sporen vooruit ´motivereren´.

hc

HC, hier sluit ik me helemaal bij aan!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:31

griebels schreef:
Geweldig om te zien...
Maar je vroeg wat me opviel aan de houding van het paard: het paard heeft bijna de gehele tijd de oren naar actheren, en dan te ver voor de betekenis van ontspanning. Ook zwiept ie regelmatig met zijn staart.

De lichaamstaal is complexer dan oren naar achter = niet leuk of staartzwiepen = protest.
Oren geven verschillende emoties aan, bewust en onbewust maar zijn ook richtinggevoelige antennes.
De staart kan ook opwinding van lol aanduiden.

Mijn hengst hier kan zich soms ongelooflijk druk maken, tot en met capriolen en voorpootmaaiend stijgeren in anticipatie van wat leuks doen. Inclusief luidverbale uitingen van voorpret :D
Tussen de redenen waarom zijn orend daarbij in alle richtingen en -mates naar achteren draaien zit een component irritatatie naar zijn merries waarvan hij vindt dat ze níet mogen en ook ongenoegen over dat hij moet wachten want NÚ wil.

Mijn merries halen minder lol dan hij uit de activiteiten op zích maar bij hen is er weer een component status wat hen motiveert om mee te willen. Aandacht van hun speciale mens geeft hen status in de groep. Ze willen die status graag en dús graag mee met hun speciale mens. Die mens kan daar als die hersens heeft gebruik van maken. Dat is daarmee dan ook manipulatie ;)