Garrocha video (prachtig om zien)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blensink

Re: Garrocha video (prachtig om zien)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:42

paintedblack schreef:
De staart word opgebonden en soms zelf gecoupeerd om ongelukken te voorkomen wanneer de stier er met zijn horens in zou komen.
Ondanks dat de meningen verdeeld zijn ,zijn de spanjaarden vooral erg trots op hun paard en daardoor ook voorzichtig, zeker met de doma vaqera.
Je ziet duidelijk aan de oortjes van dit paard hoe het geconcentreerd is op de garoccha en netjes zonder drukt zijn plicht doet.
Het zogenaamd ''kort opgebonden'' is bij de PRE geen probleem ,deze heeft van nature een korte hals en rug en kan veel verder inbuigen dan een KWPN ér of ander paard.
Het is ook zaak om snel te kunnen wenden en wegspringen wanneer de stier aanvalt, dus het paard zal echt niet worden belemmerd in zijn beweging.
Dus voor iedereen die het vergelijkt met hun eigen paard dat van een ander ras is, noem ik dit peren met appels vergelijken

Nog even voor degen die dit zo zielig voor het paard vinden : kijk eens goed rond op concoursen of de plaatstelijke manege's daar zie je pas echt hoe slecht er word gereden en het paard daarvan de dupe word !

Dat heb je netjes uitgelegt OK dan! .
@spiritoes jouw filmpje heeft niets met doma vaquera te maken, en vraag me af waar je de informatie vandaan hebt dat paarden hier getraind worden met een ijzeren stang over hun neus Verward .

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 13:12

blensink schreef:
@spiritoes jouw filmpje heeft niets met doma vaquera te maken, en vraag me af waar je de informatie vandaan hebt dat paarden hier getraind worden met een ijzeren stang over hun neus Verward .

Er wordt inderdaad soms gebruik gemaakt van een soort ijzeren (veelal getande) stang die op de neus wordt geplaatst.
Dat is de zogenaamde serreta, maar die wordt in principe niet gebruikt tijdens het trainen, al zullen er wel idioten rondlopen die het wèl doen, maar dat wreekt zich dan later wel weer op één of andere manier.
De serreta wordt normaal gezien gebruikt in de Doma de Trabajo, wat dus het echte werk is en niet een demo of wedstrijd. De serreta wordt als allerlaatste, extra (nood)hulp gebruikt ter ondersteuning van de zit-, been en teugelhulpen. Door de (vrij pijnlijke) inwerking van de serreta op de neus krijg je een héél snelle reactie van het paard. Nu hoor ik alweer een aantal dierenvriendjes roepen dat dit totaal onverantwoord is en dierenmishandeling zal zijn. Maar... als je het echte werk doet, met echte koeien en stieren, die soms wel eens in de aanval zouden kunnen gaan, en je staat voor de keuze om jouw paard kortstondig een gevoel van pijn te bezorgen om een aanval te ontwijken, of jouw paard te laten molesteren door een koe of stier, dan is de keuze vrij snel gemaakt denk ik... Of niet soms?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:21

Dank je wel voor je uitleg @Voltigeur wist ik niet Bloos Ben weer wat wijzer nu Haha!
En ben het met je eens dat er in dat geval inderdaad misschien gebruik van gemaakt moet worden.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:23

Tsja, helaas zijn er in elke tak van paardensport wel individuen te vinden die misbruik maken van dergelijke middelen. Maar om dan maar gelijk al die anderen die wel op een nette manier trainen dan gelijk maar dezelfde stempel te geven? Rolleyes
Verder denk ik ook dat er teveel zijn die de hoog ingestelde houding op hun eigen paard spiegelen. Op mijn paard zou dit idd gemeen zijn, maar ik heb hem niet om hoog ingestelde oefeningen te laten uitvoeren, maar om mee te springen.
Ik heb daarintegen friezen zadelmak gemaakt, waarbij je in het begin echt erop moest letten dat ze zichzelf niet te hoog opkrulden. De sportpaarden die ik nu zadelmak maak gaan juist van nature heel erg neerwaarts. Het zijn gewoon compleet andere paarden die je niet mag vergelijken.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 13:28

blensink schreef:
Dank je wel voor je uitleg @Voltigeur wist ik niet Bloos Ben weer wat wijzer nu Haha!
En ben het met je eens dat er in dat geval inderdaad misschien gebruik van gemaakt moet worden.

Graag gedaan hoor.
En ik zeg het nogmaals, die worden in principe enkel in noodgevallen gebruikt, al zullen er wel idioten zijn die het als standaard hulpmiddel zien om een paard iets aan te leren. Maar dat soort idioten heb je in alle takken van de paardensport (al is het in voornoemde geval geen sport, maar werk). Hoeveel zijn er niet die sporen, zwepen, en bitten als straf en niet als hulp gebruiken...
Waarmee ik het misbruiken van een serreta niet probeer goed te praten, maar probeer aan te tonen dat dergelijke idioten binnen de doma vaquera uitzonderingen zijn en geen regel, zoals je die in elke tak wel hebt.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:06

paintedblack schreef:
De staart word opgebonden en soms zelf gecoupeerd om ongelukken te voorkomen wanneer de stier er met zijn horens in zou komen.

En ook om niet in de garrotcha verstrikt te geraken Lachen

Jammer dat sommige mensen zo kort door de bocht reageren, al zouden "alle" spanjaarden hun paarden naar de knoppen rijden en met een serreta mishandelen... Mijn paard komt ook uit Spanje en dat is het minst gecompliceerde paard ooit. Niks geen trauma's, littekens of whatsoever.
Verder zijn er ook vriendelijke serreta's, die geen littekens bezorgen, ik heb er zo eentje wat ik als kaptoom gebruik.

Verder vind ik dit paard ook wat te veel opgekropt lopen, ik zie veel liever dit hier
http://sicab.uvitel.net/index.php?ref=197
Doma Vaquera op de SICAB dit jaar.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 15:15

Idra schreef:
paintedblack schreef:

En ook om niet in de garrotcha verstrikt te geraken Lachen

Jammer dat sommige mensen zo kort door de bocht reageren, al zouden "alle" spanjaarden hun paarden naar de knoppen rijden en met een serreta mishandelen... Mijn paard komt ook uit Spanje en dat is het minst gecompliceerde paard ooit. Niks geen trauma's, littekens of whatsoever.
Verder zijn er ook vriendelijke serreta's, die geen littekens bezorgen, ik heb er zo eentje wat ik als kaptoom gebruik.

Ik gebruik die ook soms, in plaats van een gewone neusriem, om minder in de mond te moeten werken bij jonge of weinig beleerde paarden...

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:14

Idra schreef:
http://sicab.uvitel.net/index.php?ref=197
Doma Vaquera op de SICAB dit jaar.

Ook een heerlijk filmpje inderdaad Haha! . Prachtig om naar te kijken.
Offtopic- Wat een prachtig mooi paard heb jij zeg !!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:28

blensink schreef:
Voltigeur schreef:
Tja, als je een bepaalde hulp weinig of niet gebruikt (teugels in dit geval) dan zal 't paard op een andere manier iets meer hulpen krijgen, hé. En zo is er altijd wel iets wat beter of paardvriendelijker kan zeker...

Is ook zo Haha! , maar nogmaals heerlijk om naar te kijken en respect voor de ruiter.
Ik vind het machtig, overigens wat jij doet met je paarden ook OK dan!

Idd!!
Ik heb trouwens wel eens 'paardvriendelijkere' filmpjes gezien... Maar het is natuurlijk wel knap Lachen

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:22

Voltigeur schreef:
blensink schreef:

Er wordt inderdaad soms gebruik gemaakt van een soort ijzeren (veelal getande) stang die op de neus wordt geplaatst.
Dat is de zogenaamde serreta, maar die wordt in principe niet gebruikt tijdens het trainen, al zullen er wel idioten rondlopen die het wèl doen, maar dat wreekt zich dan later wel weer op één of andere manier.
De serreta wordt normaal gezien gebruikt in de Doma de Trabajo, wat dus het echte werk is en niet een demo of wedstrijd. De serreta wordt als allerlaatste, extra (nood)hulp gebruikt ter ondersteuning van de zit-, been en teugelhulpen. Door de (vrij pijnlijke) inwerking van de serreta op de neus krijg je een héél snelle reactie van het paard. Nu hoor ik alweer een aantal dierenvriendjes roepen dat dit totaal onverantwoord is en dierenmishandeling zal zijn. Maar... als je het echte werk doet, met echte koeien en stieren, die soms wel eens in de aanval zouden kunnen gaan, en je staat voor de keuze om jouw paard kortstondig een gevoel van pijn te bezorgen om een aanval te ontwijken, of jouw paard te laten molesteren door een koe of stier, dan is de keuze vrij snel gemaakt denk ik... Of niet soms?

Nee daar ben ik het niet mee eens! Als een paard niet opgeleid kan worden zonder een kartelstang op zijn neus, is het dier misschien niet fijngevoelig genoeg en dus niet geschikt voor dit soort werk! Ik vind het in ieder geval not done! Een dier train je niet op pijn!

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 20:38

messica schreef:
Nee daar ben ik het niet mee eens! Als een paard niet opgeleid kan worden zonder een kartelstang op zijn neus, is het dier misschien niet fijngevoelig genoeg en dus niet geschikt voor dit soort werk! Ik vind het in ieder geval not done! Een dier train je niet op pijn!

Zeg Messica, zou je aub eerst eens de moeite willen doen om iets grondig te lezen voor je reacties post die nergens op slaan?
Dit is niet de eerste keer dat je een topic komt binnenvallen en kritiek begint te spuien vòòr je echt goed gelezen/begrepen hebt waar het over gaat en wat er gezegd/verteld/uitgelegd wordt. Op die manier is een discussie of dialoog wel èrg moeilijk hoor.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:41

Voltigeur schreef:
messica schreef:

Zeg Messica, zou je aub eerst eens de moeite willen doen om iets grondig te lezen voor je reacties post die nergens op slaan?
Dit is niet de eerste keer dat je een topic komt binnenvallen en kritiek begint te spuien vòòr je echt goed gelezen/begrepen hebt waar het over gaat en wat er gezegd/verteld/uitgelegd wordt. Op die manier is een discussie of dialoog wel èrg moeilijk hoor.

O maar ik heb het hele topic doorgelezen hoor, en ook het filmpje bekeken! Ik verkondig duidelijk mijn mening op het specifieke stuk van jou dat je vind dat een gekartelde serreta kan in geval van nood. Ik vind dit niet kunnen, zoals ik heb uitgelegd! Duudelijk zat!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:46

het licht er aan of je er mee om kan gaan. is dit het geval is dit prima.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 20:47

messica schreef:
O maar ik heb het hele topic doorgelezen hoor, en ook het filmpje bekeken! Ik verkondig duidelijk mijn mening op het specifieke stuk van jou dat je vind dat een gekartelde serreta kan in geval van nood. Ik vind dit niet kunnen, zoals ik heb uitgelegd! Duudelijk zat!

Dus jij laat liever een paard door een stier of een koe aangevallen worden, terwijl je de aanval ziet aankomen en eigenlijk kan vermijden... Maar omdat je de kortstondige pijn op de neus niet juist vindt, verkies je dan maar om samen met jouw paard door een aanstormende massa spieren met hoorns opgeschept en gestoken worden...
Je bent inderdaad de dierenvriend bij uitstek...

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:18

Ja dat zijn jou woorden!! Goed lezen is ook een kunst!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:20

Voor jou ook. Vork

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:23

Voltigeur schreef:
Idra schreef:

Ik gebruik die ook soms, in plaats van een gewone neusriem, om minder in de mond te moeten werken bij jonge of weinig beleerde paarden...

Hoe zien die er uit?

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 21:56

oneilltje79 schreef:
Hoe zien die er uit?

Afbeelding

Dit is er zo eentje, er wordt dan een exra stel teugels aan de buitenst ringen op de serreta geplaatst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:01

Pff wat een beheersing en precieze moet dat vergen zeg!

Voltigeur schreef:
Let ook op het feit dat de teugels aan de riem van de ruiter zijn vast gemaakt en hij dus zijn handen NIET gebruikt tijdens het rijden (althans niet aan de teugels)

Wat ik mij dan wel afvraag, waarom is het paard zo strak vast gemaakt? (Hij loopt constant met zijn hoofd achter de loodlijn, of zie ik dat fout?)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:02

Dus eigenlijk een gewone kaptoom in een spaans uiterlijk? Die gebruik ik ook veel.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:03

Dat zie je fout. En als je verder naar het paard kijkt loopt hij mooi aan de teugel met souplesse en cadans. En ook soepel door de rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:06

girlchat11 schreef:
Dat zie je fout. En als je verder naar het paard kijkt loopt hij mooi aan de teugel met souplesse en cadans. En ook soepel door de rug.

Ik heb 'm nog eens bekijken maar zie 'm toch echt constant achter de loodlijn lopen?

Souplesse, cadans en goed door de rug hoor je mij niet over, ik vraag alleen of dat strakke vastzetten achter de loodlijn een reden heeft.. gezien meestal op of voor de loodlijn wordt gereden wanneer het om nageeflijkheid gaat.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 22:07

WildWings schreef:
Pff wat een beheersing en precieze moet dat vergen zeg!

Voltigeur schreef:
Let ook op het feit dat de teugels aan de riem van de ruiter zijn vast gemaakt en hij dus zijn handen NIET gebruikt tijdens het rijden (althans niet aan de teugels)

Wat ik mij dan wel afvraag, waarom is het paard zo strak vast gemaakt? (Hij loopt constant met zijn hoofd achter de loodlijn, of zie ik dat fout?)

Hallo!
Vat het niet persoonlijk op, ik zeg 't voor jou, maar ook voor nog een heel pak anderen:
Wil je aub de moeite doen om een topic door te lezen voor je reacties post of vragen stelt? Dat bespaart TS en andere mensen die uitleg posten een pak herhaalwerk Knipoog
Clown Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:11

Ik kan de uitleg niet vinden, misschien wil je de beleefdheid opbrengen het antwoord te quoten al is dat natuurlijk uren werk?

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 22:11

WildWings schreef:
girlchat11 schreef:

Ik heb 'm nog eens bekijken maar zie 'm toch echt constant achter de loodlijn lopen?

Souplesse, cadans en goed door de rug hoor je mij niet over, ik vraag alleen of dat strakke vastzetten achter de loodlijn een reden heeft.. gezien meestal op of voor de loodlijn wordt gereden wanneer het om nageeflijkheid gaat.

Probeer dit aub niet te vergelijken met de algemeen gekende vorm van dressuurrijden met de algemeen gekende warmbloedpaarden (KWPN, BWP, Hollstein, etc.). Dit is een heel andere vorm van rijden met heel andere paarden die ook een compleet andere bouw hebben...