Teken de petitie, meer aandacht voor paarden op de weg!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Re: Teken de petitie, meer aandacht voor paarden op de weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 15:45

Ik zoek wel een nieuwe daar, een knappe stokbrodenbakker!

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:10

Kuggur schreef:
Cassagrande schreef:
Hier ook. Om je dood te ergeren. Ook al rijden we met twee en blijven we zo breed mogelijk naast elkaar rijden om auto's te laten afremmen, dan nog rijden ze gewoon over de stoep. .

En jij vraagt je af waarom je geirriteerde automobilisten tegenkomt in het verkeer.... :roll:

We moeten daar wel zo breed rijden. Is een dorpweg waar veel te hard gereden wordt. Eerst deden we dat niet en dat bracht behoorlijk gevaarlijke situaties op. Niet alleen voor ons met de paarden maar ook voor mensen op de fiets. Als we er niet doorheen hoefden deden we dat zeker ook niet. Maar om ergens te komen moeten we wel. Door breed te gaan rijden moeten ze wel rustiger gaan rijden en gaan we ook achterelkaar rijden waardoor ze rustig door kunnen rijden. Ze hoeven echt niet te stoppen maar wel 30 gaan rijden wat ook de snelheid is dat ze daar mogen. En geen 80.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:11

Ik heb getekend :)

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:17

elenaMM77 schreef:
Cassagrande schreef:
Hier ook. Om je dood te ergeren. Ook al rijden we met twee en blijven we zo breed mogelijk naast elkaar rijden om auto's te laten afremmen, dan nog rijden ze gewoon over de stoep. .

kijk je dan ook lachend om en steek je een dikke middelvinger op als iemand al een paar honderd meter achter je rijd.. want dan ken ik je geloof ik. en nee ik rijd niet met een rotvaart achterop ik laat al van verre mijn gas los en blijf er ruim achter tot ik ruimte krijg om te passeren.

Nee zo ben ik niet. Ik gedraag me niet zo asociaal in het verkeer. Dat wij breed blijven rijden is alleen maar zodat een mobilist echt afremt en we gaan dan achter elkaar rijden zodat ze toch rustig kunnen passeren. Is puur voor onze eigen veiligheid. Voor zowel onze paarden als ons die erop zitten.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 18:18

Laat maar gaan cassagrande, er zitten er een paar tussen die de boel enkel willen opschudden.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:19

Anoniem schreef:
elenaMM77 schreef:
kijk je dan ook lachend om en steek je een dikke middelvinger op als iemand al een paar honderd meter achter je rijd.. want dan ken ik je geloof ik. en nee ik rijd niet met een rotvaart achterop ik laat al van verre mijn gas los en blijf er ruim achter tot ik ruimte krijg om te passeren.

Dat vind ik altijd heel fijn en netjes en dan steekt ik ook altijd met een glimlach vriendelijk groetend mijn hand op om te bedanken.
De loonwerkers die hier nu veelvuldig rondrijden hebben ook een pluim verdiend. Ondanks dat ze stikdruk zijn en mega joekels van landbouwvoertuigen rijden houden ze echt geweldig rekening met mijn paarden/pony's en passeren ze heel voorzichtig of blijven ze soms zelfs even stil staan. Echt super !

Dat doen wij dus ook als een auto ons rustig passeert. Respect tonen voor het rustig rijden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:23

Heb het uiteindelijk wel getekend! :D

Vind de kern boodschap gewoon belangrijk en iets algemeens. Iets wat ik gewoon vaak mis!

Misschien een cultuur verschil repelsteel?

Heb het nog eens opgezocht maar van de EU zijn wij samen met het VK en Zweden de drie landen met minste verkeers ongevallen. Word je ook niet veel wijzer van dus. Hoewel, Engelsen wel vaak erg beleefd zijn.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:25

denice schreef:
Laat maar gaan cassagrande, er zitten er een paar tussen die de boel enkel willen opschudden.

hahahaha die persoon weet uberhaupt niet waar ik woon en waar onze paarden staan. Maar ik wil wel duidelijk maken dat ondanks dat we voor veiligheid breed moeten rijden we wel zeer vriendelijk blijven en bedanken als ze rustig voorbij rijden. Er zijn vele goede mobilisten tussen, helaas zijn het voornamelijk de leeftijden tussen 20 en 30 die zo asociaal rijgedrag vertonen. Als we er wel eens over praten in het cafe zijn er die dat beamen en geven toe dat ze het leuk vinden om paarden op de stang te jagen. Dus daar ben je mooi klaar mee.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:29

Misschien heel stom gedacht cassagrande, maar ben je niet bang dat iemand juist een keer 'per ongeluk' je paard aan tikt? Je hebt genoeg paarden haters (denk aan de laatste mishandelingen). En door iemand op die manier langzamer te laten passeren (wat ik dus wat anders vind dan de weg blokkeren) kan wel irritatie veroorzaken en banketstaaf gezegd; in een auto zit je dan veiliger.

Volgensmij mag je gewoon midden(rechts) aan houden op smalle wegen... Wij hebben hier een weg waar je 60 mag, zonder afscheiding voor de andere helft (weg is redelijk smal) en dan rijd ik ook gewoon middenrechts met de auto. Zo heb ik het ook gewoon geleerd en dezelfde regels gelden voor paarden. mits er niets anders aan komt natuurlijk.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:33

Danique_G schreef:
Misschien heel stom gedacht cassagrande, maar ben je niet bang dat iemand juist een keer 'per ongeluk' je paard aan tikt? Je hebt genoeg paarden haters (denk aan de laatste mishandelingen). En door iemand op die manier langzamer te laten passeren (wat ik dus wat anders vind dan de weg blokkeren) kan wel irritatie veroorzaken en banketstaaf gezegd; in een auto zit je dan veiliger.

Volgensmij mag je gewoon midden(rechts) aan houden op smalle wegen... Wij hebben hier een weg waar je 60 mag, zonder afscheiding voor de andere helft (weg is redelijk smal) en dan rijd ik ook gewoon middenrechts met de auto. Zo heb ik het ook gewoon geleerd en dezelfde regels gelden voor paarden. mits er niets anders aan komt natuurlijk.

Er is geen strook waar we op kunnen. Het is weg en stoeprand. Juist doordat we meegemaakt hebben dat een auto ons zo goed als aan tikte, zijn we zo breed gaan rijden. het hart zat in mijn keel toen. Dat gebeurt ons niet nog eens. En zoals ik al zei, je mag er maar 30 rijden. We komen er maar weinig tegen die er daadwerkelijk 30 rijden. Hooguit overdag.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:03

Net zoals iedereen hier heb ik allerlei verschillende rollen in het verkeer. De ene keer ben ik automobilist, de andere keer fietser, ruiter of voetganger. Soms is het zakelijk, soms is het privé, maar de enige rol, waarin ik eigenlijk nooit problemen met andere weggebruikers heb, is als ruiter. En als ik al een keer problemen heb, dan is het meestal omdat mensen het te netjes willen doen.

Ook in het verkeer geldt dat je krijgt wat je geeft. En in al deze discussies kom je veel te veel ruiters tegen die asociaal gedrag normaal vinden, dan is het ook niet zo raar dat je asociaal gedrag terug krijgt. Ik zou dan ook eerder een voorstander zijn van een petitie om ruiters te leren hoe ze zich op de weg horen te gedragen. Want zolang een, te grote, minderheid van de ruiters zich bewust of onbewust asociaal in het verkeer gedragen, hoef je echt niet te verwachten dat andere mensen zich gaan aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 22:30

Karl66 schreef:
Net zoals iedereen hier heb ik allerlei verschillende rollen in het verkeer. De ene keer ben ik automobilist, de andere keer fietser, ruiter of voetganger. Soms is het zakelijk, soms is het privé, maar de enige rol, waarin ik eigenlijk nooit problemen met andere weggebruikers heb, is als ruiter. En als ik al een keer problemen heb, dan is het meestal omdat mensen het te netjes willen doen.

Ook in het verkeer geldt dat je krijgt wat je geeft. En in al deze discussies kom je veel te veel ruiters tegen die asociaal gedrag normaal vinden, dan is het ook niet zo raar dat je asociaal gedrag terug krijgt. Ik zou dan ook eerder een voorstander zijn van een petitie om ruiters te leren hoe ze zich op de weg horen te gedragen. Want zolang een, te grote, minderheid van de ruiters zich bewust of onbewust asociaal in het verkeer gedragen, hoef je echt niet te verwachten dat andere mensen zich gaan aanpassen.

Nou ja zeg, dit slaat werkelijk nergens op. Ga jij hier maar eens tussen de ouwe toeristen mennen met mijn shet terwijl je je netjes aan de regels houdt, op tijd richting aangeeft en voorsorteert enz.
En dan mag je blij zijn dat hij zo ontzettend bomproof is, supergoed en snel reageert op alle hulpen en zijn hoef er niet voor omdraait om voor zijn leven uit te moeten wijken in een zachte onregelmatige berm terwijl hij recht op een dikke boom af moet. Dat beest denkt gewoon met je mee.
Het gemiddelde paard had allang een trauma gehad van wat die achterlijke toeristen hier allemaal uitvreten t.o.v zo'n klein beestje.
Met mijn Shire beleef je zulke acties niet hoor, dan kijken ze wel uit.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 22:41

Ach, ik woon in Drenthe, dus ik kom zo nu en dan wel eens een oudere toerist tegen :D

Maar als ik zie hoe je hier over een groep mensen reageert, dan heb ik wel een idee hoe je daar irl op reageert en dan krijg je mijn opmerking weer, je krijgt wat je geeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 22:53

Ja tuurlijk, ik zit ook de hele tijd achterom te kijken wie er achter het stuur van de auto zit die me nadert. Daarbij schreeuw ik dan de hele tijd tegen mijn man dat hij met de bakfiets met daarin mijn baby eens op moet zouten achter me zodat ik het allemaal wat beter kan bekijken.
Dat ook hij en mijn baby vaak in gevaarlijke situaties worden gebracht kan me namelijk geen reet schelen, als ik die 65+ers maar kan treiteren 8)7 8)7 8)7

Waarom ik zo reageer op een groep mensen? Omdat ik van de andere groepen nooit last heb. Ook niet wanneer het hier in de zomer stikt van de jonge gezinnen met kinderen. Ook niet van jongens met crossbrommers, niet van de motorcrossers en zoals ik al zei ook niet van de loonwerkers met hun mega agrivoertuigen.
Maar die ouwe gekken hè, die 65+ers die je hier zoveel in het voor en najaar ziet.... daar zit ik kilometers van tevoren al met mijn verrekijker op te loeren dat ik ze eens flink dwars kan zitten *\%/*

:')

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:15

Mag ik trouwens vragen waar iedereen zich druk om maakt (als automobilist)? "Paard midden in de weg" en "Snelheid moeten minderen". En dan? Ben je 20 seconde verder en weer op snelheid. Ja je bent 'gestoord' geworden, wat erg. Nog 3580 secondes over die dag.

En het verwonderd me echt wat hier staat. Zelfs de jonge jongetjes hier in hun 2,0 turbo rijden redelijk netjes langs. Snel, maar wel op afstand en dat mogen ze best. Wielrenners remmen áltijd, net als jochies op opgevoede scooters en oude stelletjes op vespa's. Is alleen één boer die schijt heeft aan iedereen, maar ach... :+

Mag ik vragen hoe vaak iedereen hier zo een gevaarlijke situatie mee maakt? 1 keer in het jaar?

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:17

Ja hoor dat mag je vragen. Elke dag weer opnieuw bij ons helaas.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:22

Misschien een paar km verhuizen, hier is het lekker rustig. Nee het verwonderd me echt, zit zomers altijd buiten op het paard en behalve stoppende motorclubs (hells angels), stoppende wielrenners... Enige wat stopt en scheld zijn oudere vrouwen, geen idee waarom.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:23

Die ouwe vrouwtjes zijn ook asociaal!! :9k

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:25

denice schreef:
Danique_G schreef:
Nah, ondervind zelf ook vaak hinder van ruiters. Probleem van twee kanten.

lekker kort door de bocht weer.

Wel de waarheid.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:30

Ik rijd zo'n 4x per week buiten, 3 van de 4 keer maak ik wel weer wat anders mee.. Al is het niet bij mij, dan is het wel bij een ander. De fietsers, vooral scholieren, worden ook vaak genoeg de berm in gedrukt door voertuigen. Met name op de landweggetjes hier.
Echt rekening houden met een ander doen de meeste mensen hier niet.

Nu wil ik niet te negatief zijn: Er zijn ook genoeg mensen die wel rekening houden. Mensen die voldoende afstand houden, boeren en vrachtwagenchauffeurs die even rustig aan doen om mij te passeren. Ik steek ook meestal even een hand op of ze even rustig aan willen doen. Ik sta altijd stil als er een trekker of vrachtwagen aan komt, het liefst op een oprit of ingang van een land, waar mogelijk natuurlijk.
Ik laat altijd zien aan de mensen dat ik het op prijs stel dat ze even kalm aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:35

Hier vrijwel dagelijks behalve in hartje winter want dan kom ik alleen de lokale bevolking tegen en die houden wel rekening met dieren want die hebben er zelf ook genoeg, en in de zomervakantie ook minder want de gezinnen met kinderen reageren juist altijd heel leuk en gaan staan kijken en zwaaien vanuit de auto of vragen of ze even mogen aaien.
Verder van sporters op 1 wielrenner een keer na nooit last, ook niet van mountainbikers in het bos terwijl sommige paden daar samen vallen en gedeeld moeten worden. Ik parkeer dan altijd ff de kont in de bosjes zodat ze er veilig langs kunnen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 09:08

Met een schamele 216 handtekeningen zullen we helaas niet ver komen.

Van het weekend heb ik met met mijn paard gereden, en echt iedere passant passeerde netjes! Dat maakte mijn rit nog fijner!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:10

Ze hebben je topic gelezen :D

Jammer van het aantal handtekeningen, kun je het niet op meer manieren onder de aandacht brengen? Misschien via de knhs?