4 gezonde leeuwen gedood

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 21:02

EskeGirl schreef:
Arrabel, uitsterven hoort wel bij de natuur. Dino's, vissoorten, berensoorten, wolf waar de hond vanaf stamt.... ga door. Alleen verstoord de mens deze balans ernstig. Ik ben er zeker van dat de mens ook ooit uitsterft, net zoals andere (dier)soorten. Bijvoorbeeld het uisterven van de dodo door de mens; verstoring van evenwicht door mens. Maar nier tegennatuurlijk.

Weet jij waarom de dodo is uitgestorven?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:02

Arrabel schreef:
Niemand heeft blijkbaar mijn quote gelezen want niemand begrijpt blijkbaar wat ik bedoel... Ik heb al meerdere keren deze vraag gesteld maar niemand antwoord terwijl iedereen het normaal vind.. Zoals Cassidy al verteld maken ze de dieren niet zomaar af. Net zoals ze de anderhalf jarige giraffe door zijn kop hebben geschoten. WAAROM fokken ze die beesten dan eerst?? Waarom eerst eerst welpjes fokken en dan na 10 maanden weer kapot maken incl. de moeders? Waarom een giraffe moeder weer haar kind ontnemen na 18 maanden? Cassidy.. Waarom doen ze dat?? :(

Begrijpend lezen is duidelijk een probleem voor je. Daarom voor jou nogmaals de uitleg. Je wilt fokken voor het behoud van de dierentuinpopulatie. Dat wil je maar dat moet ook, omdat er anders op de lange duur geen populatie meer is in de dierentuinen. Kun je me zover volgen?

En dan, als je fokt, heb je geen invloed of het jong wat geboren wordt een vrouwtje of een mannetje gaat worden. Kun je dat snappen?

Voor een vrouwtje is er vaak wel plek of wordt er plek gemaakt. Combineer haar met meerdere mannetjes van verschillende afstamming, en je hebt veel nakomelingen met verschillende genetische make-up die waardevol zijn voor de fok.

Voor een mannetje is er geen plek en wordt er geen plek gemaakt. Helemaal niet als er uit dezelfde combinatie van giraffemerrie en giraffehengst of leeuw en leeuwin nog andere mannelijke nakomelingen rondlopen, die ook voor nakomelingen kunnen zorgen.

En ook een oude leeuwin, waar genoeg nakomelingen van rondlopen, gaat niet tot in alle eeuwigheid inzetbaar blijven voor de fok. Een fokdier dat geen nakomelingen meer brengt eet het voedsel op en neemt de plek in voor een dier die wel kan produceren, een ander genetisch patroon heeft en waardevol is voor de fok. Dat geldt voor melkkoeien maar ook voor giraffes en voor leeuwen.

Heb je hier nog vragen over of moet ik het nogmaals proberen op een andere manier uit te leggen?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 31-03-14 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:03

Arrabel schreef:
EskeGirl schreef:
Arrabel, uitsterven hoort wel bij de natuur. Dino's, vissoorten, berensoorten, wolf waar de hond vanaf stamt.... ga door. Alleen verstoord de mens deze balans ernstig. Ik ben er zeker van dat de mens ook ooit uitsterft, net zoals andere (dier)soorten. Bijvoorbeeld het uisterven van de dodo door de mens; verstoring van evenwicht door mens. Maar nier tegennatuurlijk.

Weet jij waarom de dodo is uitgestorven?

Eskegirl geeft het duidelijk aan. Door de mens, en dan niet door vernielen van leefruimte maar door overbejaging.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 21:09

EskeGirl schreef:

De dinosaurius, waarom is die uitgestorven?? Dat kwam door de ijstijd! Vissoorten? Welke zijn er uitgestorven dan? Berensoorten..? De wolf?? Is die al uitgestorven? Graag toelichting.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:14

Wetenschappers weten niet precies waarom de dinosaurus is uitgestorven, ze denken aan een grote meteorietinslag die zoveel stof in de atmosfeer heeft geblazen dat de vegetatie waar de planteneters van leefden afstierf en de landlevende dinosaurussen van de honger zijn omgekomen. Uitsterven kwam echt niet door de ijstijd.

Beren en wolf zijn niet uitgestorven, alleen is hun leefomgeving erg beperkt.

En soms word er een vis gevangen waarvan men al lang dacht dat hij was uitgestorven. Voorbeeld, de Coelancanth.

De oceanen zijn nog voor het grootste gedeelte niet onderzocht en herbergen nog heel veel verrassingen voor de mens.

De Buidelwolf heet wel wolf maar was een buideldier. Uitgestorven door overbejaging.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Buidelwolf

Quagga is een Zebrasoort. Uitgestorven door overbejaging.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Quagga

Sicayes

Re: 4 gezonde leeuwen gedood

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:19

Arrabel schreef:
De dinosaurius, waarom is die uitgestorven?? Dat kwam door de ijstijd! Vissoorten? Welke zijn er uitgestorven dan? Berensoorten..? De wolf?? Is die al uitgestorven? Graag toelichting.

De reden dat dinosauriers zijn uitgestorven is nooit voor 100% vastgesteld.. Vulkaanuitbarsting, meteorietinslag.. verdwijning van ondiepe zee.. dit zijn enkele theorieën.

De falklandwolf is uitgestorven. Overbejaging.

Holenbeer...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:23

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:31

Er zijn talloze soorten uitgestorven en ik meen dat, voordat de mens op zn destructiefst werd een paar duizend jaar terug, dat ging met een snelheid van soorten per dag! Per dag! Toen al, toen de mens nog niet de middelen had het evenwicht te sterk te verstoren. Het aangroeien van soorten/ ondersoorten/ rassen ging in een vergelijkbaar tempo.

Het tempo van uitsterven is wel verhoogd, sterker nog, het is vervier, of zelfs vervijfvoudigd.

Maar soms is het ook nodig om een individu op te offeren om de soort/ stam/ kudde te redden, en dus het voortbestaan van de genenpoel te garanderen. Eenvoudig voorbeeld is de moeder (oudere) die zichzelf als prooi opwerpt om haar kinderen (de jongeren, met de meeste kans op veel en gezond nageslacht) te redden. Komt bij heel veel soorten voor. En zijn talloze situaties waarin een dier zichzelf opoffert voor de rest. En dat is feitelijk wat die dierentuin doet: ze offeren een paar individuele dieren, om het voortbestaan van de soort als geheel te garanderen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:32

De dino is hoogstwaarschijnlijk door de natuur uitgestorven. Een natuurlijk proces dus. En als wij zo door gaan, vind de aarde wel een nieuwe balans. Maar of dat voor ons voordelig is? Waarschijnlijk niet. Wij verstoren de balans en mede daardoor sterven dieren vroegtijdig uit. Maar uitsterving is wel iets natuurlijks.

Berensoorten (voorouders van tegenwoordige beren) zijn ook uitgestorven, lang geleden. De tegenwoordige wolf is anders dan die waarvan onze honden afstammen, weet niet of dat door de mens komt.
Zelfs de neandertaler en homo erectus zijnuitgestorven, om dat er een 'betere' soort kwam.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 31-03-14 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:34

Goed, terug naar deze leeuwen. In het wild heeft een mannelijke welp ook een heel beperkte overlevingskans en minstens 3 van deze dieren zouden het niet redden (statistisch gezien), omdat er maar beperkt mannetjesleeuwen nodig zijn. Het grootste deel gaat dood aan verwondingen, ondervoeding en/of ziekte. In dierentuinen is beperkt plek, in elk geval in die dierentuinen die dierenwelzijn op de agenda hebben staan. Vanwege datzelfde dierenwelzijn in de breedste zin des woords. Het alternatief is een dierentuin zonder oog voor welzijn, waar her dier de rest van zn leven in een kleine, kale kooi mag zitten om gepest te worden, of de dood. Dan lijkt de dood me niet zon slechte keuze![/quote]

Dit heb ik eerder gepost over leeuwen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:38

De natuur bekommerd zich idd niet om het overleven van een individu maar meer om het overleven van een soort. Uiteindelijk geldt dat de sterksten overleven, en de drang om te vechten is bij ieder dier even groot. Het bewust zichzelf opofferen voor de rest van de kudde zie ik echt niet gebeuren. Als er kans is op overleven voor dat individu gaat hij zich echt niet voor een roofdier te grabbel gooien.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:38

mick75 schreef:
Maar soms is het ook nodig om een individu op te offeren om de soort/ stam/ kudde te redden, en dus het voortbestaan van de genenpoel te garanderen. Eenvoudig voorbeeld is de moeder (oudere) die zichzelf als prooi opwerpt om haar kinderen (de jongeren, met de meeste kans op veel en gezond nageslacht) te redden. Komt bij heel veel soorten voor. En zijn talloze situaties waarin een dier zichzelf opoffert voor de rest. En dat is feitelijk wat die dierentuin doet: ze offeren een paar individuele dieren, om het voortbestaan van de soort als geheel te garanderen.

:j
Vergelijk met koeien is daarom ook helemaal niet zo gek; ook mijn vriendin selecteert tussen de koeien om de beste dieren over te houden, voor een sterke en gezonde kudde. Dus het kalfje van een moeder die slecht melk produceert gaat ook naar de slacht, net als de moeder. Ik moedig een goed fokbeleid ook absoluut en ja, daarvoor is het ook wel eens nodig dat er dieren weg worden gedaan in welke zin dan ook. De natuur maar kunstmatig nabootsten; zelf maar de sterkste selecteren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:42

Bij de huisdierfokkerij is het niet het selecteren van de sterkste maar het selecteren op criteria die wij belangrijk vinden. Zoals melkproductie, vetgehalte, gewicht, spiermassa enz. Als dikbilkoeien in het wild zouden worden losgelaten zou het ras uitsterven, ze kunnen op natuurlijke manier gewoon niet ter wereld komen, daar moet een keizersnee aan te pas komen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 31-03-14 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:43

Ik bedoel meer; sterkste voor het bedrijf.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:51

Het hangt van de situatie af cassidy, biologen verbazen zich regelmatig over hoevaak ze zelfopofferend gedrag waarnemen, en het past in elk geval in de theorie van soortbehoud.

Het gebeurt ook vaak dat als een kudde prooidieren aangevallen wordt, een ouder of zwakker dier bliksemafleider speelt om de jonkies te beschermen. De rol van bliksemafleider (de makkelijkste prooi spelen) is vaak dodelijk, dat is dus zelfopoffering. En er zijn meerdere situaties. Zit nu op telefoon, ga het niet verder opzoeken nu.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:53

Ik ben bioloog en ben wel erg benieuwd naar deze onderzoeken want ik ken ze niet. Hoeft niet meteen, maar links zijn welkom. Ik ken afleidingsgedrag bij vogels, maar bewust het leven laten ter bescherming van de kudde heb ik nog niet gelezen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 07:39

mick75 schreef:
Het gebeurt ook vaak dat als een kudde prooidieren aangevallen wordt, een ouder of zwakker dier bliksemafleider speelt om de jonkies te beschermen. De rol van bliksemafleider (de makkelijkste prooi spelen) is vaak dodelijk, dat is dus zelfopoffering. En er zijn meerdere situaties. Zit nu op telefoon, ga het niet verder opzoeken nu.

Dat durf ik toch ook te betwijfelen. Zo een oudje loopt net zo hard als die kan mee. En als die nog snel genoeg mee kan waardoor de roofdieren hun aandacht verleggen op een jong kalfje, dan gaat dat oudje echt niet denken: oh oliebol, nu gaan ze achter die, laat ik maar wat vertragen en mezelf opofferen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 00:23

@mick75 : ik ben erg benieuwd naar de links van de onderzoeken. Zou je de links naar deze onderzoeken in dit topic willen plaatsen? Of, als je dat niet wilt, mag dat ook via PB.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 00:44

Ik zou ze graag voor je opzoeken, maar laptop is gecrashed. Heb geen geld voor nieuwe dus je houdt ze van me te goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:47

Dan hou ik je daar aan. Je bokt nu mobiel?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:31

Ja, en dat werkt zeker met links en zo zoeken niet geweldig. Plus ik had een paar rapporten en films waarop opofferingsgedrag staan op die oude laptop staan, weet niet of die nog te redden zijn, in elk geval niet op korte termijn, iets met geldgebrek.