Moorddossiers: omstandigheden, motieven en straffen.

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:34

Ja dat dacht ik ook zoals jij dat nu zegt maar hier lees ik volgens mij weer wat anders....

doodslag ( art. 287)
artikel 287 van het wetboek van strafrecht
Hij, die opzettelijk een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan doodslag gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 15 jaar..

moord ( art 289)
artikel 289 van het wetboek van strafrecht
Hij, die opzettelijk en met voorbedachte rade een ander van het leven berooft, wordt gestraft voor moord met een levenslange gevangenisstraf of een tijdelijke gevangenisstraf van ten hoogste dertig jaar…

Bron: http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/337 ... chuld.html

Edit: Sorry dat is dus precies wat je zegt! :o

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:36

Als de dood van iemand anders te wijten is aan jouw nalaten (iets niet doen) of handelen ben je strafbaar aan dood door schuld.
Doodslag is een ander opzettelijk van het leven beroven (dus niet per ongeluk).
Moord idem maar dan met voorbedachte rade. En dan is er ook nog 'mishandeling die de dood tot gevolg heeft'.

*EDIT* Nummer 3 :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:40

Dood door schuld is dat je iets doet of juist niet doet waardoor iemand overlijdt. Dat terwijl je je wel bewust bent van de risico's. Vorige week kreeg ik er wel een mooi voorbeeld van, namelijk een kermisattractie die niet deugde. Eigenaar was er meerdere keren op gewezen en wist zelf dat er onderdelen ontbraken om de karretjes echt goed te bevestigen. Desondanks zette ie de attractie toch in, en na een tijdje schoot de kar los en overleden de twee inzittenden. Is overigens niet echt gebeurd hoor, maar lijkt me een duidelijk voorbeeld haha :D

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:40

Mishandeling met de dood tot gevolg is dus als je iemand in elkaar aan het trappen bent maar het was niet je bedoeling hem dood te trappen...?
Lijkt me dunne lijn tussen mishandeling met de dood tot gevolg en doodslag....

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:42

Bizzybijtje schreef:
Dood door schuld is dat je iets doet of juist niet doet waardoor iemand overlijdt. Dat terwijl je je wel bewust bent van de risico's. Vorige week kreeg ik er wel een mooi voorbeeld van, namelijk een kermisattractie die niet deugde. Eigenaar was er meerdere keren op gewezen en wist zelf dat er onderdelen ontbraken om de karretjes echt goed te bevestigen. Desondanks zette ie de attractie toch in, en na een tijdje schoot de kar los en overleden de twee inzittenden. Is overigens niet echt gebeurd hoor, maar lijkt me een duidelijk voorbeeld haha :D

Ik heb een keer een serie gezien (kom even niet meer op de titel, van god los geloof ik) met waar gebeurde moorden.
Een dame wist dat haar man veel te veel morfine had ingenomen en deed daar niks aan en hij is gestorven, haar werd ook dood door schuld ten laste gelegd.
Laatst bijgewerkt door Arrabel op 13-03-14 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:43

Dan de andere twee ook maar (mooie herhaling voor mijn tentamens dit :p ). Moord plan je vantevoren. Bewust op stap gaan met een geweer bij om een specifiek iemand te vermoorden. Rattengif kopen om iemand te vergiftigen. Doodslag is inderdaad meestal in een opwelling. Gebeurt vaak bij zelfverdediging die uit de hand loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:44

Arrabel schreef:
Bizzybijtje schreef:
Dood door schuld is dat je iets doet of juist niet doet waardoor iemand overlijdt. Dat terwijl je je wel bewust bent van de risico's. Vorige week kreeg ik er wel een mooi voorbeeld van, namelijk een kermisattractie die niet deugde. Eigenaar was er meerdere keren op gewezen en wist zelf dat er onderdelen ontbraken om de karretjes echt goed te bevestigen. Desondanks zette ie de attractie toch in, en na een tijdje schoot de kar los en overleden de twee inzittenden. Is overigens niet echt gebeurd hoor, maar lijkt me een duidelijk voorbeeld haha :D

Ik heb een keer een serie gezien (kom even niet meer op de titel, van god los geloof ik) met waar gebeurde moorden.
Een dame wist dat haar man veel te veel morfine had ingenomen en deed daar niks aan en hij is gestorven, haar werd ook dood door schuld ten laste gelegd.


Dat kan zeker, omdat ze naliet om in te grijpen waardoor hij dus wel is overleden :j

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:44

Martine_R schreef:
Misschien weet ik er niet genoeg van, maar een antidepressiva zou naar mijn mening nooit mogen veroorzaken dat iemand zoiets doet, zou het eerder moeten voorkomen.

Het 'enge' met antidepressiva is dat het mensen die in een depressie zitten tgv een bipolaire stoornis (manische depressiviteit) door deze medicatie inderdaad úit een depressie komen, maar ín een manie schieten. En juist in een manie kunnen mensen dusdanig geprikkeld en boos worden dat elk gevoel van de werkelijkheid ontbreekt en ze de meest bizarre dingen kunnen gaan doen.

Giolli schreef:
Anti-depressivia maakt gekke mensen nog gestoorder. Na 1 keer met iemand omgegaan met ADop, voor mij nooit meer. Als iemand het slikt, dikke prima. Maar dan ben ik weg. :evaw:

Je weet dat er in Nederland zo'n 1 miljoen mensen aan de antidepressiva zitten? Grote kans dat daar collega's, kennissen en vrienden van jou bij zitten.

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:46

Arrabel schreef:
Mishandeling met de dood tot gevolg is dus als je iemand in elkaar aan het trappen bent maar het was niet je bedoeling hem dood te trappen...?
Lijkt me dunne lijn tussen mishandeling met de dood tot gevolg en doodslag....

Heeft alles met de gedachte erachter te maken dus. Maar probeer dat ook maar eens te bewijzen. Wanneer je iemand 'alleen maar' in elkaar wil slaan en hij overlijdt is het mishandeling met de dood tot gevolg. Wil je hem doodslaan is het doodslag. Maar de lijn is dun inderdaad, zo zijn de jongens die die grensrechter dood hebben geschopt veroordeelt voor doodslag. Waarom was dat geen mishandeling met de dood tot gevolg?

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:06

Dit begrijp ik echt niet! 8)7
Een moeder en haar vriend mishandelen systematisch een kleuter op gruwelijke wijze tot de dood er op volgt, het mannetje was helemaal kapot van binnen tot zijn balzakje aan toe!

Straf: Voor de jongen 24 maanden en de moeder 11 maanden!
http://www.moordzaken.com/Diego_Hardeman

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:08

Arrabel schreef:
Dit begrijp ik echt niet! 8)7
Een moeder en haar vriend mishandelen systematisch een kleuter op gruwelijke wijze tot de dood er op volgt, het mannetje was helemaal kapot van binnen tot zijn balzakje aan toe!

Straf: Voor de jongen 24 maanden en de moeder 11 maanden!
http://www.moordzaken.com/Diego_Hardeman


Jezus dat snap ik ook niet.. Werd gewoon misselijk van het lezen van de autopsie...

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:29

Ja dat had ik ook...
Zo krom soms het rechtssysteem in Nederland :n

iirrssjjee

Berichten: 5963
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Moorddossiers: omstandigheden, motieven en straffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:34


iirrssjjee

Berichten: 5963
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Moorddossiers: omstandigheden, motieven en straffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:37


Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:39

Wat je er wel van leert is dat als je iemand om zeep wilt helpen je het moet laten lijken op dood door schuld... :roll:
Meeste mensen komen er van af met een paar maanden of zelfs een taakstraf.
Jongens duwen een andere jongen de weg op en word daar op volgend aangereden en overlijd.
Hele familie verscheurd van verdriet, een automobilist met een trauma en de daders... 360 dagen waarvan 255 dagen voorwaardelijk, dan hou je nog 105 dagen over.....
O ja en "Overwogen is dat verdachte zelf aan deze toestand heeft bijgedragen door overmatig gebruik van roesverwekkende middelen, alcohol en zgn. soft drugs"
Als dit zou worden gezegd in de rechtbank over mijn kind die verongelukt is door een stel etters dan zou ik me echt niet meer kunnen beheersen denk ik... ik ken deze mensen niet eens en me bloed kookt nu al -:(-
http://www.moordzaken.com/Eric_Venema

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:40

Ik kan dus wel moorden als ik wil , na 5 jaar ben ik er klaar mee... Of met geluk 11 maanden , krom systeem :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:44

chelle_dora schreef:
Arrabel schreef:
Dit begrijp ik echt niet! 8)7
Een moeder en haar vriend mishandelen systematisch een kleuter op gruwelijke wijze tot de dood er op volgt, het mannetje was helemaal kapot van binnen tot zijn balzakje aan toe!

Straf: Voor de jongen 24 maanden en de moeder 11 maanden!
http://www.moordzaken.com/Diego_Hardeman


Jezus dat snap ik ook niet.. Werd gewoon misselijk van het lezen van de autopsie...


Citaat:
BESLISSING
Het hof:
Vernietigt het vonnis waarvan beroep en doet opnieuw recht:
Verklaart niet bewezen dat verdachte het primair, subsidiair of meer subsidiair tenlastegelegde heeft begaan en spreekt verdachte daarvan vrij.
Verklaart zoals hiervoor overwogen bewezen dat verdachte het nog meer subsidiair tenlastegelegde heeft begaan.
Verklaart niet bewezen hetgeen verdachte meer of anders is tenlastegelegd dan hierboven is bewezenverklaard en spreekt verdachte daarvan vrij.
Verklaart het bewezenverklaarde strafbaar, kwalificeert dit als hiervoor vermeld en verklaart verdachte strafbaar.
Ten aanzien van het onder nog meer subsidiair bewezenverklaarde Veroordeelt verdachte tot een gevangenisstraf voor de duur van 7 (zeven) jaren.
Bepaalt dat de tijd, door verdachte vóór de tenuitvoerlegging van deze uitspraak in verzekering en voorlopige hechtenis doorgebracht, bij de tenuitvoerlegging van de opgelegde gevangenisstraf geheel in mindering zal worden gebracht.
Wijst af de vordering tot gevangenneming.
Aldus gewezen door mr P.R. Wery, voorzitter, mr H.Y. Buyne en mr J.M.J. Denie, raadsheren, in tegenwoordigheid van mr K.A.M. Oude Vrielink, griffier, en op 23 juli 2009 ter openbare terechtzitting uitgesproken.

Anoniem

Re: Moorddossiers: omstandigheden, motieven en straffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:45

Huh, in het artikel staat ook dit:

Dit maakt dat de rechtbank het minderjarigenstrafrecht zal toepassen, hetgeen betekent dat zij gebonden is aan het wettelijk strafmaximum van 24 maanden jeugddetentie.


en

De moeder van Diego hoort uiteindelijk 11 maanden tegen zich eisen, en mag direct naar huis omdat zij deze tijd al in voorarrest heeft doorgebracht.


Nu ben ik in de war :')

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:46

Maar omdat hij blijkbaar minderjarig was:
Citaat:
Dit maakt dat de rechtbank het minderjarigenstrafrecht zal toepassen, hetgeen betekent dat zij gebonden is aan het wettelijk strafmaximum van 24 maanden jeugddetentie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:46

Dit is het vonnis van de rechtbank, wat ik heb gekopieerd is (voor zover ik het van die website kan opmaken) het hoger beroep wat het OM had ingesteld. Daarom staat er ook dat het vonnis vernietigd wordt.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:50

Dus die Rob heeft wel 7 jaar gehad?

Anoniem

Re: Moorddossiers: omstandigheden, motieven en straffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:50

Voor zover ik het hieruit op kan maken wel degelijk ja :j

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:51

Daar ben ik dan heel blij om!
Alleen had die moeder van mij ook wel even mogen brommen...

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:01


AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:03

Kan me dat nog wel herinneren.
Echt veel te laag imo