Petitie vuurwerkverbod

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:32

Ik teken niet , die ene dag in het jaar. Laten ze het maar eens aanscherpen dat het bij die ene dag blijft en niet een week van tevoren begint.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:34

tanjaatjuhh schreef:
Ik teken niet , die ene dag in het jaar. Laten ze het maar eens aanscherpen dat het bij die ene dag blijft en niet een week van tevoren begint.

Ja dat vind ik ook. :j
Ik heb vroeger altijd met veel plezier vuurwerk afstoken, dus dat ga ik anderen niet afpakken. :n

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:35

Ik teken niet. Ik vind het een stom idee. Ik vind het juist leuk om naar het vuurwerk te kijken. Die harde knallen mogen wat mij betreft weg blijven. Maar ik denk als je het verbied gaan mensen(vooral jongeren) er een spel van maken niet gepakt te worden. Leeftijdsgrens mag wel omhoog vind ik van 16 naar bijvoorbeeld 21 oid. Maar niet helemaal verbieden. Tuurlijk mensen die katten opblazen mag je wat mij betreft ook een vuurwerkbom om hun reet binden. Maar om het iedereen te verbieden gaat me veel te ver. Maar mensen die een kat op blazen zijn vaak toch jongeren opgejut door vrienden.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:37

nslove schreef:
Ik teken niet, je mag maar 1 dag per jaar vuurwerk afsteken,
ik vind niet dat ze dat ook nog weer van ons af moeten gaan pakken..

Helemaal mee eens. Ze moeten nog meer gaan betuttelen in dit land. alsjeblieft. voed gewoon de kinderen op dan wordt het overlast ook minder. Het ergst is kinderen die het vuurwerk naar je auto of fiets of hond gooien.

Ik hou absoluut niet van vuurwerk van vind het maar eng (al die harde knallen), maar laat die betutteling alsjeblieft zijn. Hier reageren de paarden niet en ook de hond en andere kleindieren hebben geen last.Er wordt regelmatig gejaagd e.d. en ze zijn heel wat gewend. Ze zijn gewoon lekker de hele dag buiten geweest ondanks het vuurwerk en Carbit
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 01-01-14 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:37

Ik woon ook in een boerengat.. hoorde ook al regelmatig knallen. Gister in de buurt van de paarden lekker onder het viaduct afsteken zodat je bommen nog harder klinken. Ik snap er de lol niet van hoor.

Als het vuurwerk verkoop voor particulieren gewoon wordt afgeschaft, voorzie ik geen problemen. In Australië raakt toch ook niemand een pijl aan? Die staan gewoon allemaal te kijken naar de georganiseerde vuurwerkshows. Mocht er dan illegaal vuurwerk over de grens gekocht worden, dan ben je al snel de banketstaaf als je als enigste vuurwerk staat af te steken. Ben je makkelijk te lokaliseren en er zijn genoeg oudjes die op de loer liggen om de politie te bellen :+

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:39

ow hier hebben de paarden er ook geen last van hoor, ze horen het vuurwerk immers het hele jaar door.

maar IK hoef persoonlijk niet het hele jaar door vuurwerk te horen.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:40

Getekend! Ook de petitie doorgestuurd naar anderen.
Het is toch idioot dat elke halvegare vuurwerk mag afsteken? Medewerkers van de explosievenopruimingsdienst ontmantelen nog liever vliegtuigbommen dan vuurwerk. Ieder jaar weer zitten er mensen en dieren met stress en angst, en raken er mensen en dieren gewond (en de slachtoffers zijn dan niet de mensen die het zelf afsteken, maar omstanders).

Afschaffen! Eventueel (omdat er anders heeeeuuul veel gezeik komt) wel een vuurwerk door professionals om 00.00 uur.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:41

inochiyo schreef:
In plaats van dit af te schaffen omdat je domme mensen en kwajongens hebt, zou men beter en goede voorlichting geven. Het bestrijden van de oorzaak is veel beter dan het bestrijden van de symptomen.

Het lijkt me zo dat het verbieden van vuurwerk de ultieme bestrijding van de oorzaak is. :D

Ik snap het niet zo - we staan allemaal op onze achterste benen dat kinderen in de VS met wapens rondlopen, want dat kan en mag daar allemaal maar. Wij vinden dat daar een strengere wapenwet moet komen. En hier mogen kinderen met bommen en granaten gooien en dat is dan traditie? Als de Amerikanen dat over hun wapenbeleid roepen staan wij collectief op ons voorhoofd te wijzen.

Alle vergelijkingen met autorijden zijn verder zo scheef als wat: daar heb je een rijbewijs voor nodig. Lees: als je professioneel met auto's (vuurwerk) kunt omgaan, is het een stuk veiliger. Goh, en dat schijnt te werken.
Zowel voor auto's (en ja, dan heb je ook nog wel eens joyriding, dus vast ook jongeren die met vuurwerk klooien als het verboden zou zijn) als voor vuurwerk in het buitenland. Daar kan het wel, zoals al eerder gezegd. Dan kan dat hier ook.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:41

N0a schreef:
Ik woon ook in een boerengat.. hoorde ook al regelmatig knallen. Gister in de buurt van de paarden lekker onder het viaduct afsteken zodat je bommen nog harder klinken. Ik snap er de lol niet van hoor.

Als het vuurwerk verkoop voor particulieren gewoon wordt afgeschaft, voorzie ik geen problemen. In Australië raakt toch ook niemand een pijl aan? Die staan gewoon allemaal te kijken naar de georganiseerde vuurwerkshows. Mocht er dan illegaal vuurwerk over de grens gekocht worden, dan ben je al snel de banketstaaf als je als enigste vuurwerk staat af te steken. Ben je makkelijk te lokaliseren en er zijn genoeg oudjes die op de loer liggen om de politie te bellen :+
Was hier ook inderdaad, en laat ik nou net als buurman het viaduct hebben, super leuk met zo'n bange hond! :D Ook geweldig om te zien dat ze vuurwerk net voor de auto's gooien! Jammer dat het dan zo'n grote groep mooiboy's is waardoor de bestuurders niet durfden uit te stappen. Nee hoor, echt geweldig dat vuurwerk! :D

Ik heb trouwens nog niet getekend. Ik ben niet voor helemaal afschaffen maar wel voor veel betere en meer maatregelen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:46

Even een hele andere reden om dit wél te willen verbieden voor een aantal mensen en alleen door gemeentes te laten afsteken:
in veel gemeentes krijg je betaald per zakje voor het opruimen van vuurwerk. Maar er zit vaak genoeg tussen wat niet is afgegaan en dat is natuurlijk levensgevaarlijk.
Toch zijn er veel kinderen die dus wel wat extra's willen verdienen... Dus daar loopt je neefje of zoontje in het vuurwerk te graaien met zijn vriendjes die hem opgestookt hebben om mee te helpen geld te verdienen etc.
Absoluut levensgevaarlijk. En dit zijn dingen die helaas niet zo snel gaan veranderen ook.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:50

Crisis in Nederland. Maar wel voor miljoenen euro's vuurwerk de lucht in laten vliegen. Vorig jaar is er voor 70 miljoen euro aan vuurwerk gekocht. Eigenlijk te belachelijk voor woorden. En dan lekker alles laten liggen of schade aanrichten want de gemeente ruimt het wel op. Maar dan wel klagen dat de gemeentelijke belastingen zo hoog zijn. En dan inderdaad nog de dieren die willoos slachtoffer worden van vuurwerk. Sommige dieren durven amper naar buiten om te plassen. Of kruipen onder een bed in een ver hoekje. En in Amersfoort hebben een stelletje mongolen een kat opgeblazen. En zo zullen er nog wel meer gevallen zijn. Ik woon in een klein rustig dorpje, maar had nu eerder het idee dat ik in een oorlogsgebied zat.

En het zijn nog geen eens de volwassen die het vanaf 's ochtends vroeg al afsteken (hier in ieder geval). Nee het zijn kleine kinderen vanaf acht jaar. En het vuurwerk hebben ze gewoon van de ouders gekregen. Nou dan mag je je als ouder ook wel even achter je oren krabben als je het aan mij vraagt

En we hebben het nu ook voornamelijk over de dieren. Maar ook voor het milieu is vuurwerk nou niet echt goed :n http://www.kennislink.nl/publicaties/vu ... en-kleuren

Nee, ik vind inderdaad dat ze het net moeten doen als in Australië. Elke dorpje/stadje een eigen vuurwerkshow. Hartstikke mooi om naar te kijken, veel minder overlast, veel minder schade en alsnog het plezier van vuurwerk. Enige reden dat de overheid het nog niet heeft afgeschaft is omdat ze aan de vuurwerkverkoop ook een leuk zakcentje verdienen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:51

1 dag per jaar ?? leven jullie op een onbewoond eiland ? hier hebben ze ruim 3 weken de voorruit van onze veewagen al opgeblazen met vuurwerk. het is hier al weken bezig.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:51

Even 2 artikelen naar aanleiding van het 'leuke' feest gister met die achterlijke traditie.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2217 ... erk__.html
2 ganzen opgeblazen, moeten we dat normaal vinden?

http://www.nu.nl/binnenland/3665667/al- ... rwerk.html
46 mensen met oogletsel, waarvan de helft door toedoen door ander..

Het is toch belachelijk? Daarnaast weet ik veel hoeveel gewonden, mensen zonder handen, mensen met schade in het gezicht, doden, kinderen van 12!!! die ernstig gewond zijn omdat ze met 'banketstaaf' rotjes spelen. Afschaffen die handel. Vriend van mij werkt in het ziekenhuis en had gisteravond nachtdienst, die is van 11 uur 's avonds tot half 8 vanmorgen aan het rennen geweest van de ene verwonding, brandplekken, afgehakte armen/handen naar de andere. Niet alleen kinderen, maar ook enorm veel volwassenen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:52

Damelza schreef:
Enige reden dat de overheid het nog niet heeft afgeschaft is omdat ze aan de vuurwerkverkoop ook een leuk zakcentje verdienen.

Echt? Is dat zo? Zit er alleen BTW op of ook nog accijnzen?

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:53

Als je t niks vind blijf je toch gewoon lekker binnen mét je kat... Snap t probleem niet, mensen die hun vingers of misschien wel leven kwijt willen kiezen zelf voor illegaal vuurwerk toch.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:54

Vivian__ schreef:
Als je t niks vind blijf je toch gewoon lekker binnen mét je kat... Snap t probleem niet, mensen die hun vingers of misschien wel leven kwijt willen kiezen zelf voor illegaal vuurwerk toch.
De katten zijn niet het enige probleem.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:54

Ik denk zo dat de BTW-opbrengst ruimschoots opweegt tegen de schade en opruimkosten en niet te vergeten de personeelskosten van hulpdiensten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:56

Vivian__ schreef:

En jij betaalt niet mee aan de uitkering van die mensen die niet meer kunnen werken omdat ze hun handen er zelf afgeblazen hebben?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:57

Vivian__ schreef:

De meeste mensen zijn te dom om verstandige beslissingen te maken en zijn hiermee weer een belasting voor hun omgeving, dieren, de natuur en de gezondheidszorg.
Sommige mensen met afspraken voor ingrepen worden weer huiswaarts gestuurd omdat het te druk is in het ziekenhuis met vuurwerkslachtoffers.

Dus voor al deze niet al te intelligente exemplaren moet de rest maar 'denken' en het zooitje gaan verbieden.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:57

Damelza schreef:
Crisis in Nederland. Maar wel voor miljoenen euro's vuurwerk de lucht in laten vliegen. Vorig jaar is er voor 70 miljoen euro aan vuurwerk gekocht. Eigenlijk te belachelijk voor woorden. En dan lekker alles laten liggen of schade aanrichten want de gemeente ruimt het wel op. Maar dan wel klagen dat de gemeentelijke belastingen zo hoog zijn. En dan inderdaad nog de dieren die willoos slachtoffer worden van vuurwerk. Sommige dieren durven amper naar buiten om te plassen. Of kruipen onder een bed in een ver hoekje. En in Amersfoort hebben een stelletje mongolen een kat opgeblazen. En zo zullen er nog wel meer gevallen zijn. Ik woon in een klein rustig dorpje, maar had nu eerder het idee dat ik in een oorlogsgebied zat.

Is dit serieus?? Mensen moeten al zo veel inleveren. Als ze het nou leuk vinden om voor een paar euro vuurwerk te kopen. Ken er genoeg die er het hele jaar geld voor aan de kant leggen. Wat een betutteling. Mag ik zelf uitmaken hoe ik mijn geld uitgeef? De 1 gaat 2x per maand uit eten, de ander koopt vuurwerk. laat dat mensen aub zelf beslissen

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:58

Vivian__ schreef:

Ja heel leuk binnen blijven, terwijl de buurjongens nitraten/bommen afsteken en gewoon met carbid in de straat staan te schieten. Kat ligt van angst onder de bank en laat de behoeftes gewoon lopen. En dat is niet 1 dag in het jaar, maar minstens een dikke week waarin er geknald wordt.

En het probleem is niet dat er veel gewonden vallen door illegaal vuurwerk, dat is maar 10/20% de rest komt allemaal door kleine poedersuiker, rotjes en al die andere ongein. Aangezien er elk jaar steeds meer kruit in die dingen gestopt wordt, worden ze steeds gevaarlijker.

peach2001

Re: Petitie vuurwerkverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:00

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:01

N0a schreef:
Vivian__ schreef:

Ja heel leuk binnen blijven, terwijl de buurjongens nitraten/bommen afsteken en gewoon met carbid in de straat staan te schieten. Kat ligt van angst onder de bank en laat de behoeftes gewoon lopen. En dat is niet 1 dag in het jaar, maar minstens een dikke week waarin er geknald wordt.

En het probleem is niet dat er veel gewonden vallen door illegaal vuurwerk, dat is maar 10/20% de rest komt allemaal door kleine poedersuiker, rotjes en al die andere ongein. Aangezien er elk jaar steeds meer kruit in die dingen gestopt wordt, worden ze steeds gevaarlijker.

Je moet juist hier wat aan doen. Strengere controle en hoge boetes op het afsteken van vuurwerk.
Kinderen worden ook veel te jong alleen gelaten met vuurwerk. Goede begeleiding werkt beter dan verbieden. anders gaat het nog meer in de iligaliteit en wordt het alleen maar erger

Ninx

pluisje88 schreef:
Is dit serieus?? Mensen moeten al zo veel inleveren. Als ze het nou leuk vinden om voor een paar euro vuurwerk te kopen. Ken er genoeg die er het hele jaar geld voor aan de kant leggen. Wat een betutteling. Mag ik zelf uitmaken hoe ik mijn geld uitgeef? De 1 gaat 2x per maand uit eten, de ander koopt vuurwerk. laat dat mensen aub zelf beslissen

Serieus? Een paar euro????!!! Gaat wel om iets meer dan een paar euro :+

Jij mag best zelf weten waar je je geld aan uit geeft. Maar vuurwerk is hopelijk straks verboden voor particulieren, dus dan is er vast snel een ander leuk bestedingsdoel gevonden ;-)

En mensen moeten al zoveel inleveren? De meeste mensen besteden nog steeds veel te veel geld en lenen links en rechts nog steeds ongelimiteerd....
De mensen die echt geld nodig hebben zou je kunnen helpen met het geld dat je straks overhoud wanneer je geen vuurwerk meer koopt.

Brievenbus

Ninx schreef:
Vivian__ schreef:

De meeste mensen zijn te dom om verstandige beslissingen te maken en zijn hiermee weer een belasting voor hun omgeving, dieren, de natuur en de gezondheidszorg.
Sommige mensen met afspraken voor ingrepen worden weer huiswaarts gestuurd omdat het te druk is in het ziekenhuis met vuurwerkslachtoffers.

Dus voor al deze niet al te intelligente exemplaren moet de rest maar 'denken' en het zooitje gaan verbieden.

Ik denk dat we over 5 jaar geen sinterklaas meervvieren en geen vuurwerk meer afsteken. Maar dat terzijde.
Ze zouden bepaalde vuurwerkposten moeten hebben vind ik. Om de vuurwerkgewonden op te vangen en sowieso strengere beveiliging. Veel meer blauw op straat, ook de dagen voor oud en nieuw