Nieuwe manier om paarden te laten stoppen met bokken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Nieuwe manier om paarden te laten stoppen met bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:15

paarden die dit soort middelen nodig hebben of een buckstopper bijvoorbeeld, zijn voor mij paarden die heel duidelijk aangegeven hebben dat ze niet gedient zijn van een ruiter op hun rug......... en dat soort paarden moet je daar ook verder niet mee plagen........

Ik vind het not done om een paard op zo een manier te breken.......

en als het alternatief voor het paard de dood is, dan is dat maar zo.......... wellicht voor het paard fijner dan nog 15 jaar iets te moeten doen dat deze niet wil

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:15

Maar Cassidy; omdat het de amerikaanse wijze van omgaan met paarden is hoeven we dat toch niet goed te keuren als dat niet de onze is enkel omdat de manier wel begrijpelijk is? :)

Ik denk dat als je een dier op deze manier breekt KiWiKo, dat je hem mentaal al gedood hebt.. Het enige dat je nog hebt is zijn fysieke wezen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:17

dat denk ik ook Phara.............. en of het paard daar nou zo blij mee moet zijn de komende 10 jaar is een tweede........

Sommige paarden willen gewoon echt niet onder het zadel, je hebt ze ertussen......... en waarom dat toch persee dat moeten willen doen..... respecteer dat :D

denk ik dan :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:26

Hoe vaak komt het voor dat een paard een ruiter echt niet op zijn rug hebben wil? En hoe vaak komt het voor dat dit gedrag is ontstaan door de verkeerde opvoeding?

Weet je welk paard me te binnen schiet, nu we het over dergelijke paarden hebben? Judd van Suleilitha. Helaas kan zij niet meer zelf hier reageren, maar de dood van dit paard was te voorkomen geweest als de goede weg was bewandeld in opfok, opvoeding en leerproces. Op een eerder tijdstip dan dat Sul hem in handen kreeg....Dit paard was al zo verknipt dat het haast onmogelijk was om dat nog recht te breien....

KiWiKo, de buckstopper is ook alleen maar nodig omdat er al eerder niet voldoende deskundig met een paard is omgegaan...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:32

ben ik met je eens........... helemaal met je eens........ :)

Op het moment dat je het niet meer kan handelen met "gewoon" rijden al dan niet in combinatie met een eind hout :) maar echt benen moet gaan opbinden of een buckstopper moet gaan gebruiken, dan is het paard in mijn ogen al tever verziekt.

Ik ben geen softie, dat weet iedereen............ maar om zo een paard zover te krijgen dat hij doet wat wij mensen verwachten is in mijn ogen beneden peil.

dan kan je in mijn ogen beter het paard naar de slager sturen, zonder mensen is zo een dier dan toch echt gelukkiger, al dan niet eerder verziekt door mensen

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:32

Vraag me oprecht af waarom hier zo heftig op word gereageerd. Een beentje word 45 sec vastgebonden.,
Iemand die de zweep er ff flink overheenhaald is wel getolereerd, slof en andere meuk.
Scherpe bitten erin hangen etc etc (zal wel westers zijn)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:34

Misschien zijn paarden die dusdanig ongelukkig zijn dat je er niet tot nauwelijks doorheen kan dringen behalve door dit soort praktijken (waar we inmiddels toch al aan voorbij zouden moeten zijn met hoe zorgvuldig we de paarden tegenwoordig opleren) gewoon beter af als je ze laat gaan... Waar ze wel rust hebben.

mltex: Ik zie hem de zweep er anders ook eventjes flink overheen halen := en scherpe bitten en wat jij op noemt wordt ook niet geaccepteerd, maar misschien lees jij gewoon andere topics dan ik?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:35

Iedereen de film The horse whisperer gezien? Wordt ook iets soortegelijks met paard gedaan in de roundpen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:35

Kiwiko weer een van de topics waarin ik het roerend met je eens ben!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:39

KiWiKo schreef:

Op het moment dat je het niet meer kan handelen met "gewoon" rijden al dan niet in combinatie met een eind hout :) maar echt benen moet gaan opbinden of een buckstopper moet gaan gebruiken, dan is het paard in mijn ogen al tever verziekt.

Ik ben geen softie, dat weet iedereen............ maar om zo een paard zover te krijgen dat hij doet wat wij mensen verwachten is in mijn ogen beneden peil.

dan kan je in mijn ogen beter het paard naar de slager sturen, zonder mensen is zo een dier dan toch echt gelukkiger, al dan niet eerder verziekt door mensen

En toch he, soms is het een kwestie van één keer over een grens heengaan, het één keer van hem winnen. Desnoods via de door mij zo verguisde Join Up. Paard psychisch een pak rammel geven ipv lichamelijk wat het opbinden van een been eigenlijk inhoudt. Als je een paard psychisch kunt breken zonder fysiek in te grijpen, mag het dan in jouw ogen wel?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:40

IMO heb je een paard niet psychisch te "breken"...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:42

@ Pharagirlke, even terugkomend op het geval Judd...hoe deskundig denk je dat er in dit geval met het paard omgegaan is, voordat Suleilitha hem in handen kreeg?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:44

pharagirlke schreef:
.

mltex: Ik zie hem de zweep er anders ook eventjes flink overheen halen := en scherpe bitten en wat jij op noemt wordt ook niet geaccepteerd, maar misschien lees jij gewoon andere topics dan ik?

Niks met andere topics te maken. Dat is wat ik zie bij een gemiddelde stal/manege. Als je maar lang genoeg over die bakrand hangt dient de een na de ander zich aan.
Dan word de zweep erover gehaald bij paarden die niet gevaarlijk zijn maar bv lui/niet snel genoeg of verzet, of gewoon een baasje met een kort lontje.

Op elke wedstrijd is wel iemand die totaal over de zeik gaat tegen zijn paard.
Ik bedoel dus echt de alledaagse situaties, misbruik/gebruik van rijpaarden.
Zijn er ook zat waarvan ik denk die kunnen beter uit hun lijden verlost worden die hebben geen paardwaardig bestaan. Dagelijks geterroriseerd door baasje.
Dat vind ik vele male erger dan dit.
Andere hulpteugels tja, bij correct gebruik niks aan de hand.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:46

Cassidy schreef:
KiWiKo schreef:

En toch he, soms is het een kwestie van één keer over een grens heengaan, het één keer van hem winnen. Desnoods via de door mij zo verguisde Join Up. Paard psychisch een pak rammel geven ipv lichamelijk wat het opbinden van een been eigenlijk inhoudt. Als je een paard psychisch kunt breken zonder fysiek in te grijpen, mag het dan in jouw ogen wel?

eigenlijk .......... nee :D :D

ik breek een eind hout op een paard als dat moet, maar ik zal het paard nooit de mogelijkheid ontnemen om "terug" te vechten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:47

Cassidy schreef:
@ Pharagirlke, even terugkomend op het geval Judd...hoe deskundig denk je dat er in dit geval met het paard omgegaan is, voordat Suleilitha hem in handen kreeg?

gruwelijk verkeerd natuurlijk........... absoluut.

maar dit paard is ook beter af dood uiteindelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:48

Ik heb het niet over de dagelijkse behandeling van paarden die helaas ruiters hebben getroffen die het allemaal niet zo goed snappen. En de paarden die het helaas (of gelukkig) allemaal maar pikken...

Ik heb het over de correctie van een paard dat kandidaat staat voor een enkeltje Stegeman omdat hij het NIET pikt (en dan bedoel ik met Stegeman de Slager, en niet de Manege)...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:50

KiWiKo schreef:

ik breek een eind hout op een paard als dat moet, maar ik zal het paard nooit de mogelijkheid ontnemen om "terug" te vechten

Ik heb het zelf nog niet meegemaakt, maar ben daar wel bereid toe. Wat dat betreft ben ik een andere mening toegedaan...
En wat als het je het in dat "terugvechtgevecht" van hem wint, en hem daardoor wel breekt, mag het volgens jou dan wel?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:52

Cassidy............. zulke paarden kreeg ik wekelijks binnen......... mijn enigste eigenste is er zo een..........

en ik heb twee keer in heel mijn carriere gezegd, afmaken die hap........ een heb ik doorgestuurd naar Gert........ de rest was met enige overtuiging (sommige goedschiks sommige kwaadschiks) over te halen om toch wel het plezier van onder het zadel zijn te kunnen beleven

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:53

Cassidy schreef:
KiWiKo schreef:

Ik heb het zelf nog niet meegemaakt, maar ben daar wel bereid toe. Wat dat betreft ben ik een andere mening toegedaan...
En wat als het je het in dat "terugvechtgevecht" van hem wint, en hem daardoor wel breekt, mag het volgens jou dan wel?

zolang een paard zich kan verdedigen is er een eerlijke strijd............. met een opgebonden been of een buckstopper kan een paard zich niet verdedigen..........

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:54

Cassidy schreef:

Niet, op een uitzondering na had hij anders niet zo geworden. Al zullen er beslist paarden op de wereld zijn die een draadje los hebben van bij de geboorte, maar doet dat er toe dan? Ja, het had voorkomen kunnen worden maar het is nu eenmaal niet voorkomen. Dat veranderd niets aan de mentale toestand van het paard in het "nu".

Een paard dat kan en mag terugvechten zal niet breken. Daar kan je compromissen mee sluiten. :)

mltex: Misschien ben ik wel blind of ik houd me op in de juiste "kringen". Ik zie dat soort dingen allemaal niet dagelijks gebeuren. Ja, tuurlijk zit er op wedstrijd wel een gevalletje dat het paard geheel onterecht behandeld waarbij ik oprecht medelijden had met het dier dat zo'n fantastisch karakter had om enkel wat te staken en verder niets. Maar dagelijks? Nee...

He KiWiKo je bent me steeds voor :')

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:54

ik heb ook een probleem haflinger gehad maar dit zou ik echt nooit mee doen want daar is hij mij toch echt te veel waard voor dit is echt afgrijselijk het is toch je paard daar moet je toch liefden aan geven mensen vergeten altijd een paard heeft er niet voor gekozen om onder de man te gaan rijden dus een beetje respect voor je paard kan ook wel.

en dat paard moet veels te kleine rondjes lopen en dit is ook super voor ze beenspieren denk dat dit paar nooit last krijgt van ze pezen dit is namelijk volgens mij echt niet lekker en goed voor de pezen dan je paard.
ik zal hem is om ze eigen as gaan draaien met een voet tegen ze kont aan en dan nog lekker met een zweepje achter hem aan echt gevoelloos. vind dit echt afschuwlijk. ik hou van me paard alsof het me kind is (denk dat dit voor meer mensen op bokt geldt.

dit is gewoon AFGRIJSELIJK hier draait toch je maag van om
Laatst bijgewerkt door Bear95 op 25-11-09 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:55

Pf, kiwiko, jij verwoord wat ik bedoelde :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:00

KiWiKo schreef:
Zolang een paard zich kan verdedigen is er een eerlijke strijd............. met een opgebonden been of een buckstopper kan een paard zich niet verdedigen..........

Hmmm....ik weet het nog zo net niet. Ik ben namelijk niet bereid om een eind hout op een paard stuk te slaan, maar als ik het door een foefje van hem kan winnen, als niet pure lichamelijke kracht tegenover pure lichamelijke kracht komt te staan (wat een paard uiteindelijk altijd van je wint) waarom zou je dat dan niet gebruiken?
Want meer dan een foefje is dat been opbinden of die buckstopper niet.
Uiteindelijk is dat dan ook de reden waarom hij door bijv. Een John Pinnell of een Monty Roberts wordt toegepast. Omdat het stukslaan van een eind hout serieuze protesten oproept, en het gebruik van de JU, de buckstopper of het opbinden van een been niet (of maar beperkt)...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:03

ben ik niet met je eens............ je ontneemt een paard op die manier alles wat het kan doen om zicht te verdedigen........

als je al iets moet winnen dan moet je het inderdaad winnen op snelheid, wendbaarheid, reactievermogen en intelligentie............

niet op het wegnemen van de "tegenpartij" diens vermogens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:05

Maar hoe sta je dan tegenover de uitspraak dat je het van een paard niet moet winnen qua kracht maar qua techniek?
Wat is het opbinden van een been anders dan een techniek?