En zo kan het ook; communicatie met je paard!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:55

ElCid komt hij ook ooit iets dichter in de buurt?

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:58

Jannepauli schreef:
Citaat:
ik weet bijna wel zeker dat er weinig dressuurpaarden zullen zijn die braaf bij hun ruiter blijven lopen als ze niet vast zitten en al zeker niet oefeningen uitvoeren

Nou daar vergis je je in. Een leuk voorbeeld:

http://www.youtube.com/watch?v=lD7Wpfqd2Vg

Karen Rohlf, dressuur Olympisch niveau.

En dit vind ik dus wél mooi - vergelijk de uitstraling van dit paard nou 's met die van Blaha..

Er staat ook: weinig dressuurpaarden ;)

Ik denk niet dat dit paard een robot is. Ik denk dat dit filmpje nogal geknipt en geplakt is en daardoor dus alle initiatieven die het paard laat zien (en waar de beste meneer op inspeelt) er uitgeknipt zijn, tot het 'kunstje' over blijft.
Als je wat andere filmpjes bekijkt via YouTube van Honza Blaha, zie je bij ongeknipte filmpjes absoluut de karaktertrekken en initiatieven van dit paard.
Dit paard zou dit ook nooit kunnen als hier een heleboel respect en rust bij zou komen kijken. Dit paard loopt los, als hij niet wil springen, springt ie niet. Maarja, dát laten ze natuurlijk niet zien in een promotiefilmpje.

Er zijn zoveel mensen die geld verdienen aan het laten zien van wat ze met hun paard kunnen, dat je deze man er niet op af kunt rekenen.
Ik vind het wél belangrijk dat mensen die dit willen laten zien, ook de tijd en rust nemen om het aan anderen te leren die het ook graag willen doen met hun paard. Helaas willen ze daar ook vaak veel geld voor zien, want ja, ze hebben wel iets 'unieks' in handen. En daarmee maken ze het ook voor veel mensen onbereikbaar, waardoor ze zelf gaan aanrommelen en dáár zit het gevaar.
Daar maak ik me drukker om, dan om mensen die hun 'kunstjes' laten zien...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:13

spatter schreef:

Voor zover ik weet niet. Leckebusch zit in de buurt van Keulen, dat is ( van ons uit) ca. 3 uur rijden. De rest is "iets" verder weg.
Misschien staat er iets op zijn site over waar hij curssusen geeft?

Edit: de kalender van de site : http://www.honzablaha.cz/en/menu/calendar.html , allemaal niet echt naast de deur.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:17

op zijn site staat ook een leerboek over hoe je het zelf met je paard kan doen!!!
wel in het engels, maar erg uitdagend !!!!
BEn er zelf al lichtelijk mee begonnen en het gaat leuk...

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:21

ElCid schreef:
spatter schreef:

Voor zover ik weet niet. Leckebusch zit in de buurt van Keulen, dat is ( van ons uit) ca. 3 uur rijden. De rest is "iets" verder weg.
Misschien staat er iets op zijn site over waar hij curssusen geeft?

Edit: de kalender van de site : http://www.honzablaha.cz/en/menu/calendar.html , allemaal niet echt naast de deur.

3 & 4 oktober is hij in Wallonië .. Maar ik veronderstel dat dat ook nog wel wat te ver is ? :)

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 10:24

hestejente schreef:
Ook mijn nieuwsgierigheid is nog niet gedoofd. Wat jammer dat ik geen nieuwe informatie krijg, hoe kan ik zo nou verder denken :+

Je kan antwoord geven op FS, ik ben best nieuwsgierig wat je daarvan vind. Hij heeft zijn vraag al 2x gesteld, geloof ik.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:25

dit vind ik wel heel indrukwekkend

vaak zie je mensen die bitloos gereden worden de rug helemaal weggedrukt hebben,
en dan helemaal uit elkaar vallen en dan nog een swat oefeningetjes kunnen.

maar dit paardje loopt echt nageeflijk, gebruikt zijn rug en is correct in lengte buiging.
echt super om te zien!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 10:26

@ Hestejente, even voor je gemak, hoef je niet te zoeken:
FaberSmid schreef:
FaberSmid schreef:
http://www.downunderhorsemanship.com/
Ook interessant, clinic, show en privé.
Mooi om te zien hoe deze meneer C A ook met zijn paarden werkt.

FaberSmid schreef:
hestejente C A past het toe bij het beleren van jonge paarden en trainen van moeilijke paarden. Is het dan naar uw mening ook uitsloverij?

Even quoten om de vraag te beantwoorden en hopelijk ook zo mijn vragen?
Laatst bijgewerkt door Amadeo op 30-09-09 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 10:26

moonprayer schreef:
dit vind ik wel heel indrukwekkend

vaak zie je mensen die bitloos gereden worden de rug helemaal weggedrukt hebben,
en dan helemaal uit elkaar vallen en dan nog een swat oefeningetjes kunnen.

maar dit paardje loopt echt nageeflijk, gebruikt zijn rug en is correct in lengte buiging.
echt super om te zien!

Ja, fijn he? Ik zeg niet dat er maar 1 waarheid is, maar wat je hierboven zegt klopt zeker!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:27

spatter schreef:

Ik heb net gekeken op de site van deze man en op 20-11-2009 komt hij in Kalkar voor een individuele clinic, dat is net over de grens in Dld achter Arnhem. Je kan ook als toeschouwer gaan kijken. Vanuit Utrecht 1,5 uur rijden, prima te doen!

Zelf vind ik dit een heel mooi duo, prachtig mooi op elkaar ingespeeld. Mijn mening is dat een paard zowiezo al gedomesticeerd is, net als een hond. Onze paarden zijn niet geboren en opgegroeid in een kudde wilde paarden. Neemt niet weg dat ik het van belang vindt zo goed mogelijk met een paard te communiceren en ik denk dat NH daar het dichtst bij komt.

Voor mij is de samenwerking van mens en dier juist heel mooi, op welke manier dan ook, als het met respect gebeurt. Niet als einddoel je eigen eer en glorie maar als einddoel de samenwerking op een gezonde manier. Het lijkt mij dat deze man met veel respect zijn paard behandelt, en hij krijgt dat terug van zijn paard door zijn vertrouwen.
Ach, kunstjes.... als je een paard 100% natuurlijk paard wil laten zijn dan moet je m naar de Camargue brengen en m daar laten aansluiten bij een kudde wilde paarden (weet niet of onze gefokte paardjes dat trouwens zouden overleven).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:48

fransje zag het net zelf ook, van mij uit ook niet zo heel ver!
eens kijken of ik iemand mee krijg en dan ga ik gewoon kijken
krijg nu al zin :):)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:30

Ik zou er ook best heen willen gaan als we dat weekend zelf geen clinic zouden organiseren en dat kost me altijd weer veel tijd en energie. Voor mij is Kalkar redelijk naast de deur ( ca. 1 uurtje rijden). Hmmm, ga er toch eens over nadenken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:39

jullie hebben ook leuke clinics maar voor mij niet naast de deur

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:41

spatter schreef:
jullie hebben ook leuke clinics maar voor mij niet naast de deur

Jammer inderdaad, mocht je ooit in de buurt zijn, met of zonder paard, dan ben je welkom!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:40

Amadeo schreef:
hestejente schreef:
.... toen ik in afwachting van Amadeo's antwoord .........

Ah, wat leuk, je hebt me gemist! O:) Dit is de 3e opmerking over mijn 'afwezigheid' gisteravond. :o

Ik dacht: waar ben je nou? Is het Amadeootje misschien wat warm geworden onder de poezelige voetjes? Maar gelukkig, je bent er weer :D

Amadeo schreef:
@Spatter: mee eens, ik ben ook van mening dat juist hoe hoger het niveau hoe beter het paard m.i. aan de hulpen zou moeten staan en dus JUIST stang en trens en sporen niet nodig zouden moeten zijn!!!

Bij HAR loopt hier een interessant topic over. We zijn daar met wat bokkers tot de conclusie gekomen dat s&t niet voor de verfijning van het paard dient maar voor die van de ruiter :) Wat zou het fijn zijn als er meer mensen, of ze nou topdressuur rijden of niet, met hun paard omgingen zoals de dame in het filmpje van Jannepauli. Weet je wat ik daar zo mooi aan vind: eerst dacht ik: wat doet ze nou steeds met haar handen bij zijn schoft? :)* Ooooh! Ze begrenst 'm, zoals je met een buitenteugel zou doen, slim. Maar wacht even, ze aait 'm ook steeds even, wat leuk, het paard reageert er op. Dat dacht ik. Ik doe dat ook zo met mijn paard, zo'n heel kort ontspanningsmomentje, bij ons betekent dat "hee vriendje". Ook de lichaamshouding van die mevrouw vind ik veel meer ontspannen, niet zo van "hij moet nu oefening zus gaan doen" wat je bij meneer blabla zag, waardoor het paard ook gespannen oogt, bij de mevrouw met de schimmel zie ik veel meer harmonie dan bij meneer blabla met z'n vos.

Amadeo schreef:
hestejente schreef:
Ook mijn nieuwsgierigheid is nog niet gedoofd. Wat jammer dat ik geen nieuwe informatie krijg, hoe kan ik zo nou verder denken :+

Je kan antwoord geven op FS, ik ben best nieuwsgierig wat je daarvan vind. Hij heeft zijn vraag al 2x gesteld, geloof ik.

In uwe afwezigheid heb ik mezelf de vrijheid veroorloofd om FS' vraag te beantwoorden. Althans, ik heb een poging gedaan, en om nog wat meer informatie van hem gevraagd :)

Amadeo

Re: En zo kan het ook; communicatie met je paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 12:44

Het kan me niet heet genoeg onder de voeten worden ;-)

Heb ik je antwoord op FS gemist??? Ik zal nog even gaan zoeken...

En de conclusie van het gebruik van S&T ben ik wel met je eens (echt? Ja!), verfijning voor de ruiters i.p.v. de paarden!

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:45

Geweldig om te zien, prachtige combinatie met het paard

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:47

Amadeo schreef:
En de conclusie van het gebruik van S&T ben ik wel met je eens (echt? Ja!), verfijning voor de ruiters i.p.v. de paarden!

Ik ben ontroerd...

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:51

die man in gewoon magisch

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:06

Buiten het feit dat ik dit soort dingen fantastisch vind om naar te kijken vraag ik mij toch af of ik mijn paarden zo zou willen "opleiden". Ik vind het heerlijk als ik merk dat ik met mijn pony kan lezen en schrijven, maar ik hecht net zoveel waarde aan haar EIGEN uitingen. Ze heeft karakter, en dat ga ik niet wegstoppen en vervormen in allerlei "trucjes." Ik kom vaak paarden tegen die zo braaf zijn als de pest en ik merk dan ontzettend bij mezelf dat ik het zó ontzettend jammer vind dat ze totaal geen eigen inbreng proberen te hebben en alles maar doen wat gevraagd wordt. Ik vind dit zonde en afmatting van hun eigen karakter, wat voor mij juist sommige paarden extra leuk maakt om mee te werken.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:08

Wauw echt geweldig om te zien.
Moet ook maar eens gaan oefenen met mijn tinkerman, maar denk dat er wel heel wat tijd in gaat zitten haha.

Krijg er echt kippevel van, echt mooi.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:15

spatter schreef:
maar als een paard niet met je mee loopt, niet blijft staan als je hem poetst , heb je dus geen contact en is het hetzelfde als een motorfiets
het is die binding waar je energie in steekt zodat je paard bij jou blijft , mét jou wil werken en niet alleen maar doet wat moet omdat er anders in de mond wordt getrokken, sporen in zijn lijf worden gedrukt of met een zweep wordt geslagen

Er zijn heel veel mensen die daar genoegen mee nemen met hun eigen paard....... En dan wel in katzwijm vallen voor iemand die een show maakt van activiteiten met een "bloot" paard. Ik ben het volledig met je eens dat het zoveel fijner is om samen met je paard dingen te doen in plaats van het op te leggen dingen voor je te doen.

spatter schreef:
dat is wat je op de filmpjes ziet
een paard wat weg kan lopen maar dat niet doet omdat het zich vrijwillig onderwerpt aan de "ruiter"
dat is heel wat anders als Any op haar dressuurpaard met stang en trens en sporen

Het kunnen weglopen van het paard is maar relatief, het paard weet heel goed dat het na de show weer in handen komt, het kan niet echt weg. Nou geloof ik niet dat meneer Blabla echt fout is in zijn omgang, maar ik mis toch heel erg de interactie. En ja, ik heb hem live bezig gezien in een show en dat was toch wat het voor mij afstotelijk maakt, hij heeft tijdens de show geen aandacht voor de wensen van het paard, het paard moet "gewoon" doen wat hem gezegd wordt. De stukjes "ondeugend gedrag" in de show waren gewoon ingestudeerd, dat was ook gewoon zichtbaar.
Oja, ik ben niet een heel groot fan van Anky, in bepaalde opzichten heb ik veel respect voor haar, maar rij- en omgangstechnisch is ze niet echt een voorbeeld voor me.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:32

ik doelde meer op het filmpje waar hij bezig is op de wei, net als die ander die met zijn paarden traint op het strand
ik vrees dat de mijne toch even gezellig wat rond gaan galoperen voordat ze weer terug komen

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 13:34

FaberSmid schreef:
http://www.downunderhorsemanship.com/
Ook interessant, clinic, show en privé.
Mooi om te zien hoe deze meneer C A ook met zijn paarden werkt.

FaberSmid schreef:
hestejente C A past het toe bij het beleren van jonge paarden en trainen van moeilijke paarden. Is het dan naar uw mening ook uitsloverij?

Even quoten om de vraag te beantwoorden en hopelijk ook zo mijn vragen?

Hier is nog geen antwoord op gegeven.... Hestejente?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:35

ik vind die western meneer niet zo prettig over komen
beetje drammerig ofzo