Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Jannepauli schreef:Citaat:ik weet bijna wel zeker dat er weinig dressuurpaarden zullen zijn die braaf bij hun ruiter blijven lopen als ze niet vast zitten en al zeker niet oefeningen uitvoeren
Nou daar vergis je je in. Een leuk voorbeeld:
http://www.youtube.com/watch?v=lD7Wpfqd2Vg
Karen Rohlf, dressuur Olympisch niveau.
En dit vind ik dus wél mooi - vergelijk de uitstraling van dit paard nou 's met die van Blaha..

spatter schreef:ElCid komt hij ook ooit iets dichter in de buurt?
ElCid schreef:spatter schreef:ElCid komt hij ook ooit iets dichter in de buurt?
Voor zover ik weet niet. Leckebusch zit in de buurt van Keulen, dat is ( van ons uit) ca. 3 uur rijden. De rest is "iets" verder weg.
Misschien staat er iets op zijn site over waar hij curssusen geeft?
Edit: de kalender van de site : http://www.honzablaha.cz/en/menu/calendar.html , allemaal niet echt naast de deur.
FaberSmid schreef:FaberSmid schreef:http://www.downunderhorsemanship.com/
Ook interessant, clinic, show en privé.
Mooi om te zien hoe deze meneer C A ook met zijn paarden werkt.FaberSmid schreef:hestejente C A past het toe bij het beleren van jonge paarden en trainen van moeilijke paarden. Is het dan naar uw mening ook uitsloverij?
Even quoten om de vraag te beantwoorden en hopelijk ook zo mijn vragen?
moonprayer schreef:dit vind ik wel heel indrukwekkend
vaak zie je mensen die bitloos gereden worden de rug helemaal weggedrukt hebben,
en dan helemaal uit elkaar vallen en dan nog een swat oefeningetjes kunnen.
maar dit paardje loopt echt nageeflijk, gebruikt zijn rug en is correct in lengte buiging.
echt super om te zien!
spatter schreef:ElCid komt hij ook ooit iets dichter in de buurt?
Amadeo schreef:hestejente schreef:.... toen ik in afwachting van Amadeo's antwoord .........
Ah, wat leuk, je hebt me gemist!Dit is de 3e opmerking over mijn 'afwezigheid' gisteravond.
Amadeo schreef:@Spatter: mee eens, ik ben ook van mening dat juist hoe hoger het niveau hoe beter het paard m.i. aan de hulpen zou moeten staan en dus JUIST stang en trens en sporen niet nodig zouden moeten zijn!!!
Wat zou het fijn zijn als er meer mensen, of ze nou topdressuur rijden of niet, met hun paard omgingen zoals de dame in het filmpje van Jannepauli. Weet je wat ik daar zo mooi aan vind: eerst dacht ik: wat doet ze nou steeds met haar handen bij zijn schoft?
Ooooh! Ze begrenst 'm, zoals je met een buitenteugel zou doen, slim. Maar wacht even, ze aait 'm ook steeds even, wat leuk, het paard reageert er op. Dat dacht ik. Ik doe dat ook zo met mijn paard, zo'n heel kort ontspanningsmomentje, bij ons betekent dat "hee vriendje". Ook de lichaamshouding van die mevrouw vind ik veel meer ontspannen, niet zo van "hij moet nu oefening zus gaan doen" wat je bij meneer blabla zag, waardoor het paard ook gespannen oogt, bij de mevrouw met de schimmel zie ik veel meer harmonie dan bij meneer blabla met z'n vos.Amadeo schreef:hestejente schreef:Ook mijn nieuwsgierigheid is nog niet gedoofd. Wat jammer dat ik geen nieuwe informatie krijg, hoe kan ik zo nou verder denken
Je kan antwoord geven op FS, ik ben best nieuwsgierig wat je daarvan vind. Hij heeft zijn vraag al 2x gesteld, geloof ik.

spatter schreef:maar als een paard niet met je mee loopt, niet blijft staan als je hem poetst , heb je dus geen contact en is het hetzelfde als een motorfiets
het is die binding waar je energie in steekt zodat je paard bij jou blijft , mét jou wil werken en niet alleen maar doet wat moet omdat er anders in de mond wordt getrokken, sporen in zijn lijf worden gedrukt of met een zweep wordt geslagen
spatter schreef:dat is wat je op de filmpjes ziet
een paard wat weg kan lopen maar dat niet doet omdat het zich vrijwillig onderwerpt aan de "ruiter"
dat is heel wat anders als Any op haar dressuurpaard met stang en trens en sporen