Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Gamova schreef:juliar99 schreef:Hey!
Ik speel nog niet heel lang met bokt dus heb een paar vraagjes![]()
![]()
Ben nu bij ruiterniveau 35 en mag fokken, maar moet je dan een hengst & een merrie bezitten? Of kan iemand anders een hengst in je fokkerij zetten zodat ze kunnen dekken?
En met welk ras is het het verstandigste om te gaan fokken met een adamxeva paard? Waar is behoefte aan? Waar moet ik op letten?![]()
Kleine checklist voor het fokken:
- Zijn beide paarden (hengst en merrie) beleerd en hebben ze 3 wedstrijden gelopen? (inschrijven voor de wedstrijd telt al mee)
- Zijn beide paarden gezond?
- Staat alles onder gezondheid op groen?
- Zorgt de combinatie van merrie en hengst er niet voor dat er inteelt in de directe stamboom zit? (behalve adam en eva, die tellen niet)
- Wil ik hoger GN bereiken? Dan moet een van de twee minimaal op niveau 120 lopen
- Welk ras wil ik fokken?
Rassen die zeldzaam zijn op dit moment:
- Welsh
- Haflinger
- Arabisch Volbloed
Verder is er een goede markt voor Paints op dit moment maar kost het wel ook meer dekgeld.
Je kunt er voor kiezen een eigen hengst te kopen, je kunt ook je merrie laten dekken met een hengst van iemand anders. Op het forum kun je daar een topic over vinden (die is nu nog niet helemaal actueel maar dat duurt niet lang meer). Dekken kan dan ook bij iemand anders op het terrein.
Wat nog meer kan helpen bij de keuze voor een ras is het achterhalen van de genen die je paard heeft. Dit kan bij de dierenarts. Vergeet ook niet je paard in te enten tegen influenza en tetanus
luxje schreef:Paar dagen terug pb van iemand die paarden van me had gehad (voor weinig, merrie zelfs nog gedekt van tevoren, ach prima om een beginner te helpen..), maar is gebanned geweest, dus paarden dood, of ik wat heb.
Ik opper een kruising, maar die vond ze niet leuk.
Ja jammer joh, dan houdt het op, hou de handelaar maar in de gaten.
Nu zelf ook flink aan het opruimen, paarden voor weinig bij de handelaar.
Gn4, iv, jong en fokklaar, shet x paint voor €1000
Geen gekke prijs, toch?
Pb, of ze hem voor minder mocht..
Daar had ik maar 1 antwoord op: "nee"
Ik wil best helpen, maar dit valt imo al onder weggeven, maar anders raak je ze nooit kwijt.
Carr_friesje schreef:luxje schreef:Paar dagen terug pb van iemand die paarden van me had gehad (voor weinig, merrie zelfs nog gedekt van tevoren, ach prima om een beginner te helpen..), maar is gebanned geweest, dus paarden dood, of ik wat heb.
Ik opper een kruising, maar die vond ze niet leuk.
Ja jammer joh, dan houdt het op, hou de handelaar maar in de gaten.
Nu zelf ook flink aan het opruimen, paarden voor weinig bij de handelaar.
Gn4, iv, jong en fokklaar, shet x paint voor €1000
Geen gekke prijs, toch?
Pb, of ze hem voor minder mocht..
Daar had ik maar 1 antwoord op: "nee"
Ik wil best helpen, maar dit valt imo al onder weggeven, maar anders raak je ze nooit kwijt.
Volgens mij heb ik deze straks van je gekocht haha.