Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Narya schreef:Nou, ik ben ook eens aan het kijken. Heb er nu twee gezien, maar ben nog niet vreselijk geschokt hoor. Op normale wedstrijden ziet het er ook niet allemaal even lief uit.
Lenneke_ schreef:Het lijkt me overigens wel een leuke sport om te doen, als je een beetje normaal met je paard om gaat.
Alleen schieten en schermen zou een probleem zijn voor mij, dat heb ik nog nooit gedaan. Hardlopen en zwemmen kan je makkelijk trainen en springen kan ik wel (op een normale manier)
tienus63 schreef:@ karin, maf eigenlijk dat de FEI zich er niet mee bemoeit.
Karin schreef:Deze wedstrijd vindt ook niet plaats onder de reglementen van de FEI, die duidelijk zijn ten aanzien van ongeoorloofd gedrag ten opzichte van het paard.
Vijfkamp is geen hippische sport, het paardrijden is slechts een onderdeel van de vijfkamp. En blijkbaar ontbreekt het in de reglementen van de internationale vijfkamporganisatie aan regels ten aanzien van paardvriendelijkheid, als dit allemaal zomaar wordt toegestaan.
Karin schreef:tienus63 schreef:@ karin, maf eigenlijk dat de FEI zich er niet mee bemoeit.
Heel simpel: precies zoals ik het hierboven zeg - vijfkamp is geen hippische sport en kan dus niet onder de FEI vallen.
Ivon schreef:Mijn paard zou dit niet pikken. Die paarden zijn echt veel te braaf.
Karin schreef:Achtergrondinformatie over de (militaire) vijfkamp in Nederland:
http://www.militairruiterbewijs.nl/nieu ... mber24.pdf
De KNHS is er inmiddels ook bij betrokken: http://www.horses.nl/disciplines/nieuws ... aarsbergen
Ik mag hopen dat in NL meer aandacht is voor het paardvriendelijke element. Maar om het een 'rare sport' te noemen als je de achtergronden en historie niet weet gaat mij persoonlijk wat te ver.
tienus63 schreef:Het dopingregelement stellen zij toch wel samen, dat heeft duidelijk ook te maken met het paardwelzijn.
Als een dressuur of springruiter deze acties zou uithalen tijdens de Spelen is de wereld te klein.
Gulpje schreef:Ook niet op basis van de tvbeelden?
Lenneke_ schreef:Misschien kunnen de vrouwen het beter
tienus63 schreef:Al sinds 1912 toch als ik het goed begrepen heb.
mijn link op de vorige pagina schreef:De Olympische Moderne Vijfkamp is een historisch aan de militaire ruitersport gelieerde multisport die sinds 1912 onderdeel uitmaakt van de Olympische Spelen. De onderdelen zijn oorspronkelijk gebaseerd op de militaire basisvaardigheden uit het begin van de 20e eeuw:
1. lopen: 2-3 km veldloop (afstand afhankelijk van leeftijd);
2. zwemmen: 100–200 m vrije slag (afstand afhankelijk van leeftijd);
3. schieten: 20 schoten met luchtdrukpistool op 10 m afstand;
4. schermen: ca. 30 partijen op degen, steeds om 1 treffer (victoire);
5. paardrijden: 12 hindernissen op minimaal 90cm op een geloot paard
Karin schreef:Gulpje schreef:Ook niet op basis van de tvbeelden?
Nee. Dat maakt het voor mij geen 'rare sport'. Er zou IMO wél meer aandacht moeten zijn voor het welbevinden van de paarden.