Garrocha video (prachtig om zien)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maverick

Re: Garrocha video (prachtig om zien)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:46

Het is buitengewoon wat die man op dat filmpje kan.Hij werkt echt samen met zijn paard.Het paard vertouwd volledig op de ruiter, anders liet hij zich echt niet zo plaatsen en zeker niet met zo'n grote stok die voor en achter hem langs gedraait word.
Pet je af.
@Voltigeur het zijn altijd dezelfde die proberen te rellen in dit soort topics.Ik zou het dan ook ten zeerste betreuren als je omwillen van dit soort personen ,geen eigen topic zou plaatsen,want wat jij kan/doet is ook gewoon super.
Laatst bijgewerkt door maverick op 01-01-08 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:17

Heb het hele topic doorgelezen en ik word zoooooo misselijk van die eeuwige relschoppers! "ooh wat uhn sielug paardje nu" " hij heeft zo een strakke teugels en zo veel pijn" Misselijk
*pats* *pats*

Djeez! Mensen wordt toch eens wakker, jullie zouden zo van geluk mogen prijzen een combinatie te zijn als paard en ruiter op het filmpje. Dit paard verkeerd in blakende gezondheid, is geweldig aan het been van de ruiter. En deze rijdt met sporen, so what; hij zit er ook echt in te stampen!?
Ik vind het pas zielig, ruiters die het zo vreselijk nodig vinden iedere pas te drijven, staan zit; hak er in; staan zit hak er in...

Dit paard wordt niet mishandeld, en alleen omdat het beeld er net iets anders uit ziet dan jullie je voorstellen in jullie tunnelvisie is het meteen maar fout? Verward
Ik vind het een super filmpje! Het is wat pittiger kwa sporen en bit maar ik zie nergens een mishandeling...
Deze post is bedoeld naar alle mensen die het toch zo nodig vinden dit topic te vervuilen met offtopic reacties en discussies en die steeds maar weer hetzelfde blijven zeggen waar al vaak een antwoord op gegeven is!

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:09

ik ben zeker geen rel schopper maar ben het met menig kritiek eens. Jullie zouden je eens mogen verdiepen in hoe het spaanse paarden geleerd word om so te lopen. Ijzerenband over de neus en een heavy bit in de mond. Als je dan echt een stukje wijkunst wil zien dan zou ik eens kijken bij : http://www.westfallhorsemanship.com/ind ... egory&id=2 en dan het derde filmpje aanklikken.

Dit is pas combinatie RUITER EN PAARD

Sorry voor mijn comataar maar ik ken de technieken die gebruikt worden. HELAAS

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:21

Sommigen mensen hier moeten ook maar eens de penny test doen.

Ik vind het ondsettend knap wat ruiter en paard hier doen. De marien waarop ruiter "uitvloeit" in paard. en de ballans en concentratie die ze laten zien is echt helemaal geweldig. Dat het paard is 'te kort' is 'opgebonden' vind ik nog niet eens zo heel erg. Het stoord me niet en wat ik er van kan zien is dat de paar nog gewoon vrijheid heeft om zijn hoofd te bewegen. Het paard beweegt mooi en zet de achterhand mooi onder de massa. Hij heeft geen weggedrukte rug. Dus ook al iets om aan te tonen dat de teugels niet te strak staan. Ook denk ik dat de ruiter moet zoken naar een rijkunst, bit, ruiter zelf, snelheid waarop getraint word en hoe hoog... enz.. Bij het paard moet passen. En als het goed werkt en goed past kwa ruiter en paard zie ik eht probleem niet. Op ieder potje pas een dekseltje. En als dit past prima.

Ik vind het een heel mooi filmpje. Ook het filmpje dat ze laten zien hoe ze bezig zijn met het opdrijven van de stieren.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 22:22

spiritoes schreef:
ik ben zeker geen rel schopper maar ben het met menig kritiek eens. Jullie zouden je eens mogen verdiepen in hoe het spaanse paarden geleerd word om so te lopen. Ijzerenband over de neus en een heavy bit in de mond. Als je dan echt een stukje wijkunst wil zien dan zou ik eens kijken bij : http://www.westfallhorsemanship.com/ind ... egory&id=2 en dan het derde filmpje aanklikken.

Jaren praktijkervaring in meerdere haciendas waar doma vaquera, doma classica, rejoneo, garrocha, etc. beoefend worden als ik jou goed begrijp? Wat een bevoorrecht mens ben jij om jaren in Spanje te mogen hebben geleefd en daar zo alles te kunnen meemaken...

voor diegenen die het niet zouden begrijpen: deze reactie is nogal sarcastisch bedoeld

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:23

spiritoes schreef:

Misschien ontgaat mij wat, maar ik zie niet helemaal in hoe ik een western-filmpje met een klassieke dressuur-filmpje op enige manier zou kunnen vergelijken? Heeft niets, maar dan ook echt niets met elkaar te maken. Ik ken wél mooie filmpjes van mensen die hun paard op een halstouwtje verzamelen en zo klassieke dressuur rijden, en dat vind ik ook prachtig. Maar zélfs dat is niet te vergelijken met dit.

En vind dat je wel érg kortzichtig denkt, met dat alle Spaanse paarden op gemene manieren getraind worden. Dat is hetzelfde als dat alle moderne dressuurpaarden met een slofteugel in de krul getrokken worden, alle springpaarden hun benen leren op te trekken door spijkertjes in de balken, en dat alle endurancepaarden afgemat en geslagen worden tijdens de training om maar conditie op te bouwen. Verward

Nee, denk voortaan eerst eens na of je iets rationeels te vertellen hebt, en ga geen onzin verkondigen..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:38

spiritoes schreef:

Ja en natuurlijk omdat jij ze kent worden ze op alle spaanse paarden gebruikt? Meid je ziet het als een paard op de foute manier is opgeleid, deze zijn volledig verknipt... Bij dit paard is het gewoon niet het geval, met een foute opleidingsmethode leren ze niks fijngevoeligs als op benen en zit reageren, daar gaat het enkel om de show, valse knik en dribbelen maar...
Om dit met een paard te doen heb je wel een wat betere opleiding nodig, je kunt een paard niet met pijn aanleren op zit te reageren, daarvoor moet je beiden luisteren, bij de foute technieken is er nergens sprake van luisteren naar elkaar. Jij zou dus eens moeten gaan leren niet op die standaard praatjes in te gaan maar een eigen, rationeel verstand te creeren...

Ik ben trouwens niet bijster onder de indruk van het filmpje, er zijn wel meer mensen die dit doen dus erg speciaal vind ik het niet. Het gaf me het idee van een kur op muziek, oefen het vaak genoeg en het paard weet ook welk dansje hij moet doen..
Daarbij heeft die dame ook behoorlijk pittige sporen aan die ze bijkomend fout gebruikt: wielsporen horen gerold te worden, zij prikt er mee.

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:06

Waarom vat iedereen in dit topic enige kritiek op als commentaar??? Het is vast niet persoonlijk bedoeld en wordt in mijn ogen wel zo opgevat. Topic starter vraagt toch om de meningen van anderen, als iets hem niet aanstaat reageert hij zo aanvallend, erg jammer!

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:27

Fiffill schreef:
beautylin schreef:
wat is er zo bijzonder aan een stok meeslepen? Clown

Je moet ook niet alleen naar die stok kijken natuurlijk Nagelbijten / Gniffelen

O wacht nu zie ik het Tong uitsteken
Heeft hij nou geen teugels? Gaaaap

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 00:06

beautylin schreef:
O wacht nu zie ik het Tong uitsteken
Heeft hij nou geen teugels? Gaaaap

Zalig zij de simpelen van geest...

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 07:20

montecito schreef:
Waarom vat iedereen in dit topic enige kritiek op als commentaar??? Het is vast niet persoonlijk bedoeld en wordt in mijn ogen wel zo opgevat. Topic starter vraagt toch om de meningen van anderen, als iets hem niet aanstaat reageert hij zo aanvallend, erg jammer!

misschien omdat er een paar zijn, die als het niet bitloos gebeurd meteen heel hard "zielig" gaan roepen Knipoog Of met termen gaan gooien dat dat paard niet gelukkig is ect.
En ik kan me best voorstellen dat je daar een beetje moe van gaat worden.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 09:29

Iedereen de beste wensen en een super 2008 met veel paarden plezier Lachen

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 09:57

Filmpje gezien, ik vind het juist heel mooi om te zien! En ik zie juist weinig spanning op de teugels. Alleen 1 vraagje; waarom hebben veel van zulke paarden zo'n korte staart? Je zou toch zeggen dat ze die in warme landen nodig hebben ( meer vliegen ect)?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:08

ik denk dat het is om niet in de knoop te komen met hun achterbenen.... niet dat ik er verstand van heb maar als je naar racepaarden kijkt hebben ze ook zo'n korte staart.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:20

De staart word altijd opgebonden bij het rijden, waarom weet ik ook niet Knipoog

Ik vind het wel een super mooi filmpje! Heb meerdere mensen in het echt werk met de garrocha zien doen, echt heel erg gaaf om te zien!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:42

Oh, volgens mij leek het alsof hij gewoon een kort geknipte staart was.. Ik snap dat de staart met zulke oefeningen in de weg kan zitten maar dat kan je hem inderdaad opbinden, waarom knippen? Volgens mij is deze staart geknipt, maar misschien lijkt dat maar zo Lachen

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 11:12

Nessah schreef:
Oh, volgens mij leek het alsof hij gewoon een kort geknipte staart was.. Ik snap dat de staart met zulke oefeningen in de weg kan zitten maar dat kan je hem inderdaad opbinden, waarom knippen? Volgens mij is deze staart geknipt, maar misschien lijkt dat maar zo Lachen

Er zijn inderdadd geknipte en opgeknoopte staarten. Dit heeft inderdaad met het werk te maken, en ik laat je nog weten wat de eignlijke reden is...

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:12

Citaat:
_Emm_ schreef:
De staart word altijd opgebonden bij het rijden, waarom weet ik ook niet Knipoog

De staart word opgebonden en soms zelf gecoupeerd om ongelukken te voorkomen wanneer de stier er met zijn horens in zou komen.
Ondanks dat de meningen verdeeld zijn ,zijn de spanjaarden vooral erg trots op hun paard en daardoor ook voorzichtig, zeker met de doma vaqera.
Je ziet duidelijk aan de oortjes van dit paard hoe het geconcentreerd is op de garoccha en netjes zonder drukt zijn plicht doet.
Het zogenaamd ''kort opgebonden'' is bij de PRE geen probleem ,deze heeft van nature een korte hals en rug en kan veel verder inbuigen dan een KWPN ér of ander paard.
Het is ook zaak om snel te kunnen wenden en wegspringen wanneer de stier aanvalt, dus het paard zal echt niet worden belemmerd in zijn beweging.
Dus voor iedereen die het vergelijkt met hun eigen paard dat van een ander ras is, noem ik dit peren met appels vergelijken

Nog even voor degen die dit zo zielig voor het paard vinden : kijk eens goed rond op concoursen of de plaatstelijke manege's daar zie je pas echt hoe slecht er word gereden en het paard daarvan de dupe word !

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:13

knap hoor, een meisje bij mijn op stal heeft hier wel iets weg van Tong uitsteken

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 11:23

paintedblack schreef:
De staart word opgebonden en soms zelf gecoupeerd om ongelukken te voorkomen wanneer de stier er met zijn horens in zou komen.
Ondanks dat de meningen verdeeld zijn ,zijn de spanjaarden vooral erg trots op hun paard en daardoor ook voorzichtig, zeker met de doma vaqera.
Je ziet duidelijk aan de oortjes van dit paard hoe het geconcentreerd is op de garoccha en netjes zonder drukt zijn plicht doet.
Het zogenaamd ''kort opgebonden'' is bij de PRE geen probleem ,deze heeft van nature een korte hals en rug en kan veel verder inbuigen dan een KWPN ér of ander paard.
Het is ook zaak om snel te kunnen wenden en wegspringen wanneer de stier aanvalt, dus het paard zal echt niet worden belemmerd in zijn beweging.
Dus voor iedereen die het vergelijkt met hun eigen paard dat van een ander ras is, noem ik dit peren met appels vergelijken

Nog even voor degen die dit zo zielig voor het paard vinden : kijk eens goed rond op concoursen of de plaatstelijke manege's daar zie je pas echt hoe slecht er word gereden en het paard daarvan de dupe word !

Ah, bedankt. Bespaart mij een pak opzoekingswerk (ik was officiële Doma Vaquera websites aan 't afzoeken om een stuk tekst te kopiëren ivm die staart. Kwestie van geloofwaardig over te komen...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:16

Zie je wel mijn redeniring was nog niet eens zo heel slecht Lachen

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 12:21

girlchat11 schreef:

Héél soms overtref je echt wel jezelf, hé? Clown Haha!

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:25

Nou,hallo,
Happy Newyear...
Jeetje,wat zijn hier toch erge mensen. Doe jullie oogkleppen eens af en kijk ook naar wat anderen doen en te zeggen hebben.

Kort opgebonden?? Ik zie een paard dat een schitterende combinatie vormt met de ruiter waar de teugels in boogjes hangen. 5 minuten hangen de teugels in een boogje en de andere 3 seconden staan ze misschien iets straker.

Ik vind dit echt super om naar te kijken. Als er hier één iemand is dat het beter kan en dat dit topic en de TS zit af te zeiken,kom maar af. Ik wil je er gerust voor betalen als jullie het komen doen,misschien kunnen jullie het wel veeeeel beter.

@Voltigeur: haha,lig hier soms echt wel dubbel om je uitspraken. De kleine lettertjes onder je reacties. Je kent me wel, X_amyke_X op netlog Lachen

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:27

hier op Bokt zit toch ook iemand die hiermee bezig is?
misschien kan zij wat betere uitleg geven over het filmpje....

edit: ik bedoelde bokker "Cloris" met haar paard pirropo

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:29

Voltigeur schreef:
girlchat11 schreef:

Héél soms overtref je echt wel jezelf, hé? Clown Haha!

Ach jah al doende leerd men.