Ukraïne bij de EU? Beslis mee en teken voor een referendum!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Floor_x

Re: Ukraïne bij de EU? Beslis mee en teken voor een referendum!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:50

Ik was bij mij in het stadhuis nummer 725 om 4 'smiddags. En zo klein is m'n stad niet :')

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:53

Citaat:
Meer dan de helft van de stemmen is geteld (51,2 procent): opkomst van 32,3 procent
61,4 procent tegen
37,8 procent voor

Bron: Nu.nl

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 23:23

xniieeenke schreef:
Hulp zijn velen daar echt wel nodig, maar het moet niet ten koste van ons gaan. HElpen, graag. Maar niet als we zelf minder worden, dat kan gewoon niet. Wij als Nederland zijn volgens mij lief, miscshien wel te lief. Net als met Griekenland, ik vind het echt totaal niet geslaagd. Gebeurt zoiets nogmaals kunnen we wel fluiten naar het zelfde blijven, we worden er minder op.

Hulp is prima, inderdaad. Maar daar is dit hele verdrag dus niet voor nodig. :-)
Laatst bijgewerkt door hooiberg op 06-04-16 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 23:24

En mooi, het referendum is gelukt. :-)
Iedereen bedankt voor het stemmen. Jullie zijn allemaal awesome!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 07:18

hooiberg schreef:

Helaas hebben nog veel voor stemmers gegokt op een te lage opkomst.

Of zijn niet gaan stemmen omdat referenda onzin zijn. Achteraf heb ik eigenlijk ook spijt dat ik wel ben gegaan. Hopelijk gaan referenda worden afgeschaft, met die centen had NL ook iets nuttigs kunnen doen.

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 07:37

20 miljoen naar een referendum scheelt 2 miljard naar de ukraine. Best een goede investering...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 07:39

Westernfreak schreef:
hooiberg schreef:

Helaas hebben nog veel voor stemmers gegokt op een te lage opkomst.

Of zijn niet gaan stemmen omdat referenda onzin zijn. Achteraf heb ik eigenlijk ook spijt dat ik wel ben gegaan. Hopelijk gaan referenda worden afgeschaft, met die centen had NL ook iets nuttigs kunnen doen.

Dat is dan dom van de voor-stemmers :).

Wanneer je de mogelijkheid krijgt te stemmen, moet je imo van dat recht gebruik maken. Doe je dat niet, ook prima, maar dan niet achteraf klagen :).

Ik vind het fijn dat wij in Nederland de mogelijkheid hebben een referendum te houden. En zo onze stem te laten horen. Of dit onderwerp per se de beste is... Betwijfel ik.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 08:00

Nee, dit onderwerp is te ingewikkeld voor veel mensen. Dat blijkt wel uit veel argumenten die ik gisteren hoorde voorbijkomen. Geen flauw benul hadden veel mensen waar ze nou precies voor of tegen stemden. :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 08:07

Dat heb je bij elke verkiezing.. Imo niet slim om je reactie daarop te laten zijn: ik blijf lekker thuis in de hoop dat de opkomst te laag is. Mensen die nl. Met een missie stemmen gaan sowieso en hun stem telt wel mee. Je moet voor jezelf stemmen, niet voor een ander.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:42

Elise_K schreef:
Karuna jij denkt precies hetzelfde als ik. Over dit soort keuzes heeft het "simpele volk" niets te zeggen. Meer dan de helft kijkt 1 filmpje of leest wat populistische praat op Facebook en stemt daarover. En daarbij trekt de regering zich (waarschijnlijk) gelukkig toch weinig aan van de uitslag. Over de kosten van zo'n referendum nog maar te zwijgen.... :n

Ik twijfel alleen tussen niet of blanco stemmen. Niet stemmen kan ook ongeïnteresseerd overkomen en blanco stemmen kan er op lijken alsof ik teveel twijfel.

"Simple volk" is wel een belediging.
Ook mensen in de regering zijn gewoon mensen die helaas ook regelmatig bijzondere blunders maken of die keuzes maken die vooral voor zichzelf heel gunstig zijn.
Politiek is ook vooral, stem jij voor dit, dan steun ik jouw met mijn stem voor dat....

Door te zeggen dat zij minder simpel zijn, zet je jezelf nogal laag neer....

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:55

sneeuwpop schreef:
Elise_K schreef:
Karuna jij denkt precies hetzelfde als ik. Over dit soort keuzes heeft het "simpele volk" niets te zeggen. Meer dan de helft kijkt 1 filmpje of leest wat populistische praat op Facebook en stemt daarover. En daarbij trekt de regering zich (waarschijnlijk) gelukkig toch weinig aan van de uitslag. Over de kosten van zo'n referendum nog maar te zwijgen.... :n

Ik twijfel alleen tussen niet of blanco stemmen. Niet stemmen kan ook ongeïnteresseerd overkomen en blanco stemmen kan er op lijken alsof ik teveel twijfel.

"Simple volk" is wel een belediging.
Ook mensen in de regering zijn gewoon mensen die helaas ook regelmatig bijzondere blunders maken of die keuzes maken die vooral voor zichzelf heel gunstig zijn.
Politiek is ook vooral, stem jij voor dit, dan steun ik jouw met mijn stem voor dat....

Door te zeggen dat zij minder simpel zijn, zet je jezelf nogal laag neer....

Voor de mensen in de politiek is nadenken en discussieren over dit soort beslissingen hun dagelijkse baan. Het gros van het volk wist niet eens dat een dergelijk verdrag speelde voordat we van het referendum te horen kregen. Immers het verdrag met Chili is ook redelijk onopgemerkt langs gevaren.

Omdat we ineens "moeten" stemmen, gaat (hopelijk) de meerderheid zich ineens goed inlezen, en laat ruim genomen dat inlezen een halve dag zijn, dan ben je toch lang niet zo op de hoogte als de mensen die dit al jaren fulltime volgen en alle ins en outs weten omdat het hun baan is?

Zoals eerder al een paar mooie voorbeeldjes werden aangekaart over andere beroepen waar je de mensen met de meeste kennis hun werk moet laten doen, en niet er over moet gaan stemmen.

Bovendien kies je met de partij-verkiezing al voor een richting die jouw mening vertegenwoordigt, die zou jouw stem ook goed op dit vlak moeten kunnen uitdragen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:04

Het ministerie van buitenlandse zaken van Oekraïne zegt de Nederlandse regering te willen adviseren over 'vervolgstappen'....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:09

Elise_K schreef:
dan ben je toch lang niet zo op de hoogte als de mensen die dit al jaren fulltime volgen en alle ins en outs weten omdat het hun baan is?

Denk je dit werkelijk? Ik vrees dat je toch nog een iets te hoge pet en een te rooskleurige pet op hebt van de EU-politici en de landelijke politici. Een mooie serie over politiek vind ik The West Wing. Dit is dan wel Amerikaans, maar veel dingen kun je trekken naar Europees niveau.

Politiek het woord zegt het al. Beetje geven en nemen (beste voorbeeld is toch wel VVD en PVDA in één kabinet) en de beleidschrijvers maken er een mooi stukje van. Het liefst op korte termijn, immers ben je over 4 tot 8 jaar wellicht weer weg. Wil je blijven zul je populair moeten zijn.

Overigens verder wel een intressante discussie of het volk inspraak moet krijgen dmv dit soort referenda, maar dat die mensen dit vast al 'jaren' volgen en alle ins en outs weten en dus weten wat v erstandig is is mijn inziens onjuist. Vlak voor de verkiezingen wordt er gekropen voor het volk, omdat ze hun haggie en baan willen redden niet vanwege het nobel streven wij zijn er voor het volk. Sinds de dood van Pim Fortuin is het imo steeds meer en meer een gekronkel geworden waar de hardste schreeuwer de meeste aandacht krijgt. Af en toe krijg het idee dat we weer veel meer ' brood en spelen ' krijgen. En dan af en toe een vette vis voorhangen of met een deflectie er iets doorzetten. Politiek is an sich al niet transparant, maar met dit soort praktijken maak je het jezelf nog veel minder gemakkelijk.

En misschien moeten we nu wel (weer) toe richting een systeem van wil je stemmen dan eerst een basistestje doen. }> Niks zo eerlijk verdeeld als verstand over de politiek toch? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:14

Nou ja, ik heb het gisteravond gezegd en ik zeg het nu weer. Ik heb vertrouwen in de politiek, en dit soort zaken zijn wel de rede dat ik op een partij stem. Het volk heeft gestemd, en als er iets gebeurt met de uitkomst kan je de kans groot achten dat er meer referenda zullen komen de komende tijd. Zo staat er al iets op de planning voor het TTIP verdrag, en las ik alweer een hoop over een migratie-referendum.

Ik stem op een vertegenwoordiger omdat ik die persoon beter in staat acht om een weloverwogen besluit te maken dat aansluit op mijn mening. Over het algemeen zou je de conclusie kunnen trekken dat de meeste mensen in dezelfde lijn hebben gestemd als de vertegenwoordiger waar zij op stemmen.

En Sammie, ik ben het zeker met je eens dat de politiek een stuk minder op consensus gericht is en veel populistischer, algemeen gezien. Het gaat om het charisma van een sterke leider en er word veel meer geschreeuwd in plaats van geluisterd.

Voor dit referendum was een basistestje misschien op zijn plek geweest, ik heb de meest belachelijke dingen gehoord gisteren. De meeste mensen leken te denken dat het om toetreding tot de EU ging, maar het referendum is in ieder geval gebruikt om een mening te uiten die niks met het onderwerp te maken had.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:34

Het is zeker wel een stap in de richting van toetreding van de eu.
Naief om te denken dat het niet zo is.
Of dat het uiteindelijk zal gebeuren is natuurlijk nu nog niet te voorspellen.
Zeker hoe nu de eu ervoor staat :')
Maar praten ben afspraken maken zijn altijd het begin voor eventueel meer....

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:43

Emmaa_ schreef:
, maar het referendum is in ieder geval gebruikt om een mening te uiten die niks met het onderwerp te maken had.

Zo werkt heel de politiek!

Stem voor mij, stem ik voor jou.
Of het nu een vreselijk goed idee is en goed voor iedereen, dan nog is tegen stemmen realiteit in de politiek.
Heb jij mij tegen gewerkt?,dan werk ik jou nu tegen.... Zo werkt de politiek...
Dus onvrede van het volk is ook in dit referendum te zien..mensen die niet stemmen kunnen dit ook doen omdat ze "aangezien het een adviserende stem is" al denken dat de politiek het toch wel door drukt.... Natuurlijk ook een deel die het niet interesseerd en een deel die het gewoon niet weet/of wil weten. Een klein deel die door latere omstandigheden toch niet meer is geweest. (Hoorde ik ook namelijk, dat ze van plan waren, maar door lang in de file te staan gewoon geen tijd meer over hadden.)

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:12

Ik vind het zeker zonde dat er een duidelijk ja-kamp en nee-kamp zijn ontstaan waardoor er de meest absurde argumenten voorbij zijn gekomen. Geef dan als organisatie een duidelijke objectieve voorlichting. Leg dan aan het "simpele volk" uit wat de voor en nadelen zijn. Want dat heeft niemand daadwerkelijk gedaan. De politiek wisselt regelmatig van mening, geenpeil heeft al vanaf het begin een mening. Maar als individu is het toch behoorlijk lastig om objectieve informatie te vinden. En dat is in mijn ogen bij dit referendum een gemiste kans geweest.

En mensen hebben al weinig vertrouwen in de politiek en dit referendum maakt dat niet beter. Rutte wordt met pinnokio vergeleken. Minister van Defensie lijkt niet te weten wat er eerder genoemd is. Ja-kamp wordt nee-kamp. Dan nog opeens minder stemhokjes. Gekleurd nieuws bij nu.nl en nos.nl...
Het werkt wel in de hand dat mensen geen idee meer hebben wat ze hiermee aan moeten en uit principe nee gaan stemmen.

Het idee van een referendum is fantastisch! Hoe fijn is het dat wij hier dit kunnen :j Want het kabinet samenstellen kunnen we ook niet, want dan kunnen zij niet samenwerken met elkaar. Maar hoe fijn is het dat wij over dit soort dingen nog een mening kunnen geven. Wat mij betreft wordt dit vaker georganiseerd bij grote beslissingen! Maar dan met objectieve informatie, dan kan tenminste iedereen zijn mening ergens op baseren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:30

Een referendum over TTIP zou ik heel hard toejuichen. Om vervolgens heel hard NEE te stemmen.

Maar dat is een andere discussie :D.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:54

_Yasmine_ schreef:
Ik vind het zeker zonde dat er een duidelijk ja-kamp en nee-kamp zijn ontstaan waardoor er de meest absurde argumenten voorbij zijn gekomen. Geef dan als organisatie een duidelijke objectieve voorlichting. Leg dan aan het "simpele volk" uit wat de voor en nadelen zijn. Want dat heeft niemand daadwerkelijk gedaan. De politiek wisselt regelmatig van mening, geenpeil heeft al vanaf het begin een mening. Maar als individu is het toch behoorlijk lastig om objectieve informatie te vinden. En dat is in mijn ogen bij dit referendum een gemiste kans geweest.

En mensen hebben al weinig vertrouwen in de politiek en dit referendum maakt dat niet beter. Rutte wordt met pinnokio vergeleken. Minister van Defensie lijkt niet te weten wat er eerder genoemd is. Ja-kamp wordt nee-kamp. Dan nog opeens minder stemhokjes. Gekleurd nieuws bij nu.nl en nos.nl...
Het werkt wel in de hand dat mensen geen idee meer hebben wat ze hiermee aan moeten en uit principe nee gaan stemmen.

Het idee van een referendum is fantastisch! Hoe fijn is het dat wij hier dit kunnen :j Want het kabinet samenstellen kunnen we ook niet, want dan kunnen zij niet samenwerken met elkaar. Maar hoe fijn is het dat wij over dit soort dingen nog een mening kunnen geven. Wat mij betreft wordt dit vaker georganiseerd bij grote beslissingen! Maar dan met objectieve informatie, dan kan tenminste iedereen zijn mening ergens op baseren.

Is het volgens jou de schuld van het referendum dat mensen weinig vertrouwen hebben in de politiek of zou het kunnen komen door de leugens en loze beloftes die keer op keer zijn gedaan???

Gekleurd nieuws is er altijd, alleen misschien minder opvallend. Zeker de nos doet het onopvallend, maar ook zij gaan regelmatig de fout in door het in hun gekozen voordeel naar buiten te brengen
(Iets weglaten of groter maken zorgt voor een heel andere beleving.)

Wat de voor en nadelen zijn is moeilijk duidelijk uit te leggen.
Het is namelijk een domino- effect waarbij er veel onzekerheden zijn.
Het kan een opstap zijn naar een verdere samenwerkingmmet eu - zelfs toetreding
Het kan voor sommige bedrijven veel kansen geven (daar vestigen) en voor andere juist (oneerlijke) concurentie zorgen.
De lonen zijn daar immers laag
Het kan de zaken naar rusland veranderen - hoe die erop reageerd weet je niet
Daarbij is het een feit dat er veel corruptie is daar en dat geeft al helemaal onzekerheden over hoe het gaat verlopen.
Deel van dat land voelt zich verbonden met rusland en een ander deel juist niet - je daarin mengen geeft veel onzekerheiden over hoe dat gaat verlopen...

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:20

Nee ik bedoel te zeggen dat er al weinig vertrouwen was in de politiek hiervoor. Maar ik denk niet dat dit referendum voor meer vertrouwen heeft gezorgd, enkel in minder vertrouwen.

Prima dat het moeilijk uit te leggen het is. Het blijft ook een complex vraagstuk. Maar doordat bepaalde bronnen maar 1 kant kiezen is het moeilijk om alles op een rijtje te krijgen. Ik heb bij het zoeken moeite gehad om een duidelijk overzicht te kunnen creëren van alle vindbare informatie online. Het was fijn geweest als een geenpeil dit bijvoorbeeld had gedaan. Zij stonden oorspronkelijk neutraal (naar eigen zeggen) en wilden enkel de mogelijk het tot democratie. Goed slecht voorbeeld want geenstijl is natuurlijk nooit neutraal, ondanks wat zei zelf zeggen. Wanneer zei dus enkel voor democratie zijn en voor een referendum zorgen, zou het ze netjes staan om alle informatie zo objectief mogelijk aan te bieden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 07:23

Niemand is neutraal!
Maar het tegenwerken van het referendum (veel te weinig stemlokaties) en ook de manier (grofheid tegenover het volk) waarop sommige kamerleden (pechtold is mij in het bijzonder bijgebleven) hierover spraken heeft het vertrouwen in de overheid vooral geschaad. En daardoor ook het gevecht voor een (eerlijk) referendum harder gemaakt.
Dan zelfs nog bij de stembiljetten proberen onduidelijkheid te creeeren en daardoor ongeldige stemmen te "maken" , daar is toch geen goed woord ( van vertrouwen) over te melden???