Teken de petitie, meer aandacht voor paarden op de weg!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SFC

Re: Teken de petitie, meer aandacht voor paarden op de weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:59

Nee jou reactie kwam 'ertussen' toen ik de mijne wilde plaatsen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:01

OK ik was al verbaasd, daar de politie ook nog zei: "geef uw paard maar een extra wortel vandaag. Goed beesie". "Dat ging maar net goed".

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:25

Cassagrande schreef:
Hier ook. Om je dood te ergeren. Ook al rijden we met twee en blijven we zo breed mogelijk naast elkaar rijden om auto's te laten afremmen, dan nog rijden ze gewoon over de stoep. .

kijk je dan ook lachend om en steek je een dikke middelvinger op als iemand al een paar honderd meter achter je rijd.. want dan ken ik je geloof ik. en nee ik rijd niet met een rotvaart achterop ik laat al van verre mijn gas los en blijf er ruim achter tot ik ruimte krijg om te passeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:34

elenaMM77 schreef:
kijk je dan ook lachend om en steek je een dikke middelvinger op als iemand al een paar honderd meter achter je rijd.. want dan ken ik je geloof ik. en nee ik rijd niet met een rotvaart achterop ik laat al van verre mijn gas los en blijf er ruim achter tot ik ruimte krijg om te passeren.

Dat vind ik altijd heel fijn en netjes en dan steekt ik ook altijd met een glimlach vriendelijk groetend mijn hand op om te bedanken.
De loonwerkers die hier nu veelvuldig rondrijden hebben ook een pluim verdiend. Ondanks dat ze stikdruk zijn en mega joekels van landbouwvoertuigen rijden houden ze echt geweldig rekening met mijn paarden/pony's en passeren ze heel voorzichtig of blijven ze soms zelfs even stil staan. Echt super !

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:41

Getekend :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:46

Anoniem schreef:
elenaMM77 schreef:

Dat vind ik altijd heel fijn en netjes en dan steekt ik ook altijd met een glimlach vriendelijk groetend mijn hand op om te bedanken.
De loonwerkers die hier nu veelvuldig rondrijden hebben ook een pluim verdiend. Ondanks dat ze stikdruk zijn en mega joekels van landbouwvoertuigen rijden houden ze echt geweldig rekening met mijn paarden/pony's en passeren ze heel voorzichtig of blijven ze soms zelfs even stil staan. Echt super !

vind dat zelf ook altijd gewoon het prettigst..

hier is ruimte zat van de weg af.. maar een ruiter moet wel eerst weten dat je erachter zit.. vooral als ik het gas vroeg los laat is dat niet altijd meteen duidelijk. De meesten gaan ook gewoon rustig even een paar passen opzij het gras in en ik rol er rustig langs (kan hier ook, want er is weinig verkeer).. en een kleine 100 meter verder ga ik weer naar normaal tempo.

alleen die twee kon ik wel afschieten.

niet alleen voor de ruiters, maar ook voor mijzelf.. zo'n paard of pony zal maar schrikken en op je motorkap belanden.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:58

Ik vind het een hele slechte reden dat mensen niet tekenen omdat sommige ruiters zich asociaal gedragen. Het gaat hier om het informeren van weggebruikers, omdat veel mensen niet weten hoe ze moeten reageren bij paarden!

Moeten we ons dan eerst goed gedragen voordat we er iets van mogen zeggen? Als mensen weten hoe ze moeten reageren bij paarden dan hoeven de ruiters zich niet meer asociaal te gedragen. Als we eerst moeten stoppen met asociaal gedrag gebeuren er waarschijnlijk alleen maar ongelukken.

Veel mountainbikers vinden paarden eng en denken dat ze er het beste zo snel mogelijk langs kunnen gaan. Al zijn er natuurlijk ook veel die geen rekening willen houden..

Sommige mensen begrijpen ook niet dat toeteren de situatie nog erger maakt.

En zo zijn er veel mensen die netjes in de berm gaan stoppen om je er langs te laten. Dat is ook weer niet nodig. Gewoon netjes met een afstand passeren is voldoende.
n.

Daarbij helpt het altijd goed om aan te geven wat de bestuurder kan doen. Even met je hand gebaren dat ze wat zachter moeten of zelfs even stoppen mocht dat nodig zijn.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 12:05

Een hoop wijzen ook naar elkaar, niemand schrijft hier toch dat er middelvingers worden opgestoken en mensen echt aan het zieken zijn? Toen ik zondag met mijn jonge aanspanning naar buiten ging, reed ik ook midden op de weg. Mag toch? Kwam de auto dichterbij in een normaal tempo, ging ik gelijk opzij.

Echt bizar hoe iedereen weer weet wat anderen uitspoken en hoe zij zich gedragen. Lijkt wel of een paar er een kick van krijgen, anderen op stang te jagen. Bah.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:24

denice schreef:
Een hoop wijzen ook naar elkaar, niemand schrijft hier toch dat er middelvingers worden opgestoken en mensen echt aan het zieken zijn? Toen ik zondag met mijn jonge aanspanning naar buiten ging, reed ik ook midden op de weg. Mag toch? Kwam de auto dichterbij in een normaal tempo, ging ik gelijk opzij.

Echt bizar hoe iedereen weer weet wat anderen uitspoken en hoe zij zich gedragen. Lijkt wel of een paar er een kick van krijgen, anderen op stang te jagen. Bah.

Nee dat mag dus niet.
Jouw plek op de weg is rechts en niet in het midden.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:26

Brainless schreef:
denice schreef:

Nee dat mag dus niet.
Jouw plek op de weg is rechts en niet in het midden.

Waarschijnlijk bedoelt ze aan de rechterkant, maar wel in het midden. Als er een auto wil passeren gaat ze iets aan de kant.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 12:52

Er kan daar in principe maar een auto tegelijk rijden, met van die inhammen om elkaar te passeren. Daar ga ik dus ruim rijden ja, zodat niemand het in z'n hoofd haalt toch te passeren en te proppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:09

Op 60 wegen met aan beide zijden een onderbroken suggestiestrook voor fietsers maar 1 rijstrook in het midden moet je ook op het midden van de weg rijden en pas naar rechts gaan en over die fietsersstrook gaan rijden wanneer er een tegenligger aan komt, leert mijn dochter nu met les. Dus dan geldt voor een ruiter te paard of aangespannen rijden hetzelfde.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:15

Anoniem schreef:
Op 60 wegen met aan beide zijden een onderbroken suggestiestrook voor fietsers maar 1 rijstrook in het midden moet je ook op het midden van de weg rijden en pas naar rechts gaan en over die fietsersstrook gaan rijden wanneer er een tegenligger aan komt, leert mijn dochter nu met les. Dus dan geldt voor een ruiter te paard of aangespannen rijden hetzelfde.

Maar dan is het niet aan jouw te bepalen dat je pas opzij gaat als jij vindt dat ze hard/zacht genoeg rijden.

Ik kreeg met les (BE) echt duidelijk te hoen dat ik er wel gewoon op moet/mocht rijden, omdat het een rijwiel suggestiestrook is en gewoon weg is waarop auto's moeten/mogen rijden.
Het is alleen gedaan om de optisch smaller te maken waardoor mensen minder snel te hard gaan rijden.
Ze hebben geen juridische status en officieel hoor je (met uiterst rechts) er gewoon op te rijden.

Citaat:
Fietssuggestiestroken worden ook wel fietscomfortstroken genoemd en zijn juridisch niet omschreven.

Aan weerszijden van de rijbaan wordt een strook in een afwijkende kleur en/of bestratingsmateriaal aangelegd.

Fietssuggestiestroken vergemakkelijken een soepel en flexibel gebruik van de straatruimte.

Fietsers zijn niet verplicht ze te gebruiken, en ook automobilisten mogen eroverheen.

Het is enkel een visuele scheiding tussen auto- en fietsverkeer.

Ze geeft de plaats aan waar fietsers die de rijbaan volgen, het best rijden. Gezien het ontbreken van een wettelijk kader voor deze oranje/roze stroken moeten zij dus beschouwd worden als een deel van de rijbaan. Autobestuurders zijn zelfs verplicht over deze strook te rijden, behalve indien er zich fietsers op bevinden.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 14:20

Brainless, ik ben het echt zo met je oneens. Ik ga pas opzij als ik denk dat het verantwoord is. En dat doe ik met die gedachte in mijn hoofd, en niet omdat ik het leuk vind iedereen te jennen. Ik vind je een zwartdenker, zoals wel meer hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:24

Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen om hun veiligheid te waarborgen wel een lagere snelheid afdwingen.
Als iemand met hoge snelheid rakelings langs een fietsend klein kind rijdt is dat asociaal. Ik zie geen verschil in of dat bij kleine kinderen, paarden, mensen die met hun hond langs de weg wandelen of loslopende kippen wordt gedaan. Je hoort gewoon je snelheid aan te passen naar de situatie, punt. Dat is een regel die altijd overruled.
Of je nou 80 of 60 km/u op die weg MAG rijden, dan wil dat nog niet altijd zeggen dat het ook veilig en verantwoord is om dat ook te DOEN.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 14:26

Juist, dat bedoel ik Repelsteel! Gewoon voor elkaar zorgen, dat het voor iedereen veilig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:33

Zou hetzelfde zijn als ik op de linkerbaan van de snelweg continue 130 zou rijden en al die vervelende 65+ers die langzamer rijden van de baan zou schuiven, gewoon omdat je daar nou 1maal zo hard mag en zij aan de kant horen te gaan omdat de linkerbaan er voor het snellere verkeer is om in te halen, want het is niet aan hun om links te blijven hangen en te bepalen dat ik wel wat langzamer mag rijden omdat 110 voor hun hard genoeg is.
Dan houd ik ook op tijd netjes afstand en wacht tot ik ze heb ingehaald om vervolgens weer weg te gassen.
Maar zodra er een paard in het spel komt moet alles ineens wel zo star en statisch bekeken worden, dan is de ruiter/koetsier een zeur en is de automobilist niet aso. Vreemd.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 14:37

Ja, ik word er eerlijk gezegd een beetje naar van. Ben vanaf het begin duidelijk geweest, wederzijds respect moet centraal staan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:59

Waarschijnlijk is het gros van de mensen hier beide, dus zowel Ruiter als automobilist.

Als ik in de auto zit en kom een paard tegen dat midden op de weg blijft rijden ondanks dat ik met 20km/h nader, ja dan raak ik wat geïrriteerd.

Als ik als ruiter ingehaald word door een auto met een gang van 120 ja dan ga ik me ook ergeren.

Als ik in het bos fiets en rijdt voor de zoveelste keer bijna over een loslopende hond heen, ja dan erger ik me.

Als ik met de honden loop en ik wordt bijna uit m'n schoenen gereden omdat een fietser voor m'n hond Aan de kant moet, ja ook dan erger ik me.

Het zal toch wel zo blijven, hoeveel campagnes je er ook tegenaan gooid, hoeveel je je ook gaat ergeren.
Hoeveel mensen drinken er niet te veel ondanks alle waarschuwingen?
Of bellen in de auto
Of rijden te hard
Of roken

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 15:07

Dat is wel zo, maar moet iedereen dan maar stoppen met proberen het onder de aandacht te brengen?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:10

Tuurlijk niet, ik ben ook voor wat meer veiligheid, maar dan moet de hele mentaliteit van mensen gaan veranderen, en dat gaat niet gebeuren ben ik bang.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 15:15

Nee, dat denk ik ook hoor. Je merkt het met vanalles, zoals ook de prikkelbaarheid hier op bokt. Mensen kunnen amper meer wat van elkaar hebben.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:19

Ik merk het al als ik de grens over ga :) ben het liefst zo kort mogelijk in Nederland.

Tuurlijk is Frankrijk ook niet perfect, maar de mensen zijn hier zoooooo anders :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 15:20

Misschien is dat een optie, ik ga op Vlieland wonen, daar komen geen auto's en als ik van mijn paard val kan hij nooit ver weg zijn :+

Frankrijk lijkt me heerlijk, sprak ik de taal maar en wilde mijn vriend maar mee!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:27

Ik sprak de taal een jaar geleden ook niet ;) alles is te leren.
Je vriend kan ik denk ik niet mee helpen :)