4 gezonde leeuwen gedood

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:38

Brainless schreef:
Reservaten zijn niet zo heel groot en zij kunnen ook maar een bepaald aantal roofdieren herbergen.

Andere gebieden die wel "beschermd zijn", mag wel in gejaagd worden (daar is de leeuwenpopulatie ook dramatisch laag..), want daar mogen de manlijke leeuwen (bijna onbeperkt) geschoten worden.
In dit soort gebieden worden de te veel aan mannen die ze uit de reservaten halen "gedumpt" zodat ze daar als jachttrofee tijdens safari's geschoten kunnen worden.

En daar gaan pas grote bedragen in om! Dan is het trekken van meer bezoekers van dierentuinen door te fokken en de aanfok al dan niet aan te houden alleen maar peanuts bij vergeleken. Op een of andere manier moeten ook dierentuinen rond zien te komen. De dieren en verzorgers daar kunnen ook niet leven van lucht alleen.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:47

Ik ga mee met Cassidy. Dat dieren in dierentuinen worden afgemaakt is natuurlijk verschrikkelijk. Helaas is dit om dierentuinen, soortbehoud en een gezonde genenpoel te behouden wel noodzakelijk. Denk maar niet dat dierentuinen, en specifiek de verzorgers van die welpen het ook maar enigszins gaaf vinden dat hun dieren worden afgemaakt.

Als dierentuin ben je verantwoordelijk voor een gezonde en welvarende populatie. Geboortes zijn onderdeel van een gezonde populatie en brengen vaak ook een verbeterd welzijn onder de diersoort. Daarnaast zijn geboortes voor een dierentuin financieel gezien belangrijk; ze trekken bezoekers die uiteindelijk betalen voor het voortbestaan en ook het welzijn van de gehouden dieren. Een win-win situatie zou je zeggen.

Maar helaas. Met geboortes creëer je ook het probleem van overschotdieren. Dieren die niet binnen het fokbeleid passen, vaak omdat ze van het verkeerde geslacht zijn of omdat er bijvoorbeeld meer dieren zijn uit dezelfde foklijn. Dan moet je keuzes maken; of je ruilt dieren met andere dierentuinen (maar alleen die bedrijven die lid zijn van de organisatie voor dierentuin dieren en fokbeleid.) ; of je houd het dier aan met kans op teruglopende bezoekersaantallen en verminderd welzijn in de diergroep; of je besluit het overschotsdier te doden en kiest een combinatie die mogelijk meer kans heeft om te passen binnen het fokbeleid (maar dit is gokken, want volgend jaar kan er weer een overschot zijn in een heel andere genenpoel omdat je niet kan kiezen of er mannetjes of vrouwtjes geboren worden!). Dit is natuurlijk niet een keuze die je makkelijk maakt. Ook als dierentuin niet, en al helemaal niet als je bezoekers hebt die gehecht zijn geraakt aan de dieren.

Dan noem jij nog reservaten of opvangtehuizen. Hoewel ik het heel nobel van je vind moet je je wel realiseren wat dit doet met het welzijn van het overschotdier. In een reservaat bestaat de kans dat het dier gestroopt (omwille van de regels) wordt, of dat het zich niet aanpast in de wilde natuur (hij moet immers zelf zijn maaltje vangen), of dat het toch gedood wordt door soortgenoten die niet gediend zijn van kleine mannelijke welpen. Dit laatste is de natuur, maar ook niet echt diervriendelijk of humaan. Een opvang voor leeuwen bestaat best, maar meestal draagt dit niet bij aan een verbeterd welzijn van het dier. Groepen zijn vaak te groot. Dieren moeten solitair worden gehuisvest omdat er veel gevochten wordt en er heerst veel stress. Ik zou daar niet voor kiezen.

Ik kies dus liever voor kwaliteit van leven dan de kwantiteit. Slepen met een dier (en de bijbehorende stress) vind ik een not done kwestie. Zou jij bijvoorbeeld een pup uit jou nest weggeven aan iemand waarbij je weet dat hij het slechter krijgt dan bij jou thuis? Denk dat je daar eerst wel even over nadenkt :).

Conclusie. Ten dele ben ik het met je eens: afschot van dierentuindieren is waardeloos en zou niet mogen gebeuren. Toch is het misschien goed als wat dieper gaat graven en probeert te kijken waarom dingen gebeuren zoals ze gebeuren. Ik ga bijvoorbeeld niet naar dierentuinen (maar niet om deze reden), maar zou eerder deze dierentuin steunen om zijn transparantie dan een dierentuin die alles achter gesloten deuren houdt. (En dat zijn er helaas een hoop ;) )

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 21:32

Arrabel schreef:
Hou nou is op met dat vergelijken met slachtvee.
Er zijn nog maar iets van 35.000 leeuwen over in de wereld, dat is heel iets anders dan koeien of kippen!
Ik laat het hierbij want ik zit me verschrikkelijk op te winden door jullie reacties.
Nogmaals ik respecteer ieder zijn mening maar dit maakt me nu even heel boos en ik wil geen dingen zeggen waar ik later spijt van krijg.

En ik kan me vreselijk opfokken over kortzichtige mensen zoals jij. Je kan nu eenmaal jiet allrs redden. En ja ik blijf gooien met bioindustrie. Zijn net zo goed dieren. Maakt niks uit hoeveel er daarvan zijn. Dat maskt een dieren leven niet minder waardevol.

ik vind je weinig realistisch. Soorteb sterven uit dat hoort bij de natuur dat is altijd al zo geweest. Simpelweg omdat niet alles op aarde past en er vernieuwing is en andere voedselbronnen dus dan ook nieuwe soorten. Ja en dan moeten andere verdwijnen.
life sucks deal with it

Cassidy

Re: 4 gezonde leeuwen gedood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 22:07

Callum, ik vind dat we niet moeten accepteren dat er meer dieren uitsterven dan op dit moment gebeurt. Met name door het kappen van bossen in de Amazone komen er dieren uit te sterven waarvan we nieteens wisten dat ze bestonden, die nieteens beschreven staan. Extinct is forever, en soorten, door evolutie ontstaan of in het verleden bewust gefokt (en daar tel ik de bijv. oude huisdierrassen ook onder) zijn het waard om behouden te worden. Als het niet in het wild kan, dan iig in dierentuinen, of ik het geval van oude huisdierrassen, bij liefhebbers daarvan.

Ik kan heel erg genieten van een kudde blaarkoppen of lakenvelders in het land, ipv het standaard, zwart-wit of rood-wit bont van de melkkoeien. Het leven zou heel eentonig worden als we geen variatie hadden.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 23:36

Tja maar er is maar zoveel ruimte op de wereld en gezien het feit dat er steeds meer mensen komen is het onvermijdelijk dat er soorten uitsterven.
wil niet zeggen dat ik het daarmee eens ben maar realistisch gezien is dat wat er gebeurd.

dan moet de mensenpopulatie uitgedunt worden om ruimte te houden voor dieren maar helaas mag dit niet.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 23:37

Ben het wel met je eens cassidy alleen helaas blijkt dit niet haalbaar

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:01

We zouden er iig ons best voor kunnen doen om zo veel mogelijk te soorten te redden. Iig van de soorten die ons bekend zijn. En als dat niet in het wild kan, dan in een dierentuin. Door dierentuinen zijn bijv. de Przewalski's behouden, en vervolgens projectmatig weer uitgezet. Ik blijf het eeuwig zonde vinden dat we de Quagga en de buidelwolf alleen nog van foto's kunnen zien, en een Dodo in het echt zien had me ook erg leuk geleken.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 12:36

Citaat:
ik vind je weinig realistisch. Soorteb sterven uit dat hoort bij de natuur dat is altijd al zo geweest. Simpelweg omdat niet alles op aarde past

Dat de leeuw (en andere diersoorten) uitsterven dat "hoort" niet bij de natuur.
Dat komt omdat mensen mooie kleedjes van die beesten willen maken en er veel geld voor willen vangen.
Dat de ijsbeer steeds minder leefruimte heeft omdat het ijs smelt is ook niet "de natuur" dat komt door de opwarming van de aarde omdat mensen graag in auto's willen rijden, fabrieken neerzetten en omdat er meer koeien dan mensen op de aarde zijn die ontzettend slecht voor het milieu zijn.
Beesten hebben geen eten meer omdat we de bossen kappen en de zeeën leegvissen en verontreinigingen.

Wat denk je wat er gebeurd als de leeuw uitsterft?
Dat dat de natuur is?
Alle beesten hebben een functie, zijn allemaal een link in het grote geheel en zeker de leeuw.
De leeuw zorgt er voor dat de prooidieren sterk blijven door de zwakkere te doden.
Als dat niet meer gebeurd dan zullen de zwakke dieren voortleven en ook weer paren zodat je steeds zwakkere dieren krijgt.
Daarbij krijg je bijvoorbeeld veel te veel antilopes en die eten alles kaal waar door andere herbivoren ook geen eten meer zullen hebben.
Insecten hebben geen bloemen meer om zich mee te voeden, zullen sterven, insecten zijn belangrijk voor het bestuiven van planten zodat er op nieuwe plekken ook weer planten gaan groeien, als dat niet meer gebeurd dan zijn er op te duur geen planten meer en die voor zien de aarde van zuurstof.

Ik zeg niet dat het precies zo gaat als ik hierboven beschrijf maar ik wil duidelijk maken dat elk dier een functie heeft en zeker de leeuw.
Alle dieren zijn een schakeltje in de grote kringloop.

Citaat:
dan moet de mensenpopulatie uitgedunt worden om ruimte te houden voor dieren maar helaas mag dit niet.

Helaas?? Dat vind je dat jammer?
En de mensen populatie word zeker wel uitgedund, denk aan oorlogen, epidemieën, (natuur) rampen, dus je kan gerust zijn.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 13:49

Er is niets onnatuurlijks aan het uitsterven van soorten. Als soortenniet van tijd tot tijd vervangen worden door een soort die beter toegerust is die taak uit te voeren, dan krijg je ook problemen, die zelfs in extremo, tot het uitsterven van al het leven zou kunnen leiden.

Soms moet een soort die niet meer optimaal isvoor het uitvoeren van een taak, worden vervangen voor een soort die dat wel goed kan. Laten we zeggen, het eten van ratten, maar muizen en katten met rust laten. Pakt soort A wel ratten, maar ook teveel katten of muizen, dan is het evenwicht verstoord, want soort B jaagt ook al op katten en soort C op muizen. Er ontstaat dus een tekort aan zowel katten als muizen, met als gevolg dat de soorten B en C, samen met hun prooien, uit sterven. Staat er echter naast soort A een soort D op, die wel alleen op ratten jaagt en dat bovendien net even beter doet dan soort A, verdwijnt soort A uiteindelijk en wordt dan vervangen door soort D.

Dat is een normale gang van zaken.

Het probleem is dat de mens het evenwicht al zeer zwaar verstoord heeft. Als de mens zich ooit maar net een pietsie anders had ontwikkeld had de hele wereld er anders uitgezien, waren heel wat diersoorten niet uitgestorven, maar ook veel diersoorten niet ontstaan. En waren er soorten ontstaan die dankzij de mens nooit zullen ontstaan. Jammer? Misschien.

Goed, terug naar deze leeuwen. In het wild heeft een mannelijke welp ook een heel beperkte overlevingskans en minstens 3 van deze dieren zouden het niet redden (statistisch gezien), omdat er maar beperkt mannetjesleeuwen nodig zijn. Het grootste deel gaat dood aan verwondingen, ondervoeding en/of ziekte. In dierentuinen is beperkt plek, in elk geval in die dierentuinen die dierenwelzijn op de agenda hebben staan. Vanwege datzelfde dierenwelzijn in de breedste zin des woords. Het alternatief is een dierentuin zonder oog voor welzijn, waar her dier de rest van zn leven in een kleine, kale kooi mag zitten om gepest te worden, of de dood. Dan lijkt de dood me niet zon slechte keuze!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 17:48

Ik kan je volgen in je eerste gedeelte van je reactie, dat uitsterven van soorten een natuurlijk proces is, maar uitsterven en vervangen door andere soorten, daar deed de evolutie een paar miljoen jaar over. Dit uitsterven verloopt nu door toedoen van de mens onnatuurlijk snel en er is geen vervangen voor de dieren die nu uitsterven. Overal waar de mens zich mee is gaan bemoeien lopen de verhoudingen scheef. Maar natuur kan zich herstellen. Als men soorten weer terug kan plaatsen, en dat kan alleen als er nog individuen zijn om terug te plaatsen.

Ik vind onderstaande wel een heel mooie lezing. Hoe het terugzetten van wolven in Yellowstone de loop van rivieren kan veranderen.

http://www.youtube.com/watch?v=ysa5OBhXz-Q

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 17:55

Cassidy schreef:
Ik kan je volgen in je eerste gedeelte van je reactie, dat uitsterven van soorten een natuurlijk proces is, maar uitsterven en vervangen door andere soorten, daar deed de evolutie een paar miljoen jaar over. Dit uitsterven verloopt nu door toedoen van de mens onnatuurlijk snel en er is geen vervangen voor de dieren die nu uitsterven. Overal waar de mens zich mee is gaan bemoeien lopen de verhoudingen scheef. Maar natuur kan zich herstellen. Als men soorten weer terug kan plaatsen, en dat kan alleen als er nog individuen zijn om terug te plaatsen.

Ik vind onderstaande wel een heel mooie lezing. Hoe het terugzetten van wolven in Yellowstone de loop van rivieren kan veranderen.

http://www.youtube.com/watch?v=ysa5OBhXz-Q

Dat filmpje is idd een heel mooi voorbeeld.
Maar als ik kijk hoeveel mensen er tegen de terugkeer van wolven in Nederland zijn dan zegt dat ook al wat..
Er is maar een kleine groep mensen die de dieren wil behouden, de rest denkt alleen in eigen belang.
Het gaat allemaal bergafwaarts wat de natuur betreft en het word alleen maar erger.
Het zou jammer zijn als we een aantal dieren alleen nog maar in dierentuinen kunnen bekijken maar die kant gaat het wel op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:01

Ik heb het niet over het terugzetten van wolven in het wild in Nederland want daar is Nederland te klein voor. Ik zie bovenstaand filmpje als het beste voorbeeld hoe het evenwicht zich kan herstellen als de mens zich er een keertje niet mee bemoeit (anders dan het initiele uitzetten van wolven). En ook in de USA is de opinie over het uitzetten van wolven niet onverdeeld positief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:06

Cassidy schreef:
Ik heb het niet over het terugzetten van wolven in het wild in Nederland want daar is Nederland te klein voor. Ik zie bovenstaand filmpje als het beste voorbeeld hoe het evenwicht zich kan herstellen als de mens zich er een keertje niet mee bemoeit (anders dan het initiele uitzetten van wolven). En ook in de USA is de opinie over het uitzetten van wolven niet onverdeeld positief.

Dat snap ik, maar er is nu al ophef over omdat ze steeds dichterbij komen.
Uitzetten hier ben ik ook niet voor, maar ze komen vanzelf, en dan vind ik dat ze met rust gelaten moeten worden.
Gelukkig worden ze beschermd anders werd een groot deel bij voorbaat al geschoten ben ik bang.
Mensen denken vaak alleen in eigen belang, en daardoor wordt het moeilijk om 'wild' te beschermen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:15

dees_daan schreef:
Uitzetten hier ben ik ook niet voor, maar ze komen vanzelf, en dan vind ik dat ze met rust gelaten moeten worden.
Gelukkig worden ze beschermd anders werd een groot deel bij voorbaat al geschoten ben ik bang.
Mensen denken vaak alleen in eigen belang, en daardoor wordt het moeilijk om 'wild' te beschermen..

Het andere alternatief is natuur met een hek er omheen zoals de Oostervaarders plassen. En dan vooral "de natuur" zijn gang laten gaan....

Nog een uitvoerigere reportage over trophic cascades in Yellowstone

http://www.youtube.com/watch?v=dOSMn4HHCkI

Misschien zouden we dat filmpje even naar iemand moeten doorsturen die wat inbreng heeft bij het beheer van de OV Plassen?

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:31

ElsRoosje schreef:
MarlindeRooz schreef:
Nogmaals: Een goede plek voor een hond vinden is easy, probeer dat maar eens met een leeuw. Ik zie het al op marktplaats staan. :+

En om deze reden ga ik niet naar dierentuinen en eet ik ook geen vlees! :)

niet vlees eten heb ik ook geprobeerd.. is alleen wel lastig als de hele familie wel vlees eet. dus nu alleen nog maar biologisch..

bij mij eet ook de hele famillie én vriendenkring vlees, en ik heb op mn 12e besloten om vegetarisch te worden...het is gewoon een kwestie van écht willen en doorzetten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:35

isawessels00 schreef:
bij mij eet ook de hele famillie én vriendenkring vlees, en ik heb op mn 12e besloten om vegetarisch te worden...het is gewoon een kwestie van écht willen en doorzetten

Zullen we discussie over wel of niet vegetarisch en hoe je dat voor elkaar krijgt ergens anders voortzetten?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:53

Gewoon een leuk restaurant in de dierentuin met een goede kok en die dieren lekker opeten :9
Is het ook niet zonde dat ze dood gemaakt worden en kunnen we er nog van genieten op ons bordje.

Ik snap al die ophef niet zo.
Er wordt gefokt en wat teveel is weer geslacht en aan andere dieren gevoerd en waarschijnlijk lust de directeur en ander personeel ook wel een boutje, prima toch!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:58

Als je het adres van een restaurant wilt waar je regelmatig zebra, springbok ed kunt krijgen, geef maar een gil, weet er wel een.

Denk alleen dat leeuw niet zo snel op het menu komt te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:07

Cassidy schreef:
dees_daan schreef:

Het andere alternatief is natuur met een hek er omheen zoals de Oostervaarders plassen. En dan vooral "de natuur" zijn gang laten gaan....

Nog een uitvoerigere reportage over trophic cascades in Yellowstone

http://www.youtube.com/watch?v=dOSMn4HHCkI

Misschien zouden we dat filmpje even naar iemand moeten doorsturen die wat inbreng heeft bij het beheer van de OV Plassen?

Natuur met hekken is geen natuur meer.. Filmpje doorsturen is een goed plan, maar ze hebben oogkleppen op daar, ook de oostvaardersplassen zie ik als 'eigen belang' voor een aantal mensen.
Een aantal wolven zou wel 'goed' zijn, al zou het alleen maar zijn om de lijdensweg van de nu al aanwezige dieren te verkorten.
(Ze hadden natuurlijk ook die leeuwen in de OVP kunnen neerzetten :o )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:07

Leeuwen in de OVP is faunavervalsing...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:09

Dat was sarcastisch bedoeld, denk dat een aantal wolven beter is, maar ik vraag me af of ze daar voor open zouden staan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:10

Betwijfel het ten zeerste. Als wegvangen of afschieten al niet in het woordenboek voorkomt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:14

Daarom.. Eigen belang.Niks natuurlijks aan, zonde..

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 20:52

Niemand heeft blijkbaar mijn quote gelezen want niemand begrijpt blijkbaar wat ik bedoel... Ik heb al meerdere keren deze vraag gesteld maar niemand antwoord terwijl iedereen het normaal vind.. Zoals Cassidy al verteld maken ze de dieren niet zomaar af. Net zoals ze de anderhalf jarige giraffe door zijn kop hebben geschoten. WAAROM fokken ze die beesten dan eerst?? Waarom eerst eerst welpjes fokken en dan na 10 maanden weer kapot maken incl. de moeders? Waarom een giraffe moeder weer haar kind ontnemen na 18 maanden? Cassidy.. Waarom doen ze dat?? :(

quote="Arrabel"]
Citaat:
ik vind je weinig realistisch. Soorteb sterven uit dat hoort bij de natuur dat is altijd al zo geweest. Simpelweg omdat niet alles op aarde past

Dat de leeuw (en andere diersoorten) uitsterven dat "hoort" niet bij de natuur.
Dat komt omdat mensen mooie kleedjes van die beesten willen maken en er veel geld voor willen vangen.
Dat de ijsbeer steeds minder leefruimte heeft omdat het ijs smelt is ook niet "de natuur" dat komt door de opwarming van de aarde omdat mensen graag in auto's willen rijden, fabrieken neerzetten en omdat er meer koeien dan mensen op de aarde zijn die ontzettend slecht voor het milieu zijn.
Beesten hebben geen eten meer omdat we de bossen kappen en de zeeën leegvissen en verontreinigingen.

Wat denk je wat er gebeurd als de leeuw uitsterft?
Dat dat de natuur is?
Alle beesten hebben een functie, zijn allemaal een link in het grote geheel en zeker de leeuw.
De leeuw zorgt er voor dat de prooidieren sterk blijven door de zwakkere te doden.
Als dat niet meer gebeurd dan zullen de zwakke dieren voortleven en ook weer paren zodat je steeds zwakkere dieren krijgt.
Daarbij krijg je bijvoorbeeld veel te veel antilopes en die eten alles kaal waar door andere herbivoren ook geen eten meer zullen hebben.
Insecten hebben geen bloemen meer om zich mee te voeden, zullen sterven, insecten zijn belangrijk voor het bestuiven van planten zodat er op nieuwe plekken ook weer planten gaan groeien, als dat niet meer gebeurd dan zijn er op te duur geen planten meer en die voor zien de aarde van zuurstof.

Ik zeg niet dat het precies zo gaat als ik hierboven beschrijf maar ik wil duidelijk maken dat elk dier een functie heeft en zeker de leeuw.
Alle dieren zijn een schakeltje in de grote kringloop.

Citaat:

Helaas?? Dat vind je dat jammer?
En de mensen populatie word zeker wel uitgedund, denk aan oorlogen, epidemieën, (natuur) rampen, dus je kan gerust zijn.[/quote]

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:55

Arrabel, uitsterven hoort wel bij de natuur. Dino's, vissoorten, berensoorten, wolf waar de hond vanaf stamt.... ga door. Alleen verstoord de mens deze balans ernstig. Ik ben er zeker van dat de mens ook ooit uitsterft, net zoals andere (dier)soorten. Bijvoorbeeld het uisterven van de dodo door de mens; verstoring van evenwicht door mens. Maar nier tegennatuurlijk.