Petitie vuurwerkverbod

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Re: Petitie vuurwerkverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 09:37

Ik heb trouwens de meeste overlast van de jongens die prima binnen de regels rotjes afsteken maar ze vervolgens wel naar langsrijdende auto's of fietsers gooien, of naar elkaar, etc. Dat soort dingen heb ik gisteren meermaals gezien/meegemaakt. Dat vind ik zowat net zo gevaarlijk als illegaal gedoe.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 11:09

Ook getekend. Ben zo klaar met de overlast, het dierenleed en de kosten die het met zich meebrengt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 11:12

Ik heb ook getekend! ik vindt het niet normaal hoeveel overlast vuurwerk veroorzaakt en hoe normaal iedereen dat lijkt te vinden...

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 11:24

Getekend!

N_Quirro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 11:25

Ik teken niet, je mag maar 1 dag per jaar vuurwerk afsteken,
ik vind niet dat ze dat ook nog weer van ons af moeten gaan pakken..

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 11:28

Blacky94 schreef:
Mensen houden niet zo van veranderingen.
Verder vind ik dat er veel strenger gecontroleerd moet worden, om dan misschien maar eens te beginnen met het dichtgooien van de grens en alles te controleren wat het land in komt. Ooh en misschien wat opvoeding, of zoiets.
Verder ben ik er nog niet helemaal over uit of het verboden moet worden, alhoewel ik moet zeggen dat ze bij ons ook altijd al minimaal twee weken van tevoren begonnen en ik op oudjaarsdag liever niet over straat ging omdat het elk jaar hetzelfde tuig is dat je bekogeld met vuurwerk. Moet ook zeggen dat ik het hier wel lekker rustig vind. Vanmiddag bij vrienden wat Carbid afgestoken om de NLe traditie nog een beetje in ere te houden en straks, misschien, kijken naar het vuurwerk in New York (of Toronto) op tv en voor de rest geen gezeik a la oorlogsgebied, over straat gaan met gevaar voor eigen leven of geterroriseerde beesten. Heerlijk.
Je realiseert je dat er ook beesten in New york of Toronto wonen?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 11:44

nslove schreef:
Ik teken niet, je mag maar 1 dag per jaar vuurwerk afsteken,
ik vind niet dat ze dat ook nog weer van ons af moeten gaan pakken..

Hoezo afpakken? Waarom is het zo leuk om vuurwerk af te steken? Het gaat toch met hetzelfde doel de lucht in? Dan maakt het toch niet uit of dat je lekker relaxt naar het vuurwerk kijkt van de gemeente? Sta je niet in de dampen, geen risico's veel meer rust voor dieren omdat het centraal is (desnoods beesten verplaatsen als het te dichtbij is.) En scheelt een berg in opruim kosten.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 11:48

Ik teken dus ook niet. Ik vind het verschrikkelijk wat sommige gekken met dier uitspoken. Maar liever een dag in het jaar dat er flink wordt afgestoken dan dat er dit gezeik van komt.
Voor degenen die door illegaal/onveilig vuurwerk een ledemaat zijn verloren of erger, heb ik geen goed woord over. Het is simpel, je krijgt wat je verdient.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 11:49

De gemeentelijke opruimers, worden niet speciaal voor oud en nieuw in dienst genomen, die krijgen de rest van het jaar ook gewoon betaald. En hoezo zijn er geen risico's verbonden aan een vuurwerkshow door de gemeente? :?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 11:55

Cerera schreef:
De gemeentelijke opruimers, worden niet speciaal voor oud en nieuw in dienst genomen, die krijgen de rest van het jaar ook gewoon betaald. En hoezo zijn er geen risico's verbonden aan een vuurwerkshow door de gemeente? :?

Vorig jaar kostte het bijv gemeente Den Haag ongeveer 150.000 euro. En dat was nadat mensen 2weken de tijd hadden gehad om hun zooi op te ruimen. Belachelijk toch? Kunnen ze beter een mooie vuurwerkshow van geven. Risico's zijn minder doordat niemand zelf het vuurwerk hoeft af te steken, niemand dichtbij staat, vaak wordt het op open plekken gedaan waardoor er geen bomen/huizen geraakt kunnen worden eb het is alleen siervuurwerk. Dus geen random vuurwerk dat alle kanten op springt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 11:56

FlyAway, niemand zegt hier dat katten opgeblazen mogen worden.
Als je het verbied komt er waarschijnlijk nog veel illegaler vuurwerk

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:04

Ik ga niet tekenen, want er is al betutteling genoeg in NL, ieder zijn ding!

Voor die 1 keer per jaar, come on...
Wangedrag, dierenleed en hoge kosten (neem bv een voetbalwedstrijd) blijft toch bestaan....
Helaas maar waar en dat neem je niet weg door 1 x per jaar vuurwerk te gaan verbieden.

Zelf ben ik totaal niet van het vuurwerk, ik vind het maar geldverspilling, gevaarlijk en het geeft rotzooi en overlast.
Maar verbieden nee....

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:04

Ik heb getekend.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:06

Het wordt weer lekker in het extreme getrokken. Alsof mensen die de petitie niet willen tekenen ermee akkoord gaan dat er dieren worden opgeblazen :')

Ik kan me in beide kanten wel vinden, maar ik teken ook niet. Overheidsvuurwerk is prachtig en zou ik ook heel leuk vinden, maar aan de andere kant zou ik het jammer vinden als het afsteken van vuurwerk met oudjaar ook alweer verboden zou worden. Je moet niet alles in de hand willen houden. Wat ik het liefst zou zien is dat er een mooi overheidsvuurwerk georganiseerd wordt, en dat de mensen die het zelf heel leuk vinden om af te steken dat ook lekker kunnen blijven doen. Ik vermoed zomaar dat de meeste mensen dan toch naar dat overheidsvuurwerk gaan.
Niet dat ik nooit 'last' heb van vuurwerk hoor... maar hey, we kunnen wel overal moeilijk over gaan doen. Vuurwerk in dieren stoppen, daar ga ik wel moeilijk over doen. Maar gelukkig zijn dat een paar gevallen per jaar, waarvan ik vermoed dat ze ook voor zouden komen als er overheidsvuurwerk zou zijn. Het zou al veel schelen als mensen hun dieren even binnen houden met oud en nieuw. Vaak wordt er namelijk gewoon een katje van de straat geplukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:14

Maar die katten mogen gewoon buiten lopen, als jij een buitenkat hebt die binnen helemaal door het lint gaat en alles onderzeikt en kapotkrabt omdat hij zo bang is, kan je hem beter naar buiten laten waar hij zichzelf veilig kan verstoppen. Ja totdat iemand je kat van de straat haalt... Dat is toch gek, dat je je dieren maar binnen moet houden omdat je kans hebt dat ze opgeblazen worden...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:16

Ik bedoelde ook meer de mensen die daar heel bang voor zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:19

Ik heb getekend.....

Levensgevaarlijk, en mensen zijn nu eenmaal te dom en onhandig om daarmee om te kunnen gaan. Daarom zijn wapens hier ook verboden.
Stel je eens voor hoeveel goede dingen je kunt doen met 64 miljoen????!!!!!!!!

Mensen die in zak en as zitten omdat ze niet met rotjes mogen spelen moeten toch echt zoeken naar een zinvoller invulling van hun bestaan :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:24

ik heb ook getekend. afschaffen die ellende! mijn paard is weer helemaal over de zeik, zal wel weer even duren voor ze weer bijgekomen is. triest hoor.

een algeheel verbod zal vast niet lukken, maar laat ze bijvoorbeeld net als bij alcohol; en roken er een leeftijdsgrens van 18 jaar voor instellen. En alleen ouwejaarsavond van 0.00 tot 3.00 bijvoorbeeld. dat scheelt denk ik al een boel.

helaas zal ik volgend jaar mijn paard toch maar weer moeten sederen.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:27

Schaf vuurwerk af en die kwajongens vinden echt wel iets anders om te doen hoor.
In plaats van dit af te schaffen omdat je domme mensen en kwajongens hebt, zou men beter en goede voorlichting geven. Het bestrijden van de oorzaak is veel beter dan het bestrijden van de symptomen.
Je kunt ook gewoon schriktraining doen waardoor hij luide knallen gewoon word. Mijn paarden zitten in gebied waar veel gejaagd word, die zijn dat dus gewoon. Naast de weide waar ze inzaten vannacht werd er vuurwerk afgeschoten, ze stonden gewoon gezellig mee te kijken
Laatst bijgewerkt door inochiyo op 01-01-14 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:28

helaas ook de eerste echte slechte ervaring met vuurwerk, mijn paarden waren horen dol moest langs de dierenarts om wat te halen, eerste jaar op nieuwe lokatie en het schijnt dat het rustig zou zijn, mochten wij het treffen dat net de achterburen twee meter verder wel vuurwerk hadden en die waren er bijna nooit met oud en nieuw, en dus de pijlen over de stal vlogen en de stukken op t dak, je weet wel hoe t er aan toe ging? had zelfs gevraagd of ze misschien een stukje verderop wilden afsteken, en dan zeggen ze ja hoor doen ze t dus niet

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:30

Yinthee schreef:
Ik wou net zeggen, was het maar gewoon eens een keer één dag :=

Ja, of gewoon rond 24.00 uur. Waarom de hele oudejaarsdag al knallen? Hier (polder) was het gewoon de hele dag gister non-stop. Moet allemaal maar kunnen in NL... zucht. Ik vind het vreselijk jammer als het niet meer vrij vuurwerk afsteken is met oudjaar, maar volgens mij stevenen we erop af dat het verboden gaat worden. Verbaast me trouwens dat er niet meer meldingen zijn van ongelukken... Maar goed, elke is er 1 teveel.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:31

Goudlokje1 schreef:
Voor degenen die door illegaal/onveilig vuurwerk een ledemaat zijn verloren of erger, heb ik geen goed woord over. Het is simpel, je krijgt wat je verdient.

Helaas zijn het niet altijd de mensen die het zelf afsteken die er schade van ondervinden. En als ik andermans vuurwerk zooi tegen m'n kop krijg heb ik dat dan verdiend?

Anoniem

Ik vraag me af waarom het in België wel kan en hier niet.

peach2001

MultiWampie schreef:
Ja ze beginnen inderdaad al eerder dan is toegestaan, maar hier zijn dat echt een paar klappertjes en dan is het ook klaar. En ik loop ook rond 11 uur 's ochtends buiten wat van die kleine klappertjes af te steken (rotjes, grondbloemen, 7-klapper etc. ). Overigens moet er wel strenger op illegaal worden gecontroleerd, want om 12 uur worden er toch wel behoorlijk van die cobra's e.d. afgestoken.

Maar kom op zeg, 't is (hier in mijn omgeving) hooguit 4 dagen, waarop 3 dagen eigenlijk niet eens zo meetellen want hier hebben we eigenlijk niet veel last van. En ja dat er dan een kat 'opgeblazen' wordt met een rotje, is misschien maar weer een wijze les om je katten binnen te houden. Ofcourse, ik ben het er mee eens dat dat niet moet kunnen, maar dit zijn van die debielen die toch doorgaan, een celstraf, boete etc. houdt ze dan toch niet tegen...

Hoi! :+

in juli en augustus was het hier erg raak met carbid en vuurpijlen. Vanaf november tot half feb. is het in deze buurt wel wat regelmatiger, maar eigenlijk het hele jaar door toch af en toe carbid en rotjes en vuurpijlen. Iets met buitengebied en hangjongeren...

was het 3 of 4 dagen, dan hoor je mij niet klagen hoor, dat zou een freaking zegen zijn _/-\o_

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:32

Ik vind het best raar dat ik in een boerengat woon en ik blijkbaar de enigste ben die al vanaf begin/half november elke dag regelmatig knallen heb gehoord?