Petitie tegen het afschieten van (zwerf)katten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:43

Nou houd vanaf 15 oktober de katten maar binnen dan is het seizoen weer open voor bepaald wild(haas, fazant en houtduif)

libra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:44

Ik teken ook niet.

De mensen die niet willen dat hun kat wat overkomt moeten ze de katten maar binnen houden.
Of zorgen dat ze de tuin niet uitkunnen.
Scheelt ook een hoop overlast van de katten wat andermans tuin als kattenbak gebruiken.

De dierenbescherming komt niet als je belt vanwege een zwerfkat, maar wel een hoop heisa maken omdat de zwerfkatten worden afgeschoten.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:45

Ach ja maar dat zijn ook de eerste paar keren, daarna is er hier en daar nog een verdwaalde activist die het ze moeilijk kan maken denk ik.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:45

libra schreef:
Ik teken ook niet.

De mensen die niet willen dat hun kat wat overkomt moeten ze de katten maar binnen houden.
Of zorgen dat ze de tuin niet uitkunnen.
Scheelt ook een hoop overlast van de katten wat andermans tuin als kattenbak gebruiken.

De dierenbescherming komt niet als je belt vanwege een zwerfkat, maar wel een hoop heisa maken omdat de zwerfkatten worden afgeschoten.

Dat is een hele goede! Dat is inderdaad waar erg krom.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:46

Ik teken ook niet. Als mensen zo laks blijven om hun kat op straat te laten, dan loop je nou eenmaal het risico dat ook jouw huistijger wordt afgeschoten. Dat risico neem je zelf, dus dan draag je ook de gevolgen. Hetzelfde als bij een aanrijding. Tja, dan moet je ook niet miepen. Je laat je kat toch zelf de straat op?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:47

Ja dat is dan per regio of asiel ofzo verschillend want hier komen ze wel. Helpen de kat of latem hem inslapen (ligt aan de conditie van het beest)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:48

Cayenne schreef:
Ik teken ook niet. Als mensen zo laks blijven om hun kat op straat te laten, dan loop je nou eenmaal het risico dat ook jouw huistijger wordt afgeschoten. Dat risico neem je zelf, dus dan draag je ook de gevolgen. Hetzelfde als bij een aanrijding. Tja, dan moet je ook niet miepen. Je laat je kat toch zelf de straat op?

Daar zeg je het goed.. DE MENSEN. Dus, moet de kat daar dan maar de dupe van worden?

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:50

Ik heb wel getekend.
Ik vind dat katten maar gesteriliseerd of gecastreerd moeten worden op kosten van de eigenaar en zwerfkatten op kosten van de overheid en een nieuw tehuis voor moet worden gevonden.
En je kat voor altijd binnen moeten houden, wat is dat nou weer van onzin?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:50

Daarnaast geloof ik niet dat de DB van plan is alle kosten te dragen. Hier in de buurt zat vroeger een vakantie park nu wonen daar mensen je wil niet weten hoeveel zwerfkatten daar zitten. Daar wilden de DB de kosten niet voor dragen dat moesten de bewoners maar doen en dat kosten enorm veel geld per huisje en daar staan veel huisjes. Nu uiteindelijk(jaren verder) zijn er een aantal gevangen de jonkies gaan naar het asiel en de ouderen worden geholpen en terug los gelaten dan blijf je als nog de overlast houden de komende jaren want ze blijven daar rondlopen. Wie dat betaald dat weet ik niet misschien toch uiteindelijk de DB vanwege de klachten maar geloof niet dat de bewoners daar voor willen opdraaien en terecht.
Al denk ik dat het weinig zin heeft veel mensen die hun kat gewoon achter laten en je zult dus altijd bezig moeten blijven en kosten stoppen gewoon weg niet.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 03-10-13 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:51

Miracle_ schreef:
Cayenne schreef:

Daar zeg je het goed.. DE MENSEN. Dus, moet de kat daar dan maar de dupe van worden?

Ik vraag me af of die kat er nu zoveel aan heeft om een nogal ongelukkig leven te lijden, vaak zijn de gebieden nogal overbevolkt door katten, poezen zijn constant zwanger, er is een hoge infectie druk, er is lang niet altijd ook voldoende te vreten voor die katten etc. of gewoon in een keer goed hemelen wanneer is die kat nu de dupe....
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 03-10-13 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:51

Miracle_ schreef:
Cayenne schreef:

Dat is het gevolg ja. En juist daarom moeten eigenaren maar eens gaan nadenken voor ze hun kat naar buiten bonjouren.
En wat dacht je van automobilisten die een ongeluk krijgen omdat er plotseling een kat voor hun auto springt? Onlangs hier nog een vrouw met kindje levensgevaarlijk gewond geraakt omdat er een kat overstak. De kat heeft het overleeft en het meisje (4 jaar) ligt nog steeds in het ziekenhuis. Dus sorry, maar medelijden met de eigenaren heb ik al helemaal niet, en die beslissen zelf dat ze hun kat naar buiten laten, dus dan moet je de schuld niet verleggen maar gewoon netjes bij de eigenaren houden :) Die zijn te beroerd om de kat binnen de tuin te houden, maar daar horen anderen geen last van te hebben.

En nee, een kat in huis is ook niet sielugh.

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:52

maureen58 schreef:
Ik heb wel getekend.
Ik vind dat katten maar gesteriliseerd of gecastreerd moeten worden op kosten van de eigenaar en zwerfkatten op kosten van de overheid en een nieuw tehuis voor moet worden gevonden.

Honden mogen ook niet los op straat lopen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:53

maureen58 schreef:
Ik heb wel getekend.

Een nieuw tehuis is niet haalbaar, die katten zijn wild en eigenlijk nooit plaatsbaar.
Op kosten van de overheid? :n
De dierenbescherming kan ook een heel eind over de brug komen denk ik, in elk geval in gebieden waar de nood het hoogst is :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:53

liedje89 schreef:
love_western schreef:
Het is misschien ook een idee dat DA's meer van die acties houden, dat je katten goedkoper kan laten helpen. Ik vind het zelf van de zotte dat ik voor een poes 110 (zonder AB of pijnstilling)euro moet betalen. En voor een kater maar 40. Van die 110 euro kan ik bijna 4 katers laten castreren.

Nu zijn al mijn katten wel geholpen. Maar vond het prijs verschil wel erg schokkend.

Ik snap sowieso niet helemaal dat je dit raar vind, ballen hangen buitenboord en kan je er met een licht roesje zo afknippen een poes steriliseren is een open buik operatie die ook veel meer tijd en moeite kost of een kijkoperatie waar dure apparatuur voor nodig is. Nogal wiedes dat dat dan duurder is :Y)

Waarom geeft men eigenlijk niet gewoon aan wanneer er in welke gebieden geschoten gaat worden, kunnen katten eigenaren hun kat gewoon een paar dagen binnen houden, het is niet alsof jagen nu zo onopvallend gaat dat ze dan ineens meer last zouden kunnen hebben van dierenactivisten ofzo :?

DA is er niet veel langer mee bezig geweest dan met de kater (mocht er bij blijven). En vind het raar dat de ene praktijk 60 euro vraagt en de ander 120. Is nogal een prijs verschil.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:54

Een kat is huis is inderdaad niet sielugh, ik heb die van mij altijd binnen, en die zal nooit buiten komen ook niet. En nog is ze geholpen.
Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 03-10-13 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:54

Ik heb deze petitie ook bewust niet getekend alleen heb wel een kanttekening. Wellicht kunnen ze katteneigenaren informeren als er een "jachtperiode" komt in een bepaald gebied,zodat deze mensen hun kat binnen kunnen houden.

Daarnaast woon ik in een buitengebied en heb ze nog nooit op katten zien schieten en ook de jager heeft het daar nooit over gehad. Dus ik vraag me af waar ze die katten dan schieten. In buitengebieden van dichtbevolkte gebieden? Of in het bos?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:56

ik teken niet!

schieten is de meest humane oplossing, vangen en laten helpen levert veel (onnodige) stress op.
vervolgens prop je ze in het asiel, lekker met 30 katten in een hokje van 6 bij 6. nog meer (onnodig) stress voor zo'n beestje, die helemaal niet gewend is opgesloten te zitten en al helemaal niet in zo'n kleine ruimte met zoveel soortgenoten...
dan uiteindelijk wordt het beestje als nog afgemaakt, het zij via een spuitje het zij via de gaskamer...
omdat het dier niet te herplaatsen is, wie wil er nou zo'n halfverwilderde gehavende kat, als je ook een lief schattig kittentje kan kiezen?

en uiteindelijk kost dit traject super veel stress, maar ook geld terwijl het beestje gewoon met 1 goedgemikte kogel een hele hoop ellende bespaart kan worden...

en ben je bang voor je eigen kat?
laat hem dan lekker binnen, jij kiest voor een dier daar hoeft een ander geen last van te hebben...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:57

Caesar schreef:
Daarnaast woon ik in een buitengebied en heb ze nog nooit op katten zien schieten en ook de jager heeft het daar nooit over gehad. Dus ik vraag me af waar ze die katten dan schieten. In buitengebieden van dichtbevolkte gebieden? Of in het bos?

Om heel eerlijk te zijn heb ik nog nooit een zwerfkat gezien :o Ja op vakantie.
ik vraag me dus ook weleens af hoe groot het probleem werkelijk is. Met in mijn achterhoofd de jager die in zijn hele carierre nog maar 5 katten had geschoten.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:58

Ja ik heb ook 94 euro betaald voor steriliseren per poes.
En wij hebben 4.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:03

Cayenne schreef:

Helemaal mee eens.
En als die katten mooi binnen blijven, heb ik tenminste een tuin die niet als kattenbak gebruikt wordt.
Mijn hond kakt toch ook niet in jouw tuin.

Het zou wel netjes zijn als ze aangeven waar en wanneer ze gaan schieten, dan zijn de kattenbezitters gewaarschuwd.

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:04

@Lanphis Ik vind niet dat je dat met een hond kan vergelijken. Die komt buiten als je hem uitlaat of er mee naar het park of iets dergelijks gaat. Een kat heeft toch meer een eigen wil.

@SAKKIA Niet lang genoeg over nagedacht bij mezelf dat je een echt wilde kat niet kan herplaatsen, dat is dus niet de oplossing.. Wat wel daar moet over nagedacht worden. Je zou ze kunnen vangen en een spuitje geven maar dat geeft weer stress maar bij het afschieten ervan loop je het risico om een huiskat neer te schieten!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:04

Caesar schreef:
Ik heb deze petitie ook bewust niet getekend alleen heb wel een kanttekening. Wellicht kunnen ze katteneigenaren informeren als er een "jachtperiode" komt in een bepaald gebied,zodat deze mensen hun kat binnen kunnen houden.

De jachtperiode is ook bekend vanaf 15 oktober kan er weer op bepaald wild geschoten worden dit is tot 31 december en sommige tot 31 januari dat is gewoon heel open dus dat hoeft verder toch niet overal bekend gemaakt te worden.

Katten mogen ze afschieten als ze binnen "hun" gebied lopen maar wat ik al eerder zei de meeste jagers zijn er niet happig op omdat je er niets aan hebt ze zullen alleen doen als er daadwerkelijk veel katten zitten of eventueel klachten van de eigenaren van de grond. Ze schieten nu echt niet zoveel katten. En hier zitten vrij veel katten vooral waar mijn paard staat zitten aardig wat zwerfkatten je ziet ze alleen niet zo snel omdat ze vrij schuw zijn. Neemt niet weg dat ze overlast kunnen veroorzaken.

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:05

Ik ga ook niet tekenen. Beetje raar dat er een paar vinden dat de katten maar "geholpen" moeten worden op kosten van de staat, leuk doel voor mij betaalde belasting :roll:
Erg sneu voor de katten eigenaren die de klos zijn, maar ik zal zeggen, ga een paar dagen naar Israël/Egypte dan ben je erg blij dat de regering hier wél wat doet aan de kattenplaag.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:08

Ik teken deze petitie niet. Dit is, in mijn ogen, de beste oplossing om het aantal zwerfkatten terug te dringen met minimale kosten en maximaal resultaat in kortere tijd.

En misschien ook meteen een wake-up call voor de lakse katteneigenaren om vooral je dier in je eigen tuin te houden.

SAKKIA

Re: Petitie tegen het afschieten van (zwerf)katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:09

Dus omdat mijn kat buiten mijn tuin loopt (waar de buren helemaal geen probleem mee hebben, heb ik gevraagd namelijk) ben ik een lakse katteneigenaar?