paard in soort rolstoel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:03

Wat ik ervan begrijp is dat het diertje geopereerd gaat worden. Aan alle vier de beentjes...hiervoor wordt nu geld ingezameld.....die rolstoel is voor de revalidatie daarná.... Hij is ook al geopereerd aan een soort liesbreuk. Ze reist stad en land af op zoek naar de beste artsen, maar ik vind het vér gaan hoor... Ik ben eigenlijk alleen maar blij dat ik de eigenaar niet ben en niet zulke beslissingen hoef te nemen. Je gevoel zegt het één en je verstand het andere, dat begrijp ik wel. En dan is er nog de bankrekening die vaak een mening heeft :D . Zo vanachter de computer was mijn eerste reactie....ach nee toch...ín laten slapen. Maar ja...hij zal de hele dag maar om je heen huppelen...dan wordt je een soort van blind, denk ik. Altijd wel een arts te vinden die je geld wil aannemen, dan kom je in een verkeerd cirkeltje terecht.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:52

Ik word hier gewoon niet goed van.....

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:09

Ik dacht in eerste instantie ook, wie doet dat zijn paardje aan?! Maar als je zijn facebook bekijkt, gaat het soms nog wel vind ik. Al zou ik zo'n diertje niet laten lijden.. het kan inderdaad ook te ver gaan. Hopelijk komt het goed, of laten ze hem anders inslapen

Edit: vind het wel triest als mensen dit als schattig bestempelen

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:36

Als het paardje bij mij geboren zo zijn, dan was het direct na de geboorte door de DA ingeslapen.
Maar hoewel dat mijn keus zou zijn geweest, vind ik toch dat dit paardje t nog niet zo slecht doet.

Uitspraken hier zoals: pure dierenmishandeling, paardje heeft pijn, lijdt ondraaglijk, ziet er totaal niet happy uit enz enz...Nee daar ben ik het niet mee eens. Vergroeide benen wil niet per definitie zeggen dat ze pijn hebben. Dat maken wij ervan. Gebaseerd op?? Onze eigen gevoelens, normen en waarden.

Denk ook niet dat dit paardje denkt, verdomme ik ben een vluchtdier, maar ik vlucht niet hard met braces of rolstoel.. Wat een K*T leven heb ik. Paardje weet niet beter en lijkt er prima mee te kunnen dealen. Hoeft geen psychiater te bellen omdat ze in de knoop zit met zichzelf.. Dat maken wij er van.

Dat er wielen worden gebruikt om te proberen haar spieren sterker te laten worden, een soort training dus, daar heb ik geen moeite mee. Paardje moet er nog duidelijk aan wennen, maar dat is geen ramp. In dat korte filmpje brienst ze zelfs, en maakt echt geen gestresste indruk. Waar die uitspraken en smileys ( :r ) vandaan komen, vind ik vreemd en super knap als je dat ziet in zo'n kort filmpje.

Nogmaals zou mijn keuze niet zijn om dit paardje te laten leven na de geboorte, maar om nu te zeggen dat t in en in triest, zielig en weet ik wat nog meer is? Nee dat vind ik niet.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:42

Famke160301 schreef:
Als het paardje bij mij geboren zo zijn, dan was het direct na de geboorte door de DA ingeslapen.
Maar hoewel dat mijn keus zou zijn geweest, vind ik toch dat dit paardje t nog niet zo slecht doet.

Uitspraken hier zoals: pure dierenmishandeling, paardje heeft pijn, lijdt ondraaglijk, ziet er totaal niet happy uit enz enz...Nee daar ben ik het niet mee eens. Vergroeide benen wil niet per definitie zeggen dat ze pijn hebben. Dat maken wij ervan. Gebaseerd op?? Onze eigen gevoelens, normen en waarden.

Denk ook niet dat dit paardje denkt, verdomme ik ben een vluchtdier, maar ik vlucht niet hard met braces of rolstoel.. Wat een K*T leven heb ik. Paardje weet niet beter en lijkt er prima mee te kunnen dealen. Hoeft geen psychiater te bellen omdat ze in de knoop zit met zichzelf.. Dat maken wij er van.

Dat er wielen worden gebruikt om te proberen haar spieren sterker te laten worden, een soort training dus, daar heb ik geen moeite mee. Paardje moet er nog duidelijk aan wennen, maar dat is geen ramp. In dat korte filmpje brienst ze zelfs, en maakt echt geen gestresste indruk. Waar die uitspraken en smileys ( :r ) vandaan komen, vind ik vreemd en super knap als je dat ziet in zo'n kort filmpje.

Nogmaals zou mijn keuze niet zijn om dit paardje te laten leven na de geboorte, maar om nu te zeggen dat t in en in triest, zielig en weet ik wat nog meer is? Nee dat vind ik niet.

kijk hier even naar, dit paardje heeft niet alleen maar slecht beentjes, het is een dwerg met alle daarbij behorende andere kwalen

http://www.angelfire.com/ms3/dwarfhorse/

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 00:53

Dilayla schreef:
Zoals ik het lees is dat arme beestje al 2 en geboren met misvormde voetjes. In die 2 jaar heeft het ding nog geen stap gezet en zijn dit zijn aller eerste stapjes... (al heb ik daar wel medische vraagtekens bij, gezien zo lang blijven liggen ook niet gezond is en 2 jaar hangen in een hangmat ook niet)

Nee, dit vind ik persoonlijk niet dierwaardig en zal het 2 jaar gelden al hebben laten gaan. Dokteren heb ik op zich niets op tegen, maar een dierwaardig verder bestaan wel waarbij een dier zelfstandig en pijnvrij op de wei kan, dat een behandeling voor kortere tijd dingen met zich meeneemt is aan de eigenaar om te beslissen of het op dat moment het waard is/eerlijk is...

Ik heb in duitsland op een ren-fok-military stal gewerkt. Daar werd een veulen geboren met 1 misvormd beetje.
Die is gelijk naar een gespecialeerde kliniek gegaan om het been te spalken.
Wat ik te horen kreeg is dat als ze nog jong zijn en hard groeien, dat het recht kan groeien met de juiste behandeling.
Dit was in 1996, dus dan vraag ik me af waarom ze dat toen niet hebben geprobeerd...

liljebo

Re: paard in soort rolstoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 07:43

Jolandje, waar haal jij de wetenschap vandaan dat het ook alle andere kwalen heeft? De moeder van het veulen is, zo te zien, een volledige normale shet. Dit is een gehandicapt paardje. Ja... de kenmerken van dwerggroei zijn er zeker, maar dat wil niet zeggen dat alles volgens het papiertje is. Ik vermoed zo dat daar heus wel naar is gekeken.

Net zo min als Famke begrijp ik het geroep dat hij dood beter af is, niet. Als je filmpjes van hem bekijkt, zie ik echt geen triest, zielig hoopje paard, maar een gehandicapt beestje met lol. Niet eentje die het leven beu is

Vraag mij oprecht af waarom iedereen er zo van overtuigd is dat hij lijdt? Lijden is goed meetbaar. Het stresslevel stijgt, de hartslag verhoogd, de ademhaling versneld. Chronisch lijden uit zich in chronische stress die zich kan uiten door o.a. depressiviteit of extreme opwinding/angst.
Dat herken ik hier nergens en ik vind het dan ook wonderlijk dat velen daar zo zeker van zijn, zonder het beestje en eigenaars te kennen en zonder enig inzicht in de medische geschiedenis en uitkomst van de onderzoeken die het heeft gehad.

Waarom denken we toch dat dieren met afwijkingen dood moeten?

Als een dier duidelijk lijdt aan chronische stress tgv pijn dan is dat dus goed meetbaar en dan is inslapen gerechtigd.
Mag hier overigens ook nog bij opmerken dat chronisch lijden niet altijd samen gaat met chronische pijn. Ook daar is veel onderzoek naar gedaan. Er zijn paarden die heus hun ongemakken hebben, maar echt niet lijden en er zijn paarden die geen pijn hebben maar wel dergelijk lijden, door omstandigheden.

Een andere situatie is ook een slechte prognose. Als een dier in toenemende mate pijn krijgt en de situatie met zekerheid ernstiger wordt (bv bij ongeneeslijke kanker) of waarbij de ziekte samenhangt met omstandigheden waar het dier onder lijdt (denk bv aan een chronisch bevangen paard dat alleen nog in zijn eentje in een zandpaddockje mag en daar ongelukkig onder is). Ook dat is het nemen van een beslissing zeer verstandig

Maar de uitroepen die hier worden gedaan, gesteund door een gebrek aan kennis over de daadwerkelijke situatie (niemand weet immers in hoeverre het beestje is onderzocht, hoe de ingewanden eruit zien, wat de prognose is) vind ik getuigen van een gebrek aan nuancering.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:50

Alle opmerkingen hier :') Terwijl niemand heel het verhaal kent en meteen maar wat roept...

Ik zeg hier nu ook "als ik ooit in een rolstoel kom, dan is dat voor mij ook niets menswaardig meer" (je levert ontzettend veel in namelijk... veel dingen die je niet meer kan, dus voor mij persoonlijk zou dat te veel zijn om mijn leven nog "Liannewaardig" te maken ;)) maar dan roept toch ook niemand "geef maar een spuitje"? Of moeten we ook alle invaliden maar meteen een spuitje geven? Want dat is ook zielig hoor, een mens in een rolstoel :') (Mocht het ooit zo ver komen, dan denk ik hier waarschijnlijk totaal anders over.. dat zeg ik maar vast even :p)

Hoeveel mensen hebben geen chronische pijnen, kunnen steeds minder, en dat rekken ze ook alleen maar.... En bij een pony die er niet stresserig bij staat, die ze nog willen helpen en de kans heeft beter te worden.. Daar gaan wij dan over vallen?

Dat ze maar bij mensen ook zo makkelijk gingen doen met euthanasie :) Maarja... das weer een andere discussie...
Ontopic:
Filmpje ziet er nog wat onwennig uit... maar er is gewoon een kans op verandering :) Als het echt niet meer kan, dan grijpen mensen echt wel in... Ben daar niet zo bang voor :)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:57

Er staat op internet genoeg te lezen over hem. Hij moet nu wennen aan de rolstoel omdat hij geopereerd gaat worden omdat hij nu alleen kan lopen met steunbandages om. Dit filmpje ziet er een stuk blijer uit:

Als ik dat zie, dan denk ik....ja, die gun je een kans. Blijft moeilijk. Ben blij dat ik daar niet over hoef te beslissen.
Laatst bijgewerkt door paars op 28-06-13 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:11

Liljebo:
Citaat:
Een andere situatie is ook een slechte prognose. Als een dier in toenemende mate pijn krijgt en de situatie met zekerheid ernstiger wordt (bv bij ongeneeslijke kanker) of waarbij de ziekte samenhangt met omstandigheden waar het dier onder lijdt (denk bv aan een chronisch bevangen paard dat alleen nog in zijn eentje in een zandpaddockje mag en daar ongelukkig onder is). Ook dat is het nemen van een beslissing zeer verstandig

Maar de uitroepen die hier worden gedaan, gesteund door een gebrek aan kennis over de daadwerkelijke situatie (niemand weet immers in hoeverre het beestje is onderzocht, hoe de ingewanden eruit zien, wat de prognose is) vind ik getuigen van een gebrek aan nuancering.

Wat wil je eigenlijk zeggen met de opmerking dat de moeder van dit dier een normale shet is? Dat toont alleen maar aan dat je niet bekend bent met de materie. Dwergen worden namelijk vaak uit 'normaal' ogende ouders geboren. Dwergaandoeningen zijn recessief, dus beide ouders moeten het erfelijke materiaal ervoor aanleveren. Als een dier maar een stukje (allel) heeft is het drager, kan het wel dwerggroei overerven, maar is zelf niet aangetast.
Dit veulen is duidelijk een dwerg.

Dan het verhaal over de prognose: die ziet er niet al te best uit voor dit paardje en ja, dat kan je echt stellen op grond van zijn uiterlijk voorkomen. Of denk je dat het feit dat hij als tweejarige!! :x in gips rondhobbelt niets zegt? Kans dat hij ondanks de voorgestelde operaties toch vergroeiende ledematen houdt blijft aanwezig, daarnaast kunnen er nog andere problemen optreden die zeker wel voor ernstige pijn gaan zorgen.

Er zijn zeker wel dwergjes die pijnloos door het leven gaan en ergens een leuk gezelschapsdiertje kunnen zijn. Maar dit paardje hoort daar niet bij, en al die moeite en tijd zou de eigenares beter in dieren kunnen steken met een goed vooruitzicht op een fijn leven.

xLHHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:26

paars schreef:
Er staat op internet genoeg te lezen over hem. Hij moet nu wennen aan de rolstoel omdat hij geopereerd gaat worden omdat hij nu alleen kan lopen met steunbandages om. Dit filmpje ziet er een stuk blijer uit:
[ Video ]
Als ik dat zie, dan denk ik....ja, die gun je een kans. Blijft moeilijk. Ben blij dat ik daar niet over hoef te beslissen.

Ach <3 , hier ziet hij een stuk blijer eruit :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:11

randalinpony, ik ben er wel mee bekend, heb mij daar lange tijd in verdiept en weet idd dat het te maken heeft met een erfelijk gen.
Ik wil daarmee alleen aangeven dat het beestje niet met opzet zo is gefokt (zoals ik ook ergens in dit topic voorbij zag komen) en dat symptomen nooit zo rechtlijnig zijn als soms wordt gedacht.

De opsomming van de mogelijke problemen bij dwerggroei is een algemeen gegeven en niet per definitie op ieder paardje van toepassing. Zoals dat altijd is met medische symptomen.
Ga je bij andere afwijkingen kijken, dan vind je op internet ook een lijst van symptomen en kom je daarna altijd weer een aantal individuen tegen die niet aan de lijst voldoen.

Ik blijf van mening dat je niet op basis van een standaard lijstje kunt beweren dat deze pony ook afwijkingen heeft aan de organen. Dat het een afwijking in de beentjes heeft, mag duidelijk zijn. Dat is zichtbaar. De rest niet. Tenzij je helderziende bent, weet je dat ook niet.
Het uitgaan van standaard lijstjes van symptomen, die bij een bepaalde ziekte/afwijking horen, heeft al vaak voor ellende gezorgd, bij zowel mens als dier.

Ik zeg overigens ook niet dat het niet zo is. Ik zeg alleen dat je het niet weet. Het lijkt mij alleen erg waarschijnlijk dat het beestje daar heus wel op is onderzocht, voordat ze een traject aangaan

Over het al dan niet opereren etc laat ik mij niet uit. In tegenstelling tot een grote groep hier, weet ik immers niet hoe de prognose is. Ik ken eigenaar en paardje niet, ik ken de dierenarts niet, weet niet waar het op is onderzocht, hoe de afwijking er van binnen uitziet en waarom de d.a. denkt dat het evt operatief is en hoe groot de kans op slagen is.
Daarom doe ik geen uitspraak.

Ik zeg alleen dat het erg ver gaat als mensen roepen dat het zielig is en dat het beestje geen leven heeft en pijn lijdt. Dan denk ik.... hoe weet je dat zo zeker? Aan de hand van een filmpje van een paar seconde? Aan de hand van de algemene mening in de paardenwereld? of aan de hand van een standaard lijstje?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:13

aangezien een paard een vluchtdier is en zijn benen hard nodig heeft vind ik dit niet diervriendelijk.
Vergroeide benen gaan nooit zonder pijn,er staat namelijk relatief erg veel gewicht op vier beentjes.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:42

ik ben het volledig eens met randalinpony

eerdere filmpjes in dit topic van het diertje in huis, tonen een veulen, daar zijn de klachten nog niet zo ernstig, het laatste filmpje toont een zwaar gehandicapt paardje met een gedrongen lijfje en een misvormd hoofd, zo erg is hij al veranderd in zijn korte leventje, ik weet dat er dwergjes zijn die een redelijk normaal en blij leven hebben, maar blijf bij mijn punt dat dit dwergje een ernstig probleem heeft, en dan heb ik het niet over zijn benen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:44

Gezond verstand... iets wat kreupel rondstrompelt over de wereld en daarbij nog in een tuigje hangt... en duidelijk daarbij ook nog 1 voorbeentje probeert te ontlasten... zou het pijn hebben?

Precies Jolandje, paardje is al 2, hoeveel kansen heeft het nog als de vergroeiingen steeds problematischer worden? Dit is typisch iets wat bij bepaalde dwergjes voorkomt.

Maar wat je zegt klopt verder liljebo, er zijn ook mild getroffen dwergjes die een leuk leventje kunnen leiden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:23

Laura01234 schreef:
ik schrik een beetje van de reacties hier, dierenmishandeling? ik heb wat meer filmpjes gezien en dingen gelezen over dit paardje, en op dit filmpje vind ik geen spoor van dierenmishandeling hoor? juist mensen die dat dier (voor zover het kan) z'n gang laten gaan

[ Video ]

het paardje moet natuurlijk heel erg wennen aan die rolstoel vandaar dat het nog niet echt snel gaat en het lijkt alsof hij niet veel vrijheid heeft nee, maar oefening baart kunst! ik wed dat dit beestje over een paar weken weer net zo rondscheurt als op het filmpje wat ik hierboven plaats

de opmerkingen over dat het een soort ''barbiepopje'' wordt ben ik het helemaal mee eens, dat vind ik ook echt niet om aan te zien!

Ik denk dat dit beestje alleen maar slechter word en niet lang meer heeft.
Als ik dit fimpje bekijk en de meest recente is er zo'n duidelijk verschil. Buik, rug en bewegen ....het is allemaal misvormd door vergroeien.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat zo'n dier geen pijn heeft.

Paarden horen in de wei in en koppel waar ze hun natuurlijke gedrag kunnen uitvoeren. Dit paardje kan en zal dat nooit kunnen.
Het is in en in triest

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 14:54

Ik vind het ook niet fijn om naar te kijken.
Ja die filmpjes toen hij nog een veulen was zien er dan wel beter uit maar daar hoeft hij nog niet veel gewicht mee te dragen.
Nee ik zou hem verlossen van deze ellende want een paard/ pony hoort bij soortgenootjes te staan te kunnen spelen enz.
Ik vind het geen paardwaardig bestaan.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:54

Nogmaals: Mocht dit paardje bij mij geboren zijn, dan was ze direct na de geboorte geeuthanaseerd, punt.

Maaaar waar ik moeite mee heb en gelukkig enkele anderen ook, is dat er zo maar wat geroepen wordt over zielig, ondraaglijk leed, dierenmishandeling enz enz. Gebaseerd op eigen gevoelens, normen en waarden.

Daar heb ik moeite mee. Naar mijn mening is dit paardje echt niet zielig. Nog niet tenminste. Want dat ben ik dan wel weer met sommige anderen eens, dat kan veranderen en dan komt een keer t moment dat er besloten moet worden om t paardje in te laten slapen om lijden te voorkomen. Maar dat vind ik nu totaal nog niet ter sprake.

Maar goed, das mijn mening.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:40

Ik vind dit ook niet eerlijk voor het dier. Hoe ouder hij wordt, hoe erger de vergroeingen.
Ik kan niet zo goed tegen dit soort acties, om een dier maar zo lang mogelijk in leven te houden.
Voor een dier zelf maakt het niets uit of hij vandaag of over tien jaar dood gaat. Dat besef van tijd hebben ze niet, zij leven in het nu.
Dit soort diertjes blijft leven omdat de mens dat wil.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:41

Pfff wat heeft ze een achterlijke staart bovenop haar hoofd, laat het toch aub normaal hangen.

Nee dit vind ik zeer dieronwaardig, onbegrijpelijk dat men dit zover laat komen.

Ik heb zwaar medelijden met het dier.

Waarom worden er toch steeds gefokt met zulke dieren, want dat is de ellende ervan dat er zulke veulens geboren worden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:03

Wat zijn mensen toch ontzettend egoïstisch..

Paardje zelf is wel een schatje dat hij zo zijn best doet zeg.