Nieuwe manier om paarden te laten stoppen met bokken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:13

BBreedveld schreef:
Citaat:
En dan nog, weet jij of dat uberhaupt in verhouding staat met die man in het filmpje? wat weet jij verder van die persoon?

En wat weet jij van de bokkers in de topic? Je geeft hen een veeg uit de pan voor het te snel (ver)oordelen, maar ondertussen doe je hetzelfde met je medebokkers. Daar gaat het míj om.

En als het je gelukkig maakt: ik vind dat minstens één van de bokkers wel degelijk recht van spreken heeft omdat ze al menig probleempaard geholpen heeft en dit haar vak is.

Prima lekker een poster van boven je bed hangen ;)

Mallow

Re: Nieuwe manier om paarden te laten stoppen met bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:14

Waarom zo negatief doen als de mening van iemand anders je niet aanstaat?..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:20

mltex schreef:
Daarnaast denk ik dat die man meer ervaring heeft dan alle posters hier samen en dan maal 10.
Maar goed, gemiddelde bokker rijd beter dan anky, meer verstand van de gezondheid dan een dierenarts en meer talent dan parelli/roberts en alle andere goeroe's tezamen

x jaren ervaring staat jammer genoeg niet altijd gelijk aan kennis en kunde. Denk maar aan alle zogenaamde "boerenwijsheid".
Ervaring is ook niet heiligmakend. Ik ken de man niet en ik weet ook niet hoeveel succesvolle ervaringen hij bereikt heeft met deze methode, maakt mij ook eigenlijk niets uit. Het doel heiligt de middelen, is dus ook een uitdrukking waar ik het compleet niet mee eens ben.

Ik vind dat je best aanvallend overkomt trouwens. Het is een normaal verschijnsel dat niet iedereen dezelfde mening deelt.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:21

Ach ja, inhoudelijk reageren of respectvol discussieren is niet ieders ding, dat blijkt maar weer :D

Ik heb helemaal nieteens gezegd dat deze mijnheer een kluns is, maar ik heb wel een aantal vraagtekens gezet bij wat hij doet. Dat is al hopeloos tegen het zere been, zo te zien.

Iemand hier nog ervaringen met hoe goed deze oude methode daadwerkelijk helpt tegen hopeloos bokkende paarden? Daar ben ik nu wel benieuwd naar.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:23

Mallow schreef:
Waarom zo negatief doen als de mening van iemand anders je niet aanstaat?..

Hoezo? vind voor haar fantastisch hoor dat ze iemand heel hoog heeft zitten.
Maar IK (mening) zweer niet bij 1 persoon, 1 methode, 1 waarheid.
Daarnaast ga ik niet mee in de poeliewoeliehype en koop ook geen oranjestokje voor veel geld.
Soms is boerennuchterheid heel effectief. Zo heb ik vroeger veel hulp gehad (ik had een snertpony) bij de eigenaar stal (een oude boer met oude methodes). Heel simpel heel effectief.

Dit is wel wat off topic maar wil toch even vermelden.
Ik denk (mening, zucht) dat veel mensen gewoon verkeerde paard uitkiezen. Wat hun petje te boven gaat. Extreem voorbeeld: net 10 manegelessen hebben gehad als 10 jarige en van pappa een onbeleerde zwarte droomhengst krijgen.
Daar rollen weer veel verpeste paarden uit.
Dus dan kun je deze meneer wel veroordelen, maar zonder voorgeschiedenis is er een heeeeel reele kans dat er door teveel (leken?)) mensen aan dit paard hebben zitten trekken en klieren. Waar ligt dan de schuld? en wie is de boosdoener??

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:26

BBreedveld schreef:
Ach ja, inhoudelijk reageren of respectvol discussieren is niet ieders ding, dat blijkt maar weer :D
Ik heb helemaal nieteens gezegd dat deze mijnheer een kluns is, maar ik heb wel een aantal vraagtekens gezet bij wat hij doet. Dat is al hopeloos tegen het zere been, zo te zien.

Iemand hier nog ervaringen met hoe goed deze oude methode daadwerkelijk helpt tegen hopeloos bokkende paarden? Daar ben ik nu wel benieuwd naar.

Blij dat JIJ dat zegt ;)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:26

Ik ben het zeker met je eens, dat laatste stukje dan. Maar als ik jouw reactie op mijn & eigenlijk iedereens posts zie, vind ik je erg negatief.
ook wij hebben een mening, en die mag je best respecteren. Een beetje mijn ervaring vergelijken met het temmen van valse cavia's? Sorry maar je hebt geen idee. Nee ik heb geen wilde fout ingereden paarden 'getemt'. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet weet waar ik over praat? Of niet mijn mening mag geven?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:28

Jammer dat er zo met modder gegooid moet worden en persoonlijke aanvallen. Ik vind het eerlijk gezegd helemaal niet echt dieronvriendelijk uitzien. Zeker gezien het resultaat zou ik het zeker goedkeuren. Het enige wat altijd jammer is van dergelijke topics en films is dat er "onkundige" mensen het ook gaan toepassen. En dan zijn de gevolgen afschuwelijk.

Paardje heeft er later iig heel veel profijt van gehad.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:29

Ik vind het een verschrikkelijk filmpje om te zien..
Waarschijnlijk heeft hij nu voor 5 minuten niet gebokt, en de volgende keer dat ze er opstappen zal hij het waarschijnlijk toch weer doen. Paarden bokken ook niet voor niets, waarschijnlijk heeft dat dier gewoon pijn.
Wat een verschrikkelijke methode en wat een gek dat hij dat een paard aan doet...
Ronduit schandalig.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:33

@Rozanne: paard blijkt nooit meer gebokt te hebben. Voor deze trainer hebben tig mensen geprobeerd op een vriendelijke manier paard te rijden, wat niet lukte.....

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:34

Alsnog, ik vind het een naar gezicht. Dat mensen zo ver moeten gaan om dat soort streken er uit te halen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:39

Mensen moeten zover gaan omdat anderen te zacht zijn geweest. Als een ander het heeft verkloot kun je vaak niet anders dan EEN KEER hard inkomen. A horse knows exactly what happens before what happens happens. Paarden weten donders goed wat er gaat gebeuren voordat dat wat gebeurt gaat gebeuren. Één keer de grenzen goed vastleggen is soms voldoende. Daarna hoef je nooit meer te discussieren....(iig niet met het paard...:D)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:43

Mallow schreef:
Nee ik heb geen wilde fout ingereden paarden 'getemt'. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet weet waar ik over praat? Of niet mijn mening mag geven?

Tot op het niveau wat jij aan paarden hebt meegemaakt zul je gerust wel weten waar je over praat, en ik gun iedereen zijn eigen mening. Op het moment dat jij niet bereid bent om over je eigen grenzen heen te gaan (en let wel, die grenzen zitten in jouw hoofd, en in het hoofd van menigeen in dit topic die van dat filmpje walgt, over zijn nek gaat of het met zijn ethische principes niet kan verantwoorden om een andere insteek te kiezen, en niet in die van het paard....) heeft het paard waar je mee bezig bent een probleem. Een probleem dat hem eventueel het leven kan kosten....

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:45

@mallow: op zich kan ik daar vrij kort en krachtig over zijn.
Wat mij opvalt is door de hele hype van NH en aanverwanten alles maar dan ook alles zielig en slecht is.
Waar is de bereidheid om dingen van een ander aan te nemen? van de 'oude rotten' in het vak word niets meer aangenomen, dat is achterhaald en zielig.

Nu 'weet' kennelijk iedereen alles, en alles nog beter dan een ander. Daar stoor ik me aan, snap je?
Vb : iemand stormt topic binnen: ahhh wat een dierenbeul

Dat vind ik nogal kortzichtig. Dat ik daarbij voor anderen 'hard' uit de hoek kom kan ik begrijpen maar ik vind een statement als in bovengegeven vb veel en veel harder en totaal respectloos.

Dan zijn er een paar die proberen enigzins uitleg te geven dingen te nuanceren zoals cassidy daar word overheen gewalst (en ik heb haar geduld niet om eerlijk te zijn) maar dat neigt naar water naar de zee dragen.

Persoonlijk zou ik deze methode nooit maar dan ook nooit toepassen, heb de kennis en kunde niet en zou nietseens durven. Maar als een ander dat doet wie ben ik dan om daar over te oordelen?
(redelijk kort toch?)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:50

@ Mltex. HULDE voor je laatste reactie.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:51

mltex schreef:
Persoonlijk zou ik deze methode nooit maar dan ook nooit toepassen, heb de kennis en kunde niet en zou nietseens durven. Maar als een ander dat doet wie ben ik dan om daar over te oordelen?
(redelijk kort toch?)

Er wordt een filmpje geplaatst op een forum, dan vraag je automatisch om meningen en oordelen.
Wat die man op dat filmpje met dat paard doet is not my cup of tea, ik vind het niet fijn en ontspannend om naar te kijken. Ik zal het niemand aanraden om het te doen en ik zal het ook nooit zelf toepassen. Dat iedereen mij volgt in deze mening is dan weer iets dat ik niet verwacht.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:51

Geloof dat ik toch ook al in een aardige post mijn mening heb duidelijk gemaakt :)
En wat cassidy doet, is hier over praten, of discusseren waarbij ze zichzelf in de hand heeft, en op een normale manier iets probeerd over te brengen, daar wil ik heel graag naar luisteren, en heb zo ook al zeker wat opgestoken uit haar posts :j

En om nu het NH er weer bij te halen? Ik ben geen Natural, ik ben een neutral. Een prachtig onderschrift van bokker puchje, en ben het er helemaal mee eens. Mijn posts zijn dus absoluut niet die van een NHer, zou mezelf zo niet eens willen noemen, want dan krijg je de discussie weer, wanneer ben je dat? Maar dat is beetje offtopic :)
Ik ben af en toe ook wel van de harde inkomst hor. Ik heb nu zelf een 2 jarige, die veeeeeeeel aan het leren is op dit moment ( nee geen probleempaard inderdaad ) en die kan van mij af en toe ook een flink harde inbrengst krijgen, omdat ik dat liever 1 keer doe en ze leert t meteen af, dan 10 keer zacht. Maar kijk dan meer naar hoe ze dit onderling ook zouden doen, en respect vormen naar elkaar...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:56

Methode JBF (Jan Boeren Fluitjes) is hier in dit topic ook al eerder aangekaart, en ook daar kun je een heel eind mee komen. Dat er mensen in dit topic reageren die denken dat je met corrigeren en inrijden van paarden een heel eind komt door ze simpelweg in te stralen is een teken aan de wand hoe de gemiddelde wannabe NH-er tegenwoordig denkt. NH is niet soft, en NH is geen instralen. Ook een NH-er kan en moet een keer heel hard inkomen (hoeft maar een keer) om bij een serieus dominant paard door te kunnen dringen. Nu is hier eerder in het topic geroepen dat Dhr, Pinnell opstapt op een paard dat op drie benen staat en het paard daar bijna bij omvalt. Mag ik jullie vragen om het filmpje nog een keer te gaan bekijken? Het paard dreigt vanzelf te gaan liggen op het moment dat Dhr Pinnell een voet oppakt. Dat is de reactie van een serieus dominant paard, en geen verlies van evenwicht...

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:03

@mallow: ff lezen, ik zeg > door de hype van NH.
Ik wijs hiermee niet naar jou persoonlijk. De algemeenheid van NH. En de extremisten die het heeft voortgebracht.
Als ik mezelf moet inschalen zou ik ook neutraal zijn, zou mezelf toch liever realist noemen.
Ik heb geen feiten maar ik heb het idee dat sinds 'die hype' er alleen maar meer probleempaarden (lees mensen) bij zijn gekomen.
Lastig verschijnsel van vertrutting in een verhardende maatschappij :Y)

edit>ook ik vind lezen moeilijk :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:24

mltex schreef:
Adil18 schreef:
Overdrijven is ook een vaak...

Alweer krijg ik het gevoel dat de meeste bokkers nog nooit een klootzak onder het zadel hebben gehad....

Nee leven op roze wolkje vrees ik.
En als er klootzakken zijn dan gaan ze kennelijk bij hun direct naar de slacht, worden grasmaaier of betutteld tot er iemand mee verongelukt.

Zacht heelmeesters maken stinkende wonden.

Daarnaast denk ik dat die man meer ervaring heeft dan alle posters hier samen en dan maal 10.
Maar goed, gemiddelde bokker rijd beter dan anky, meer verstand van de gezondheid dan een dierenarts en meer talent dan parelli/roberts en alle andere goeroe's tezamen

Edit: dit is niks nieuws, al eeuwenoud. Net zoals de indianen opstijgen in diep water/ vast in blubber

Heerlijk om mensen wat te verwijten wat je zelf doet. :) Maar goed dat jíj elke bokker apart kent :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:28

ik vind het waanzin............... als je een paard zn poot op moet binden om het te laten stoppen met bokken, dan overschreid je in mijn ogen alle grenzen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:43

zoals zo vaak ga ik geheel met je mee KiWiKo :) Anneliesdj heeft wat mij betreft heel mooi en uitgebreid gezegd waarom.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:04

Met alle respect voor Anneliesdj, en voor jouw Pharagirlke: de mening van Anneliesdj is in mijn ogen te mild en te veel vanuit onze Europese Manier van paardenhouden en van onze Europese Manier van denken bekeken. Als je een paard hebt, en echt maar één paard, is het idd mogelijk om je aandacht, tijd en energie te richten op een paard dat met de gangbare methodes niet te trainen valt, en daar eventueel een geschikt baasje voor te gaan zoeken die hem als gezelschapsdier of grasmaaier hebben wil. Als je er een paar honderd of zelfs duizend hebt rondlopen, als er in het land droogte heerst en je hooi moet gaan kopen, ga je serieus kijken welk dier je te eten gaat geven en of hij dat verdient...

@ Kiwiko: op het moment dat het leven van een dier op het spel staat, en je er met een goed geweten kunt zeggen dat je alle andere methodes hebt geprobeerd (en daar schort het meestal nog weleens aan, want wie is er zo kritisch naar zichzelf dat hij toe kan geven ECHT al de andere alternatieven te hebben geprobeerd) is in mijn ogen alles, en dan bedoel ik ook echt ALLES en ALLE METHODES geoorloofd om een dier voor een wisse dood te behoeden. Het grootste probleem is in dit geval het EGO van de mens. Toegeven dat hij een dier niet aankan, te vroeg beslissen dat dingen niet kunnen, bang zijn om grenzen te overschrijven...you name it. De ethische grens tot hoever je kunt gaan, tot bewust neerleggen en breken aan toe, zit in ons hoofd, niet in die van het paard.

Als breken, en dan bedoel ik echt breken, het ALLERLAATSTE redmiddel is voor een paard, dan mogen ze dat van mijn part doen.
Het probleem is dat er een mens is die moet beslissen wanneer dat moment gekomen is, en dat er te vroeg naar dat allerlaatste redmiddel gegrepen wordt. Omdat mensen de neiging hebben de afkortingen te gebruiken....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:07

op het moment dat een paard zo tegen het rijden is dat je dit soort dingen moet verzinnen om het dier toch onder het zadel te krijgen............ dan had je allang een andere weg in moeten slaan... voor de kar bijvoorbeeld als je toch perse met een dier wil moeten werken dat zo te kennen geeft dit niet te willen.

en ja, imo kan je niet met goed fatsoen op een paard gaan zitten dat zo duidelijk te kennen geeft niet van ruiters gediend te zijn.

afmaken is dan inderdaad misschien een betere optie

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:12

Maar KiWiKo....hoeveel paarden zijn echt niet gediend van een ruiter op zijn rug? Even verwijzend naar je onderschrift: hoeveel paarden gebruiken daarin niet de mogelijkheden die jij hem biedt? Jij gaat er nu van uit dat iedereen een paard zou benaderen zoals jij dat doet. En dat is een verkeerde conclusie. Never ASSUME. Niet invullen voor een ander. Blijf kritisch kijken, en ga er in principe van uit dat een ander anders denkt dan jij, en misschien de grens eerder trekt dan jij. En het uiteindelijke gevolg is dan een dood paard, wat uiteindelijk zonde is....omdat mensen niet eerder die ander weg in hebben geslagen of in hebben kunnen slaan....