Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Bienotje schreef:Weet je, het oogt als een utopie en perfect..Maar ik vraag me toch wel degelijk af wat nu het grote verschil is tussen een optreden zoals in het filmpje of paarden die wat aangeleerd worden in het circus.
Ik ben oo wel heel benieuwd hóe dit resultaat dan daadwerkelijk wordt bereikt
Maartje1990 schreef:Nou iig niet zo! nee, de oren zo is écht een teken van onvrede
. Hooguit meer iets van verveling in de trant van "oh dat... dat ken ik nu wel hoor
!"randie schreef:Ben na de eerste minuut al gestopt met kijken. Waarom moeten paarden altijd liggen? Waarom moeten altijd mensen hem op zijn rug leggen en aan die benen sjorren? Om te zien dat hij hem helemaal als leider accepteerd? Dit heeft in mijn ogen niets te maken met vertrouwen, maar gewoon met een opdracht die een leiding gevende hem ooit aangeleerd heeft. Zo liggen voor een vluchtdier is alles behalve natuurlijk & normaal...
.hestejente schreef:.. Ik ga er alleen even van kotsen als zo'n goeroefiguur paarden stomme dingen laat doen om in shows te gebruiken, is het paard er dan niet gewoon voor de show, om te laten zien hoe vréselijk goed de goeroe is. Alles wat ik met mijn paard doe doe ik voor hem, en niet voor iemand andersJammer dat sommige figuren bevestiging nodig hebben, en voor zichzelf een naam willen opbouwen door te laten zien hoe vreselijk goed ze wel niet zijn...
!)
...
.Citaat:Het stoort mij ontzettend dat in dit filmpje, in dit soort natural goeroe-industrie gedaan wordt alsof men respect heeft voor het paard en zogenaamd natuurlijk met hem communiceert. Ik ben ervan overtuigd dat er behoorlijk wat mentale druk bij dit hele gebeuren komt kijken. De mens wil controle over alles, zelfs wanneer hij zegt het lief te hebben. Bah
, maar dat gebeurt ook als je een paard inrijdt of hem wat anders leert
. Wat je zelf al zegt "de mens wil controle over alles hebben!" Op het moment dat je meer doet met je paard dan het alleen in de wei zetten, maak je je imo daar zelf ook schuldig aan
.FaberSmid schreef:Iemand die C A kent?
??
. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat het imo meestal niet zo z/w is als sommige hier schrijven
.
) paarden om gaan. Ook ik doe veel grondwerk/VD/circuskunstjes met vooral mijn jongste merrie, die het helemaal geweldig vindt
.
hestejente schreef:Dat ik kritisch ben en niet hetzelfde vind als jij betekent niet dat ik niet denk schatje. Geef nou eens antwoord op mijn vraag: hoe komen de mensen in Guatemala dit filmpje te zien, en hoe weten ze dan door dat filmpje, waar dus allen het resultaat te zien is, hoe ze wél met hun paard om moeten gaan?
spatter schreef:ik vind het heel mooi om te zien hoe iemand in staat is om zonder zware hulpmiddelen, gewoon met lichaamstaal een paard te laten doen wat hij graag wil
Amadeo schreef:...Maar inderdaad, dat aspect spreekt mij ook aan, die training zonder dwanghulpmiddelen, met rust en soortgenoten in de buurt.
. Je denkt toch niet werkelijk dat je zover komt zónder ook maar iets van een hulpmiddel te hebben gebruikt
?!
. spatter schreef:ik weet bijna wel zeker dat er weinig dressuurpaarden zullen zijn die braaf bij hun ruiter blijven lopen als ze niet vast zitten en al zeker niet oefeningen uitvoeren
Citaat:ik weet bijna wel zeker dat er weinig dressuurpaarden zullen zijn die braaf bij hun ruiter blijven lopen als ze niet vast zitten en al zeker niet oefeningen uitvoeren
Jannepauli schreef:Citaat:ik weet bijna wel zeker dat er weinig dressuurpaarden zullen zijn die braaf bij hun ruiter blijven lopen als ze niet vast zitten en al zeker niet oefeningen uitvoeren
Nou daar vergis je je in. Een leuk voorbeeld:
http://www.youtube.com/watch?v=lD7Wpfqd2Vg
Karen Rohlf, dressuur Olympisch niveau.
En dit vind ik dus wél mooi - vergelijk de uitstraling van dit paard nou 's met die van Blaha..
spatter schreef:eigenlijk zou het dus juist zo moeten zijn dat je met zulke moeilijke paarden nog harder werkt aan beter luisteren zonder hulpmiddelen
maar het valt me ook op dat veel ruiters op hoog (dressuur)niveau de paardentaal niet beheersen
het simpele van "deurtjes open en deurtjes sluiten" is hun vreemd en in de basis is paardrijden niet meer als dat en dat zou ook het einddoel moeten zijn
), maar wil dat ze gewoon stil kunnen staan waar ik ze wil hebben en dat ze zich daar dan ook fatsoenlijk gedragen. Het kost wat meer werk in het begin, maar daar heb je daarna jaren gemak van. Maar er zijn genoeg mensen die die poetsplaats wel hebben en het gemakkelijk vinden om die te gebruiken in plaats van even dat stukje opvoeding erin te stoppen. Is hun keuze en hun goed recht.spatter schreef:JP heel leuk filmpje
maar wat me gelijk opvalt is dat ze geweldig goed en ontspannen zit zonder zadel en hoofdstel en gelijk verkrampt zogauw ze met tuig rijdt
het ziet er heerlijk uit zolang ze zo op haar paard zit, paard loopt ontspannen en let geweldig goed op, maar er ontstaan gelijk verstoringen zogauw ze de teugels opneemt, het paard kijkt ook gelijk zo vrolijk niet meer