En zo kan het ook; communicatie met je paard!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:16

Ook mijn nieuwsgierigheid is nog niet gedoofd. Wat jammer dat ik geen nieuwe informatie krijg, hoe kan ik zo nou verder denken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:47

Bienotje schreef:
Weet je, het oogt als een utopie en perfect.. :) Maar ik vraag me toch wel degelijk af wat nu het grote verschil is tussen een optreden zoals in het filmpje of paarden die wat aangeleerd worden in het circus.

Ik ben oo wel heel benieuwd hóe dit resultaat dan daadwerkelijk wordt bereikt :)

Nou inderdaad, daar ben ik ook erg nieuwsgierig naar. Als een paard in het circus met zijn kameraden op een verhoging gaat staan steigeren, verwachten we dat. Aangeleerd gedrag, dit ook volgens mij. Dit is het paard geleerd, het dier volgt commando's van de baas. Tja zonder een teugel, mijn hond komt ook terug op commando, wanneer hij losloopt, aangeleerd gedrag.
Het zal niet zo zijn dat beestje uit eigen beweging meehuppelt, alleen omdat hij het kan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:58

Wat me opviel, toen ik in afwachting van Amadeo's antwoord nog eens dat filmpje bekeek, is dat het paard, wanneer hij achteruit loopt, rond meneer blabla loopt en ik dacht nog ergens is dat hij helemaal niet ontspannen loopt. Zijn lijf is niet rustig en hij maakt zijn passen bepaald niet netjes af. Voor mij een bevestiging dat in dit filmpje het ego van blabla vóór het paard komt ;)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 00:10

Maartje1990 schreef:
Nou iig niet zo! nee, de oren zo is écht een teken van onvrede ;)

Ik zie hier geen teken van onvrede hoor ;) . Hooguit meer iets van verveling in de trant van "oh dat... dat ken ik nu wel hoor :roll: !"

randie schreef:
Ben na de eerste minuut al gestopt met kijken. Waarom moeten paarden altijd liggen? Waarom moeten altijd mensen hem op zijn rug leggen en aan die benen sjorren? Om te zien dat hij hem helemaal als leider accepteerd? Dit heeft in mijn ogen niets te maken met vertrouwen, maar gewoon met een opdracht die een leiding gevende hem ooit aangeleerd heeft. Zo liggen voor een vluchtdier is alles behalve natuurlijk & normaal...

Tja, waarom moeten paarden over achterlijke hoogtes springen, waarom moeten ze pas-op-de-plaats huppelen, waarom moeten ze als een gek rondjes draaien (spinnen) ;) .
Uiteindelijk is alles "aangeleerd gedrag" (voortbordurend op hun natuurlijk bewegingen).

hestejente schreef:
.. Ik ga er alleen even van kotsen als zo'n goeroefiguur paarden stomme dingen laat doen om in shows te gebruiken, is het paard er dan niet gewoon voor de show, om te laten zien hoe vréselijk goed de goeroe is. Alles wat ik met mijn paard doe doe ik voor hem, en niet voor iemand anders ;) Jammer dat sommige figuren bevestiging nodig hebben, en voor zichzelf een naam willen opbouwen door te laten zien hoe vreselijk goed ze wel niet zijn...

Wat is dan uiteindelijk het verschil met een Anky van Grunsven, Jeroen Dubbeldam of ehh ... (weet even niet zo snel een bekende Ned. western ruiter :o !) :? ...
Die laten op wedstrijden toch ook zien "hoe vreselijk goed ze zijn" ;) .
Citaat:
Het stoort mij ontzettend dat in dit filmpje, in dit soort natural goeroe-industrie gedaan wordt alsof men respect heeft voor het paard en zogenaamd natuurlijk met hem communiceert. Ik ben ervan overtuigd dat er behoorlijk wat mentale druk bij dit hele gebeuren komt kijken. De mens wil controle over alles, zelfs wanneer hij zegt het lief te hebben. Bah :r

Natuurlijk komt hier mentale druk bij kijken :) , maar dat gebeurt ook als je een paard inrijdt of hem wat anders leert :+ . Wat je zelf al zegt "de mens wil controle over alles hebben!" Op het moment dat je meer doet met je paard dan het alleen in de wei zetten, maak je je imo daar zelf ook schuldig aan :) .

FaberSmid schreef:
Iemand die C A kent?

Wie of wat is dat :? ??

Ik ben overgens geen Parelli, Blaha, Roberts fan :n . Ik bedoel alleen maar te zeggen dat het imo meestal niet zo z/w is als sommige hier schrijven ;) .

Zelf volg ik clinics bij personen bij wie ik van mening ben dat ze paardenverstand hebben en op een prettige manier met hun (en mijn ;) ) paarden om gaan. Ook ik doe veel grondwerk/VD/circuskunstjes met vooral mijn jongste merrie, die het helemaal geweldig vindt :) .
(O.a. bij Sepp Mittmansgruber en Peter Pfister )

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 07:05

Hierboven;
_/-\o_
Jij verwoord het precies goed! +:)+

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 07:46

ik zag dit forum bij actieve onderwerpen.... wat een leuk onderwerp zeg!
ik doe zelf ook dit soort dingen met mijn ijslander, hij werkt graag voor me en doet zelfs dingen uit zichzelf... mijn schat.

ik vind het filmpjes erg leuk, je ziet dat het paard het niet vervelend vind, hij is erg gericht op hem, goed om te zien.
ik heb meer filmpjes van hem gezien en hij doet het erg goed,al vind ik dat sommige dingen wel iets té, je kan best kunstjes met een paard doen, maar het moet wel duidelijk zijn of het paard het leuk vind of niet.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 07:49

hestejente schreef:
Dat ik kritisch ben en niet hetzelfde vind als jij betekent niet dat ik niet denk schatje. Geef nou eens antwoord op mijn vraag: hoe komen de mensen in Guatemala dit filmpje te zien, en hoe weten ze dan door dat filmpje, waar dus allen het resultaat te zien is, hoe ze wél met hun paard om moeten gaan?

Rustig aan, ik ben gewoon naar bed gegaan.
In landen als bijvoorbeeld Guatamala zijn ook tv's, computers, internet, dus de mensen worden ook bereikt, alleen minder snel. Bovendien bestaat er nog zo iets als "van horen zeggen". En tja, dat is een klein begin om de verstandhouding tussen mens en paard te verbeteren, maar het is tenminste een begin.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 07:54

hestejente schreef:
.... toen ik in afwachting van Amadeo's antwoord .........

Ah, wat leuk, je hebt me gemist! O:) Dit is de 3e opmerking over mijn 'afwezigheid' gisteravond. :o

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 08:15

ik vind het heel mooi om te zien hoe iemand in staat is om zonder zware hulpmiddelen, gewoon met lichaamstaal een paard te laten doen wat hij graag wil

zet daar een dressuuruiter tegenover die toch heel wat andere middelen gebruikt om zijn doel te bereiken

verder worden deze paarden getraind in een natuurlijke omgeving en vaak met soortgenoten erbij
toch heel anders als paarden die niet verder komen als de binnenbak

ik vind dat strandfilmpje van die ander ook heerlijk om te zien
dat oogt nog prettiger en vooral speelser

die lui hebben trouwens wel een goede conditie, rennen heel wat mee met hun paarden

Amadeo

Re: En zo kan het ook; communicatie met je paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 08:16

Ja, dat is waar, wat die conditie betreft. En ik maar de longen uit mijn lijf rennen/ joggen om gewoon normaal fit te blijven, haha! Maar inderdaad, dat aspect spreekt mij ook aan, die training zonder dwanghulpmiddelen, met rust en soortgenoten in de buurt.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 08:43

spatter schreef:
ik vind het heel mooi om te zien hoe iemand in staat is om zonder zware hulpmiddelen, gewoon met lichaamstaal een paard te laten doen wat hij graag wil

Amadeo schreef:
...Maar inderdaad, dat aspect spreekt mij ook aan, die training zonder dwanghulpmiddelen, met rust en soortgenoten in de buurt.

Wat jullie op dit soort filmpjes zien, is het eindresultaat ;) . Je denkt toch niet werkelijk dat je zover komt zónder ook maar iets van een hulpmiddel te hebben gebruikt :+ ?!
Hier is op z´n minst een touwhalster, leadrope en iets van een carrotstick (of hoe je zo´n ding ook noemt) bij te pas gekomen :) .

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:03

sterre bij Anky zie ik ook het eindresultaat en eerlijk gezegd kan ik daar echt niet altijd van genieten, meestal niet
ik snap nooit hoe het komt dat het eindresultaat met nog steeds zoveel hulpmiddelen uitgevoerd moeten worden
je zou juist zeggen dat hoe verder je komt en hoe beter je paard getraind is, je des te minder spullen nodig hebt
een Anky bijvoorbeeld of andere ruiters op dat niveau zouden juist met een trensje of bitloos moeten kunnen rijden

ik weet bijna wel zeker dat er weinig dressuurpaarden zullen zijn die braaf bij hun ruiter blijven lopen als ze niet vast zitten en al zeker niet oefeningen uitvoeren

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 09:24

@Spatter: mee eens, ik ben ook van mening dat juist hoe hoger het niveau hoe beter het paard m.i. aan de hulpen zou moeten staan en dus JUIST stang en trens en sporen niet nodig zouden moeten zijn!!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:25

spatter schreef:
ik weet bijna wel zeker dat er weinig dressuurpaarden zullen zijn die braaf bij hun ruiter blijven lopen als ze niet vast zitten en al zeker niet oefeningen uitvoeren

Maar hoeveel daarvan is de fokrichting? Het valt mij op dat de meeste paarden die gebruikt worden voor de NH-demo's paarden zijn van rassen die mensgericht en koel zijn. Bij de dressuur fok je op mooi potenzwaaien en gespetter, er moet toch met (stang en) trens worden gereden, dus als je het daarmee bij je kunt houden is dat "voldoende". Dus hoeft er niet gefokt te worden op "koel" en dat doen ze dus ook niet bij het WPN.
Gaston van Blabla is een Tjechisch paard, dat moet gewoon kunnen werken, moet je als boer niet eerst allerlei cursussen voor hoeven doen om mee om te gaan. Datzelfde geldt ook voor kwartjes, arabieren (de werkvariant, niet de showvariant), fjorden, haflingers (hoewel hier in NL in afnemende mate), tinkers, etc.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:29

Citaat:

Nou daar vergis je je in. Een leuk voorbeeld:

http://www.youtube.com/watch?v=lD7Wpfqd2Vg

Karen Rohlf, dressuur Olympisch niveau.

En dit vind ik dus wél mooi - vergelijk de uitstraling van dit paard nou 's met die van Blaha..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:34

oh, ik ben het met je eens dat het eens verstandig zou zijn als ze op karakter zouden fokken inplaats van potengezwaai
de gemiddelde ruiter kan echt niks met die drukke slecht benaderbare mormels waarbij je nog niet eens op een prijsuitreiking kan gaan staan

juist vanwege deze frustratie gaan nu zoveel mensen over op NH en dergelijke

eigenlijk zou het dus juist zo moeten zijn dat je met zulke moeilijke paarden nog harder werkt aan beter luisteren zonder hulpmiddelen
maar het valt me ook op dat veel ruiters op hoog (dressuur)niveau de paardentaal niet beheersen
het simpele van "deurtjes open en deurtjes sluiten" is hun vreemd en in de basis is paardrijden niet meer als dat en dat zou ook het einddoel moeten zijn

gaat post van JP bekijken

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:35

echt onwijs gaaf, kippevel moment :D ik wil dat ook uiteindelijk kunnen met mn eigen paarden als ik die ooit ga krijgen :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:40

Ik veroordeel het niet, maar bij het eindresultaat wordt vermeld hoe mooi de communicatie is tussen beide wezens is in het filmpje. Daar wringt het hem bij mij, ik zie een afgericht paard, die doet wat zijn baas hem heeft geleerd, net als een dressuurpaard doet wat zijn ruiter hem vraagt.
Dit paard is op dusdanige manier getraind om dit doel te bereiken uiteindelijk, net als andere paarden.
Ik proef niet een speciale bijzondere band tussen de twee en een reden dat het paard het daarom doet. Ik zie geen 'paardenfluisteraarachtige' taferelen.
Een afgericht paard, meer niet.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:42

Jannepauli schreef:
Citaat:

Nou daar vergis je je in. Een leuk voorbeeld:

http://www.youtube.com/watch?v=lD7Wpfqd2Vg

Karen Rohlf, dressuur Olympisch niveau.

En dit vind ik dus wél mooi - vergelijk de uitstraling van dit paard nou 's met die van Blaha..

Paard heeft ook zijn oren naar achteren, is dus volgens jouw verhaal ook niet blij 8-) ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:43

JP heel leuk filmpje
maar wat me gelijk opvalt is dat ze geweldig goed en ontspannen zit zonder zadel en hoofdstel en gelijk verkrampt zogauw ze met tuig rijdt
het ziet er heerlijk uit zolang ze zo op haar paard zit, paard loopt ontspannen en let geweldig goed op, maar er ontstaan gelijk verstoringen zogauw ze de teugels opneemt, het paard kijkt ook gelijk zo vrolijk niet meer

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:45

spatter schreef:
eigenlijk zou het dus juist zo moeten zijn dat je met zulke moeilijke paarden nog harder werkt aan beter luisteren zonder hulpmiddelen
maar het valt me ook op dat veel ruiters op hoog (dressuur)niveau de paardentaal niet beheersen
het simpele van "deurtjes open en deurtjes sluiten" is hun vreemd en in de basis is paardrijden niet meer als dat en dat zou ook het einddoel moeten zijn

Ja, dat zou je verwachten, maar het is maar net waar je hobby/ambitie ligt, denk ik. Ik persoonlijk vind het gruwelijk vermoeiend als een paard niet zelf meeloopt en je continu op alles moet letten, dus ik voed mijn paarden op dat ze gewoon meelopen aan een los touwtje. Dat is mijn keuze, een ander stoort zich niet aan getrek, ik wel. Ik hou er ook niet van om paarden voor het poetsen aan twee kanten vast te moeten zetten op een speciaal ingerichte poetsplaats (hebben we niet eens bij onze huidige stal :D ), maar wil dat ze gewoon stil kunnen staan waar ik ze wil hebben en dat ze zich daar dan ook fatsoenlijk gedragen. Het kost wat meer werk in het begin, maar daar heb je daarna jaren gemak van. Maar er zijn genoeg mensen die die poetsplaats wel hebben en het gemakkelijk vinden om die te gebruiken in plaats van even dat stukje opvoeding erin te stoppen. Is hun keuze en hun goed recht.
In hoeverrre hoger niveau dressuurruiters idee hebben over "open deuren" weet ik niet, in de basisdressuur valt dat inderdaad wel tegen, maar dat geldt net zo voor de gemiddelde recreatieruiter.

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:50

Vind het ontzettend knap wat die meneer kan met zijn paard(en). Heb hem zelf ook gezien in een show op Equitana, wat ook echt indrukwekkend was!!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:54

maar als een paard niet met je mee loopt, niet blijft staan als je hem poetst , heb je dus geen contact en is het hetzelfde als een motorfiets
het is die binding waar je energie in steekt zodat je paard bij jou blijft , mét jou wil werken en niet alleen maar doet wat moet omdat er anders in de mond wordt getrokken, sporen in zijn lijf worden gedrukt of met een zweep wordt geslagen

dat is wat je op de filmpjes ziet
een paard wat weg kan lopen maar dat niet doet omdat het zich vrijwillig onderwerpt aan de "ruiter"
dat is heel wat anders als Any op haar dressuurpaard met stang en trens en sporen

gebruik nu trouwens voor het gemak Anky omdat dat lekker makkelijk is kwa naam maar je kunt er ieder andere naam van niveau invullen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:54

spatter schreef:
JP heel leuk filmpje
maar wat me gelijk opvalt is dat ze geweldig goed en ontspannen zit zonder zadel en hoofdstel en gelijk verkrampt zogauw ze met tuig rijdt
het ziet er heerlijk uit zolang ze zo op haar paard zit, paard loopt ontspannen en let geweldig goed op, maar er ontstaan gelijk verstoringen zogauw ze de teugels opneemt, het paard kijkt ook gelijk zo vrolijk niet meer

Idd, dat viel mij ook meteen op en schrok ervan eerlijk gezegd. Vind haar mn zeer onrustig in de hand, hetgeen de aanleuning meteen helemaal verstoord.