Filmpje van ongeluk is er juist gehandelt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Filmpje van ongeluk is er juist gehandelt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 11:20

Ik kwam dit filmpje tegen ruim 3 paarden ophol geslagen
degene die aan het omroepen is geeft hier en daar wat tips en commemtaar om de situatie op te lossen maar er lijkt bijna geen houden aan en het publiek raakt ook in paniek en begint te schreeuwen en te reopen...

piezze

Re: Filmpje van ongeluk is er juist gehandelt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:26

Ja denk niet dat ze anders hadden kunnen handelen. Omroeper had publiek kunnen manen om stil te zijn. Wat een akelig gezicht trouwens

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:31

Oef ja dit filmpje. In paniek doe je niet altijd de juiste dingen. Ik denk dat het beste was geweest dat iedereen een paard met wagen vast hield, stil bleef en wachtte tot het op hol gevlogen paard rustiger werd.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:32

Ik vind alleen dat die belachelijke mensen in het midden niet zo met hun armen moesten gaan zwaaien en hysterisch rennen. Je kan hem toch niet vangen, ga er dan ook niet naast rennen en voor staan. Want ik heb het idee dat die eerste man die helemaal druk wordt, ervoor zorgt dat ze nog erger van streek raken.

En van keihard 'HE HO HE HO' schreeuwen worden die paarden ook niet rustig.
Laatst bijgewerkt door Arc_En_Ciel op 30-08-14 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:37

In paniek reageer je niet altijd goed. Ik denk wel dat ze het paard gewoon hadden moeten uitrazen, andere paarden helemaal op het midden en goed vasthouden; dus rustig houden. Het paard dat zo van streek raakte houd vanzelf op met rennen, daar hadden ze op moeten wachten.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:41

Jeetje wat een gigantische chaos daar zeg!
Tja, wat is goed gehandeld... ik denk dat de meeste mensen daar in paniek handelen. Net als die vent die op de hoefslag voor de camera een paard wil vangen, volgens mij denkt ie serieus dat hij dat paard wel ff stopt.... :? Hij wordt compleet overlopen....

Ik zat ook te denken aan wat finliox zegt, overige paarden in het midden rustig proberen te houden en paard over de buitenhoefslag uit laten razen. Iedereen mond dicht en een ring mensen vormen om te voorkomen dat het paard door het midden gaat. En niet meerennen, zwaaien en vangen...
Maarja das makkelijk praten als je er niet bij bent.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:42

Tsjaah dat is een 'achteraf'moment. Overigens vind ik de omroepster wel heel professioneel bezig!
Wat ik me afvraag: heeft het paard nu zijn linkervoorbeen gebroken of iets? Hij struikelt en wordt daarna tegen de grond geduwd om alle riempjes eraf te halen maar vervolgens blijft hij liggen.. Shock?

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:47

Jakkes van een vreselijk filmpje, hoop dat her verder goed is afgelopen. Is dat ook bekend?

Hoop dat ze in ieder geval die belachelijke wit wapperende overjassen hebben afgeschaft

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 11:48

Voor zover ik kan zien heeft het paard niets gebroken :)

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:49

Ja inderdaad ik denk ook dat je het eerste paard beter uit had kunnen laten razen.
Het tweede paard dat in paniek raakte was eerst nog rustig, maar ja inderdaad wat doe je zelf als je daar staat.

Misschien hebben wij er nu iets van geleerd

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:50

Het is makkelijk praten hier, maar wat ik niet snap is dat niet onmiddelijk de andere paarden worden uitgespannen en direct uit de rijbaan werden geleid. En dat ze achter t dier aan gaan jagen is ook niet handig, beter bleef iedereen uit de weg tot het paard gekalmeerd was.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 11:52

Ik heb me even een weg in de meer dan 4000 reacties gebaand en dit zat in een aflevering van untamed and uncut op animal planet en aan het einde van de aflevering lieten ze zien dat alles goed is met het paard :D

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:52

Dit was ook op animal planet. Voor zover ik me herinnerde raakte niemand serieus gewond. Ze wilde het paard vangen omdat de kans bestond deat deze op zijn harnachement zou gaan staan en vervolgens medogenloos onderuit zou gaan. Hij is uiteindelijk met een lasso gevangen en tegen de grond gewerkt, vervolgens doorgebracht naar een DA. Zijn bestuurder het een paar fikse blauwe plekken, maar was verder oke.

Ze denken dat de aanleiding een bijensteek was, waar dit paard zo door van slag raakte.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:59

Maar wat er wel gebeurd in dit filmpje is dat het paard niet aan de buitenkant blijft rennen maar ook door het midden gaat en andere paarden omver loopt.
Ik denk dat hun zo goed mogelijk hebben gehandeld. Wie weet hadden wij het erger gemaakt. Het is gewoon heel moeilijk om een paard in paniek en zonder rem rondjes te laten rennen. Dit paard ging alle kanten op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:12

Brr! Dit filmpje ja!
Gaat goed mis..

Tsja, wat is goed gehandeld in zo'n situatie?
Een paard op hol krijg je echt niet zomaar rustig, alle paarden stonden in het midden dus ik vind het goed gehandeld!
Als je ze uit zou spannen zou daar denk ook onrust van komen bij de andere paarden denk.. (uitspannen terwijl er al onrust is..)

Wel vind ik het niet slim dat ze achter het paard aangingen!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:23

Geryon schreef:
Oef ja dit filmpje. In paniek doe je niet altijd de juiste dingen. Ik denk dat het beste was geweest dat iedereen een paard met wagen vast hield, stil bleef en wachtte tot het op hol gevlogen paard rustiger werd.

Dat is wat ze idd hadden moeten doen; alle andere combinaties onmiddellijk naar het midden en stilstaan...en laat het paard maar uitrazen aan de buitenkant.
Eerst maakte die ene vrouw al de grote fout door haar paard naar buiten te sturen, waardoor het op hol geslagen paard wordt afgesneden met als gevolg dat de koetsier van zn kar valt.
En dan die ringhulpen die maar naar dat paard toeduiken, waardoor het paard naar binnen duikt.
Dit had helemaal niet zo hoeven gaan als dat het uiteindelijk gegaan is.

Jammer dat praktisch iedereen zich door paniek lieten meeslepen.

Vrij bekend filmpje ook op youtube. Had hem al eens eerder gezien. Filmpje zouden ze moeten gebruiken als instrueerfilmpje voor oa ringhulpen. Dan hoeft het nooit meer op zo'n onnodige wijze fout te gaan.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:27

Hoe luid het spreekwoord weer, alle beste stuurlui staan aan wal?

Allemaal heel gemakkelijk om dit vanuit je luie stoel zo zeggen, als je er midden in zit, is het iets heel anders!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:32

Inderdaad wordt er vooral uit paniek gehandeld, maar ik vind dat ze het nog best goed hebben gedaan. Alleen die man die voor het paard gaat staan snap ik niet.. Dat was niet zo slim.

Maar mensen zeggen dat ze het paard uit hadden moeten laten razen en dat ze gewoon stil moesten blijven en niet zwaaien met hun armen en zo.. Maar er wordt juist in het filmpje gezegd dat ze het paard uit het midden moeten houden! Wat ik ook wel snap want op een gegeven moment zag je wat er gebeurde als het paard toch in het midden kwam en dat had nog veel erger kunnen zijn..
Als ze allemaal stil waren geweest en het paard niet "opgejaagd" hadden, was hij sowieso een paar keer door het midden gegaan met de gevolgen van dien..

En mensen zeggen dat ze de paarden er eerder uit hadden moeten halen?
De paarden meteen uitspannen op zo'n moment zou inderdaad wel handig zijn, maar daar denk je dan denk ik niet echt aan.. De paarden uit de rijbaan halen lijkt mij vrij onmogelijk als er een paard los rent.. Dan rent hij straks tegen die mensen/ paarden aan die eruit willen..

Fijn om te horen van een aantal boven ons dat het laatste paard niets heeft en dat het uit eindelijk goed afgelopen is. Wat een naar filmpje!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:34

Tja, het vervelende is, dat je niet zo heel veel kan doen. Iig om het paard te "vangen", dan moet je geluk hebben dat je net 1 van de lijnen moet kunnen pakken, en het paard om het heen laten draaien waardoor hij af moet remmen. Echter is de keren dat dit lukt op 1 hand te tellen, en moet je nogal van goede huize komen om het überhaupt te proberen.
Ik heb er een kunnen vangen, maar deze was nog niet op snelheid dus het was iets eenvoudiger.

Op menwedstrijden zie je ook weleens een verloren aanspanning het veld over rennen omdat ze ergens de menner zijn verloren. Meestal komen ze wel ergens tot stilstand voor er erg veel schade is, maar ik heb er bijvoorbeeld ook een keer een gezien die tussen 2 geparkeerde auto's door wilde. Hier bleef de koets dus hangen tussen de auto's.

In zulke situaties als op het filmpje, is het moeilijk beoordelen wat de rest van de mensen gaat doen. Jij kan wel kalm blijven, maar als de rest gaat lopen rennen en schreeuwen, heeft het weinig zin dat jij blijft staan.
Dan sta je vervolgens naar de rest te schreeuwen dat ze moeten blijven staan, en uiteindelijk staat iedereen weer te schreeuwen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:35

tuurlijk is dat iets heel anders, maar dan nog.....hier deed iedereen fout wat je maar fout kan doen in zo'n situatie. Lijkt wel alsof er niemand daar ook maar enig inzicht had hoe een paard zich gedraagt als die op hol is. De enige die op een gegeven moment weer bij dr verstand is is de omroepster.

Dus die opmerking 'beste stuurlui etc' is hier niet van toepassing. Een kind die net een half jaar rijd had nog beter gereageerd (bij wijze van spreken)

overigens; dat dat eerste paard toch door het midden heen gaat, is te danken aan het handelen van de ringhulpen. Onbewust hebben zij die zelf door het midden gejaagd en brachten zij deze kettingreactie tot stand.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 30-08-14 12:41, in het totaal 2 keer bewerkt

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:36

Pff wat erg... Ook hoe de paarden met de wagens op elkaar stormen en elkaar zo ook kunnen verwonden.
Levensgevaarlijk !! In z'on situatie is juist handelen niet altijd evident.
Goed van die vrouw om te vragen iedereen stil te zijn, en naar het midden te komen zodat het paard kan uitrazen.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:37

Het lijkt wel estafette,is de ene gevangen, gaat de ander ervandoor.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:38

chanel1985 schreef:

Allemaal heel gemakkelijk om dit vanuit je luie stoel zo zeggen, als je er midden in zit, is het iets heel anders!

Ben ik het helemaal mee eens! Bijkomend nadeel is dat dit niet een 'gewoon' paard op hol is, maar een paard met kar en oogkleppen. Hij probeert te schuilen bij de andere paarden, maar knalt overal tegenaan door de oogkleppen en kar. Ik vind het wonderbaarlijk dat het nog zo goed is afgelopen!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:39

chanel1985 schreef:

Amen _/-\o_

Ik vind de reactie van de omroepster heel netjes, was namelijk ook mijn eerste idee geweest om de paarden in het midden te verzamelen en het paard uit te laten razen. Achter de paarden aanhollen is inderdaad niet de oplossing maar laten we in gedachten houden dat a) het paniek alom was op dat moment en b) het waarschijnlijk om paarden gaat met een serieuze waarde die met één keer mistrappen op het tuig een been kan breken. Als eigenaar sta je sowieso dan vrij hulpeloos.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:45

Jeetje mina, dood eng zeg.. Ik zou inderdaad ook alle paarden naar het midden en laten uitrazen aan de buitenkant. Op een gegeven moment zijn ze blind voor alles en kun je wel voor ze gaan staan maar heeft geen enkele zin.

Maar toen dat paard op een gegeven moment door het midden ging en dwars door andere karretjes, pfoe. Dan ben je ze gewoon echt kwijt.