Rapa das Bestas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Rapa das Bestas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 22:34

Wie heeft hier eerder van gehoord?
Ik zag dit zojuist in een Frans programma wat over Spanje gaat, daar kwam dus ook een stukje voorbij over de Rapa das Bestas.

Deze paarden worden het jaar rond wild gehouden, leven in de bergen tussen enkele dorpjes. Een keer per jaar worden ze bij elkaar gedreven, moeten het dorp door en worden een arena in gedreven. Hier is maar net genoeg ruimte voor alle paarden.
Vervolgens gaan er een aantal mannen aan de slag met de traditie, namelijk een paard bespringen en proberen hem immobiel te maken om vervolgens de manen en staart af te knippen.
Gezien de paarden wild zijn, proberen ze weg te komen, doordat er geen ruimte is lopen ze dus over andere paarden en ook VEULENS heen.
De mensen zelf noemen het een kunst, de manen en staart zien ze als een trofee. Vriendje en ik vinden het afgrijselijk om te zien, en vragen ons af hoeveel geblesseerde paarden (denk aan veulens die vertrapt worden) er over blijven en zich in het wild maar weer moeten zien te redden.....

http://en.wikipedia.org/wiki/Rapa_das_Bestas
Video:

Op deze video lijkt het minder erg dan wat wij op TV zagen, ik ga nog verder zoeken naar filmpjes.

(ik heb dit hier geplaatst omdat mij dit de meest geschikte plaats leek, zo niet sorry mods)

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:44

Wat mij ook opvalt is dat er een aantal paarden bij zit die een of twee puntjes van hun oor missen. Onderanderen een witte op het oog wat ouder pony waarbij het duidelijk te zien was.

Nog nooit van gehoord trouwens

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 22:59

Paperboy

Re: Rapa das Bestas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:33

Vind het er walgelijk uitzien, maar voor spanje verbaasd het me weer niets.... daar heb ik al zoveel dierenellende voorbij zien komen.
Vraag me af of die mensen daar nu echt niet beters te doen hebben......

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 01:10

Ik vind het er ook walgelijk uitzien. Waarom moeten die lui daar alles in een arena stoppen en er walgelijke fratsen mee uit halen :x Dit snap je met je gezonde verstand toch dat die paarden in paniek zijn .. triest wat de mens "plezier" noemt :n

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:35

Walgelijk !!!! die angst in hun ogen, de paniek....en dan heb ik het nog niet over
hun lichamelijk pijn, dat gehang aan hun hoofd en nek....ik heb er geen woorden voor !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:42

Voordat ik hier een mening over ga hebben, wil ik het "waarom" weten.

In Spanje is het gebruikelijk om de manen en de staart heel kort te houden, met name van de fokmerries. Dat kunnen hele dure en goede fokmerries zijn, maar manen en staart gaan heel kort, ook van de veulens. Ze zullen er wel een reden voor hebben.

Wat ik zo zie zijn dit geen slachtpaarden. Haren van manen en staart wordt verzameld, de dieren gebrandmerkt. De manier waarop is misschien voor ons niet altijd even fijn om te zien, maar een groep echt wilde paarden, hoe wil je daar dichtbij komen?

Iemand bekend met het jaarlijkse evenement in de Mehrfelder Bruch in Duitsland? Wat is er daar anders dan wat er in Spanje gebeurt? Behalve dan dat ze hier de nafok wegvangen en de manen en de staart met rust laten?

http://www.myvideo.de/watch/6626899/Due ... efang_2009

De berichten en de site met de petities zijn bijzonder eenzijdig. Nogmaals, ik zou willen weten waarom dit zo gedaan wordt zoals het gedaan wordt, voordat ik er een oordeel over vel.
Oh, en paarden die een puntje van een of beide oren missen: als ze het hele jaar door in het wil leven, dus ook in de winter bij temperaturen ver onder het vriespunt buiten blijven, wil er weleens een puntje van een oor bevriezen...er is ook in Spanje echt niemand die ze gaat afknippen!

http://www.petplace.com/horses/dealing- ... page1.aspx

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 14:52

Het waarom wat mij tot zover duidelijk is is enkel traditie.
Hier de officiële site erover, deze is echter enkel in het Spaans of Duits:
http://www.rapadasbestas.es/

En hoe anders er dicht bijkomen? Waarom zou je de manen überhaupt knippen?

Edit: Op deze website http://www.cabalogalego.com/galeria_fotos.htm# (officiële site van het stamboek waar deze beesten van oorsprong toebehoorde) zie ik enkel foto's van paarden met lange manen.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:16

Ik kan de Duitse verklaring wel lezen, maar heb nu even geen tijd uitgebreid te gaan vertalen.

Het lijkt erop dat het festival een godsdienstige oorsprong heeft. Het ging in het verleden ook om de waarde van het paardenhaar, nu is het idd een meer religieus gevecht van lichaam van mens en lichaam van wild paard. Er lopen ook tamme paarden bij maar daar gaat men de confrontatie niet mee aan. Markering in de oren wordt idd door de mensen aangebracht nadat ze bereden zijn, ze worden daarmee "heilig" verklaard....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:18

Saffier schreef:
Edit: Op deze website http://www.cabalogalego.com/galeria_fotos.htm# (officiële site van het stamboek waar deze beesten van oorsprong toebehoorde) zie ik enkel foto's van paarden met lange manen.....

Als jij een voorstelling hebt van Andalusiers en Lusitano's, en je daar een hengst van voorstelt, dan hebben die toch ook allemaal manen?
Bij de merries en jaarlingen/tweejarigen op fok- en opfokbedrijven gaan ze er toch echt af....

Zomaar een willekeurig voorbeeld: merrie die net uit spanje komt.

http://www.andalusiers.nl/home/?page_id=66

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:24

ik begrijp Cassidy haar uitleg wel , en ze hebben nog vij veel ruimte over. maar wat een stofbende :=

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:25

Mijn filmpje was niet die uit Spanje.
In Spanje is de kraal toch wat kleiner. Misschien wel met opzet.
O, en de veulens worden er bij de Rapa das Bestas voor die tijd tussenuit gehaald, zodat ze niet vertrapt kunnen worden. Tenminste, zo staat op de site.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:37

en het is maar 1 keer per jaar stress , de rest van het jaar lopen ze vrij rond. geloof dat de meeste paarden daar van kunnen dromen , zielig is het maar dat ene dagje :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:39

Voorheen was het van de berg afdrijven op zaterdagmorgen en de Rapa das Bestas ook op zaterdag.
Tegenwoordig worden de paarden op de vrijdag al van de berg gehaald zodat ze eten, uit kunnen rusten en wat minder stress hebben.

Dit allemaal weer volgens de site.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 15:58

Ik ga dit weekend de site nog verder proberen te lezen, maar mijn Duits is niet super meer en na Google vertaling is er niets meer van te begrijpen :+

Helaas is er nog heel veel dierenleed, jammer hoor....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:03

Saffier schreef:
Ik ga dit weekend de site nog verder proberen te lezen, maar mijn Duits is niet super meer en na Google vertaling is er niets meer van te begrijpen :+

Helaas is er nog heel veel dierenleed, jammer hoor....

Wat een loze kreet in de ruimte weer. Definieer "Dierenleed"? Omdat er dingen met paarden gedaan worden die wij niet kennen en waar we nieteens de moeite voor doen om te begrijpen waarom mensen iets doen, is dat meteen dierenleed?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:11

Het is gewoon absoluut niet nodig, spanje heeft veel van die onnodige en belachelijke tradities met dieren....
Waarom met 4 volwassen kerels om een nek hangen. Om vervolgens de afknipte manen als trofee te zien..
Totaal onzinnig gebeuren en ja ik vind deze stress echt dierenleed.
En ook al is het maar 1x per jaar het is 1 x teveel naar mijn mening.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 16:14

Niet direct dat, denk bijvoorbeeld ook aan stierenvechten en rodeo, beesten hebben er geen enkel profijt van, het heeft gewoon weer met menselijk vermaak te maken (zo ook honden gevechten, hanen gevechten etc etc etc).
Maar 1x per jaar stress voor wilde paarden wat nergens toe leid, vind ik wel dierenleed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:25

Paperboy schreef:
Het is gewoon absoluut niet nodig, spanje heeft veel van die onnodige en belachelijke tradities met dieren....
Waarom met 4 volwassen kerels om een nek hangen. Om vervolgens de afknipte manen als trofee te zien..
Totaal onzinnig gebeuren en ja ik vind deze stress echt dierenleed.
En ook al is het maar 1x per jaar het is 1 x teveel naar mijn mening.

Kijk nou eens goed wat je geschreven hebt. "Spanje heeft veel van die onnodige en belachelijke tradities".
Bespeur ik hier een vooroordeel?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:35

Nee hoor, maar dat mag je best vinden dat maakt mij niet uit. Stierenvechten, kalveren van de kade het water injagen en net zolang terug het water in jagen tot ze verdrinken.... paar voorbeelden van tradities uit spanje.
En dan heb ik het nog niet over de hondenrennen en hoe honden die niet meer geschikt zijn daar behandeld worden,
Wil je nog meer voorbeelden?

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:44

Ik ga ook mee met paperboy :j.. Waarom zou het een vooroordeel zijn .. Het zijn gewoon de feiten. Dat zegt niet dat Spanje een rot land is met allemaal verschrikkelijke mensen maar er zijn toch een groot aantal dieronvriendelijke "tradities" daar. Ik blijf het walgelijk vinden :x

Moet je nou kijken hoe dieren tegen de grond aan gewerkt worden , ga je mij dan echt vertellen dat jij dat niet dieronvriendelijk vind cassidy al is het maar 1 x per jaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:55

Heb je het filmpje van de Mehrfelder Bruch al bekeken? Zo nee, toch maar even doen.
Waar je mee omgaat zijn wilde dieren. Wil je die in handen nemen, kun je niet met snoepjes in de weer.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:00

Cassidy schreef:
Heb je het filmpje van de Mehrfelder Bruch al bekeken? Zo nee, toch maar even doen.
Waar je mee omgaat zijn wilde dieren. Wil je die in handen nemen, kun je niet met snoepjes in de weer.

Hoe noodzakelijk is manen kort knippen..........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:02

Weet ik niet. Maar ik weet dat in bepaalde regionen van Spanje (en ook in de USA) de staart met opzet kort wordt gehouden, omdat een paard dat met een staart in struiken blijft hangen, niet los kan komen en zo jammerlijk verhongert nou toch echt niet nodig is. Je weet de omgeving niet waarin de dieren gehouden worden.

Tot op dit moment heb ik nog steeds geen oordeel over wat er gebeurt. Ben nog de feiten aan het verzamelen. Dan ga ik afwegen wat ik weet, ik praat er nog even met andere mensen over. Zo vorm je namelijk een gefundeerde mening, die wat meer fundament heeft dan onderbuikgevoel.

http://www.wikihow.com/Form-an-Opinion

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:19

TAO-->LN