Red het spookhuis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Red het spookhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:35

http://www.redhetspookhuis.nl/

Red het spookhuis! :D
Voor de griezelfans is het een 'leuke' plek om te komen, bovendien heeft het ook een flinke geschiedenis en is het huis internationaal bekend.

Citaat:
"Het Spookhuis in de Poel"
Voor de bewoners van Sas van Gent is de bouwval nog steeds de "villa". De grens loopt hier met een boog omheen, zoals we kunnen zien aan de grenspaal die bij het perceel staat. Dit huis is gebouwd tussen 1905 en 1910 en wel door de architect Jozef August Jacobs, die tevens de Glasfabriek en de rondom de villa liggende huizen liet bouwen. Een kleine opsomming: De twee huizen gelegen in de Spiegellaan, voor directieleden, het huis voorliggend aan de "villa" het tuinmanshuis en verder tegen de glasfabriek aangelegen woning die dienst deed als de koetsierwoning inclusief stallen.

Het huis zelf was gelegen in een prachtige tuin, compleet met vijver, waarover een idyllisch brugje lag. Voorzien van prachtige bomen, struiken, slingerende paadjes en vele bloemperken was dit een lust voor het oog. De heer Jacobs zal buiten het bouwen van de glasfabriek, en de in de omgeving liggende huizen, ook de opdracht krijgen om de "phosphaatfabriek" te bouwen. Deze beide bedrijven zullen een belangrijke rol spelen in de oorlog 1914-1918. Zij dienden toen om de vele vluchtelingen uit Vlaanderen op te vangen. In totaal spreekt men over één miljoen mensen, over heel Nederland.

In deze oorlog wordt de grens afgebakend door een hoog hek met prikkeldraad en later voorzien van de verschrikkelijke electrische bedrading. Deze liep ook langs de villa. Er zijn vele verhalen over "grensincidenten". Een is er van de dode Duitser die wilde deserteren. Hij was door de sloot vol water gekropen en hing levensloos daar bij de villa in de draad. (Is hij het die hier nog steeds spookt?)

In 1927 verliet de familie de villa en werd deze bewoond door zijn opvolger Ir. A.H.L. de Bel. Hij vond het huis te groot. Hij liet de stadsachitect de heer Hennink een mooi huis bouwen dat nu nog steeds als kantoorpand wordt gebruikt door de Zuid-Chemie. Het huis zelf komt leeg te staan en na gebruik door de Sasse scouting is er verder niemand meer komen wonen. Op een dag staat er in de Belgische krant "de Morgen" een verhaal, dat vertelt dat er in de villa gelegen in de Poel nabij Sas van Gent zou spoken.
Kijkt u zelf maar of u ze nog kan waarnemen.

'Aan de Poeldijk in Sas van Gent staat een oude woning die in de volksmond bekend staat als het Spookhuis van Sas van Gent. Dit markante gebouw uit 1905 dat zowel nationaal als internationaal een begrip is, dreigt echter onder sloophamer te komen. De huidige eigenaar IPCA autobekleding in Assenede heeft namelijk een sloopvergunning aangevraagd.

De laatste jaren is het in verval geraakt maar wordt wel als historisch erfgoed beschouwd. Bij de door Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland uitgevoerde inventarisatie van potentiële gemeentelijke monumenten staat dit gebouw hoog op de rankinglijst. Maar naast de historische waarde houdt dit gebouw ook al jaren de gemoederen bezig. Wie op internet zoekt zal diverse sites tegenkomen waarop allerhande redenen zijn te lezen waarom dit gebouw al jaren als het spookhuis van Sas van Gent bekend staat. Daarmee geniet dit gebouw dus nationale en internationale bekendheid.'

Afbeelding

Citaat:
Verschillende verhalen gaan rond over het Spookhuis in Sas van Gent. Zoals 2 mannen die overlijden tijdens werkzaanheden aan het huis, horloges die stil staan zodra men op het terrein komt, mobieltjes die uitvallen of gaan rinkelen terwijl er niemand aan de lijn is. Auto's die tijdelijk onbestuurbaar werden in de buurt van het huis. Katja Schuurman is tijdens een opname in het huis bij haar enkel vastgepakt, en een keer werd iemands keel dichtgeknepen. De straat zelf (Poeldijkstraat) is getuigen geweest van 4 dodelijke ongelukken. Er staan namelijk 4 monumentjes langs de weg. In de oorlog schijnen er de gruwelijkste dingen gebeurd, wat natuurlijk niet zo vreemd is, het huis stond immers pal op de grens. De grens bestond uit een meters hoog hek met prikkeldraad dat wanneer het aangeraakt werd een dodelijke schok veroorzaakte. Bij het Spookhuis zijn dus veel mensen gesneuveld die op de vlucht waren, ook mensen die verliefd waren en tog bij elkaar wouden zijn en soldaten (pal voor de deur zijn er 3 soldaten omgekomen). De geesten van die mensen blijken nog steeds aanwezig in Spookhuis Sas van Gent. Op een dag zijn in een nacht alle dakpannen verdwenen, zonder dat iemand wat gezien of gehoord had. Het huis is in 1905 gebouwd door architect Jozef August Jacobs. Hij ging hier zelf wonen met zijn: moeder, vrouw, kinderen en kleinkinderen. Het huis werd in 1927 verlaten. Daarna heeft er nog een man in gewoond. Ook is er nog een scoutinggroep in geweest. Sindsdien heeft er nooit meer iemand gewoond en durft niemand het gebouw te slopen (door het verhaal van de 2 mannen die sneuvelden tijdens werkzaamheden). Anno 2008 is het huis van een vrouw. Maar ze wil er niks over kwijt en wil verder met rust gelaten worden. Maar veel mensen snappen niet waarom zij deze villa kocht. Je koopt toch geen huis met de bedoeling deze te laten vervallen?

EDIT: Vragen erover, brand vooral los, ik ben er al meerdere keren geweest.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:44

Zo die foto te zien ziet het er inderdaad spookachtig uit!

Ludique96

Re: Red het spookhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:45

Ziet er idd op de foto als spook huis uit.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:48

Ik kende dit huis niet, ik ga even kijken op you tube voor filmpjes :P ben wel nieuwsgierig nu :)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:51

Ik heb getekend!
Dat soort huizen interesseren me enorm, dus ik zou het zonde vinden als het gesloopt zou worden. Klinkt ook als iets waar ik nog een keer naar wil gaan kijken :D
Bij ons in de buurt staat ook een "spookhuis", een vervallen huis waar ook nare dingen gebeurd zijn. Daar rijd ik regelmatig langs om te kijken. Het blijft me trekken. Vooral omdat er ook een klok aanhangt die stil schijnt te staan, maar ik heb al verschillende tijdstippen gezien :')

Klopt het trouwens dat er helemaal geen dak meer op zit?
En je zegt dat je er al een aantal keren geweest bent, dus ik ben wel nieuwsgierig of jij er ook wat hebt meegemaakt?

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:16

Volgens mij heb je met een flinke opknapbeurt een hele mooie villa! :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:23

Het lijkt me een heel mooi huis en een schitterende plek op te wonen...

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:55

Hoe kan het dat het complete dak weg is? :+
Ken veel verlaten huizen, maar daar zat meestal nog gewoon een dak op?
Wat filmpjes gekeken op youtube, zie daar niet veel op, wat heb jij daar dan al meegemaakt? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:54

Mooi huis zeg ik mag dat soort verhalen wel :j

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:58

het zal echt zonde zijn als ze dit huis echt gaan slopen zeg, het ziet er heel gaaf uit

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:00

Ik heb ook getekend. Heel mooi huis.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:02

ik heb trouwens ook getekend :j

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:03

Weet je, ik vindt het van jullie geweldig je het ondertekent.

We zijn allemaal bang voor spoken en of geesten maar toch willen we dat ene spookhuisje redden zelfs na de verhalen wat er is gebeurd.

Ik heb ook dus ondertekent.

Maar wat gaat er gebeuren, gaan ze dan huizen erop pluren of gewoon het landschap eromheen behouden?

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:31

@kensha, ik ben inderdaad heeel bang voor spoken en geesten enzo, maar toch zal het echt dood zonde zijn om dat huis te slopen :j

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:39

Oeh, daar zou ik best een dagje willen rondbanjeren! :j

Dit moeten ze echt bewaren... dit is mooie historie!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:42

Ik heb ook getekend, heb er zelf verder niets mee, maar toch xD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:14

kensha schreef:
Weet je, ik vindt het van jullie geweldig je het ondertekent.

We zijn allemaal bang voor spoken en of geesten maar toch willen we dat ene spookhuisje redden zelfs na de verhalen wat er is gebeurd.

Ik heb ook dus ondertekent.

Maar wat gaat er gebeuren, gaan ze dan huizen erop pluren of gewoon het landschap eromheen behouden?

Ik denk inderdaad andere huizen erop oid.

Maar het is inderdaad echt een heel 'speciaal' huis.
Ik ben zelf echt ontzettend nuchter, geloofde niet echt in geesten oid maar toen ik op het terrein was, al het apparatuur opeens aangaf dat de batterijen leeg waren, kreeg ik wel argwaan. Ik was helemaal overtuigd toen we later het beeldmateriaal terugkeken en er op den duur allemaal handen voor de camera te zien waren (erg snel, heel vreemd) en bij het uitdoen van de zaklamp nog steeds een lichtpunt te zien was in de bunker naast het huis :+ Kan het eventueel terugzoeken voor geinteresseerden.

Maar mocht je de kans krijgen moet je er echt eens langsgaan :j Al is het maar om eens zo'n mooie villa te zien.

Ik weet niet waarom het dak weg is, er gaan geruchten dat dit opeens weg was maar dat vind ik weer wat vreemd _O-

EDIT:
Verder hebben we ook iemand achter ons horen lopen, en op een foto die mijn broer had gemaakt zaten er opeens ramen in het huis. Erg vaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:17

:D

EDIT:

TMF is er ook wakker geworden ;)

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:21

Citaat:
EDIT:
Verder hebben we ook iemand achter ons horen lopen, en op een foto die mijn broer had gemaakt zaten er opeens ramen in het huis. Erg vaag.

Die foto willen we uiteraard zien :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:24

Moet ik even navragen of ie hem nog heeft. Stond nl. op zijn gsm, tis maar de vraag of dat deze nog is :')

XNeLLeKe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:28

Oe spooky spooky haha! :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:31

Yffiejj schreef:
Wat filmpjes gekeken op youtube, zie daar niet veel op, wat heb jij daar dan al meegemaakt? :)

Als in een nachtelijke actie een aantal dieven de dakpannen eraf hebben gehaald, en de dakspanten aan weer en wind zijn blootgesteld, gaat een huis hard achteruit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:32

Cassidy schreef:
Yffiejj schreef:

Als in een nachtelijke actie een aantal dieven de dakpannen eraf hebben gehaald, en de dakspanten aan weer en wind zijn blootgesteld, gaat een huis hard achteruit....

Idd :j Zou goed kunnen.
De wind waait hier in het Zeeuwse land net iets harder :))

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:34

oeeh creepy :D hou wel van dit soort verhalen

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:25

Oeioei :=