Een typisch Bokt onderwerp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maXcomX

Een typisch Bokt onderwerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 03:46

Over twijfel, ongeloof, hoop en liefde. (Was ook bij DWDD vanavond)

Biskwie

Re: Een typisch Bokt onderwerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 04:19

Geweldig filmpje met een goede boodschap!!

Ook grappig dat veehouders, slachthuizen en vega´s gezamenlijk positief gereageerd hebben :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 08:54

grappig filmpje, En een goede boodschap :j

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 09:03

hihi, idd grappig filmpje.

Die boer is grappig :P

Tjah weet je wat het een beetje is, ik vind mijn stukje veel lekker, dus ik ga het ook niet laten liggen. Ookal is slachten nog zo zielig. Ik weet hoe het gaat, dus ik maak mij er niet zo veel zorgen om.

(en ja ik eet ook paardenvlees)

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:32

Ik denk er het zelfde over een als peelie
Ik zou zelf mijn eigen paard laten slachten als die bijv te veel pijn zou hebben om te blijven leven. Ons eerste paard is ingeslapen omdat het medicijnen had gehad waarmee ze niet meer geslacht mogen worden. Ik heb dat inslapen meerdere keren meegemaakt en ik denk dat het diervriendelijker is om hem meteen te laten slachten. dat inslapen gaat er helemaal niet vriendelijk aan toe. tenminste niet dat ze pijn hebben maar ze maken het nog wel allemaal mee.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:51

ja, zeg nou eerlijk, hypocriet zijn we wel...
Eerst was er alleen kalfje Willy, die zou geslacht worden en kreeg eerst een fijne laatste dag. Daar viel heel België over, dus toen besloot met kalfje Willy niet te slachten, maar het vlees moest ergens vandaan komen, dus toen kwam kalfje Barabas. Weer een hoop ophef!
Maar ik durf te wedden dat men ondertussen wel een karbonaadje op een bord legt en dat lekker opeet....

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat ik vegetarisch ben, ik eet prima een stukje vlees, maar waarom moet je dan vallen over het kalfje dat je te zien krijgt. Die mensen weten toch wel dat hun karbonaadje van een varken komt en de biefstuk van een koe :S

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:34

mensen doen alsof ze het niet zien en alsof het er niet is...

Elizabeth, als mijn paard dood zou moeten kies ik ook voor slachting :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:43

secricible schreef:
ja, zeg nou eerlijk, hypocriet zijn we wel...
Eerst was er alleen kalfje Willy, die zou geslacht worden en kreeg eerst een fijne laatste dag. Daar viel heel België over, dus toen besloot met kalfje Willy niet te slachten, maar het vlees moest ergens vandaan komen, dus toen kwam kalfje Barabas. Weer een hoop ophef!
Maar ik durf te wedden dat men ondertussen wel een karbonaadje op een bord legt en dat lekker opeet....

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat ik vegetarisch ben, ik eet prima een stukje vlees, maar waarom moet je dan vallen over het kalfje dat je te zien krijgt. Die mensen weten toch wel dat hun karbonaadje van een varken komt en de biefstuk van een koe :S

precies, het staat zover af van onze ethische normen om gewoon een levend wezen te doden voor 't vlees. Iig van mijn ethische normen...
Dus ik vind het zo vreemd dat er nog zoveel mensen vlees eten... Als ik een kogel door de kop van mijn hond schiet ben ik een hondenmoordenaar, mishandelaar en wil niemand meer iets met me te maken hebben. Maar een kogel door de kop van een schattig kalfje schieten .... :')

Maargoed, geniale gasten :D Ik heb het verhaal van Kalfke willy op TV gezien en was diep bedroefd aan het einde van de uitzending ;(
Dit filmpje stemt mij dan ook zeer gelukkig,
Wat een opluchting dat zowel kalfke Barabas en en Kalfke Willy nog een heel leven voor zich hebben als koe :D :D !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:53

Kalfje Willy en Kalfje Barabas zijn stiertjes, dus zal er tzt wel gecastreerd moeten worden, en waar laat je ze daarna? Weet je hoeveel stierkalfjes er ieder jaar geboren worden omdat koeien drachtig moeten worden om voor ons de melkproductie op gang te houden? Je hebt nu eenmaal geen garantie op een koe als je een koe laat insemineren. Dus alle vegetariers die wel kaas en melk eten...waar komt dat dan vandaan?

Ik ben vleeseter, maar heb mijn vleesconsumptie aardig geminderd de laatste jaren. En ik geef eerlijk toe dat ik geen dier zou kunnen eten dat ik eerst zelf zou moeten hebben doodgemaakt, of bij levende lijve heb gekend. Voor mijn paarden dan ook geen slager en geen menselijk consumptietraject, maar bij paarden van een ander heb ik er geen moeite mee.

Wat mij persoonlijk aan het filmpje stoort, is er dat er aan het einde kwistig met vlees wordt omgegaan wat aansluitend waarschijnlijk vernietigd is. Of dachten jullie dat alle frikandellen die de grond ingingen, alle spek die op de grond heeft gelegen, alle biefstukken en worsten die aan de bomen groeiden, alsnog op de BBQ beland zijn?

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:12

Heel intressante filmpje en weet je,
Ik accepteer dat ik een vleeseter bent en ik nou eenmaal vlees nodig heb.

Ik zou ook gewoon paardenworst eten als ik het luste want ik eet ook gewoon koeien vlees, eieren en noem maar op.

We moeten het gewoon eens zo bekijken dat in het wild nog eens erger eraan toe kan gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:21

Cassidy schreef:
Kalfje Willy en Kalfje Barabas zijn stiertjes, dus zal er tzt wel gecastreerd moeten worden, en waar laat je ze daarna? Weet je hoeveel stierkalfjes er ieder jaar geboren worden omdat koeien drachtig moeten worden om voor ons de melkproductie op gang te houden? Je hebt nu eenmaal geen garantie op een koe als je een koe laat insemineren. Dus alle vegetariers die wel kaas en melk eten...waar komt dat dan vandaan?

Ik ben vleeseter, maar heb mijn vleesconsumptie aardig geminderd de laatste jaren. En ik geef eerlijk toe dat ik geen dier zou kunnen eten dat ik eerst zelf zou moeten hebben doodgemaakt, of bij levende lijve heb gekend. Voor mijn paarden dan ook geen slager en geen menselijk consumptietraject, maar bij paarden van een ander heb ik er geen moeite mee.

Wat mij persoonlijk aan het filmpje stoort, is er dat er aan het einde kwistig met vlees wordt omgegaan wat aansluitend waarschijnlijk vernietigd is. Of dachten jullie dat alle frikandellen die de grond ingingen, alle spek die op de grond heeft gelegen, alle biefstukken en worsten die aan de bomen groeiden, alsnog op de BBQ beland zijn?

Dat viel mij idd ook op, Van jeetje wat "zonde"..

Als vegetariër hoef ik het sowieso niet.. Maar wel zonde dat die beesten nu voor niets zijn geslacht..

Helliepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:32

Cassidy schreef:

Aan het einde van de aflevering kwam er op het scherm dat al het vlees dat voor dit fragment gebruikt is al vervallen was, en sowieso in de vuilbak terecht ging komen. :) (Ik maakte me die bedenking ook toen ik het zag, maar dit vlees zou dus al bedorven geweest zijn...) Ze kunnen natuurlijk zeggen wat ze willen, maar ik denk nu niet dat ze voor dit filmpje zo veel vers vlees zouden verspillen.

Ik vraag me dat trouwens wel vaker af, hoeveel vlees (en ander eten) supermarkten en slagers wel niet moeten wegsmijten...

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:33

Hoezo voor niets?
Ik vind dit filmpje belangrijker dan dat er vanavond een stukje vlees meer of minder op mijn bord ligt.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:47

Ik heb eigenlijk niet veel moeite met het filmpje. Ik woon zelf op een boerderij en regelmatig gaan dus koeien en kalfjes naar de slacht. Ik eet er niet minder vlees om hoor, vind het heerlijk.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 21:51

Wat ik zo goed vindt, is dat de makers alle aspecten voor en tegen zo leuk hebben bijeengebracht, inclusief de onmogelijkheden, met een knipoog naar biologisch vlees.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:53

Ik heb plat gelegen van het lachen bij die aflevering. Hoe hypocriet die mensen zijn op de BBQ achteraf dat ze Willy niet wilden eten maar een naamloos soortgenootje wel...

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:03

haha ik vind 'm los van alles wel eem geniaal! :D

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:20

Struisvogels...allemaal...!!!

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:30

Ik vond het ook wel een geniale aflevering. Al die mensen hielden even op met kauwen toen kalfje Barabas in beeld kwam :P

Cassidy schreef:

Dit is een beetje aparte opmerking. Dus je wil zeggen: als je geen vlees meer wil eten, moet je maar gelijk veganist worden (het is immers allemaal zielig?). Ik vind dat ik als vegetariër op mijn manier een (misschien wat kleinere) bijdrage lever door geen vlees te eten. Ik heb één ding gekozen, waar ik van weet dat ik het vol kan houden en het waarschijnlijk nog gezonder is ook. Wil er verder geen hele discussie over voeren hoor, maar ben wel benieuwd naar je uitleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:42

Smartiej schreef:
Ik vond het ook wel een geniale aflevering. Al die mensen hielden even op met kauwen toen kalfje Barabas in beeld kwam :P

Cassidy schreef:

Dit is een beetje aparte opmerking. Dus je wil zeggen: als je geen vlees meer wil eten, moet je maar gelijk veganist worden (het is immers allemaal zielig?). Ik vind dat ik als vegetariër op mijn manier een (misschien wat kleinere) bijdrage lever door geen vlees te eten. Ik heb één ding gekozen, waar ik van weet dat ik het vol kan houden en het waarschijnlijk nog gezonder is ook. Wil er verder geen hele discussie over voeren hoor, maar ben wel benieuwd naar je uitleg.

Gezonder?
Je weet hopelijk dat mensen alleseters zijn? Dus planten én vlees ;) ?
Het is niet voor niks dat je vleesvervangers of extra vitamines moet eten. Als je dat niet doet, wordt je gewoon sneller ziek etc. omdat je niet de nodige voedingsstoffen binnenkrijgt.

Erg goed filmpje overigens, moet zeggen dat ik ook gewoon mijn stukkie vlees iedere avond op eet, maar bij dit filmpje krijg je toch gemengde gevoelens.

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:52

Bizzybijtje schreef:
Gezonder?
Je weet hopelijk dat mensen alleseters zijn? Dus planten én vlees ;) ?
Het is niet voor niks dat je vleesvervangers of extra vitamines moet eten. Als je dat niet doet, wordt je gewoon sneller ziek etc. omdat je niet de nodige voedingsstoffen binnenkrijgt.

Erg goed filmpje overigens, moet zeggen dat ik ook gewoon mijn stukkie vlees iedere avond op eet, maar bij dit filmpje krijg je toch gemengde gevoelens.

Denk je nu echt dat jij je er meer in hebt verdiept dan ik? Vlees op zich is natuurlijk gezond, maar even reëel: Krijg je nou echt trek in kip na al die berichtgeving de afgelopen weken? Dat soort dingen zijn al vaker voorkomen in het verleden. Je kan er denk ik niet van op aan dat vlees eten gezonder is dan geen vlees eten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:56

Die wil ik gerust geven hoor.
Waar komt melk vandaan? Van de koe. Een koe geeft alleen melk in voldoende hoeveelheden als er een kalfje geboren wordt. Dus ieder jaar een kalfje, om de koe tot vernieuwde melkproductie te laten komen. Van melk maken ze kaas, van koeienhuiden maken ze schoenen, van de botten maken ze gelatine....noem eens wat.
Dus iedere koe die melk moet geven, gaat een kalfje krijgen. Dat kalfje kan een koe worden, maar ook een stiertje.

Dus stel dat er een half miljoen koeien een kalfje krijgen per jaar. Dat zijn een half miljoen kalfjes per jaar.
Daarvan is de helft koe, en de andere helft stier. Tot zover geen probleem. Kalveren van beide geslachten komen lekker in de wei te staan. De koetjes krijgen op leeftijd van twee jaar hun eerste kalf, de stiertjes worden gecastreerd want het is zielig om ze dood te maken, en een stier kan heel gevaarlijk worden. Nu hebben we 750.000 koeien, en 250.000 stieren.
Het jaar daarom krijgen dezelfde koeien een kalf. Weer is de helft koe, de ander helft stier. Weer mogen de stiertjes niet dood. Maar de stiertjes en de koeien van het jaar daarvoor en deze lichting, dat moet allemaal te eten hebben, dat produceert methaan, zorgt voor de nodige ecologische druk. Waar 500.000 stieren-ossen staan te poepen die allemaal niet dood mogen, kunnen ook 500.000 koeien staan. Of kunnen er andere producten worden aangebouwd, die niet zo´n hoge ecologische voetafdruk achterlaten. Want van al het graan dat nodig is om 1 koe groot te brengen, kun je heel veel mensen van voedsel voorzien....

Dus het is een loffelijk streven dat je als vegetarier een bijdrage levert door geen vlees te eten, maar wel kaas en melk gaat verbruiken. Om de melk te produceren moet er een kalf komen. Dat als het een stierkalf betreft, vervolgens niet dood mag, in als ze in de hoeveelheden die nodig zijn om voldoende melk te produceren geboren worden, ervoor zorgen dat de stallen en het land dichtslibben, en belastender zijn voor het milieu dan als er gewoon runder en kalverenvlees zou worden geconsumeerd. Dat het houden van de kalveren anders kan, ben ik het mee eens. Een kalf dat zijn leven in een kist slijt is heeft geen leuk leven....maar als ze na een gelukkig leven geslacht worden om als voedsel te dienen voor ons, heb ik er geen problemen mee.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:58

lang leve...alle struisvogels....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:00

ARhythmical schreef:
lang leve...alle struisvogels....

Er zit een barst in je plaat...je begint je te herhalen :D

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:03

nee, ik dacht bij het zien van je lange pleidooi...oh, help is er iemand die dit serieus neemt...zucht