Wilde Mustangs worden getemd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Wilde Mustangs worden getemd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 12:00

Ben benieuwd naar jullie mening hier over en vond het zelf erg interresant om te horen! :)
Heb deel 1 en deel 2 er van. ;)

Deel 1:

Deel 2:

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:25

wel knap hoe ze het doen. maar ja, wat gebeurt er met de rest? het stopt zo plots!

Anoniem

Re: Wilde Mustangs worden getemd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:39

1000 euro is niet veel.. haha
tsja, het is heel dubbel. ze worden niet meer geslacht, maar je leven in een opvanghuis is ook niet ideaal.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:44

Goh, dus de hoeven van een wilde mustang zijn te lang??
Daar gaat de theorie van het natuurlijk bekappen.....

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 13:24

Haha. Ja dan komt dat weer naar boven ja...

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 15:20

interessant om te zien. en wat leuk al die verschillende kleurtjes ;p
en zoals alou al zei, het is idd dubbel. aan de ene kant goed en aan de andere kant ook wel zonde.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 15:37

Zitten mooie diern tussen zeg! Maar, wat gebeurt er met de ongeschikte? Ze zeggen dat ze in het opvanghuis blijven. Maar wat gebeurt daar? Worden ze nog bereden of gaan ze uiteindelijk toch de grens over naar een slachthuis?

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 15:54

Ik heb hier de film van gezien ,die heet "Wild Horses"
vond het een erg intressante film ook...
Zijn volgens mij dezelfde gevangenen.
Vind het persoonlijk erg goed,voor de paarden maar ook voor de gedetineerde.
denk wel dat sommige van deze jongens het rechte pad kunnen vinden door de paarden en maken meer kans in de maatschappij als ze vrijkomen dan wanneer ze in een gewone gevangenis hadden gezeten!

aan 1 kant is het wel zielig voor de paarden die geen nieuw huis kunnen vinden,die worden van hun vrijheid berooft en wie weet wat er met ze daarna gebeurt en in wat ruimte ze verblijven......
10.000 in een opvanghuis dat zijn er nogal wat natuurlijk ....

Wel zitten er inderdaad prachtige paardjes tussen! <3

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:00

Volledig offtopic... maar die eerste gevangene die aan het woord komt...

jummmm

Verder: superfilmpjes om te zien hoe het eraan toe gaat! Wat goed om te zien dat ze niet 'gebroken' worden maar rustig aan mensen worden gewend.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:23

Zo fijn vind ik het er ook niet uitzien...

Maar wel veel beter dan afschieten :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 17:53

Sidera schreef:

Ik denk dat jij bedoeldt de tactiek met de zweep slaan op de grond? Dat heeft een speciale beketenis! Weet niet of je daar wat van weet? :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:09

Precies, dat met dat zweep ding op de grond slaan is eigenlijk een soort staart,
daarmee drijgt het lijder paard en laat de anderen dingen doen, en zo proberen
hun het dan na te bootsen (ongeveer :+ ).

Ik kreeg tranen in mijn ogen toen ik zag dat ze werden opgelaagt en opgesloten, maar
ik ga dan ook gelijk weer denken aan zon paniekerig veuelentje die zijn mama kwijt is enzo :o

Verder zou ik echt super graag zon wilde mustang willen hebben, dat is pas een echt paard :D
Die zijn gewoon mooi doorontwikkeld en er is niets aan verpest ;) Maar vind het wel sneu.
Sommigen zien er best slecht uit :o en ze staan ook wel met veel op een klein stukje zeg!

Mm.. vind het beetje gemengt, het moet natuurlijk wel maar het mooiste is natuurlijk als ze vrij kunnne
rondlopen enzo.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:50

Giolli schreef:
Sidera schreef:

Ik denk dat jij bedoeldt de tactiek met de zweep slaan op de grond? Dat heeft een speciale beketenis! Weet niet of je daar wat van weet? :)

Nee... Het opdrijven van die paarden totdat ze helemaal bezweet zijn (een vosje in filmpje 1 bijv. als je goed kijkt)
Het op een beetje een lompe manier paarden benaderen. Bij die mustang die schrikt bij het opstappen, dat teugelgebruik daar..

Meer die kleine dingetjes. Ik vind het ook geen dierenmishandeling oid, helemaal niet maar voor mij gaat het allemaal wat te snel,
wat meer geduld en rust zou fijner zijn vind ik persoonlijk.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:51

loveidefix schreef:
Precies, dat met dat zweep ding op de grond slaan is eigenlijk een soort staart,
daarmee drijgt het lijder paard en laat de anderen dingen doen, en zo proberen
hun het dan na te bootsen (ongeveer :+ ).

Ik kreeg tranen in mijn ogen toen ik zag dat ze werden opgelaagt en opgesloten, maar
ik ga dan ook gelijk weer denken aan zon paniekerig veuelentje die zijn mama kwijt is enzo :o

Verder zou ik echt super graag zon wilde mustang willen hebben, dat is pas een echt paard :D
Die zijn gewoon mooi doorontwikkeld en er is niets aan verpest ;) Maar vind het wel sneu.
Sommigen zien er best slecht uit :o en ze staan ook wel met veel op een klein stukje zeg!

Mm.. vind het beetje gemengt, het moet natuurlijk wel maar het mooiste is natuurlijk als ze vrij kunnne
rondlopen enzo.

Ik doelde niet op de zweep :D

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:07

Abeltje77 schreef:

jummmm

Verder: superfilmpjes om te zien hoe het eraan toe gaat! Wat goed om te zien dat ze niet 'gebroken' worden maar rustig aan mensen worden gewend.

Dat vond ik nou ook .... :9

Sidera schreef:
Nee... Het opdrijven van die paarden totdat ze helemaal bezweet zijn (een vosje in filmpje 1 bijv. als je goed kijkt)
Het op een beetje een lompe manier paarden benaderen. Bij die mustang die schrikt bij het opstappen, dat teugelgebruik daar..

Meer die kleine dingetjes. Ik vind het ook geen dierenmishandeling oid, helemaal niet maar voor mij gaat het allemaal wat te snel,
wat meer geduld en rust zou fijner zijn vind ik persoonlijk.

Je moet niet vergeten dat het gevangenen zijn,en volgens mij hebben sommige van hun hiervoor nog
nooit een paard geaait,dus voor hun doen vind ik zeker dat ze het goed doen,ze gebruiken andere technieken als ons,
tenminste ze hebben het nog niet zo verfijnt als bij ons ;)
maar kan me nog wel veel slechtere manieren bedenken....
maar zo hebben zei het geleerd en vind het best ok...
Heb de hele film gezien,en het gaat er zeker niet altijd zo lief aan toe als bij ons,maar wij trainen
dan ook geen wilde mustangs ;)

Zelf zou ik ook alle tijd en rust nemen om ze te trainen,vertrouwen winnen etc. maar zei trainen dan ook honderden ,zoniet duizende paarden,dus denk dat het dan allemaal een beetje lang gaat duren als het allemaal op onze manier moet ;)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:16

RT-D ->> LN

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:15

zeer interessant dit, inderdaad,ik zie het zo liever niet.. maaaar... als het waar is dat er teveel zijn en zo dadelijk kale vlaktes komen, en de paarden geen eten meer hebben in de vrije natuur, en uit hongerleiden dood gaan... daar moet ik al helemaaaal niet aan denken...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:00

Nou... ik vind 3 maanden tijd nemen voor 1 paard nog altijd tienduizend keer beter dan 'bind maar aan een paal net zo lang tot ie stilstaat met dat zadel op zijn rug'.

Dat werk in die roundpenn is ongeveer hetzelfde als het loswerken van bijv Emiel Voest. Tempo en richting bepalen en daarmee overhand krijgen op het paard.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:25

Ik heb deze al eens gezien. Vond het wel intressant.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:06

Leuke reportage :j

Alou schreef:
1000 euro is niet veel.. haha

Dat zijn enkel de prijzen van die opvang, ik ken mensen in de VS die hun mustang voor 10 dollar hebben (degene waar niets mee te beginnen bleek) maar ook die er meer dan 10.000 dollar voor hebben betaald want een goed getrainde mustang is net zoveel waard is ieder ander ras :) .
Er is ook nog een verschil tussen kopen en adopteren, de meeste worden geadopteerd en je moet aan bepaalde eisen voldoen. Je blijft onder toezicht van het BLM en als je je bewezen hebt zou je eventueel de officiele eigenaar van het paard kunnen worden.
Direct kopen kan ook nog, dit gaat voornamelijk via veilingen en zijn de dieren die niemand wil adopteren, zoals de oudere en vaak ook gewoon 'simpele bruine' paarden. In het filmpje laten ze wel allemaal leuke kleuren enzo zien maar het merendeel is gewoon bruin zonder aftekeningen.

Juangi schreef:
Zitten mooie diern tussen zeg! Maar, wat gebeurt er met de ongeschikte? Ze zeggen dat ze in het opvanghuis blijven. Maar wat gebeurt daar? Worden ze nog bereden of gaan ze uiteindelijk toch de grens over naar een slachthuis?

De ongeschikte dieren woorden vooral in (kleine) kuddes geadopteerd of gekocht door mensen die zelf grote stukken land bezitten waarop de paarden kunnen leven.

Abeltje77 schreef:

jummmm

Dat dacht ik ook :))

Een aantal jaar geleden was er in de VS de Extreme Mustang Makover Challange, een van de deelnemers heeft van begin tot eind de training gefilmd, was ontzettend leuk en leerzaam om te volgen :j . Dit is hun youtube kanaal waarop je de training van 'Ranger' nog terug kan kijken: http://www.youtube.com/profile?user=laumantr#g/u
Er waren meer deelnemers die hun training via youtube hebben laten zien maar niet zo uitgebreid als haar. Daarbij vind ik haar methode ook heel fijn in tegen stelling tot wat ik van anderen ook heb gezien :\ .

In het tweede filmpje uit de openingspost vond ik trouwens die grensaanduiding er wel erg gaaf uitzien, soort van onzichtbare chinese muur :') .

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:36

Brainless schreef:
Goh, dus de hoeven van een wilde mustang zijn te lang??
Daar gaat de theorie van het natuurlijk bekappen.....

Dat was ook het eerste wat in mij op kwam.....stuur ff een linkje door naar arabesk. :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:54

Interessante film, en zo verkeerd vind ik het nog nieteens zoals ze met die paarden omgaan.

Het blijft gewoon heel moeilijk om een paard vanuit het wild zo te trainen dat hij geschikt is voor het gebruik als rijdier. Er zijn een aantal filmpjes op youtube waar het trainen van een mustang duidelijk in stappen wordt getoond, en de nodige documentatie te vinden over de ervaringen van mensen die er een hebben geadopteerd.

Maar als tegenwoordig al mensen de gedomesticeerde dieren al nauwelijks kunnen onderhouden, wie kiest er dan voor een Mustang? Het BLM geeft ze echt niet zomaar aan iedereen mee...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:56

Filmpjes van de training van Ranger door Kitty Norman. Geeft een indruk hoe wild een Mustang eigenlijk is, hoe weinig ze gewend zijn als ze net binnen komen. En hoeveel werk er in gaat zitten om hem te temmen. Dit is een soort wedstrijd, de Mustang Makeover. Je krijgt een aantal weken om een paardje te trainen en doet dan mee met een wedstrijd...

http://www.youtube.com/watch?v=W0G3wzVyR00

http://www.youtube.com/watch?v=cxNWwUaK ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=ltTk3Alp ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=nvdMBl9J ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=u7z4OO7Y ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=DFbD2g6l ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=PJW_J-xD ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=XfaHzKjm ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=-bXhRTfx ... re=related

en nog meer weken, als je geinteresseerd mocht zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=52vVbOWK ... re=related

En de wedstrijd

http://www.youtube.com/watch?v=MyKuCDeA ... re=related

en daarna

http://www.youtube.com/watch?v=vYeRHoSE ... re=related

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:09

En een documentatie over Celis White, Mustang merrie, 2 jarig geadopteerd, bleek drachtig. Ik heb laatst nog contact gehad met de eigenaresse, ze heeft beide paardjes nog steeds, maar op dit moment zelf een kind en niet zo heel veel tijd om updates te schrijven.

http://www.horseweb.com/articles/gentling/index.htm

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:12

doet u mij er maar eentje <3 :9
en die kerel er ook graag bij :o
Laatst bijgewerkt door frangelica op 27-05-10 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt