PaardenWeetjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kayleighdn

PaardenWeetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 15:32

Ik Weet niet helemaal zeker of dit hier tuishoort, maar voor wat tips heb ik een zelf een site gemaakt (: http://paardenweetjes.jouwweb.nl/ < Leuk als je eventjes kijkt. En zet een reactie (: Alvast Bedankt! :o
Bekijk de site en geef hier je mening. Dankje! (:

Kirrr

Re: PaardenWeetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:06

Ik denk niet dat het hier hoort en ik lees veel dingen waar ik absoluut niet akkoord met ben. Er is genoeg info te vinden over paarden op het net, spijtig genoeg ook veel foute. Op sites zoals bokt vind je alles terug dus voor mij hoeft zo'n site niet en ik ga er absoluut ook niets uit leren, de paardenmensen weten deze dingen allemaal al wel ;-)

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 16:10

Ok, kzou graag ook even horen wat je denkt dat fout is. ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:18

-Paardensnoepjes niet de juiste manier is om te belonen

Kan wel een goede manier van beloning zijn als je het goed gebruikt. Er is geen paard dat paardensnoepjes niet fijn vindt.

-Kippen en Paarden geen vriendjes zijn.

Is dit wetenschappelijk bewezen? ik heb jaren kippen op mijn weide gehad, paarden kwamen er goed mee overeen en deelde zelfs het eten. Paard van mijn tante heeft hartaandoening, mag niet bij andere paarden, kippen vindt ze geweldig.

-Paarden in de maand April t/m Mei liever niet te lang in de wei mogen staan voor hoefbevangenheid

Paarden mogen best een hele dag op de wei, je moet gewoon opletten hoeveel gras er staat en of ze ernaast nog voeding krijgen. Jij gaat hier reclame maken voor het binnenzetten van de paarden gedurende vele uren van de dag.

-Een paardenwei bemesten slecht is waardoor ze ook sneller hoefbevangenheid krijgen(vooral Haflingers)

Haflingers zijn niet meer gevoelig voor hoefbevangenheid dan andere paarden, iedereen moet opletten. Heeft ook niet altijd met bemesting van de weide te maken, paarden kunnen best hoefbevangen worden zonder ooit een wei gezien te hebben.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:32

Paarden op stal moeten 2/3 plakken hooi verdeelt over de dag krijgen. En als je wilt gaan werken kan je 1 uur van te voren nog wat brokken geven. Paarden die in de wei staan hebben geen hooi nodig. Je hoeft paarden geen brokken te geven als ze niet moeten werken of alleen een kwartiertje stappen. In de Maand April tot en met Mei/Juni mag het paard niet te lang in de wei staan. Het paard kan dan snel hoefbevangenheid krijgen. Ook bij kouder dan 6/7 graden is er kans op hoefbevangenheid. Een paard mag ook niet te veel hooi en stro krijgen.

Paarden moeten de hele dag door hooi hebben !!!!
Paarden moeten inderdaad eerst tijd krijgen om het eten te verteren hoewel het het beste is dat ze de hele dagen kleine beetjes kunnen eten. Sommige paarden die niet moeten werken, drachtig, moeten vaak wel eten krijgen.
Die regel van kouder als 6/7 graden, heb ik nog nooit gehoord, temperatuur heeft volgens mij geen invloed op hoefbevangenheid.
Stro dient enkel als vloerbekleding voor de paarden, niet om te eten, dus hoeveelheid maakt niet uit.
En hooi heel de dag door, enkel bij hoefbevangenheid, ziekte, dieet, dan mogen ze niet zoveel hooi krijgen

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:33

Hoeven invetten is erg slecht, sluit de hoef af, dus dan drogen ze uit....... veel beter om ze even af te spuiten op warme dagen

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:35

Dit zijn de dingen die ik vooral opmerk, je moet je wat beter informeren en niet elke site die je vind geloven...

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 16:41

De ene zeg zus de ander zo:
-Paardensnoepjes niet de juiste manier is om te belonen

Kan wel een goede manier van beloning zijn als je het goed gebruikt. Er is geen paard dat paardensnoepjes niet fijn vindt.
*Mijn paard gaat veel schooien als ik 1x zo'n snoepje geef!

-Kippen en Paarden geen vriendjes zijn.

Is dit wetenschappelijk bewezen? ik heb jaren kippen op mijn weide gehad, paarden kwamen er goed mee overeen en deelde zelfs het eten. Paard van mijn tante heeft hartaandoening, mag niet bij andere paarden, kippen vindt ze geweldig.
*Dan heb je tante een paard die kippen wel leuk vind(:

-Paarden in de maand April t/m Mei liever niet te lang in de wei mogen staan voor hoefbevangenheid

Paarden mogen best een hele dag op de wei, je moet gewoon opletten hoeveel gras er staat en of ze ernaast nog voeding krijgen. Jij gaat hier reclame maken voor het binnenzetten van de paarden gedurende vele uren van de dag.

*In April tot mei gaat het gras weer groeien waardoor er veel suikers en fructaan in het gras gaan zitten dat slecht is voor de hoeven. En JA haflingers kunnen slechter daartegen!

-Een paardenwei bemesten slecht is waardoor ze ook sneller hoefbevangenheid krijgen(vooral Haflingers)

Haflingers zijn niet meer gevoelig voor hoefbevangenheid dan andere paarden, iedereen moet opletten. Heeft ook niet altijd met bemesting van de weide te maken, paarden kunnen best hoefbevangen worden zonder ooit een wei gezien te hebben.

*Haflingers hebben gevoeligere hoeven!

*** Een paard die de hele dag hooi eet, eet zich bijna 'dood'.
*** Ik maak geen reclame, ik ben echt niet voor binnenzetten, maar zet ze in april en mei wat langer in de paddock of bak.
*** 6/7 graden of kouder is echt slecht kijk maar eens oP http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... uctaan.htm

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 16:43

En ik zoek dit niet op op site's hoor. Ik snap dat er meningsverschillend kunnen zijn hoor, maar dit is toch wel veel . Hihi

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:47

kayleighdn schreef:
*Mijn paard gaat veel schooien als ik 1x zo'n snoepje geef!

Ja, jouw paard, maar dat wil niet zeggen dat snoepjes daarom een slechte beloning zijn.

kayleighdn schreef:
*Dan heb je tante een paard die kippen wel leuk vind(:

Dus kunnen paarden en kippen wel vriendjes zijn.

kayleighdn schreef:
*In April tot mei gaat het gras weer groeien waardoor er veel suikers en fructaan in het gras gaan zitten dat slecht is voor de hoeven. En JA haflingers kunnen slechter daartegen!

Heeft niets te maken met haflinger of niet. Echt niet. En dan kunnen ze best de hele dag op de wei. Wat jij bedoeld is dat ze niet de hele dag in het lange gras mogen, maar bijvoorbeeld strook begrazing kan prima.

kayleighdn schreef:
*Haflingers hebben gevoeligere hoeven!

Klinkklare onzin. Een haflinger heeft geen gevoeligere hoeven dan welk ander paard dan ook.

kayleighdn schreef:
*** Een paard die de hele dag hooi eet, eet zich bijna 'dood'.

Nee hoor. Een paard zal stoppen met eten zodra het vol zit. Als je 2 of 3 keer per dag voert krijgen ze een lege maag, wat maagzweren veroorzaakt. Daarnaast, als ze bijvoorbeeld de hele nacht niet eten gaan de darmen langzamer werken, en dat is lastig weer op gang te krijgen.

kayleighdn schreef:
*** Ik maak geen reclame, ik ben echt niet voor binnenzetten, maar zet ze in april en mei wat langer in de paddock of bak.

Zie mijn commentaar op het in de wei staan.

kayleighdn schreef:
kayleighdn schreef:
*** 6/7 graden of kouder is echt slecht kijk maar eens oP http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... uctaan.htm

Jij bedoeld dat je je paard niet op het volle gras moet zetten. Das wat anders.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:48

Paarden gaan schooien omdat ze geen respect hebben voor eigenaar, paarden mogen niet vragen achter een beloning dan is het ook geen beloning meer. Snoepjes geven in de stal net voor je vertrekt of bij VD is echt niet slecht.

Paarden eten zich niet dood hoor, bij ons op de manege zijn er tal van paarden die dag en nacht hooi krijgen, daarbij ook nog beperkt ruwvoer, ze eten zich echt niet dood

Maar goed over de rest ga ik echt geen discussie voeren, maar dingen als 'kippen en paarden kunnen niet met elkaar overweg' zijn gewoon subjectieve en persoonlijke meningen, die horen volgens mij echt niet thuis op een informatieve site.
Over héél veel kan gediscuteerd worden ivm paarden, daarom dat ik geen voorstander ben van die kleinschalige sitejes.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:50

Bedankt Vjesta :D , net wat ik bedoelde.

En inderdaad, haflingers zijn echt niet gevoeliger hoor, er zullen wel gevoelige paarden zijn die toevallig haflingers zijn, maar andersom klopt het echt niet.... Wat niet bewezen is mag je ook niet gaan veralgemenen

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:51

Er staat inderdaad behoorlijk wat onzin op je site meis.
Ik zou de adviezen maar opvolgen die er hier gegeven worden, want straks leer je mensen de verkeerde dingen aan .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:55

Het is overgens niet bedoeld om jou af te branden. Maar als je een site met feitjes hebt moeten het wel feitjes zijn en geen meningen/ervaringen. Als jouw paard kippen niet leuk vind wil het niet zeggen dat alle paarden kippen stom vinden...

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 16:55

Ja, dan wou ik het hier bij laten, meer kan ik niet doen. Paarden vinden snoepjes lekker hooor, alle paarden! Maar een aaitje en loslaten als die het goed doen heeft veeeel meer effect. Bedankt voor je mening hoor! Nog even een complimentje voor je leuke foto's van jou en je paard. En van dat fructaan moet je toch nog even lezen. Ik ben jonger dan jou dus ik kan toch niet gelijk hebben denk ik maar mijn hoefsmid. Heeft wel wat meer ervaring dan jou(sorry, sorry) Maar jij bent student en mijn hoefsmid heeft al heel wat diploma's van loswerken, rijinstructeur, clincgever, grondwerk enz. En sorry maar ik luister naar hem.

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 16:58

ja, iedereen zijn eigen mening. Als er 2/3 mensen zijn die hetzelfde denken zegt niet dat dat dan gelijk waar moet zijn.(sorry voor mijn eigenwijsheid hoor) Maar sabine, als jij iets denkt hoeft dat niet meteen waar te zijn.(sorry)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:59

kayleighdn schreef:
Ja, dan wou ik het hier bij laten, meer kan ik niet doen. Paarden vinden snoepjes lekker hooor, alle paarden! Maar een aaitje en loslaten als die het goed doen heeft veeeel meer effect.

Niet als je op de grond staat :). Snap je het verschil? Snoepjes zijn misschien een slechte beloning tijdens het rijden (hoewel ik mijn paard ermee stil heb leren staan), maar voor vrijheidsdressuur dan weer niet.

Je kunt niet zeggen dat snoepjes een slechte beloning zijn. Dat ze voor jou en jee paardje niet werken, wil niet zeggen dat ze voor niemand werken.

kayleighdn schreef:
Bedankt voor je mening hoor! Nog even een complimentje voor je leuke foto's van jou en je paard. En van dat fructaan moet je toch nog even lezen.

Ik weet ook best dat er dan meer fructaan in het gras zit. Maar weet je wat strookbegrazing is? Dat houdt in dat je je paardje gewoon op een stukje afgezet land zet, en dan iedere dag een stukje erbij geeft. Dat stukje kunnen ze dan eten, en de rest niet. Op die manier kun je bepalen hoeveel je paard eet.

kayleighdn schreef:
Ik ben jonger dan jou dus ik kan toch niet gelijk hebben denk ik maar mijn hoefsmid. Heeft wel wat meer ervaring dan jou(sorry, sorry) Maar jij bent student en mijn hoefsmid heeft al heel wat diploma's van loswerken, rijinstructeur, clincgever, grondwerk enz. En sorry maar ik luister naar hem.

Zelf weten meis. Maar je moet zijn Mening niet als feit weergeven...

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 16:59

& omdat ik jonger ben geloven jullie me niet ):

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:59

kayleighdn schreef:
Ja, dan wou ik het hier bij laten, meer kan ik niet doen. Paarden vinden snoepjes lekker hooor, alle paarden! Maar een aaitje en loslaten als die het goed doen heeft veeeel meer effect. Bedankt voor je mening hoor! Nog even een complimentje voor je leuke foto's van jou en je paard. En van dat fructaan moet je toch nog even lezen. Ik ben jonger dan jou dus ik kan toch niet gelijk hebben denk ik maar mijn hoefsmid. Heeft wel wat meer ervaring dan jou(sorry, sorry) Maar jij bent student en mijn hoefsmid heeft al heel wat diploma's van loswerken, rijinstructeur, clincgever, grondwerk enz. En sorry maar ik luister naar hem.

Dat jij luistert, oké, maar dat wil niet zeggen dat je andere je mening moet opdringen ;).
Als mijn paard mag kiezen tussen een aaitje en een koekje.... dan weet ze het toch.....
Paarden die dag en nacht losstaan vinden het geen beloning meer hoor.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:00

kayleighdn schreef:
ja, iedereen zijn eigen mening. Als er 2/3 mensen zijn die hetzelfde denken zegt niet dat dat dan gelijk waar moet zijn.(sorry voor mijn eigenwijsheid hoor) Maar sabine, als jij iets denkt hoeft dat niet meteen waar te zijn.(sorry)

Maar jij doet hetzelfde. Jij denkt dat Haflingers gevoeliger zijn, en je zet het als waarheid op het internet. Als nog 2/3 mensen hetzelfde denken, wil niet zeggen dat dat dan gelijk waar moet zijn...

Vjestagirl

kayleighdn schreef:

Nee, omdat we ervaring hebben met paarden geloven we je niet.

Kirrr

kayleighdn schreef:

al was je 110 en maakte je zo'n site, maakt echt geen verschil.
Is gewoon een excuus dat je jezelf wijsmaakt, ik ben pas nu naar je profiel gaan kijken

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 17:02

Als paarden kunstjes leren met snoepjes dan doen ze dat omdat ze zin hebben in een snoepje. Maar niet uit RESPECT! Ja maar op een klein stukje wei kan ook veel fructaan zitten. En om een paard zonder snoepje leren stil te staan is nou toch niet zo moeilijk he?

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 17:02

Dus als ik 12 ben kan ik geen ervaring hebben?????

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:04

Moderatoropmerking:
VSW >>> Links
En offtopic reacties verwijderd. Denk eraan dat je met respect naar elkaar moet blijven reageren en in een discussie naar elkaar moet luisteren. Probeer eerst goed na te denken voordat je een reactie plaatst wanneer je een beetje 'boos' of geirriteerd bent.