NaNoWriMo - wie doet er mee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

NaNoWriMo - wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 10:14

Jawel mensen, het is weer tijd voor NaNoWriMo, national novel writing month. Dit is in november en voor sommige mensen zijn de voorbereidingen in volle gang, anderen hebben nog niet eens besloten waarover ze gaan schrijven. Het is een ontzettend gezellige gelegenheid om eindelijk toch eens dat verhaal te gaan schrijven, met een extra stimulans.

Het is de bedoeling dat je van 1 tot 30 november een boek schrijft. De bedoeling is fictie, maar doe je het niet, ook best. Dan ben je enkel een nanorebel. Het boek moet 50.000 woorden bevatten minimaal, het hoeft ook niet klaar te komen in november, geeft het ook niet, zolang je maar die 50.000 woorden haalt.

Overigens, het is een wedstrijd die de strekking heeft van als je het haalt, dan win je en haal je het niet, dan win je het niet. Geen verliezers, maar ook geen echte prijzen. Wel de eer, en natuurlijk het boek dat je geschreven hebt, heb je natuurlijk nog steeds geschreven.

www.nanowrimo.org

Marigold

Re: NaNoWriMo - wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:46

en moet je dat boek ook echt als boek presenteren, of mag het ook als uitgeprint verhaal zijn?
ik heb geen idee hoe en waar je van een uitgeprint 'boek' en echt boek laat maken, wil ik nog wel een keer graag uitvinden!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 16:42

Je hoeft het niet als echt boek te presenteren, het is enkel dat je de woorden door de teller haalt die op ik dacht 20 november op de site komt. Het is dus van oorsprong geheel digitaal. Wel kan (maar hoeft dus niet) je meedoen met write-ins, kick-offs, dus momenten dat je met een groepje een café of iets dergelijks opzoekt en daar gaat schrijven.

Het komt van oorsprong uit de vs maar de nederlanders en de belgen hebben samen ook al een board veroverd waar we dus met zijn allen gezellig kletsen en afspreken.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:56

Als ik het dus goed begrijp is het de bedoeling een boek te gaan schrijven ( je mag zelf kiezen welk thema, onderwerp, personages etc ) van min. 50000 woorden en deze vervolgens te plaatsen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 17:05

Te laten tellen door een machine. Als je hem niet gelezen wil hebben door anderen hoeft dit dus niet. Puur voor de administratie (en je mooie logo die je krijgt als je wint) vragen ze het te controleren. Je kan (al is het uiteraard niet de bedoeling) zelfs 50.000x hetzelfde woord daar invoeren. Het leuke is echter dat je eindelijk eens ertoe komt om daadwerkelijk een boek te schrijven en je er met andere mensen over kan praten hoe het vorderd en hoe zij het nu aanpakken.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:24

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 16-04-22 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:26

Ik heb mij iig aangemeld voor die site die jij erbij gaf.
Ga eens kijken of ik in november iets rustiger ben.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 17:31

Ja ik heb er al eerder aan meegedaan, nee toen heb ik het niet gehaald. Ik had me toen te veel eisen gesteld. Goed engels, lastig onderwerp en schrijven met een dvorak-toetsenbord. Ik ben helemaal in het verhaal vastgelopen en was het toen zat.

Ja het is haalbaar als je nog meer te doen hebt, de kwaliteit hoeft de eerste keer schrijven nog niet geweldig te zijn, het is een "First draft". Een eerste schets als het ware. Maar het mag wel.

Wil ik puur woorden hebben, dan zit ik rond de 55 wpm (woorden per minuut), wil ik echt een verhaal hebben, dan rond de 30wpm. Dit betekend een krap uurtje schrijven per dag. Heb ik een dag haast en doe ik het snel, dan maar een half uurtje.

December is trouwens de maand voor het nabewerking, een zogenaamde "Second draft". daarin ga je veel meer verbeteren en alles, zodat het echt kloppend wordt, dat de foutjes eruit gaan. Maar lang niet iedereen doet daar aan.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:35

:+
moet het engels zijn?

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:41

.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:45

.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:40

Ik doe mee, ik begin nu al :+
Ik plaats mijn verhaal op bokt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:53

Ik heb ook een account aangemaakt.... :j als er meer bokkers mee doen is het misschien wel fijn om een topicje te maken?

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:55

Ik zit te twijfelen, zal ik Engels of Nederlands doen...
Ben nog maar 14, en mijn Engels is niet slecht, maar nog lang niet perfect...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 16:04

Leuk iedereen! Ik heb net een laptopje gekocht (1kg) die mee kan naar de kick-off en naar de write-inns i.p.v. mijn 7kg-laptop, dat zou bodybuilding worden. Hij is sowieso wel aan vervanging toe hoor, ik wil naar een desktop toe maar pas over een aantal weken/maanden. Tot nu toe maar even zo. Het werkt heel apart.

Rivaldo: Nog niet beginnen hoor, pas op 1 november! Dat is echt een deel van het gebeure. Je kan alvast wel je vingers inwerken met wat korte verhaaltjes, maar je echte verhaal pas op 1 november doen. Overigens zou ik Nederlands aanraden, je hebt toch een dagminimum van 1667 woorden en dat is behoorlijk zwaar als je dat keer op keer in het engels moet doen. Sommigen kunnen het, in een andere taal bedoel ik, maar de meesten haken dan vanzelf ergens af. Dus maak het je jezelf niet moeilijker dan dat het al is. Je zet al een mooie prestatie neer als je het haalt.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:17

Dat klopt! Je hebt gelijk!
Ik ga hier alvast wat korte verhaaltjes schrijven, maar daarna ga ik eten en leren! :)

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:32

Even een oefen verhaaltje :P ;

Daar loop ik dan, alleen. Weggelopen van huis. Ruzie met mijn ouders. Kan ik er wat aan doen, riep ik, en toen stormde ik het huis uit. Dus, dat was de reden dat ik nu hier liep. Alleen. In het donker. In het bos, dat eigenlijk dichtbij mijn huis was. Maar het voelde alsof ik kilometers van huis weg was. ‘Waarvoor, waarvoor was dit allemaal gebeurt?’ Mompelde ik. Ik hoorde geritsel achter me, rekenend op het feit dat het een muis was. Ik wou schreeuwen, maar durfde het niet. Ik merkte dat ik steeds banger werd. Doodsbang. Ik moest schreeuwen, van angst, agressief en verdriet ; Waarvoor heb ik dit gedaan?! Ik wou dat ik dood ging!’ Toen werd het zwart voor mij ogen, ik wou schreeuwen maar er kwam niets uit mijn mond.

Wakker werd ik. Tenminste, dat dacht ik. Waar was mijn bed? Ik zag zwart, alleen maar zwart. Ik proefde een stoffen lap tegen mijn mond geplakt? Waarvoor hobbelde het zo? En waarvoor deed mijn elleboog pijn? Toen beseft ik mij alles weer. Ik had slechte cijfers gehaald, ruzie met mijn ouders en liep in het bos. En vanaf toen weet ik het niet meer. Ik had het door. Ik zat in een auto, op weg naar ergens, de rest van mijn toekomst tegemoet. Ik huilde, maar ik was doodstil. Ik voelde de blinddoek voor mijn ogen nat worden. Ik nam me voor om eens goed te luisteren, want horen was het enige zintuig wat ik nu nog kon gebruiken, behalve mijn handen, die vast gebonden waren. Maar die waren koud. Zou koud dat ik niks meer voelde. Ik luisterde en hoorde twee mannenstemmen zachtjes praten. We reden door een bocht, en ik viel om. ‘Au!’ zie ik, per ongeluk. ‘Ben je wakker, meissie? Zei de man. Ik antwoordde met; ‘Wie bent U, wat doet U met me, en waar gaan we heen?! Laat me vrij!’ De man die me in het Nederlands aan sprak, hoorde ik nu iets in het Russisch of iets dergelijks zeggen daarna hoorde ik de stemmen lachen, samen. Om mij. Ik had spijt, was ik nou maar nooit weggelopen! Had ik maar mijn best op school gedaan! Spijt had ik. Maar daar had ik nu niks meer aan. Ik hoorde de andere man iets zeggen, het klonk als een man uit Oost-Europa. Mooi weer was het niet. Het regende en onweerde. Ik nam me voor om te gaan slapen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 20:00

Rivaldo: leuk stukje, let wel op de emotie waardoor je karakter gaat. Ze klinkt nu als een behoorlijk koele kikker. In zo'n situatie bedenken de meeste mensen niet te gaan slapen, maar bedenken ze 1001 manieren om te ontsnappen. Het kan dat je toch zo'n koele kikker heb, dan is het belangrijk dat je dit het hele verhaal vasthoudt. Daar wil ik je wel op wijzen. Het kan, maar is best pittig. Op zich trouwens wel een goede oefening.

Ik heb hier ook een stukje. Ik doe zelf als oefening aan write-or-die. Dan stel ik die in op 550 woorden, 10 minuten. Meestal lukt dat (echter niet altijd). Hierbij het stukje van deze keer, het is trouwens een spoiler op Lia, dus als iemand dat volgt en nog niet wilt weten, even voorbij scrollen. Maar plotseling wist ik het, voor een deel dan. Ik heb het wel een beetje aangepast voor hier. Zo ongeveer zal het boek verwacht ik wel eindigen. Kijken of ik het voor nanowrimo af krijg.

Citaat:
Langzaam stond ik op, verrast door de angst die door mijn lijf gierde, ondanks dat ik hier zo ontzettend hard naartoe had gewerkt, ik had verwacht dat het daardoor makkelijker zou gaan maar integendeel. Het was zo ontzettend moeilkijk, ik moest hem nu in de ogen kijken, hem die ik zo lang uit de weg ben gegaan, zo lang voor gevlucht ben, zo ontzettend door vernederd ben, mishandeld ben, verwaarloosd ben. Het is zo raar om hem in weer de ogen te kijken en te zeggen dat hij de schuldige is, en dat hij me niets meer kan maken, dat ik niet langer onder zijn voogdij staa, dat ik het eindelijk zelf mag bepalen hoe ik leef, hoe ik doe, alles mag ik zelf bepalen, met behulp van een vriend. Een vriend die me uit de donkerste hol heeft getrokken waar ik verwacht had nooit meer uit te komen. Hij heeft me gevangen, met me geworsteld om me eruit te krijgen in plaats van er nog dieper in. Het was een zware strijd en ik heb hem ook lang niet altijd aardig gevonden, in het begin tenminste, maar langzaamaan kreeg ik te zien wat hij mij wilde laten zien, het zonlicht, de liefde, de vriendschap, het vertrouwen. Geen misbruik, geen pijn, geen verachting. Gewoon vriendelijkheid, vertrouwen en een heleboel liefde, hij was voor mij wat Hij niet kon zijn voor mij. Er hoeft voor mij geen god te zijn , als er een god geweest was, waarom heeft hij mij dan zo ontzettend laten mishandelen, daar kan gewoon geen goed woord over te zeggen zijn, om mijn vriend te laten ontmoeten? Ik mag het niet hopen, want al hou ik zielsveel van hem en hij zielsveel van mij, voor geen van ons beiden heeft het leed van mij opgewogen tegen de innige vriendschap en de grote hoeveelheid liefde die hij mij nu geeft, Hij heeft me weer leren leven, leren genieten. Geleerd dat mensen te vertrouwen zijn, dat mensen niet altijd slecht zijn, en al heeft hij daar een hoop tegenspoed mee gehad, het is wel gelukt en daardoor vertrouw ik nu weer mensen, sommigen tenminste, mijn eerste gevoel zegt wie goed en wie slecht is, al heb ik ook geleerd daar niet altijd volledig op af te gaan. Ik moet mensen een tweede en soms wel een derde kans geven. Hij is echter die kansen al lang voorbij, niks van wat hij nog kan doen om het weer goed te maken, zal goed genoeg zijn, niets zal de schade die hij heeft veroorzaakt weer ongedaan maken. De schade zal slijten, minder opvallen maar nog steeds, als ik een naald zie, vrees ik. Als ik een hand op mijn schouder voel krimp ik in. Als er iets naar mij gegooid wordt, zelfs al is het een bal, zal ik het afweren en niet vangen. Als ik het al afweer, ik kan het ook tegen mij aan laten komen, uit angst. Want dat heeft hij gedaan. Probeerde ik het te remmen, dan kreeg ik het twee of drie keer zo hard terug, probeerde ik het terug te geven. Dan werd de straf niet twee of drie keer zo erg, maar eerder 10 of 20 keer. Een klap werden er 10, één schop werden en 20, Maakte niet uit waarvoor, al was het maar omdat ik mij hand bij zijn voet pakte omdat hij me in het gezicht schopte, zolang hij maar de baas was. Hij was mijn vader.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:42

Inderdaad, ben het met je eens!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 20:43

Je onderlink doet het trouwens niet.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:09

Nee klopt! :)

Is iedereen zo stil omdat zij aan het schrijven zijn of is er gewoon niemand! :+

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:51

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 16-04-22 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 16:56

Oeps, dat ligt inderdaad niet hoog. Nog even dooroefenen dan. Er zijn mensen met een aanslagtempo van 90 wpm, maar dat lukt mij ook niet. ik oefen zelf met write-or-die, dat test makkelijker dan gewoon.

http://lab.drwicked.com/writeordie.html

Japke: Soms moet je wat van de kwaliteit laten schieten om aan een hoog aantal woorden te komen. Het is maar een eerste schets immers.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:34

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 16-04-22 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 00:42

Weten jullie al waarover jullie gaan schrijven?