Wat een beweging en wat een risico..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CxX

Wat een beweging en wat een risico..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 23:09

Arvanti_haf

Re: Wat een beweging en wat een risico..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:11

kheb het niet af kunnen kijken, stelletje klojoos!!!! geen goed woord voor over nee... Ik kan daar het mooie van de rijkunst nou niet echt aan afzien eerlijk gezegd!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:16

Rijkunstig gezien erg knap, alleen jammer van de rest...

Die Orphea Merlin is ook om te kwijlen trouwens.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:37

Ehm ja, rijkunstig knap maar is ook net hoe je rijkunstig opvat ;)

Maar ik vind dit zóó zielig voor de paarden, ze hangen er zoveel ijzer in dat het dier niet vooruit kan en de stier hijgt er op 10cm achter, wat moet zo'n dier doodsbang zijn. Vooral bij de bruine kun je 't goed zien, die vecht om weg te komen.
't Is ook niet voor niets dat ze het paard zijwaarts voor de stier uit laten lopen.

Overigens; ze gebruiken wel spaanse zadels hé, daarin zit je als een huis, is wel wat anders als onze engelse zadels.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:52

Nou, ik geloof dat de africhtingsgraad van deze paarden zo hoog is dat enkele ruiters dit zelfs zónder hoofdstel kunnen, en dan gaat dat van het scherpe bit niet op. Paarden reageren op de subtielste zit en beenhulp.

Er is nog niet zo heel lang geleden een hele discussie over de Portugese stiervechterrijkunst geweest hier op bokt. Misschien dat dat interessant is om na te lezen.

edit:
[BKR] Jongste tauromatische amazone

En hier een filmpje waarbij je kunt zien dat ze het ook zonder handen kunnen...
http://www.youtube.com/watch?v=tW6L_ELQzbA
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 04-04-09 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:59

Ze zijn wel vaker langsgeweest....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 00:02

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 00:03

Daar heb ik helemaal geen zin in, ookal kunnen ze het achterstevoren, het is sneu voor paard en stier. En zonder hoofdstel moet ik nog zien, wat ie op het laatst deed is ook niet moeilijk als je erover nadenkt.
Denk eens na over het zijwaarts gaan ipv recht vooruit, waarom is dat denk je?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 00:12

Ik vind dat hele gedoe met die stier enzo ook walgelijk hoor. Laat daar geen misverstand over bestaan!

Zijwaarts gaan lijkt mij gewoon functioneel omdat het anders lastig wordt om te steken, nietwaar. De paarden worden in ieder geval volledig gestuurd door de ruiter/amazone, dus die zijwaartse gang is geen toeval.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 01:38

Respect voor de paarden, dat is het enige wat ik erover kan zeggen..
Het is gewoon sneu voor de stieren, dat zowiezo, én voor de paarden. Niet eens een klopje oid als het gelukt was, nee, gewoon volop de ruiters in beeld.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:17

Mij valt trouwens wel op hoe goed die Merlin eruitziet. Ergens zal hij dus toch wel goed verzorgd worden. :)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:19

Nou, ik vind het geweldig om die snelheid en behendigheid van een paard te zien.. echt wauw..
Maar ik ga niet oordelen over van: het is zielig voor de stier of voor het paard. Je ziet hier kleine stukjes film..
Ik ben nooit bij zoiets in het echt geweest, dus ik kan neit oordelen hoe zo een wedstrijd van begin tot het eind eraan toegaat, en of het dan wel zo zielig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:30

arme stier sorry maar niet mijn favo filmpje.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:58

absque_dubio schreef:
Respect voor de paarden, dat is het enige wat ik erover kan zeggen..
Het is gewoon sneu voor de stieren, dat zowiezo, én voor de paarden. Niet eens een klopje oid als het gelukt was, nee, gewoon volop de ruiters in beeld.

Toch maar eens beter naar de filmpjes kijken want dat word wel degelijk gedaan.Ik ben geen voor of tegens tander omdat ik hier in nederland woon en niet daar. En er van dit stanfpunt uit moelijk word om iets te boordelen.ik denk dat die stieren beter verzorgd worden dan menig paard hier in nederland in zijn eentje op de stal zonder maatjes.

Verder heeft een vriendin van mij een ex stierenvechters paard en die is echt hogeschool aan geleerd. Enne paard heeft geen zichtbare verwondingen verder is het paard super mak nergens bang voor .

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:04

Ik heb gewoon tranen in mijn ogen ;(
Geen woorden voor dit..

xJakoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:10

Wat een mooi paard is die merlin,
maar wat zonde dat hij dan voor dit word gebruikt..
Je ziet echt de angst van hem..
maar ik vind het voor de stier zieliger dan voor het paard eigenlijk. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:25

_Sigrid_ schreef:
Ik vind dat hele gedoe met die stier enzo ook walgelijk hoor. Laat daar geen misverstand over bestaan!

Zijwaarts gaan lijkt mij gewoon functioneel omdat het anders lastig wordt om te steken, nietwaar. De paarden worden in ieder geval volledig gestuurd door de ruiter/amazone, dus die zijwaartse gang is geen toeval.

Nee klopt maar het steken doen ze op het moment dat de stier aanvalt en het paard zijdelings wegspringt.
Ik bedoel het zijdelings weglopen als de stier ze achtervolgt.
Een paard wat recht gehouden wordt kun je moeilijker in een contstant tempo houden, als het paard bang is zal hij wegspringen en krijg je meer een spring/stop/spring effect wat veel gevaarlijker is.
Bij dit zijwaarts lopen hoeft de ruiter enkel zijn buitenbeen eraan te houden en het paard blijft gaan, is makkelijker in bedwang te houden als hij weg wil springen.

Wat ik zelf opvallend vind is dat het eerst niet lukt met dat witte schimmeltje, erg apart.
En ook het laatste stuk met die donkergrijze, als die stil staat terwijl de stier schijnbaar nog achter ze aan zit, ze staan dan ook stil op krap 2 meter van elkaar.

Ik snap dat ze dit machtig spannend en vermakelijk vinden maar het kan ook op een veel diervriendelijkere manier, zo barbaars als dit hoeft het helemaal niet te zijn en dan heb je er minstens zoveel plezier van.
Net als die stierenrennen in Pamplona elk jaar, moesten we in NL eens verzinnen om zo'n evenement voor te stellen. Nog voor het in de media zou staan zou je de DB al op je stoep hebben.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 14:15

anneliesdj schreef:
_Sigrid_ schreef:

Net als die stierenrennen in Pamplona elk jaar, moesten we in NL eens verzinnen om zo'n evenement voor te stellen. Nog voor het in de media zou staan zou je de DB al op je stoep hebben.

En terecht!

Kan me verder weinig schelen dat die stier wel een paar mooie jaren gehad heeft ( wat ze altijd zeggen als tegenargument).. Zijn dood is ronduit vreselijk.

Liever een wat minder goed leven met een goede dood dan een goed leven met een barbaarse dood..

Goed,meningen verdeeld maar ik snap toch niet hoe je vermakelijk kan kijken hoe een beest gemarteld wordt.

daarnaast zijn sommige oefeningen van het paard wel gaaf om te zien, jeetje mina wat is dat beest wendbaar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 14:50

Mijn man maakte gister een mooie vergelijking;
Als ik mijn kind de eerste 10 jaar een heel fijn leven geeft, maakt dat het minder erg als ik hem daarna ga mishandelen?

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:45

Mensen ech wa ze af en toe in het hoofd halen.

Wie moet ik nou zieliger vinden het paard of die stier.

Ik snap niet hoe iemand zich hier nou om kan vermaken.

Dit is gewoon te zielig voor woorden.

Dat mensen dit leuk vinden, néé daar kan ik echt niet inkomen ???

Maar ik vind het wel knap dat die paarden dat allemaal kunnen enzo.

Maar voor de rest, mensheid spoort niet meer !

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:57

ben een keer bij een stieren ''vechterij''demo geweest, dit was met jonge stieren, om kunsten te vertonen..
geen speren.. niets... dát is leuk! dan zie je wat voor'n lol de dieren erin hebben, gewoon hoofdstelletje, stiertjes netjes een kapje op de horens voor de veiligheid..
en laat maar lopen die hap.. stier achter paard, paard achter stier.. stonden aan het einde van the game zelfs te neuzen met elkaar...
en daarna... gaan ze het land weer in (de stieren)

dát is leuk!

maar dit... nee walgelijk.. bah bah bah.... heb er geen woorden voor...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:02

Hier heb ik maar 1 woord voor: "BAH!"

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:08

Jolliegirl schreef:
ben een keer bij een stieren ''vechterij''demo geweest, dit was met jonge stieren, om kunsten te vertonen..
geen speren.. niets... dát is leuk! dan zie je wat voor'n lol de dieren erin hebben, gewoon hoofdstelletje, stiertjes netjes een kapje op de horens voor de veiligheid..
en laat maar lopen die hap.. stier achter paard, paard achter stier.. stonden aan het einde van the game zelfs te neuzen met elkaar...
en daarna... gaan ze het land weer in (de stieren)

dát is leuk!

maar dit... nee walgelijk.. bah bah bah.... heb er geen woorden voor...

Tjah das dus de manier waarop het zou kunnen zodat die dieren er ook plezier van hebben maar jah, dan is het geen traditie meer...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:13

MaaikeMo schreef:
Nou, ik vind het geweldig om die snelheid en behendigheid van een paard te zien.. echt wauw..
Maar ik ga niet oordelen over van: het is zielig voor de stier of voor het paard. Je ziet hier kleine stukjes film..
Ik ben nooit bij zoiets in het echt geweest, dus ik kan neit oordelen hoe zo een wedstrijd van begin tot het eind eraan toegaat, en of het dan wel zo zielig is.

Meen je dat nou? In deze kleine stukjes film zie je hoe er speren in een stier gedouwd worden en dan zeg jij dat je niet kunt oordelen of het wel zo zielig is? Da's echt raar......

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:15

Lijkt me wel duidelijk idd.