Weet wat je eet....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke

Weet wat je eet....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 22:21

Marigold

Re: Weet wat je eet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:30

mooi gemaakt!

alleen voor zover ik weet komen varkens levend van de vrachtwagen, en worden vrij snel, 1 voor 1 vanuit een sluis gedood.
dus of het beeld van dode varkens en verlamde angstige varkens (wat ik gruwelijk vond om naar te kijken) wel een weergave is van de gemiddelde praktijk betwijfel ik een beetje.
maar dat varkens leuke beesten zijn ben ik met je eens!
en dat het belangrijk is om te weten wat je eet ook!

wij eten 2 of 3 keer per week biologisch rundvlees, en 1 keer vis.
verder niet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:33

Wij kopen speciaal varkensvlees en rundsvlees van dieren die een goed leven hebben gehad. Is nog duurder dan het biologische maar voor mij echt waard.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:36

Katiavl, zou ik ook graag willen als het te verkrijgen was in de buurt.
wat dit soort dingen betreft maakt het me echt niet uit wat het kost (kost in euro's. dus niet: kost aan dierenleed).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:36

Ik heb nu even de tijd niet om je filmpje helemaal te kijken. Wel ik even laten weten dat ik geen varkensvlees eet, omdat ik het te vet vind. Ik eet wel paardenvlees, dat is een stuk magerder. En natuurlijk alles biologisch

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:39

Marigold schreef:
Katiavl, zou ik ook graag willen als het te verkrijgen was in de buurt.
wat dit soort dingen betreft maakt het me echt niet uit wat het kost (kost in euro's. dus niet: kost aan dierenleed).

Bij ons is er ook maar één slager die het verkoopt, wat dat betreft schandalig eigenlijk.
Maar die verkoopt dan ook aan sterrenrestaurants en heeft rijen mensen staan, vlees is ook veel lekkerder natuurlijk.

Ik vrees dat bij gewone slagers veel mensen toch het industrievlees zouden nemen en ze het daarom niet nemen. Zeker in de crisistijd

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:40

T kan veel mensen toch niet schelen. Of ze vinden biologisch te duur, of ze vinden het belangrijker dat ze een groot stuk vlees hebben dan dat het goed geleefd heeft.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 22:59

Marigold schreef:
alleen voor zover ik weet komen varkens levend van de vrachtwagen, en worden vrij snel, 1 voor 1 vanuit een sluis gedood, dus of het beeld van dode varkens en verlamde angstige varkens (wat ik gruwelijk vond om naar te kijken) wel een weergave is van de gemiddelde praktijk betwijfel ik een beetje.

Dat is dus de big shock.... Deze varkens kwamen dood aan. Deze varkens hebben de reis van Nederland naar Italie niet overleefd. Ze zijn doodgedrukt, gestikt of door de hitte bezweken... Dat varken wat naar buiten kruipt heeft onderop gelegen. Of verlamd, of pootjes gebroken. Ik heb je de ergste beelden van dit transport niet eens laten zien, maar als je ze wil zien... bij deze... http://pers.varkensinnood.nl/index.php?id=257 Je kan het hele filmpje zien, of foto's van in de truck of bij het uitladen.
Nu je toch op die website bent beland kijk dan meteen even naar de andere filmpjes...

De varkens in het begin van de film waren op weg naar Spanje! Als je dus ziet hoe ze vervoerd worden (op elkaar gestapeld met varkens die elkaar niet kennen, geen water in zeer hoge temperaturen) weet je dat een groot deel niet levend aan zal komen.

Zo lang men dus denkt zoals jij ook denkt dat het er aan toe gaat zal men dit soort vlees gewoon blijven eten. Vandaar mijn filmpje... Ik wist het, maar ik ben me toch weer wezenloos geschrokken en bij het maken van de film heb ik heel wat tranen gelaten.... wat een bewustwording..... en alleen maar omdat het slachten in het buitenland goedkoper is, of dat parmaham alleen maar parmaham mag eten als het varken in italie word geslacht....
Er worden van de 20 miljoen bioindustrievarkens 8 miljoen varkens per jaar geexporteerd.......

Even over biologisch.... ik durf niet met zekerheid te zeggen dat biologische varkens niet ook zo vervoerd worden... het is niet alleen de manier van opgroeien, maar vooral ook het probleem van het vervoer..... dat is een enorme stress factor. Alleen varkens die aan huis en op het bedrijf worden geslacht zijn ok af...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:03

oke..

ik eet dus zelf geen varkensvlees.
alleen rundvlees dat in NL gefokt en geslacht is.
maar wat eeuwig triest dat 'wij mensen' zo met dieren omgaan. Boos!
het is als je praktisch kijkt ook niet eens rendabel, overleden dieren kan je niet meer slachten voor zover ik weet.
ik wist niet dat varkens ook naar die landen gingen... echt te erg allemaal..

goed filmpje in elk geval, ik hoop dat je hem overal kan promoten!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:05

Een tiental jaar terug heb ik van heel dichtbij gezien hoe in België varkens gekweekt en vervoerd worden.

Kan je verzekeren dat wat je ziet géén pretje is, en dat deze intelligente dieren (net zo slim als je hond!!!) verdomd veel afzien voor ons 'stukje' vlees.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:12

Heb het filmpje nu ook gekeken en ben helemaal niet geschrokken, heb nog wel erger gezien, maar het doet wel elke keer pijn om het te zien....

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:14

En daarom eet ik vegetarisch...

Heb het filmpje evengoed helemaal afgekeken, omdat ik het laf vind om hier de ogen voor te sluiten. Wel heb ik het met echt heel veel emoties gezien. Vooral de overgang van het varkentje met het geweldige leven, naar de varkens uit de bio industrie.. Verschrikkelijk!

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:16

ik vind het interessant en zielig om te zien wat er met die arme varkentjes gebeurd, maar om nou gelijk te zeggen van ik word vegetariër of ik ga biologische vlees kopen.... nee. het stukje vlees wat ik nu elke avond opgedient krijgt smaakt me prima. Ik denk niet dat wij veel zullen bereiken om deze manier van vervoeren tegen te houden.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 23:27

manonxxlove schreef:
ik vind het interessant en zielig om te zien wat er met die arme varkentjes gebeurd, maar om nou gelijk te zeggen van ik word vegetariër of ik ga biologische vlees kopen.... nee. het stukje vlees wat ik nu elke avond opgedient krijgt smaakt me prima. Ik denk niet dat wij veel zullen bereiken om deze manier van vervoeren tegen te houden.

Zolang jij zo blijft denken niet nee.... Mag het nog erger worden dan dit als jij je stukje vlees maar krijgt? Waar ligt je limit?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:27

Dat vind ik dus ook het moeilijke. Ik eet bewust weinig varkensvlees omdat ik heel goed weet wat ermee gebeurt. Als ik de kans had om varkensvlees te kopen waarvan ik wist dat het een goed leven had gehad, zou ik er zo het driedubbele voor betalen. Maar dat is dus onvindbaar (ook het zogenaamde biovlees blijkt in de praktijk nogal tegen te vallen hoor ik).

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 08:00

Ooh my god ....arme varkens zeg Ach gut

Daarom hebben wij nog nooit varkensvlees gegeten ...En halen we enkel goed biologische rundvlees en zowel 3x in de week vis....Paardenvlees krijg ik echter niet door mn strot .... Ik heb het filmpie niet afgekeken vond het te zielig voor woorden en de tranen staan me in mn ogen Verdrietig

Van mij mogen ze dat soort mensen die dat aan doen HOOG STRAFFEN!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 08:04

ach het is niet allemaal kommer en kwel............ en overal zijn excessen...........

dit is niet representatief voor de vervoerssector

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 08:10

manonxxlove schreef:

Zo zielig vind je het blijkbaar dus niet.

Ik heb het filmpje (nog) niet gekeken, ik denk dat ik het momenteel niet trek maar ik weet wel om wat voor soort beelden het gaat. Verdrietig

Dat niet iedereen vegetarier wil worden accepteer ik, maar zolang iedereen de kop in het zand blijft steken verandert er inderdaad niks. Waarom geen biologisch vlees? Hoewel ik dan nog steeds tegen het doden van dieren ben hebben die dieren tenminste een wat beter leven gehad. Druppel op de gloeiende plaat? Allicht, maar elk dier met een beter leven dan een bio-industrie dier is er 1....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 08:19

Zal het echt helpen als we gaan proberen om mensen het vlees niet meer te laten kopen? Ik denk dat dat erg dweilen met de kraan open is. Mij lijkt het zinvoller om de kern aan te pakken, dus de handelaren en transporteurs etc. Ook moet de bio-indrustrie zelf aangepakt worden.
En ik kan jullie teleurstellen, ook 'biologische varkens' worden niet al te lief behandeld tijdens transport.

Ik eet allerlei vlees. Ik prefereer wel runder of paard, maar ik eet ook varkensvlees.
Ik eet het met het idee dat het beestje dan in ieder geval nog ergens voor gestorven is. Als iedereen gaat boycotten sterven er beesten voor niks... Zo zie ik het.(niet dat ik nou helemaal expres in de supermarkt vlees hal met deze gedachte)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 08:24

Joolien schreef:
En ik kan jullie teleurstellen, ook 'biologische varkens' worden niet al te lief behandeld tijdens transport.

Dat is ook zo. Ik zal ook nooit meer vlees eten, al is het biologisch. Aan het transport moet sowieso heel veel verbeterd worden. Het is kiezen tussen twee kwaden en dan is biologisch de beste optie.

Joolien schreef:
Ik eet het met het idee dat het beestje dan in ieder geval nog ergens voor gestorven is. Als iedereen gaat boycotten sterven er beesten voor niks... Zo zie ik het.(niet dat ik nou helemaal expres in de supermarkt vlees hal met deze gedachte)

Ik snap je gedachtengang wel, maar stel je voor dat half vleesetend NL vandaag stopt met vlees kopen en eten. Dan zijn er inderdaad veel dieren voor niks gestorven (ik vind het sowieso 'voor niks', al wordt het gegeten). Maar op een gegeven moment zullen er dan wel minder dieren gefokt en geslacht worden, de vraag bepaalt immers het aanbod.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 08:27

Ik hou van vlees. Het liefst een zo groot mogelijk stuk.
Laat ik dat voorop stellen.
Het is niet leuk om te zien wat er tijdens deze transporten gebeurt, maar ik vraag me serieus af wat je met zulke filmpjes denkt te bereiken.
Laten we namelijk heel eerlijk zijn: in de supermarkt zal 95% van de nederlander (dus de gewone consument) altijd voor het goedkoopste stukje vlees blijven kiezen. Dat is gewoon een feit.

En RedPassion, waarom geen biologisch vlees: omdat het duurder is. en ik let graag goed op mijn centen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 08:29

Ik eet om die reden gewoon minder vaak vlees, voor mij hoeft het ook geen groot stuk te zijn. Moesten we met zijn allen gewoon wat minder vlees eten en er de eerlijke prijs voor willen betalen, zouden ook de boeren en transporteurs meer keuze hebben....

Op je centen letten ten koste van een dier gaat er bij mij niet in.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 08:38

Het is natuurlijk treurig dat de dieren niet gewoon in Nederland worden geslacht.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 08:40

misschien is 'het probleem' wel dat je het in de supermarkt niet meer als zodanig beschouwt. Heel eerlijk gezegd, als mijn paard een keer snotterd, staat de dierenarts op de stoep. Dus in zoverre bespaar ik echt niet ten koste van een dier. Dat staat als een paal boven water.

Maar in de supermarkt, of slager, bij de boodschappen, kijk ik wel naar de centen. En als dat vlees is dat uit de bioindustrie komt dan kan ik persoonlijk daar echt niks om geven. het dier is dood. Klaar. En hoe dat het gehuisvest is, tja, dat proef ik er niet aan. Wellicht een hele lakse instelling, maar geloof me, ik sta niet alleen zo te denken voor het koelvak!
Zelfs mensen die heel hard roepen dat de biologische dierhouderij toe moet nemen, daarvan zullen er echt een heel aantal toch voor het goedekope carbonaatje kiezen in de supermarkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 08:46

RedPassion schreef:
Joolien schreef:

Dat is ook zo. Ik zal ook nooit meer vlees eten, al is het biologisch. Aan het transport moet sowieso heel veel verbeterd worden. Het is kiezen tussen twee kwaden en dan is biologisch de beste optie.

Joolien schreef:

Ik snap je gedachtengang wel, maar stel je voor dat half vleesetend NL vandaag stopt met vlees kopen en eten. Dan zijn er inderdaad veel dieren voor niks gestorven (ik vind het sowieso 'voor niks', al wordt het gegeten). Maar op een gegeven moment zullen er dan wel minder dieren gefokt en geslacht worden, de vraag bepaalt immers het aanbod.

Ja ik snap de intentie, maar ik denk dat het niet zal werken. Het is heel idealistisch, en ik denk dat vleesetend NL niet denkt na het zien van zo'n filmpje massaal stopt met vleeseten, er zijn immers al veel filmpjes van in omloop.