Aliexpress, blijdschappen en ergernissen #2

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:52

Ik heb nog nooit besteld bij aliexpress. Ik heb vroeger wel gehoord dat er opeens veel invoerkosten over de prijs heen komen. Waar moet ik op letten zodat ik niet voor onverwachte kosten kom? En hoe gaat het qua levering?

Ik ben meestal niet zo serieus

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 23:15

Vanaf ik dacht januari komen er op elk pakketje invoerrechten.
Ik zou daar rekening mee houden als je gaat bestellen, AliExpress vergoed die kosten nl niet voor je. :)
Ik geloof dat het iets van 20% van de kosten van je pakketje is, maar ze kunnen bij de inklaring zo beslissen dat zij het meer waarde vinden hebben als ik het goed begrepen heb.
Verder moet je er vanuit gaan dat merken daar namaak zijn en dat dat beboet wordt als ze die producten tegenkomen bij het inklaren.
Bont is daar regelmatig synthetisch maar vaker echt (vnl van katten), ongeacht wat erbij staat.

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 06:46

Independence schreef:
Ik heb nog nooit besteld bij aliexpress. Ik heb vroeger wel gehoord dat er opeens veel invoerkosten over de prijs heen komen. Waar moet ik op letten zodat ik niet voor onverwachte kosten kom? En hoe gaat het qua levering?

Voor nu:
Onder de 22 geen kosten.
Tussen de 22 en 150 euro komt er btw plus inklaringskosten bij.
Boven de 150 komt er btw plus invoerrechten plus inklaringskosten bij.

Inklaringskosten is een vast bedrag 13 of 16 euro
Btw is 21% over de waarde
Invoerrechten liggen aan het product.
Deze kosten worden geind door post in Nederland.

Er komt een verandering aan maar die is verschoven naar juli en nog niet helemaal duidelijk

Dus onder de 22 euro blijven qua waarde zit je nu nog goed.
Bij namaak kan je boetes krijgen enof je product wordt vernietigd
China is erg van de dierproeven voor makeup ect, dus zou dat niet bestellen daar.
De foto's kloppen vaak niet met de werkelijkheid. Check de reviews voor foto's.
Ze gebruiken schaamteloos fotos van echte gerenommeerde merken en zenden daar slappe aftreksels van op

[center]Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

DubbelFun

Re: Aliexpress, blijdschappen en ergernissen #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 09:14

@keet: mooie opsomming !!

Verder hoor ik steeds vaker dat pakjes voor hetzelfde adres verzameld lijken te worden en er wordt dan een totaalwaarde aangehangen. Dan kun je dus ineen wél boven die 22 euro uitkomen.

Verder misschien nog de aanvulling dat bij die 22 euro ook de verzendkosten worden meegerekend en het aankoopbedrag dus lager kan zijn.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 09:19

Ja, heb ook al van die verzamelpakken gehad. Maar daar zat geen enorme waarde aan vast verder dus niet zo op gelet :)

Bij de 22 euro worden als het goed is niet de verzendkosten meegerekend, maar de btw+inklaringskosten gaan wel over het totaalbedrag

Citaat:
Voor pakketten tot en met € 22 betaalt u niets extra's – verzend- en verzekeringskosten hoeft u niet mee te tellen.

Kost uw pakje meer dan € 22? Dan betaalt u btw. En als uw pakket meer waard is dan € 150 óók invoerrechten. Voor deze pakjes doet uw bezorger aangifte bij de Douane. Daar moet u ook voor betalen – de zogenoemde inklaringskosten.

Het hele bedrag rekent u af aan de deur, bij de bezorger.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... iten-de-eu

[center]Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Independence

Re: Aliexpress, blijdschappen en ergernissen #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 23:41

Dank! Ik zag hele leuke houten legpuzzels voorbijkomen. Verder ben ik niet van plan om er dingen te kopen, ik heb nooit iets nodig :)

Ik ben meestal niet zo serieus