Merrie hengstig krijgen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyBubble

Merrie hengstig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 15:49

Hoi, ik had een vraag, een vriendin van mij wilt haar merrie dekken met haar net aangeschafte haflinger hengst, een wirbelstein x maarschalk.(niet dat het boeit met het dekken, maar vond het leuk neer te zetten hahah *trots* )
Maar nu, is die merrie niet hengstig, wij weten natuurlijk niet wanneer ze hengstig word, en het liefste laten wij haar deze maand nog dekken.
Is er een manier om je merrie hengstig te krijgen? Bijvoorbeeld hengstig spuiten ofzo? (ik ga hierover morgen de DA wel bellen hoor, maar ik ben gewoon nieuwschierig!!)

Graag tips, over hoe zo snel mogelik merrie hengstig te krijgen.
alvaast bedankt!
edit: Volgens mi jhoort het bij fokkerij of niet ?

MSQuincyTE

Re: Merrie hengstig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:29

Je hebt zelf het antwoord al in je bericht staan

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 18:42

MSQuincyTE schreef:
Je hebt zelf het antwoord al in je bericht staan

meaning???Dat je een merrie hengstig kan spuiten ?

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 19:58

maar dan was mijn vraag ook, als ze hengstig gespoten is, MOET ze dan geinsimineerd worden, of kan het ook gewoon via een normale dekking van merrie + hengst Tong uitsteken

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:00

ja tuurlijk kan dan via natuurlijke dekking. Een merrie kan niet meteen na hengstig spuiten gedekt worden. Je DA zal dat eerst kijken wanneer het ei groot genoeg is(bij een Fries is dat iig wel 4CM) Daarna kan hij gewoon gedekt worden. Ook wij hebben natuurlijk dekking gedaan. Olrik doet namelijk alleen mar natuurlijk dekking. Nice he! Haha!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:01

Ook als hij word gescant moet jeeens bij je DA op de scanner kijken. Dat vind ik tenmisnte altijd wel leuk. ZIe je echt zo'n klein klompje op een gegeven moment vervormen tot een klein paardje Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:19

MD --> KS.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:56

als ik jullie was zou ik niet meer dekken het is zo laat in het jaar dat ze het krijgt en hengstig spuiten moet je nog 3 weken wachten dus ik denk dat geen zin heb ...en of het slaagdis een tweede....

waarom wil ze hem nu nog dekken dan....het is augstus..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:39

Ik zou denken dat dit weer een heel onverantwoorde actie is. Geen ggk hengst, zeker niet van de beste bloedlijnen, nu nog halsoverkop willen beginnen met dekken en het liefst direct met hormonen aan de gang.

Waarom wacht je niet tot volgend voorjaar, laat je ondertussen de hengst castreren, zoek je een passende, goedgekeurde hengst, wacht je de cyclus van de merrie af en laat dan de hengst komen?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:44

kitzbi schreef:
als ik jullie was zou ik niet meer dekken het is zo laat in het jaar dat ze het krijgt en hengstig spuiten moet je nog 3 weken wachten dus ik denk dat geen zin heb ...en of het slaagdis een tweede....

waarom wil ze hem nu nog dekken dan....het is augstus..

In eerste instantie helemaal mee eens.
Alleen dat je na het hengstig spuiten nog 3 weken moet wachten is onzin.
Merrie wordt gespoten en is dan 4 a 5 dagen daarna hengstig. Meeste DA doen dat alleen na controle of er niet al een hengstigheid aan komt.

En of de merrie inderdaad drachtig wordt als je haar hengstig hebt gespoten staat zeker niet vast!

Ik zou ook lekker een jaartje wachten en het volgend jaar gewoon proberen.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:51

Mijn merrie word nu de laatste dagen gescand, en is vandaag gespoten morgen gaat het zaad er in. Dus als je haar laat scannen en ze is in de cycles goed en je laat er een paar dagen bekijken en spuiten, kan het na mijn weten dus prima.

Maar denk wel dat je dan met een laat veulentje zit.

En is je hengst wel goed genoeg, Dat laat ik aan jullie over.. Lachen

succes!!