Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Niisj schreef:Maar kan je dan als je ze toch zelf afspeent, ze eerst appart houden & daarna na een tijdje ze weer bijeen zetten samen op de weide, samen met de andere paarden ..?
En is het zo dat als je het veulen afspeent, je het in de weide naast de merrie mag zetten ? Of liever een paar weides verder ...?
romeorowan schreef:Ik doe het spenen altijd langzaam. We hebben dit jaar ons 15de veulentje.
Na een maand of 5 haal ik merrie en veulen uit elkaar. Ze komen gewoon in de wei of buiten naast elkaar te staan (draadje ertussen). Veulen met de andere paarden en merrie eventueel ook.
Veulen na bijv. 3 uurtjes laten drinken en dan weer terug zetten, dan na bijv. 5 uur weer laten drinken en zo de tijd tussen het drinken opbouwen tot niet meer drinken.
Merrie en veulen hebben op deze manier geen stress en de merrie heeft ook niet heel erg veel last van een overvolle uier met alle gevolgen die dat kan hebben.
Op deze manier leg je een vrij solide basis voor een zelfstandig veulen.
Mijn veulen van 6 weken oud kan heel erg goed overweg met de ruin van 8 jaar in onze kudde.
Laatst met de hoefsmid de merrie laten bekappen en het veulen heeft gewoon in de paddock gestaan. Merrie was overigens vlakbij. Ik ben geen voorstander van het forceren.
Niisj schreef:Dus als mijn veulen geboren word in de kudde & kennismaakt met de rest van de kudde, kan ik op 7 maand bv de kudde opsplitsen in 2.
De merrie gaat dan bij het ene deel & het veulen bij het andere deel op de wei ...
En na een paar maanden mogen ze dan weer bijeen in 1 kudde ?
Dat geeft dan toch geen problemen ofwel ?