veulen bewust niet zelf afspenen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

veulen bewust niet zelf afspenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 13:49

Hey bokkers !
Ik zou graag jullie mening willen over het niet afspenen door de mens van veulens van de merrie ?
Daarmee bedoel ik dat je het veulen dan niet weghaalt bij de moeder als het 6 maand oud is maar gewoon alles z'n gangetje laat gaan ...totdat de moeder zelf zegt dat het gedaan is met drinken & zelf meer afstand neemt.
Ik heb gelezen dat ook als de merrie genoeg heeft van het melk geven & dus meer afstand neemt, er toch altijd een speciale band blijft tussen moeder & veulen.
Het zou dan dus verlopen zoals in de natuur ...
Wat vinden jullie daarvan ?
Ik ken een vrouw die haar merrie staat nog steeds bij haar twenter & heeft ondertussen ook nog een veulen van een paar maanden oud ...en ze staan allemaal bijeen & het gaat prima !
Graag jullie mening & zeg er even bij waarom wel of waarom niet ...

Brainless

Re: veulen bewust niet zelf afspenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:51

Je hebt ook enters en twenters die vrolijk bij hun moeder blijven drinken.

Als mams weer zwanger is gaat het meestal natuurlijker omdat in het 2de deel van de dracht de melkproductie (meestal) ver terug loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:55

ik heb ook een jaarling nog zien drinken.
alleen de merrie werd erg mager.
ze gaf zich letterlijk voor het veulen.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:57

Ik ben er niet zo voor .
We hebben ooit een 4-jarige uit de stal van de moeder moeten vissen om vervolgens te beleren.
Wát een drama was dat!
De 4-jarige dronk dan wel niet meer maar kende geen leven zonder mama en flipte ook echt zonder mama.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 17:38

Blijven ze echt drinken ?
Ik dacht dat de moeder op een keer wel zou zeggen 'nou is het genoeg!' ...
Maar ze hebben me op school geleerd dat als je merrie & veulen uiteen haalt, je moet zorgen dat ze zo ver mogelijk uiteen staan.
Maar wat doe je dan als de merrie van jou is & je houd het veulen ook ?
Dan zien ze elkaar toch nog constant ?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:41

Ik ben er ook niet voor. Ik zou ze afspenen na 6 a 7 maand. DAt geklit geeft alleen maar meer stress als je met eentje wilt werken; in het wild is de merrie elk jaar drachtig en verstoot ze het oudere dier om het veulen uiteindelijk te laten drinken als het komt. Wij houden echter geen paarden in het wild. Kind en mama redden zich prima zonder elkaar na 6 maanden. Sommigen zijn zelfs al eerder met afspenen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:42

ik ken idd ook een shet die anderhalf was en nog bij haar moeder liep.
zijn toen toch maar wel even uit elkaar gehaald, en nu is het over.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:43

ken een veulen najah was eigenlijk geen veulen meer was 2 jaar dat nog bij de moeder dronk.. en was het niet verkocht zal hget waarschijnlijk daar nog gestaan hebben..

en ze het word moeilijker om ze te beleren, omdat ze telkens maar weer naar moeders terug trekken. ze moeten leren zichzelf te redden.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:44

De merrie zal nooit zeggen nu is het genoeg. Ook in de kudde niet.
In de kudde is het zo dat de merrie vaak weer gedekt wordt en als het veulen er is wordt het oude veulen weggejaagd. Hengst veulens worden zodra ze dominant gedrag gaan vertonen door de leidende hengst verjaagd.

Daarbij krijg je een heel zwakke merrie en een veulen waar je bijne niks mee kan omdat ie zo vast zit aan zijn moeder. Ik vind het een beetje grenzen aan dierenmishandeling.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:49

Als de merrie wederom drachtig is jaagt ze het oudere kind weg. Maar sommige mensen fokken eenmalig, dus dan ben je imo tegennatuurlijk bezig.
Ik vind het ook niet fair.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 18:10

Maar kan je dan als je ze toch zelf afspeent, ze eerst appart houden & daarna na een tijdje ze weer bijeen zetten samen op de weide, samen met de andere paarden ..?
En is het zo dat als je het veulen afspeent, je het in de weide naast de merrie mag zetten ? Of liever een paar weides verder ...?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:14

Ik zou in eerste instantie als het veulen al jong is het elke dag even 10 minuten apart zetten en opbouwen; als je het elders wilt weiden, doe het dan uit zich en geluidsafstand als het veulen oud genoeg is. Ik heb geen ervaringen met het weer bij elkaar zetten maar zou eerst de merrie laten opdrogen en pas na een tijdje (geen idee hoe lang?) de dieren naast elkaar zetten en dan weer bij elkaar... Heb wel eens gehoord dat een jaarling mama herkende en weer trachtte te drinken... maar mama stond droog.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:59

Een maand geleden brachten ze bij ons een merrie met veulen binnen,eigenlijk...jaarling(veulen van vorig jaar).Merrie moest gedekt worden,veulen gespeend en in de kudde bij onze jaarling hengsten.Wij die kerel gewaarschuwd dat het voor het veulen wel hard labeur zou worden:de onzen stonden al 2 maanden buiten in een kudde van 15,de zijne kende enkel zijn mama.Geen probleem zei hij,die red zich wel!
Niet dus!!Na een paar dagen hebben we hem terug van de wei gehaald:van kop tot teen onder de bijtwonden,zijn benen waren 3 x zo dik als normaal,zelfs de kroonranden en de straal zijn opengebarsten van de druk die erop zat.Achteraf bleek dat hij bij die kerel al 3 maand niet meer uit de stal geweest was(lekker in afzondering samen met mama)
Hij staat nu in zijn uppie op een klein stukje wei,is al aardig opgeknapt maar nog niet 100%.Als we een ander paard in de wei naast hem zetten slaat ie in paniek!

Elke situatie is anders,ik zeg niet dat het per definitie slecht is als ze lang bij de merrie staan.Maar zorg er wel voor dat ze ook voor de rest leren omgaan met andere paarden.Dat ze weten hoe het er in de paardenwereld aan toe gaat.Dat kan moeder alleen hem nooit bijbrengen.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:02

Na 5 maanden het veulen van de merrie scheiden, meteen bij een ander veulen en samen op laten groeien! Veulens eten dan volledig zelfstandig brokken enz dus dat kan prima.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:25

Niisj schreef:
Maar kan je dan als je ze toch zelf afspeent, ze eerst appart houden & daarna na een tijdje ze weer bijeen zetten samen op de weide, samen met de andere paarden ..?
En is het zo dat als je het veulen afspeent, je het in de weide naast de merrie mag zetten ? Of liever een paar weides verder ...?

ze moeten elkaar niet kunnen horen.
flinke tijd uit elkaar houden, en dan kunnen ze wel weer bij elkaar.

ik heb paar jaar terug merrie en veulen gehad,
veulen met 7 maand afgespeend, later merrie ook naar dat adres gebracht.
veulen vloog zo onder het draad door naar de merrie
het was net alsof ze elkaar herkenden, maar veulen is niet meer gaan drinken bij de merrie.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 11:50

Dus als mijn veulen geboren word in de kudde & kennismaakt met de rest van de kudde, kan ik op 7 maand bv de kudde opsplitsen in 2.
De merrie gaat dan bij het ene deel & het veulen bij het andere deel op de wei ...
En na een paar maanden mogen ze dan weer bijeen in 1 kudde ?
Dat geeft dan toch geen problemen ofwel ?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:48

Ik doe het spenen altijd langzaam. We hebben dit jaar ons 15de veulentje.
Na een maand of 5 haal ik merrie en veulen uit elkaar. Ze komen gewoon in de wei of buiten naast elkaar te staan (draadje ertussen). Veulen met de andere paarden en merrie eventueel ook.
Veulen na bijv. 3 uurtjes laten drinken en dan weer terug zetten, dan na bijv. 5 uur weer laten drinken en zo de tijd tussen het drinken opbouwen tot niet meer drinken.
Merrie en veulen hebben op deze manier geen stress en de merrie heeft ook niet heel erg veel last van een overvolle uier met alle gevolgen die dat kan hebben.
Op deze manier leg je een vrij solide basis voor een zelfstandig veulen.

Mijn veulen van 6 weken oud kan heel erg goed overweg met de ruin van 8 jaar in onze kudde.
Laatst met de hoefsmid de merrie laten bekappen en het veulen heeft gewoon in de paddock gestaan. Merrie was overigens vlakbij. Ik ben geen voorstander van het forceren.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 14:06

romeorowan schreef:
Ik doe het spenen altijd langzaam. We hebben dit jaar ons 15de veulentje.
Na een maand of 5 haal ik merrie en veulen uit elkaar. Ze komen gewoon in de wei of buiten naast elkaar te staan (draadje ertussen). Veulen met de andere paarden en merrie eventueel ook.
Veulen na bijv. 3 uurtjes laten drinken en dan weer terug zetten, dan na bijv. 5 uur weer laten drinken en zo de tijd tussen het drinken opbouwen tot niet meer drinken.
Merrie en veulen hebben op deze manier geen stress en de merrie heeft ook niet heel erg veel last van een overvolle uier met alle gevolgen die dat kan hebben.
Op deze manier leg je een vrij solide basis voor een zelfstandig veulen.

Mijn veulen van 6 weken oud kan heel erg goed overweg met de ruin van 8 jaar in onze kudde.
Laatst met de hoefsmid de merrie laten bekappen en het veulen heeft gewoon in de paddock gestaan. Merrie was overigens vlakbij. Ik ben geen voorstander van het forceren.

Wauw dit lijkt me echt wel een goede oplossing !
Omdat ik altijd 2 kanten hoor wist ik niet hoe ik het nu moet gaan doen ...
De ene zegt merrie & veulen mogen elkaar niet zien of horen als je ze uiteen haalt, de andere zegt ze mogen elkaar wel zien ...
Maar wat jij schrijft klinkt ook gewoon goed. Merrie & veulen kunnnen wennen aan de situatie & idd het veulen leer zelfstandig te zijn ...

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:07

Niisj schreef:
Dus als mijn veulen geboren word in de kudde & kennismaakt met de rest van de kudde, kan ik op 7 maand bv de kudde opsplitsen in 2.
De merrie gaat dan bij het ene deel & het veulen bij het andere deel op de wei ...
En na een paar maanden mogen ze dan weer bijeen in 1 kudde ?
Dat geeft dan toch geen problemen ofwel ?

Zo heb ik het ook ongeveer gedaan, maar ik heb ze gewoon in 1 wei laten staan en er een draadje tussen gespannen. Aan 1 kant veulen met mijn oude ruin, aan de andere kant moeder. Niet langzaam opgebouwd, gewoon van de ene op de andere dag een draadje er tussen. Geen stress, geen gegil, ze vonden het prima omdat ze elkaar gewoon konden zien en aaraken, alleen niet meer drinken. Na een paar maanden draadje weg gehaald en gewoon weer alles samen. Veulen heeft niet eens een poging gedaan om te drinken. Ook geen problemen met merrie of veulen (inmiddels 2jarige Lachen ) alleen uit de wei te halen. Dat is ook een kwestie van opvoeden denk ik.

Ik wilde ze eigenlijk langer bij elkaar laten, maar voor de gezondheid van de merrie was het beter om het veulen niet meer te laten drinken.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:18

Toen mijn merrie's laatste veulen geboren werd, ging ze met veulen al terug de kudde in. IN die kudde liep ook haar enterdochter, die ook gezillig weer bij mams onder buik dook om mee te drinken. Na een paar weken had ze haar eigen veulen, haar dochter van een jaar eerder en nog 3 veulens van andere merrie's onder haar buik hangen Nagelbijten / Gniffelen Ik heb haar toen van stal veranderd, en na 5 maanden het veulen weer ergens anders, buiten zicht/gehoorsafstand gestald. Toen de merrie opgedroogd was, merrie op dezelfde stal gezet als het veulen en ook gewoon weer bij elkaar. Veulen was een hengst die tot zijn 3e als hengst bij mamma heeft gelopen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:24

Ik ben voor een paar maanden apart zetten aangezien ze anders heel erg gaan plakken aan elkaar.

We hebben hier een merrie met haar 4 jarige dochter, zij heeft 2-3 maanden apart gestaan om gespeend te worden maar daarna is ze terug gekomen bij mams en ik heb haar toen nog wel eens zien drinken/proberen te drinken. Toen het veulen een jaar oud was is dat wel gewoon over gegaan en verder geen problemen gehad maar ze zijn wel heel erg klef.
Haal je de een bij de ander weg dan is het totale paniek bij de achterblijver, rennen en hinniken en als je pech hebt springt ze over de draad en komt je achterna. Als we de dochter weghalen en ze hoort mams hinniken wil ze vaak ook niet meer lopen tot ze een tik onder de billen krijgt.

Maar goed, geeft dus wel gezeur als ze zo klef zijn, persoonlijk zou ik het veulen apart zetten tot zijn 3e samen met andere jeugd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:32

Mijn jongere merrie heeft in opfok gestaan, gespeend met een half jaar en na 2,5 jaar weer naast moeders in de box. Ze hangen nog steeds aan elkaar, al is het een andere band dan moeder-dochter, ik denk niet dat ze dat nog doorhebben.

Een paard niet zelf spenen maar gewoon erbij laten lopen zou ik niet doen. Ze worden idd niet zelf door de moeder weggejaagd als er geen nieuw veulen bij de moeder op komst is. Een tweejarige die nog bij moeders loopt te lurken vind ik persoonlijk geen gezicht.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:27

Mijn jaarlingmerrie (van juli 2007) loopt nog lekker bij mams en drinkt ook nog af en toe. Moeder is nu weer net drachtig dus het zal eersdaags wel een keer afgelopen zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:37

Mijn mini-shetjes lopen nog samen. De dochter is ondertussen 3 jaar oud. Het drinken is vanzelf gestopt.(pittige moeder) Soms haal ik ze even uit elkaar als ik er 1 nodig heb Nagelbijten / Gniffelen en dat gaat goed.
Mijn kwpn-er heb ik met 5 maanden afgespeend. Moeder werd leeggezogen... Vind het toch anders als ik met de paarden moet werken. Heb er ook gezien die na jaren werden gescheiden, wat een drama.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 13:48

Van dat plakken is bij de manier die ik gebruik helemaal geen sprake, ze worden juist heel erg zelfstandig.

Het laten drinken van het veulen met steeds meer uren ertussen doe ik eigenlijk voor de merrie, zodat er minder tot geen kans is op uierontsteking. Spenen levert voor het veulen een bepaalde mate van stress op, maar voor de merrie is het erger want die heeft ook nog een pijnlijke volle uier.

Normaal gesproken kan ik merrie en veulen een maand na het spenen weer bij elkaar zetten, dus draadje weghalen. Maar ik geloof niet dat dat bij alle paarden zo snel kan. Ik heb toevallig hele dominante merries en die accepteren dan niet meer dat het veulen nog onder haar buik duikt.