[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FennekeR
Full-Time Bokker

Berichten: 6598
Geregistreerd: 09-04-04

Re: Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:51

Gefeliciteerd Marije, Tibbs wordt papa. Haha! Haha!

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Re: Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:34

MarijeR schreef:
Go jij! Go jij! Isis is drachtig Haha!
Volgens de scan 3 weken en 4 dagen dus dat zou van de 1e dekking op 29 maart zijn.
Hartje was al te zien en alles zag er prima uit.
Dus dan is ze 12 februari uitgerekend (320 dagen, mini) of als ze net zo kort draagt als dit jaar, 31 januari Nagelbijten / Gniffelen


Leuk Marije, word rond dezelfde tijd mini waken dan ...mijne 340 dagen 27-02-09, bij 320 dagen 07-02-09.
( ga niet meer alleen van 320 uit, want heb er nu 1 op 335 dagen en nog geen beeb Huilen )

Van harte met Isis.

Groetjes Claudia

TJolieke
Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Noord Limburg

Re: Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:03

Vanmorgen had ik het idee dat Marlet hengstig was, na vanavond weet ik het zeker, ze stond enorm te "knipogen" van achteren. Morgenochtend maar meteen de dierenarts bellen voor een scan, is vandaag niet geweest.

Wat is jullie ervaring, wanneer kan een merrie gedekt worden? Dit is de eerste dag dat het echt duidelijk is, is er kans dat ze morgen meteen geïnsemineerd kan worden of is dat meestal een paar dagen later?

Pauk

Berichten: 4164
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: 's-Gravenzande

Re: Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:14

Ik denk dat Alonna ook hengstig is
Ze staat veel met haar staart omhoog en heeft tussen haar bilspleet eronder natte wat dikkere doorzichtig slijm hangen..
Iemand die dit herkent? Dan moet ze morgenavond als een idioot naar de hengst (En die is nou niet bepaald dichtbij)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:20

Claudia, door wie is jouw merrie gedekt?
En balen dat je nu zolang moet wachten.
Ik zie mijn merries er ook voor aan om mij volgend jaar te pesten. Dit jaar heel vroeg bevallen (305 en 308 dagen) en dan volgend jaar iets van 350 dagen ofzo Clown

TJolieke, meestal duurt het wel 2 of 3 dagen voordat de merrie zich echt goed laat dekken. Ik schouw ze dus gewoon 2x per dag en zie wel wanneer de hengst het aandurft Haha!
Maar als je geen stal hebt voor de bevalling, is het dan niet handiger om nog even te wachten? Maart kan nog zo koud zijn en wie weet zit je dan wel weer met sneeuw zoals dit jaar.
Als zo'n veulentje dan 24/7 buiten moet lopen...

Pauk, klinkt voor mij meer als navuilen dan hengstig.
En dan zou ik laten spoelen en pas de volgende hengstigheid dekken.

TJolieke
Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Noord Limburg

Re: Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:42

@MarijeR: ik was eigenlijk van plan tot half mei te wachten is ook wel verstandiger als ze in de wei moet bevallen. Mijn argument om er toch eerder mee te beginnen: De vorige eigenaar heeft haar ook geprobeerd drachtig te krijgen van Celano, is toen niet gelukt. En zo'n duidelijke hengstigheid als nu heb ik bij haar nog niet gezien. Stel dat ze meteen drachtig zou raken dan gaat meteen de vergunning-aanvraag voor een stal van 3 x 4,2 meter (is het maximale wat ik mag) naar de gemeente dan kan ze in elk geval binnen met haar veulen.

De dierenarts is vanmorgen geweest, zat een ei van ca. 4 cm. Dus vanavond wordt ze geïnsemineerd. Dan zaterdag weer scannen. Spannend!

Caresse07

Berichten: 9419
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Re: Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:52

Zo, beetje met vertraging, maar ik heb het hier ook gevonden Lachen
Ik dacht ik meld me maar vast, Proud Justify (PJ) gaat bij de volgende
hengstigheid richting DA om geinsemineerd te worden Lachen

uletje
Berichten: 1063
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Overijssel

Re: Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:31

Ik meld mij hier ook! merrie staat nu bij de hengstenhouder, eitje ziet er goed uit morgen word ze geinsemineerd.

Het is een Ooseven x landeur x farn en word gedekt met Sir Donnerhall!

Hopen dat het lukt!

Had nog een vraagje.. Mijn merrie staat sinds maandag bij de je hengstenhouder nou is er een probleem.. De stal waar ik sta is gister geconstateerd dat er Droes is. Mijn merrie heeft (nog) nergens last van. Wat zouden jullie doen? terug halen naar der eigen stal (minste stress) of ergens anders heenbrengen?

Merrie is 7 jaar en heeft in der jonge jaren al een keer droes gehad..

HELP!!

(had dit bericht ook al bij drachtige boktmerries 2009 gezet SORRY!!)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:38

Ik zie bij Neon nog steeds niets. Een stapelgekke hengst, maar ze reageert niet, niet afslaan of niets. Maar ook niet knipogen. Ik denk dat ik na het hemelvaartsweekend haar ga laten scannen op hengstigheid.

Uletje, even met de DA die het heeft geconstateerd overleggen. Omdat ze het heeft gehad kan het zijn dat ze niet vatbaar is, hoewel ik wel ooit heb gehoord dat als ze het op jonge leeftijd hebben gehad ze het weer terug kunnen krijgen. Incubatietijd is ook een aantal weken, meen 6 weken. Ze kan dus wel iets bijdragen, en is op zich wel link weer dat ze ergens anders staat. De DA kan je meer vertellen, die heeft er voor geleerd. Tong uitsteken En die heeft wat meer inzicht over hoe de uitbraak is.

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Re: Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:09

@MarijeR :

De merrie die nog moet bevallen is gedekt door Gotcha Lookins Remark Ladd ( Vosbonte Overo, AMHA)

Verder heb ik dan hopenlijk drachtig :

MH Tuffs Bellissima ( AMHA) gedekt door MHB Cappucino´s Explosion ( Appaloosa AMHA)

Joyhorse Tex Divine Dream ( NMPRS, IMPHS) gedekt door MHB Cappucino´s Explosion ( Appaloosa AMHA)

Ik probeer dit jaar alle 4 merries drachtig te krijgen.....dus hoop op 4 minibeebs volgend jaar..

Groetjes Claudia

Caresse07

Berichten: 9419
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Re: Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:13

@antoontje: mijn merrie wordt ook gedekt door TomTom Lachen

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:15

Heb je foto's van dat hengstje clau?

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Re: Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:31

@ neonlight

Afbeelding

P.S. hengst is niet van mij hoor......was het maar waar...hihi

uletje
Berichten: 1063
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Overijssel

Re: Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:32

@ Neonlight: Ja heb ik dus gevraagd, die zegt dat ze gewoon terug kan komen. Heb dus ook gelijk de hengstenhouder gebeld, die zegt weer dat hij zijn merrie daar niet zou neer willen zetten!
Hij houdt der wel goed in de gaten, ze lijkt niets te hebben. Ze kan inderdaad drager zijn, hij houdt der daarom ook apart van andere paarden.

Ben nu op zoek naar een plaats waar op dit moment geen andere paarden staan (bij een boer ofzo). Maar weet dus niet of ze gaat stressen..

zou ik nog een andere veearts moeten bellen???

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Re: Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:28

lastig uletje, in principe zou zei er geen last meer van mogen kunnen hebben, maar ze kan inderdaad wel drager zijn, en als ze dan weer terig moet naar de hengst omdat het toch is"mislukt" heb je een groter probleem, want dat kan dan niet.

Pauk

Berichten: 4164
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: 's-Gravenzande

Re: Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:38

Ik heb net de hengstenhouder gesproken.
Kyra is ondertussen 3 keer gedekt, vanmorgen nog, maar was nog hengstig.
Ze dachten wel dat ze zondag klaar zou zijn want ze was rond de 20e al hengstig..

Verder hebben we het toch nog even over Alonna gehad.
Ook zij dachten aan het opschonen..
We brengen ze nu gewoon zondag daarheen en dan kijken we wel of ze pakt in de veulenhengstigheid of niet..

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:43

Clau, leuk hengstje!

Uletje, is het niet mogelijk dat ze bij de hengstenhouder blijft staan? Veel merries blijven een periode staan totdat ze zeker drachtig zijn, kun je ze niet tot de 18/21 dagen scan daar laten staan?

TJolieke
Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Noord Limburg

Re: Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:41

Wat een stoer hengstje!
En wat een rust hier.
Morgenvroeg komt de dierenarts Marlet scannen. Als het eitje dan weg is wordt ze over drie weken weer gescand, als het eitje er nog zit wordt ze morgenmiddag/avond opnieuw geïnsemineerd. Best spannend allemaal.

Liquorice

Berichten: 3238
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Thuis

Re: Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:57

ProudJustify schreef:
@antoontje: mijn merrie wordt ook gedekt door TomTom Lachen


Wat leuk!
Volgens mij gaan er best wel wat tom tom veulens geboren worden op bokt volgend jaar Tong uitsteken

Gefeliciteerd met de merrie's die al drachtig zijn!

Mythe heb ik nog niet hengstig gezien helaas, dr dochter wel, maarja daar heb ik weinig aan haha

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Re: Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 13:44

misschien dat die veulens dan heel goed de weg weten Tong uitsteken

TJolieke
Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Noord Limburg

Re: Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:01

draaakje schreef:
misschien dat die veulens dan heel goed de weg weten Tong uitsteken
Haha!

Vanmorgen is de dierenarts weer in alle vroegte komen scannen, zat het eitje (nou ja zeg maar ei) er nog, megagroot volgens hem. Dus zometeen verwacht ik een telefoontje van de hengstenhouder die komt weer insemineren. Ja helaas houden die merrie's er geen rekening mee dat het weekend is.
Nu hoeft Marlet ook niet meer gescand te worden tot over drie weken. Duimen maar dus.

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (België)

Re: Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 18:30

Inmiddels is Angel terug van de hengst sinds vorige maandag.
Ze ziet er goed uit, ze straalt!
Heb ze 2 weken lang niet gezien: is een week weg geweest naar de hengst en dan ik nog aansluitend een week naar Parijs.
En man, wat is haar veulen van nu, Fantaghiro, ontzettend veranderd! ze is echt enorm Wow! maar nog steeds even kroelerig en lief Lovers
Ben eens benieuwd, moet nog uitrekenen wanneer we kunnen gaan scannen... Schijnheilig

Tinkerbell vandaag op dag 8 en nog steeds geen diarree te bespeuren bij Galadriël, nochtans is Tinkerbell altijd een vroege dame (vorig jaar dag 5 veulenhengstigheid) en merk ik dat altijd aan diarree bij het veulen Verward
Wel is ze super knuffelig, wat ze anders niet is Clown en verliest ze de hele dag door doorzichtig slijm uit haar vagina, zo met kwakjes...
Nouja, we zien wel. Haar doe ik dit jaar ook niet in de veulenhengstigheid onder de hengst, dat lukt al 2 jaar niet, dus dat geef ik op. Anderzijds: Als ze nu eens een "normale" veulenhengstigheid heeft ipv zo'n vroege zou het net dit jaar wel eens wél kunnen lukken Nagelbijten / Gniffelen

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Re: Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:22

ow lastig is dat he frenia...
dat van het slijm is eigenlijk wel gewoon, dan word de baarmoeder schoon, maar dat weet je vast. (alleen je zorgen gaan maken als het een vreemde kleur of geur heeft)

uletje
Berichten: 1063
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Overijssel

Re: Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:37

@ Neonlight heb met de hengstenhouder overlegt, Ulet blijft daar tot het hier op stal wat rustiger is. (er twee weken geen nieuwe uitbraken zijn) Ze staat nu rustig daar dus hoop dat dat zo blijft.

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (België)

Re: Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:34

Ik had het lekker goed Haha! tegen de laatste voerbeurt gisterenavond had Galadriël diarree Knipoog Dus Tinkerbell is hengstig Haha!
maar we wachten toch de volgende hengstigheid af.