Hoeveel stalgeld voor veulen, en vanaf wanneer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

grrr

Hoeveel stalgeld voor veulen, en vanaf wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 20:48

Hoi,

Bij ons staan twee paarden in pension, waarvan 1 over twee maanden een veulen krijgt. Dit was onverwacht (zo gekocht), maar nu het komt is het gelukkig ook geen probleem.
Wij vragen ons nu af hoeveel stalgeld jullie voor een veulen moeten betalen, en vanaf wanneer?
De eerste tijd natuurlijk niets.... maar na een paar maanden eten ze toch al mee.
'k Ben benieuwd!

smurffie

Re: Hoeveel stalgeld voor veulen, en vanaf wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:53

Je betaalt in mijn ogen toch stalgeld voor de stalling en niet per paard? of gaat het over weidegang ofzo?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:55

normaal betaal je per STAL Haha! dus zou je pas meer moeten gaan betalen als het veulen een eigen stal krijgt

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 20:57

KiWiKo schreef:
normaal betaal je per STAL Haha! dus zou je pas meer moeten gaan betalen als het veulen een eigen stal krijgt

Bij ons staan ze allemaal in een grote paddock/wei met grote schuilstal. Dus ik heb het ook niet zozeer over een aparte stal, maar op een gegeven moment is het toch een paardje extra wat eet, mest en werk geeft.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:59

Is per stal anders geregeld, bij de een betaal je niks omdat het idd bij de moeder in de stal staat. Bij de ander bv vanaf 5 maanden pas als het echt zelf goed mee gaat eten of vanaf de tijd dat het gespeend moet gaan worden.
Ligt er ook aan denk ik of je extra stro en hooi etc gaat gebruiken door het veulen, dan kan je die kosten extra moeten betalen.

Zou gewoon even informeren bij je staleigenaar, of gewoon afwachten en geen slapende honden wakker maken Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:59

grrr schreef:
KiWiKo schreef:

Bij ons staan ze allemaal in een grote paddock/wei met grote schuilstal. Dus ik heb het ook niet zozeer over een aparte stal, maar op een gegeven moment is het toch een paardje extra wat eet, mest en werk geeft.

Dan lijkt het me logisch na het afspenen Haha!

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 21:01

Ik ben juist de staleigenaar Haha! en weet niet echt hoe dat normaal gaat. Wij hebben zelf twee paarden, en twee van andere mensen erbij staan, die staan dus bij ons een soort van in pension.
Ik hoor van iedereen weer andere verhalen... dus was benieuwd wat nu een beetje gangbaar was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:03

Je zou als hij merkbaar mee eet aan hooi (geen idee of je in de zomer hooi bijvoert) en aan eventueel extra brok voor de merrie een kleine vergoeding extra kunnen vragen. Gewoon echt wat de merrie meer krijgt aan nu en wat echt het veulen mee eet.
Maar verder geen weide/stallingskosten tot hij gespeend is

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:05

hier komen er pas kosten na het afspenen Ja
tot die tijd nemen ze het grootste deel van hun voeding van de merrie Haha!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:07

Ik zou dan eens goed met die mensen gaan praten Knipoog wat hun redelijk vinden enz Knipoog

Ik denk dat jullie er met zn 2e dan best uit moeten kunnen komen Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:08

runningkawa schreef:
Je zou als hij merkbaar mee eet aan hooi (geen idee of je in de zomer hooi bijvoert) en aan eventueel extra brok voor de merrie een kleine vergoeding extra kunnen vragen. Gewoon echt wat de merrie meer krijgt aan nu en wat echt het veulen mee eet.
Maar verder geen weide/stallingskosten tot hij gespeend is

De pest is alleen dat "merkbaar"zo een weids begrip is....... en de eigenaar merkt waarschijnlijk minder van het meer mee eten dan de stalbaas Lachen

krijg je onenigheid van vrees ik Lachen

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 21:11

We zijn niet de moeilijksten, dus komen er heus wel uit, maar ik vind idd wel dat we het er beter van te voren over kunnen hebben dan achteraf. Knipoog
En idd... als het veulen een maand of 5 is geeft het toch zeker meer werk, eet al wat hooi/gras, mest enz... Al zal dat ook niet superveel zijn.

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:18

VSW -> KS

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:32

ik betaal 125 voor mama en 15 euro voor veulen.als het veulen hopelijk volgende week gaat geboren worden

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:36

ik betaalde toen direct al meer voor een veulen, omdat dev stal viezer was, meer werk met afmesten, meer stro, en meer werk met binnen/buiten zetten. betaalde ik 15 euro meer per maand.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:41

Dana01 schreef:
tot die tijd nemen ze het grootste deel van hun voeding van de merrie Haha!
Die daarom weer meer eet. Knipoog

Ik vind 15 euro een hele nette vergoeding voor de extra kosten en werk.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:03

Lijkt me redelijk , om ze meteen een vergoeding erbij te vragen. Het geeft toch allemaal extra werk, de merrie eet ook meer hooi en voer. € 15.00 is echt geen extreem bedrag.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:34

nou zo iets had ik ook kitzbi staat in een mega stal en gaat ook veel stro in dus vindt het niet erg hoor dat ik 15 euro moet betalen ze heb ook al gewoon hooi gehaald want hun hebben kuil en daar kan kitzbi niet tegen te veel eiwitten ze was steeds aan de diaree en nu gaat het goed met het hooi.
Ze staat in een stal van 3 bij 7 dus lekker groot

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:09

€10-€15 is wel schappelijk als je persé meer wil vragen, maar ik vind het persoonlijk spijkers op laag water zoeken (zeker de eerste paar maanden). Als de stal nu nog werd vergroot ervoor ála.

En ik weet niet of de eigenaren zelf merriebrok bijvoeren, anders heeft de staleigenaar die kosten niet eens. En of je nu 1 of 1,25 drollen wegschept uit die stal Verward

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 21:34

Sammie: De vraag is juist ook, vanaf wanneer??? Dus helemaal niet dat ik dat perse de eerste maanden al wil doen!
En al zie jij dat niet zo, op een gegeven moment gaat zo'n veulen toch wat kosten. En nogmaals, da's natuurlijk niet de eerste maanden....
Maar de kans is groot dat dit veulen langere tijd bij ons zal blijven, ook na het spenen, dus vandaar mijn vraag.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:36

Ik vind 15 euro nog weinig,
het strogebruik gaat echt fors omhoog, je zal bijna 2 keer zoveel nodig hebben als anders en met de huidige stroprijzen loopt dat snel op.
Wij rekenen 35 euro per maand extra en we verwachten daar nèt mee weg te komen, het extra arbeid is dan dus nog niet eens meegerekend.

Sammie, je mag hier straks wel eens een weekje meelopen en dan zal je wel inzien dat het zo simpel nog niet is Knipoog
Een merrie kan rond de 20 liter melk per dag produceren en een groot gedeelte daarvan belandt uiteindelijk weer in je stal. Een veulen piest ook overal (liefst over hooi) en samen trappelen ze gezellig alles door elkaar. Echt, het wordt één grote bende *LOL*

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:44

Toevallig heb ik juist met de staleigenaar overlegd wat ik moet bijbetalen voor een veulen wat mogelijk in juli volgend jaar geboren wordt.

Hij vraagt 100 euro voor de zomermaanden en 125 euro voor de wintermaanden. Dit in verband met extra voeding moeder en later veulen, de hogere strokosten (dubbele stal) en het extra werk.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 09:03

Chubby: Jeetje, moet je dat al gelijk betalen? Da's veel?! Nagelbijten / Gniffelen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:06

Ja, ik vind het ook wel veel.. Zeker gezien ik heb gevraagd of Chub op de weide kan bevallen en dat we in de zomer geen stal nodig hebben (mits het weer meewerkt)..

Op m'n vorige stal betaalde ik trouwens 100 euro voor de eerste 3 maanden en daarna 175 euro per maand Nagelbijten / Gniffelen

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 09:09

Da's inderdaad echt duur. Zoveel betalen ze hier per maand voor de moeder, dus echt niet voor het veullie. Je stalhouder verdient er dan zeker ook flink aan, ik wil gewoon de kosten eruit hebben.
Zo wordt een veulen voor jezelf ook wel erg duur!