Hallo allemaal!
Begin van de week is 1 van mijn merrie's bevallen van een prachtig merrie veulen. Nou zal ik eerst even de situatie bij mij uitleggen,
Ik hou mijn paarden bij elkaar in de kudde incl hengst (ja dat gaat goed)
Deze bestaat nu uit 2 merrie's
1 shetlander merrie
1 hengst
Nu is het zo dat ze als ze hun veulen krijgen ze snachts apart op stal gaan, en als het veulen er is eerst even een weekje apart houden, daarna gaan ze de groep in. Vorig jaar ging dit prima. Nu heb ik vorig jaar deze merrie gekocht, superlief dier, heeft nooit problemen gegeven in de kudde.
Nu ze haar veulen heeft is echt echter echt OVER beschermend.. en het wordt met de dag erger. Ze staan nu nog apart met zen 2en, maar de 1paardsstal is naast de inloopstal. Vandaag was het zelfs zo erg dat mevrouw eerst de stal niet eens in wilde (ze wilde wel naar binnen, maar vloog gelijk naar de andere met de oren in de nek (hier zit een heel hoog schot tussen waar ze net met hoofd overheen kunnen) en vervolgens denkt ze ' OWW me kind!!" en raced weer trug de stal uit naar haar kind (die al wel in de deuropening stond, maar zo erg van mama schrok dat ze gauw weer naar buiten wilde.)
Natuurlijk heb ik ook geprobeert om haar aan het halster naar binnen te geleiden maar dit werd ook met de dag gevaarlijker voor mijzelf omdat ze gewoon niets meer ziet in haar woede tegen de andere paarden. Dit deed ik dus al niet meer en ik liet haar los de stal inlopen (wat tot vandaag nog goed werkte)
Mijn probleem is nu eigenlijk dat ze na het weekend bij de andere paarden in zou gaan, maar ik het eigenlijk gewoon niet aandurf omdat ze zo blind van woede en bescherming wordt op dat moment.. Tegelijk zijn de paarden allemaal erg aan elkaar gehecht en de andere vinden het verschrikkelijk dat zij niet bij hun in staat (wat ook voor de nodige onrust zorgt)
Nu wil ik ze eigenlijk toch wel graag bij elkaar in hebben omdat ik wel weet dat het na het eerste half uur wel goed komt en het rustiger zal zijn dan nu. Alleen dat eerste halfuur nekt me nu.. ben bang dat er misschien rake klappen volgen of dat moeders haar veulen niet meer ziet in haar woede of dat die ergens tussenin komt. Hoe zouden jullie dit oplossen? paard voor paard of hoe..? en in een groot weiland of geowon in de paddock..
alvast bedankt!