Welke acties ondernemen bij doodgeboren veulen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Welke acties ondernemen bij doodgeboren veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 16:54

De veulencentrale heb ik inmiddels gebeld en zij hebben 3 veulens beschikbaar.

De nageboorte is er nog.

De dierenarts komt straks nog controleren of de merrie in orde is. Daarna wil ik contact opnemen met de veuleneigenaren.

Iemand bruikbare tips om een eventuele koppeling zo goed mogelijk te laten verlopen?

lynne_berna

Re: Welke acties ondernemen bij doodgeboren veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:58

je kunt misschien iets van het veulen krijgen, en de merrie daar aan laten ruiken zodat ze de geur al een beetje kent en er niet opeens zomaar een veulen staat waarvan ze de geur niet eens kent!!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:01

het beste is het veulen met de nageboorte in te smeren daardoor ruikt het veulen naar de merrie.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:03

Ja daar ben ik het ook mee eens gewoon zorgen dat het "nieuwe" veulen een beetje naar het "oude" veulen ruikt.!!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 17:14

Nageboorte weet ik inderdaad, maar zijn er bijvoorbeeld nog andere dingen?

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:16

ze veel met rust laten maar ook weer niet teveel, ze moeten goed aan elkaar kunnen wennen. Misschien kun je een webcam ophangen zodat je ze goed kunt zien maar je ze niet stoord!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:25

wel eerst je merrie goed laten controleren door een dierenarts, misschien kan ze het lichamelijk niet aan.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 17:46

Een webcam gaat het niet worden, ze staan buiten. We hebben ze echter wel voor het huis lopen dus zolang het licht is zien we ze prima.

Merrie wordt straks ook gecontroleerd, denk dat ze het lichamelijk verder wel trekt.

Het veulen was verder gezond, maar het vlies was zo gruwelijk taai. Het was dat er een gaatje bij de buik in zat , bij de mond kreeg ik het sowieso al niet los.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:48

Zorg wel dat je merrie melkproductie houdt, dat stopt na 2-3 tot hoogstens 5 dagen als er niet gedronken wordt. Nieuwe veulentje moet natuurlijk wel biest binnen krijgen, dat is heel belangrijk. Anders moet je gaan melken. Smeer het veulen in met merriemelk, mest, urine of idd de nageboorte. Vooral dit laatste is effectief. Vaak duurt het wel 3 dagen voordat het veulentje echt naar de merrie gaat ruiken, dus wel riskant omdat de merrie het veulen herkent via reuk en ze het alsnog kan verstoten.
Op internet las ik verhalen over na het inwrijven ook de nageboorte vastbinden aan het 'nieuwe' veulen of zelf de huid van het overleden veulen over het nieuwe veulen leggen, maar dat vind ik wel een beetje luguber.
Andere tips kunnen zijn: moeder kriebelen waardoor ze het terugdoet op het veulen voor vriendschap, merrie voeren als je het veulen erbij plaatst voor positieve ervaring, veulen inwrijven met suiker en ik las zelfs iets over een grote aangelijnde hond bij moeder en veulen brengen in de hoop dat haar moederinstinct dan gaat spelen en ze het veulen gaat beschermen.
Succes, hou ons op de hoogte!
Laatst bijgewerkt door Parce op 21-03-08 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:50

veulen door de nageboorte halen en merrie eerst vasthouden voordat ze het veulen weg schopt ik weet niet hoe lang het geleden is dat de merrie geveulend heeft maar ik zou als de uiers strak staan deze eerst een beetje uitmelken (ook al is het biest) omdat strakke uiers erg gevoelig zijn en het dan grote kans is dat ze het veulen niet laat drinken

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 17:52

De huid van het oude veulen over het nieuwe veulen zal zeker niet gaan gebeuren. De nageboorte kan evt. wel natuurlijk.

De merrie heeft rond half 2/ kwart voor 2 vanmiddag het veulen gekregen. (om kwart over 1 er nog geweest en om 2 uur weer, dan baal je goed)

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:53

fjordnina schreef:
De huid van het oude veulen over het nieuwe veulen zal zeker niet gaan gebeuren.

Kan ik me voorstellen. Zou ik zelf ook niet doen, maar werd op internet beschreven als de beste methode waardoor de merrie veulen zou moeten accepteren. Ik zou het persoonlijk ook bij de nageboorte houden...

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:10

wij hebben wel eens gewoon de nageboorte eerst over het veulen gevreven en toen gewoon erop laten liggen

(Moeder die trouwens een kern gezond veulen al had dezelfde nacht merrie was hoefbevangen en wij dachten misschien dat ze er voor 2 kan zorgen omdat ze altijd zo gek is met veulens maar nee, het ging niet dus met de fles opgevoed ! )

Wat ik me trouwens afvraag is wie is dan de eigenaar van het veulen is dat gewoon liefdadigheidswerk of wat?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:46

Hopen dat het gaat lukken met 1 van de veulens. De onkosten moeten de eigenaren meestal zelf uitzoeken. Vaak wordt de merrie herdekt op kosten van de veuleneigenaar, maar je kunt natuurlijk ook voor een dagvergoeding kiezen of 50/50 bij eventuele verkoop.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 11:26

Het adoptieplan is helemaal van de baan. Nadat de dierenarts geweest is vond hij het niet verstandig om een poging te wagen aangezien hij dacht dat de merrie toch onvoldoende melk zou hebben.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 11:32

Wat jammer zeg. En waarom dacht de dierenarts dat? Een veulen zal de melkproductie ook op gang brengen en zolang er geen veulen bij staat... Lijkt mij toch?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:35

Wat jammer......Mijn merrie heeft vorige week vrijdag een veulen gekregen en gaf ook te weinig melk. We hebben hem bijna een week bijgevoerd met de fles en nu is de melkproductie helemaal top! Als je het leven van een kleintje ermee kunt redden zou ik het toch zeker proberen, want het lijkt me logisch dat de merrie nu de melk vasthoudt omdat ze het veulen mist.
Sterkte met alles!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:51

de DA zal vast wel weten wat goed is voor de merrie. Jammer. maar als de merrie maar er goed uit komt