kunnen drachtige merries (KWPN en arabier) zonder krachtvoer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

danneke80

kunnen drachtige merries (KWPN en arabier) zonder krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 22:04

Een van mijn stalgenoten heeft 2 merries die beide drachtig zijn. De arabier is 5 a 6 maanden drachtige, de KWPN iets korter.
Omdat ze nogal van de natuurlijke manier is wil ze haar paarden geen biks of muesli geven en krijgen ze dus alleen een halve schep luzerne en paardenkuil. Beide ames vinden hun luzerne eigenlijk niet zo lekker en eten het dus maar matig. Het kuil is zo op.
Ze rijdt niet veel met beide merries. Nu heb ik het idee dat ze allebei steeds zuurder worden en eigenlijk maak ik me een beetje zorgen om ze. Kan dit kwaad ook mbt het ongeboren veulen?
Wij hebben overigens naar mijn stalgenootje toe deze zorg al geuit, maar deze vind dat ongegrond.

8nnemiek

Re: kunnen drachtige merries (KWPN en arabier) zonder krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:36

Staan ze wel op wei?
Als ze de hele dag alleen dat kleine beetje kuil te eten krijgen, dan lijkt me dat inderdaad erg weinig. Klinkt ook niet erg 'natural', want van nature horen paarden de hele dag door te kunnen eten, en niet twee keer per dag een bergje bijvoorbeeld.
In principe kunnen paarden prima leven op alleen ruwvoer en gras, ook drachtige merries, maar dan moet er natuurlijk wel genoeg worden gevoerd zodat ze genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen.
Persoonlijk zou ik dan toch elke dag een pavokoek bijvoeren, voor de extra vitamines, dat wordt onder de 'natural' mensen ook meestal gevoerd. Misschien kun je dat eens aan haar voorstellen.

Chrisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:42

hm lijkt mij nogal weinig en ik vind hier niets Natural aan, ook vind ik het jammer dat "Natural"door dit soort mensen "misbruikt" Boos! wordt maar dat ter zijde.

ER is voeding speciaal voor de drachtige merrie van bijvoorbeeld Havens waar alle voedingstoffen in zitten die een drachtige merrie nodig heeft niets meer en niets minder http://www.paardenvoeders.nl/page26.html

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 18:18

De paarden staan niet op de wei, maar in de paddock.
Ze krijgen dus echt alleen dit beetje. Ik kan haar misschien wel aanraden om die koeken te voeren, misschien dat dat gaat.

Dat het niet natuurlijk is ben ik absoluut met jullie eens. Dat heb ik ook wel geprobeerd duidelijk te maken, maar zonder veel succes. Dan zegt ze dat paarden in de natuur ook geen biks etc. eten dus het niet nodig hebben.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:10

Paarden in de natuur krijgen weliswaar geen biks, maar hun voedsel (gras) is ook niet beperkt tot het gras wat er toevallig in 1 weiland groeit. Door alleen ruwvoer te voeren kunnen er vitaminetekorten ontstaan, afhankelijk van wat er allemaal in het (kuil)gras zit. Omdat er niet op een baal kuil een voedingswaarde tabel zit, vind ik het nuttig om bij te voeren, om eventuele tekorten te voorkomen.

Daarbij merk ik aan mijn eigen drachtige merrie dat zij haar krachtvoer wel op prijs stelt, maar zij wordt ook nog vrij fanatiek gereden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:21

Ongelooflijk....

Dat is als een kind opvoeden op slechts aardappelen en appels...
Op zichzelf gezonde soorten voeding, maar véél te eenzijdig. Door dit dieet komt het paard en het ongeboren veulen heel veel vitamines en mineralen te kort die essentieel zijn voor een goede gezondheid.

Het is nog niet te laat, maar deze dieren moeten absoluut wel aan het volwaardige paardenvoer. Het is erg ONNATURAL omdat niet te doen. Zó krijg je zieke en zwakke paarden...

Laat me raden, deze mensen zijn zeker ook tegen ontwormen.... Boos!

Een paard op een fatsoenlijke wijze voeden heeft niets te maken met een geloofsovertuiging.
Een paardenhouder moet weten welke voedingsstoffen een paard nodig heeft voor een gezond lichaam. Dat gaat veel verder dan grasproducten.
Want wil je écht terug naar natural, dan moet je het vele hectares weidegrond ter beschikking geven met daarop wilde grassoorten en bomen van diverse soorten. Plus moet je daarbij ook accepteren dat enkele paarden de hongersdood zullen sterven en veulens amper geboren ten prooi vallen aan roofdieren.
Kan je dat niet bieden als paardenhouder, en wie wel hier in Nederland, dan moet je al die moderne kul overboord gooien en een dier een verantwoord dieet aanbieden.

Een fokmerrie heeft een dieet met 12-16% eiwitten nodig en vele mineralen die zorgen dat het veulen zich kan ontwikkelen. Zo'n merrie laat je niet op zo'n arm onderhoudsrantsoen staan, of je nu 'natural' bent of gewoon 'paardenhouder'.
Laatst bijgewerkt door Dees op 07-12-07 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:27

Ik ga heel hard duimen dat haar merrie' s en de veulens het overleven! Lekker natural ook...je paard in een paddock zonder voldoende eten.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 21:36

Dit is precies wat ik zelf al dacht, maar misschien dat ik me een beetje aanstelde....
Ze is inderdaad ook niet echt trouw met wormenkuren inderdaad, omdat dit niet natuurlijk is.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de dames wel af en toe wat muesli toestop en ik heb het vermoeden dat mijn andere stalgenoten dit ook doen.
Nu nog proberen om een maniet te verzinnen om haar echt aan dr verstand te brengen dat dit niet gezond is voor de paarden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:43

Laat haar dit topic maar lezen of print het uit.
Ik vind in elk geval dat ze ongelovelijk stom bezig is!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:17

VSW-->KS

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:50

ik kwam vroeger bij een boer en daar werden elk jaar gezonde veulens geboren die alleen op gras en hooi waren gegroeid.
het kan dus wel hoor,
maar ze moet dan wel voldoende voeren. Knipoog

je kunt haar aanraden dat ze in elk geval een liksteen gaat kopen en beide merries onbeperkt goed hooi gaat bijvoeren, kuil is op zich prima maar dan moet het wel paard geschikte kuil zijn Knipoog

de laatste 3 maanden van de dracht groeit het veulen het meeste en heeft de merie eigenlijk merriebrok nodig.
dat hoeft niet veel te zijn hoor, 1/2 tot een hele kilo per dag kan al voldoende zijn.

zeg gewoon tegen haar dat als ze zo op de natural toer wil ze zich moet verdiepen in voedingsleer en dat in kuil of hooi niet alle vitamines en mineralen zitten die een paard nodig heeft en zeker een drachtige merrie..
dus zul je die moeten aanvullen met een liksteen en de benodigde brok
Knipoog

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:52

Kwamen de veulens van die boer van vroeger dan wel door de hedendaagse rontgenkeuringen heen?

Op alleen maar gras en hooi fok je broze botten.
0,5-1kg merriebrok is (imo) veel te weinig voor een drachtig paard in de laatste maanden van de dracht. Al is het natuurlijk veel beter dan helemaal niets.

Die eigenaar moet zich absoluut verdiepen in voedingsleer.
Maar eigenlijk, dat hoort iedereen die een paard wil houden te doen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 09:01

ik weet dat dat er wel zo'n witte liksteen bij die man in de wei lag,maar zag de paarden er nooit bij.

even wat aanvullende info misschien:
hij had een aantal merries, hackneys,dravers en meer van dat spul.
vanaf maart liepen ze dan in een echt supervolle wei, met een kruiden zoveel!
bedenk het maar en het stond er in Knipoog

dus de laatste 3 maand van de dracht liepen zijn in die volle weide, misschien dat die man wel wist dat ze het daarom niet perse nodig hadden?
dat er in alle kruiden alle benodigde aanvullende mineralen zaten ofzo...

mar ja daar gaat het nu niet over, TS moet gewoon die persoon aan het verstand brengen dat extra vitamines wel nodig zijn Knipoog

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:19

niet alleen vitamines maar ook onbeperkt ruwvoer.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:05

pfoei mag toch echt hopen dat meerdere stalgenoten van de ts de paarden wat toestoppen, voor de paarden zelf dan he.
ben zelf niet iemand die je een natural kunt noemen maar wat de ts schrijft als voeding is voor een dragende merrie echt veel te weinig! mijn shetten krijgen bijna nog meer!
Hoop voor de paarden dat ze gaat inzien dat ze eigenlijk niet goed bezig is, misschien uit onwetendheid???
er zijn zoveel boekjes etc te verkrijgen over voedingsleer, ook voor de mensen die natuurlijk willen voeren zijn er zoveel mogelijkheden om vooral dragende paarden voldoende vitamines, mineralen e.d te kunnen geven zonder hiervoor echt brokken te moeten voeren. neem bijvoorbeeld nature's best van pavo of welk merk paardenvoeding dan ook, ieder merk heeft wel zijn eigen natuurlijke muesli of kruidenmengsel op de markt.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 14:18

Ik ben er samen met een stalgenootje erg mee bezig op dit moment. Mijn stalgenoot heeft de fokker van haar paard gebeld en een adres gekregen van iemand die erg veel ervaring heeft met drachtige merries en dit ook op de natuurlijke maniet doet. Wij hopen dat ze daar dan naar luistert.
Overigens bleek gisteren dat er wel meer rare dingen aan de hand zijn. Het was me al eerder opgevallen dat de paarden erg weinig stro hadden. Dit blijkt dus te zijn zodat ze hun hoeven op een natuurlijke (????) manier slijten.
Om eerlijk te zijn vind ik het echt te gek worden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:33

Een paard in de vrije natuur zou zijn rust zoeken op een stuk los zand.
Staat deze paarden dan wel een stuk droog en mul zand ter beschikking om te kunnen liggen?

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 17:21

nee, ze staan gewoon in een box van 3 bij 3

salliona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:19

Wil natural horsekeeping normale wijze niet zeggen dat een paard altijd de vrije uitloop heeft en 24u per dag voedsel kan verzamelen??

Wat deze persoon in mijn ogen doet is uithongeren van drachtige merries! Weet ze wel waar ze mee bezig is? In mijn ogen heeft een drachtige merrie gewoon merriebrok nodig, onbeperkt of in ieder geval voldoende van goede kwaliteit hooi of kuil en regelmatig een wormkuur erin!! En dit op z'n minst!!
Ik kan me hier zeer boos over maken! Ik hoop dat iemand haar aan het verstand kan brengen dat ze verkeerd bezig is!!

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:47

Ik voer mijn paarden alleen muesli/graan zonder maïs maar mijn veulen en merrie krijgen er 1x perdag wel ongeveer een kwart/ halve schep merriebrok bij. Hier zitten toch goede voedingsstoffen in voor het veulen. Mijn paarden staan overdag in de wei en snachts in een stal met uitloop(zondergras). En 's avonds krijgen ze alleen muesli/graan.