Hoelang moeder bij veulen weg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carry

Hoelang moeder bij veulen weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 21:24

Hallo iedereen,

Morgen wil ik een buitenritje maken met een tinkermerrie. Ze heeft alleen een zoon van ong 3 maanden oud. Hoelang kan ik bij het veulen wegblijven met haar (maximaal)? Het veulen is gewend dat de moeder welles weg gaat voor een uurtje rijden en raakt zeker niet in paniek. Wanneer begint het veulen honger te krijgen en de merrie last van haar uier (melkdruk)

groetjes carry

Cassidy

Re: Hoelang moeder bij veulen weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:33

Ik zou helemaal niet gaan rijden op een merrie met veulen aan de voet. Laat haar haar energie in haar veulen stoppen, als je een veulen fokt moet je keuzes maken en vind ik het alsnog willen rijden heel erg egoistisch..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:37

ik was laatst op een tuigpaarden evenment, hoe later het werd hoe groter de uiers van sommige merries warden, die veulens hadden ze dus zo te zien thuis gelaten!

hoe lang het maximaal mag weet ik niet, maar ik zou zelf toch maximaal anderhalf uur weggaan hoor,
dan heb je een mooi eindje kunnen rijden.
kan het veulen anders niet mee ofzo, aan de hand, schijnt hel goed voor ze te zijn, als je dat van jongs af aan doet (moet wel vertrouwd zijn natuurlijk)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:42

Cassidy schreef:
Ik zou helemaal niet gaan rijden op een merrie met veulen aan de voet. Laat haar haar energie in haar veulen stoppen, als je een veulen fokt moet je keuzes maken en vind ik het alsnog willen rijden heel erg egoistisch..

Wat een onzin zeg. Je kunt best gaan rijden, je moet het alleen wel een beetje opbouwen. Als je nu regelmatig het veulen een uurtje alleen laat kun je dat best uitbouwen met een kwartier, half uur, enz.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:58

OMG-->KS

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 17:17

pearlie schreef:
Cassidy schreef:

Wat een onzin zeg. Je kunt best gaan rijden, je moet het alleen wel een beetje opbouwen. Als je nu regelmatig het veulen een uurtje alleen laat kun je dat best uitbouwen met een kwartier, half uur, enz.

Dankje, ik reed eerst altijd een uur. Nu ben ik +- 2 uur weg geweest. Het veulen kan sowieso bij andere 'moeders' terecht, het kijkt nieteens naar moeders om behalve als het honger/dorst krijgt. Het ging goed. Moeder afgezadeld en meteen veulen gepakt dat die los erbij kon lopen + drinken. Ik houd het op 2 uur (omdat ik dan ong een halfuur nodig heb om op een goed pad te komen).
Verder kan ik het veulen niet meenemen. Ik moet een drukke weg over en als er ook maar wat gebeurt zal ik het mezelf nooit vergeven. Het is niet mijn veulen en al was het zou ik het nieteens durven.

Bedankt iedereen voor de reacties

@ Cassidy: Het was niet mijn idee om met haar te gaan fokken en het veulen moet zelfstandigheid opbouwen en zo gaat het afspenen straks ook zonder al teveel stress. Als ik niet rijd valt ze straks gigantisch in en krijg ik de spieren op haar kont nauwelijks weer terug waar ze hoorde. Ze krijgt veel te eten dus heeft genoeg energie.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:19

Dat laatste was @ cassidy neem ik aan?
Ik ben het namelijk met jou eens!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:20

Cassidy schreef:

Vind ik ook onzin, ik begin meestal bij 2 maanden 5 minuten en zo opbouwen zeg maar
Met 3 maanden kan ik wel 1 a 2 uur wegblijven, als je t maar goed opbouwd en probeer het veulen eerst te laten drinken.

Edit: zorg wel dat het veulen dan niet alleen staat of zich kan verwonden oid.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:24

Cassidy schreef:

Deze reactie slaat echt nergens op!
Je kan vanachter je pc niet beoordelen wat wel en niet goed is voor dit paard..
Bovendien..
Zou het voor de moeder ook niet fijn zijn om even geen veulen aan haar zij te hebben??
Even niet dat opdringerig kleine ettertje??

Bovendien is het voor de veulens niet verkeerd dat ze leren om zonder mama te overleven in een box, en voor de merrie is het goed om langzaam weer conditie op te bouwen..

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 18:01

femmefatale1 schreef:
Cassidy schreef:

Deze reactie slaat echt nergens op!
Je kan vanachter je pc niet beoordelen wat wel en niet goed is voor dit paard..
Bovendien..
Zou het voor de moeder ook niet fijn zijn om even geen veulen aan haar zij te hebben??
Even niet dat opdringerig kleine ettertje??

Bovendien is het voor de veulens niet verkeerd dat ze leren om zonder mama te overleven in een box, en voor de merrie is het goed om langzaam weer conditie op te bouwen..

Een box kent hij nieteens (veulen) lekker in de weide met zijn pleegmoeders/tantes/oudere zus + pleegvaders. Hij vermaakt zich echt wel zonder mams (die dan even rustig adem kan halen). Het is voor mij echt meer de vraag van: wanneer krijgt het veulen honger? Verder raakt het veulen niet in paniek (wel als zijn grote zus het land uitgaat, rare kleine etter dat het is Vork )
Laatst bijgewerkt door Carry op 17-07-07 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 18:02

pearlie schreef:
Dat laatste was @ cassidy neem ik aan?
Ik ben het namelijk met jou eens!

Jep die was voor cassidy, je was me net voor, ik heb hem al verbeterd Knipoog

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:02

Cassidy schreef:

Ben het hier toch wel mee eens ja.. Clown

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:48

Ook ik ben het er zeker mee eens, mijn merrie heeft ook een veulen aan de voet en die gaat pas weer onder het zadel als het veulen eraf is met 6 maanden ... Gewoon lekker niet gaan Haha!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:54

ik ken meerdere mensen met een paard met veulen,en ze gaan allemaal weer beginnen met rijden als het veulen zo`n 3 a 4 weken is.
gewoon 30 min in de bak en veulen op stal,niks aan het handje!

je gaat je paard toch geen 6 mnd op de wei zetten alleen omdat er een veulen drinkt?
het veulen leert snel genoeg dat mams weer terugkomt.

en daar krijgt het veulen niks van hoor, lekker weer gaan beginnen moeders is alleen maar goed voor de merrie Haha!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:14

een veulen van 3 maanden kan echt wel enige uren zonder melk, hij eet al gras, drinkt al water. Als het niet dagelijks gebeurt kan dit echt geen kwaad.
Als het uier van de merrie onderweg erg vol komt te zitten, en ze er last van krijgt (veel merries krijgen er geen last van), kan je altijd wat melk eruit melken, zodat de spanning eraf is.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:17

met 3 mnd zeker!!

ik ken een arabieren fokker die zijn veulens speent met 3 maanden Clown
niet dat ik het daarmee eens bent ,maar deze fokker doet dat tientallen jaren en heeft top arabieren voortgebracht Haha!
dus met 3 mnd gewoon lekker een paar uur zonder veulen kan echt geen kwaad!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:19

je moet zeker 3 maanden wachten en dan stapje voor stapje en niet gelijk heel lang (begin met 10min. en bouw het zo op) dat werkt echt het beste voor moeder en veulen (ik spreek uit ervaring Clown )

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:39

Cassidy schreef:

Inderdaad grote onzin, mijn veulen is 2,5 maand oud en kan met gemak 1,5 uur alleen staan. Hij gaat op stal als ik ga rijden,
meneer gaat daar lekker eten en daarna een dutje doen tot mama weer terug is. Ik vind het zelfs alleen maar goed, zo
leren ze geleidelijk hoe het leven zonder mama is, ik vind het harder voor een veulen wat 6 maanden lang nooit van zn moeder is geweest en je haalt het er ineens af omdat het afgespeend moet worden, bovendien, mijn merrie geniet met volle teugen van dat eventjes zonder haar kind.

@ Carry: even antwoord met betrekking op jouw vraag: je kan zeker wel gaan rijden met je merrie en je veulen alleen laten maar niet gelijk 1 uur, je moet het wel geleidelijk opbouwen, eerst een kwartiertje, daarna een half uurtje enzv.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:44

mirgino schreef:
met 3 mnd zeker!!

Boos! Boos! Boos! Fokkers die veulens van de moeder afhalen op 3 maanden (en dan bedoel ik ook écht afspenen) mogen ze van mij aan de hoogste boom opknopen...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:48

Aldewereld schreef:
mirgino schreef:
met 3 mnd zeker!!

Boos! Boos! Boos! Fokkers die veulens van de moeder afhalen op 3 maanden (en dan bedoel ik ook écht afspenen) mogen ze van mij aan de hoogste boom opknopen...

ik ben het daar ook niet mee eens,maar goed het gebeurt dus wel!!!

een oude bijrijdster van mij heeft een veulentje gekocht daar.
gekocht met 2 weken oud en bij moeders vandaan met 3 mnd.