hoelang veulen bij de moeder??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

naomi_s

hoelang veulen bij de moeder??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 18:15

ik heb een hengstveulen van 10 weken oud. hoelang laten jullie je veulen bij de moeder lopen en hoelang kan hij als hij gespeend is nog bij zn moeder blijven?

fjordnina

Re: hoelang veulen bij de moeder??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:17

Minimaal 4 maanden, maar liever een maand of 6. Als hij is gespeend kan hij voorlopig niet bij zijn moeder. Meestal zijn hengsten met 10 maanden geslachtsrijp, maar dat wisselt heel erg. Het kan ook met 8 maanden al zijn of pas met anderhalf jaar.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:47

Bij ons gaan worden ze meestal gespeend als ze 5 á 6 maanden zijn.
En een hengstveulen zou ik na het spenen niet meer terug zetten bij de merrie, de rede heeft fjordnina al gegeven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:02

het absolute minimum is 100 dagen , maar dat is echt het abnsolute minimum, en een veulen erafhalen op die leeftijd zou ik alleen doen als er medische noodzaak is

persoonlijk houd ik een minimum van 6 maanden aan , liefst langer
en het mooiste is d emogelijkheid tot natuurlijk afspenen(tot moeders het beu word dus , maar die mogelijkheid is er meestal niet ...

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 07:45

Minimaal 4 maanden, beter is een half jaar.

toch zie je dat ze vaak met net 3 maanden al bij een ander gedumpt worden, vaak zijn deze wat zwakker.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:18

Half jaar, liefst nog langer, maar toch niet langer dan een maand of 8. Soms zie je ze met 2 jaar nog bij moeders lopen (zonder helemaal gespeend te zijn).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:31

OMG --> KS.

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 13:17

Tussen de 5,5- 6,5 maand spenen wij vaak.

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 13:20

Ik heb mijn merrie en veulen gescheiden toen hij 4 maanden was, mede omdat hij niet meer mocht drinken en de merrie hem gewoon weg trapte, hij kon zich verder prima redden al had ik hem liever tot 6 maanden er bij gehad. Ik denk dat je het elke keer moet bekijken hoe het gaat en als het nog goed gaat er lekker tot 6 maanden bij laten lopen.

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 13:25

Je kan je veulen vm met groei beter wat langer laten staan dan na de 4 maanden eraf. Wij hebben 2 veulens uit hetzelfde jaar en 1 ervan moest er eerder af (ivm moeder die niet meer wilde) Het veulen wat meer melk heeft gehad is groter en beter ontwikkeld...
En na het spenen, ik denk dat het heel erg verschilt per paard...de ene kan er langer bijblijven dan de andere....

*wel een ontzettend schattig veulen*

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 13:46

Ik heb mijn veulen 9 maanden bij de merrie laten lopen en toen pas afgespeend. Het bleek dat het veulen toen nog best wel bij de moeder dronk, maar ze hebben elkaar geen seconde gemist. Het moment van spenen was kennelijk goed. Het groet voordeel vond ik dat ze de eerste winter ook nog alle antistoffen heeft meegkregen en pas met mooi weer en gras in de koppel ging.

Ik weet van ijslandermensen dat die ook vaak pas met 10 maanden afspenen. Maar 6 maanden is inderdaad gewoonte hier in nederland.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:49

Het hangt erg van de merrie en het veulen af. Meestal spenen we vanaf 6 maanden. Het ligt er maar net aan hoeveel het veulen van de moeder vraagt. Als de merrie begint in te vallen halen we ze er meestal vanaf. Vaak is dit met een maand of 7/8, maar soms al iets eerder.

eempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:32

Bij 5-6 maanden worden ze altijd afgespeend bij mij op stal.
Soms eerder als de merrie te mager word.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:36

Ik ga het met 5 maanden doen, merrie is ook weer drachtig nu dus dan vind ik het wel mooi geweest. Veulen wordt ook erg groot, is nu 2.5 maanden en bijna even groot als mams. Mams wordt er goed moe van. Lachen

Merries spenen hun veulens trouwens niet zelf af, dat gebeurt niet in de natuur. Knipoog Hengsten worden dan uit de kudde gejaagd, en bij merrie veulens is het zo dat ze stoppen met drinken als de moeder weer een nieuw veulen krijgt. Lachen

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:21

zelf houden wij onze merrieveulens aan en worden zij in het najaar langzaam gespeend (s nachts eigen stal en overdag bij elkaar in de groep). De hengstveulens speen ik medio oktober (inscharen bij een hengstenopfok) afhankelijk van het gedrag en karakter eerder. Later niet omdat ik niet wil dat mijn hengstveulen als laatste in een groep komt en daardoor het ondespit zal delven.