slappe banden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

beenyman

slappe banden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 21:48

hoi,

omdat mijn paard binnenkort haar veulen verwacht en ik iedereen hoor praten over slappe banden, vraag ik mij af waar die banden nu eigenlijk precies zitten?
iemand een voorbeeld met foto?

gomir

Re: slappe banden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 01:14

-> KS

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 01:25

Zal wel een foto opzoeken hoe het er bij mijn eigen paard uitzag de dag voordat het veulen geboren werd. De vorm van de kont veranderd helemaal. Paard had normaal een paar ronde billen maar als de banden weg zijn veranderd de hele vorm van de rug en boven de flanken. Dat voelt ook niet meer stevig aan maar slapper dan normaal. Zoals je kan zien steekt bij mijn merrie ineens de ruggegraat boven het vlees uit.
Afbeelding

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 08:46

Door het slapper worden van de banden, wordt het geboortekanaal ruimer gemaakt. Dit gebeurd bij praktisch alle dieren.

@ Anne misschien is het leuk om ook een foto te plaatsen zonder dat de banden slap zijn. dan zie je nog beter het verschil

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 00:26

Hier is volgens mij al een topic waar dat in uitgelegd staat. Ik ben een paar dagen terug toch een poepke Clown tegengekomen waar de banden met een rood lijntje omgeven waren. Maar wélk topic was dat ook al weer ...

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 00:29

Volgens mij bedoelen ze met slappen banden dat het veulen naar het geboorte kanaal aan het zakken is en dat de buik een andere vorm krijgt (zo is het bij mensen tenminste wel zo)

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 08:58

met de banden worden dus kruisbanden bedoeld die het bekken strak bij elkaar houd. Doordat deze slapper worden kan het bekken ruimer worden en dus kan het veulen / de baby indalen.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:28

Wanneer de banden slapper worden "valt de kont in". Het lijkt dan ook alsof de ruggegraat/staart "erop" komt te liggen.

Je ziet dan ook dat de vorm van de buik anders wordt. Het veulen komt dan hoger en meer naar achteren te liggen.
Eén van mijn merries heeft dit op het moment (en hars aan de spenen...) en wanneer dit bij jouw gebeurd, zul je het verschil ook absoluut opmerken!

Succes alvast!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:39

Mijn merrie krijgt een deuk hoog op d'r kont die niet echt dieper wordt maar wel steeds meer oppervlakte gaat innemen.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:15

En kan het dan nog lang duren voordat het veulentje komt? Want een merrie bij ons op stal is binnenkort uitgerekend en heeft sinds gister slappe banden, hoelang kan het dan nog duren?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:16

Tja, dat weet alleen de merrie.... Knipoog Maar het is in ieder geval een teken dat het lichaam zich goed aan het voorbereiden is.

beenyman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 15:56

ok, ik snap het! bedankt voor de reacties OK dan!

melis__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:10

my pony krijgt ook eerdags de veulen en krijgt ook al slappe banden Nagelbijten / Gniffelen

melis__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 18:39

jaja toevallig is my pony vandaag om 16:02 bevallen Pling

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 00:28

Gefeliciteerd!

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 09:02

Mijn reactie eerder in dit topic was op de 23ste en op de 24ste is het veulentje geboren, dus vlak nadat de banden slapper werden!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:51

Hoe vroeg horen de banden iets slapper te worden?

Die bij mijn merrie zijn deze week al duidelijk slapper geworden (kunnen nog VEEL slapper, maar er zit al wel duidelijk beweging in).
Officieel is ze pas half mei uitgerekend, maar is eind april vorig jaar voor het eerst gedekt. Ze is niet gescant, alleen geschouwd. De laatste keer was ze wel erg slecht hengstig (net als bij haar vorige dracht, en toen kwam het 3 weken eerder, dus heeft het gewoon de keer daarvoor gepakt) dus ga er eigenlijk vanuit dat ze 3 weken eerder eigenlijk uitgetelt is. Ik ga dus nu eigenlijk van eind april uit, maar vind dat haar banden toch al wel erg snel beweging vertonen. Uiertje doe ook al iets, maar stelt nog weinig voor.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 21:32

Op het laatst voelt het op het kruis aan als drilpudding.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:14

Banden worden niet eerder slap dan zo'n paar dagen voor de bevalling.

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:07

Mijn merries zijn eind april uitgerekend.

De banden van 1 van mijn merries zijn nu ook al helemaal slap en ook heeft ze al hars op haar uiers. Zij heeft al meerdere veulens gehad. Verleden jaar was dit ook al ruim 4 weken voor de uiteindelijke bevalling het geval, dus het hangt ook van de merrie af.

Mijn andere merrie ontwikkelt nu wel wat uier en wordt van achter ietsje slapper, maar voornamelijk is het nu nog gewoon een dikke buik. Dit wordt haar tweede veulen.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:14

@ Dennis Mijn merrie zou ook eind april moeten en haar banden worden ook al flink slapper.. Nou staat ze er wel om bekend om eerder te komen.. Ze is vandaag "pas" 310 dagen.. Maar als ze zo doorgaat.. Komt het veulen snel na de 320

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:17

bij ons ook wat merries die eind april begin mei al kunnen bevallen, maar allemaal nog strakke kruisjes hier hoor, komt idd een paar dagen van te voren pas.

even wat grappigs: ook niet alle fokkers weten waar de banden zitten Haha! vorig jaar zijn er 2 van onze merries in duitsland gedekt en toen ik het daar over de banden van haar merries had en bovenop wat voelde vertelze ze me heel duidelijk dat de banden niet daar maar onder zitten. dus waar de spieren vooral komen bij training zeg maar.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:22

Helemaal gelijk hoor 9 van de 10 mensen die ruim van te voren gaan roepen over slappen banden weten niet waar ze zitten. Had ik vroeger ook totdat ik de veearts heb gevraagt waar ze zitten en nu weet ik dat het niet kan zo ruim van te voren.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:59

vind het nog knapper dat de verkeerde banden slap worden! aangezien dat dus voornamelijk spieren zijn en toch niet zo snel slapper worden lijkt mij Haha!

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 23:31

Max schreef:
Helemaal gelijk hoor 9 van de 10 mensen die ruim van te voren gaan roepen over slappen banden weten niet waar ze zitten. Had ik vroeger ook totdat ik de veearts heb gevraagt waar ze zitten en nu weet ik dat het niet kan zo ruim van te voren.

Het kan wel degelijk zo vroeg van tevoren en ik weet wel waar de banden zitten. Mijn vee-arts was hier verleden week nog en ze zei ook dat de banden al behoorlijk slap waren. Ze zijn nu helemaal pudding en ze moet nu nog 4 weken. Verleden jaar was het exact hetzelfde.

Nou ja als ik de meeste van jullie moet geloven zou ze deze week dus al moeten veulenen. Ik ben en blijf van mening dat het per paard en per jaar verschilt. Het blijft altijd een verrassing.