Camera?Birthalarm singel? of iets anders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Camera?Birthalarm singel? of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 12:06

Mijn merries gaan in de maand mei bevallen en ik wil graag toezicht houden.

Tot nu toe heb ik al weleens gebruik gemaakt van een birthalarm singel en een camera maar toch steeds de bevalling gemist.

Ik heb de camera nog hangen maar deze heeft helaas niet zo ver bereik. Daardoor moet ik in een oude schuur slapen om op de monitor te kijken terwijl het woonhuis maar 10 meter verderop staat. Nadeel van die camera is toch dat je het makkelijk kan missen...

Ondertussen lees ik over andere methoden. Zoals het alarm aan het halster, of iets dat je in de kling kan naaien?

Wie heeft er advies?
Ook als jij wel een goede camera hebt, welk merk heb je en wat kost ie?

Ik wil geen dure alarmen aanschaffen dus als iemand het wil uitlenen of weet waar ik zoiets kan lenen hoor ik het graag!

Mariska_28

Re: Camera?Birthalarm singel? of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:50

Ik heb hier zelf idd ook een topic over geopend, na aanleiding van Ciara..

Ik heb de divere systemen voor geboortemelders bekeken, en ga zelf morgen deze bestellen:
Afbeelding
http://www.robor.nl/
Voordeel: Geen losse ontvanger nodig, apparaatje belt zelf tot 6 mobiele nummers
Nadeel: Prijzig (795 euro)

Een andere halstermelder is deze:
http://www.veulenalarm.nl/ (marijeR heeft deze)
Voordeel: Goedkoper (590 tot 675 euro)
Nadeel: Hierbij heb je een externe ontvanger nodig. De ontvanger moet binnen 100 meter van het paard staan (zonder obstakels).

En dan heb je natuurlijk de singelmelders, die hetzelfde werken maar dan met een singel aan het paard zitten Haha!.

Qua camera:
Ikzelf heb al een camera met een snoer van, ik dacht, de Gamma. De stal is zo`n 60 meter van ons huis vandaan, met diverse opstakels. Daarom dus een snoer-camera. Camera is in kleur en met geluid, en bevalt super.

EDIT:
Nuage schreef:
Ik wil geen dure alarmen aanschaffen dus als iemand het wil uitlenen of weet waar ik zoiets kan lenen hoor ik het graag!

Dat dacht ik ook altijd.. maar na het drama met Ciara heb ik dikke dikke spijt dat ik het geld niet eerder ervoor over heb gehad. In principe verdien je het met 1 a 2 levend geboren veulens al terug..

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:53

Ik heb zelf nu een cam en een geboortealarm klaar liggen.

Mijn stal ligt iets van 30 meter van het huis af en we wilde het eerst via wireless doen.. maar dit lukte niet door onvoldoende bereik. Nu gaan we gewoon een kabeltje leggen... (zo simpel mogelijk) en dan kan ik dus gewoon via internet kijken. Dus dan kan ik em bijv zelf in amerika kijken. + als je kabel trekt dan weet je zeker dat je redelijk beeld hebt en niet teveel delay.

En verder gewoon een geboorte melder singel.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:04

dubbeldoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:11

Mij lijkt zo'n halster-alarm eigenlijk niet zo fijn, mij lijkt dat dat een stuk sneller kapot gaat (jeuk aan het hoofd--> schuren enzo,) en daarbij ook nogal vaak vals alarm geeft. Want als het paard dat een paar keer flink met haar hoofd schud of haar hoofd heel scheeft houd, lijkt mij dat zo'n alarm al af gaat.
Daarbij blijft een singel-alarm denk ik beter zitten, en is het minder kwetsbaar omdat het toch allemaal net wat groter mag zijn, en die gaat pas echt af als je paard gaat (wil gaan) liggen. En heb je denk ik minder vaak vals alarm!
Een camera erbij is natuurlijk altijd leuk, (zo heb ik bij kennissen een keer de hele bevalling mee kunnen kijken! Bloos ), maar het lijkt me dan wel het handigste in combinatie met een meldertje, zodat je niet telkens bij je paard hoeft te gaan kijken en dat is goed voor de rust van je paard maar ook voor je eigen rust... Vork
sommige mensen nemen het ook op, als ze denken dat het echt bijna gaat gebeuren, zo kunnen ze later nog de geboortje van hun veulentje terug kijken...kán leuk zijn Knipoog

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:20

Volgens de site belt het Robor halsteralarm tot 4 nummers. Zit daar ook een "slaapstand" op?

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:22

De foalcam Lachen en desnotes een birthalarm singel Lachen Al doe je een foalcam kunnen wij *hier* ook meegenieten als je daar een link plaatst Haha! Vork

xxx Lachen

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:28

Citaat:
of iets dat je in de kling kan naaien

Dit zijn magneten die op de lippen van de klink genaaid worden. De moment dat deze magenet uit elkaar worden geperst ( dus bij het openen van de vagina) Gaat het alarm af. Denk dat dit wel een on feilbaar systeem is. 1 groot nadeel je dierenarts moet het er op komen naaien!!!!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:37

Weet iemand toevallig waar je zo'n singel kan huren? En dan niet al te duur? Knipoog

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:40

LauraMc schreef:
Weet iemand toevallig waar je zo'n singel kan huren? En dan niet al te duur? Knipoog

Gewoon bij de ruitersport zaak..

hier in de buurt kost het iets van 45 per week geloof ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:42

Birthalarm werkt wel, maar dan moet de merrie in de periode naar de bevalling toe niet al te vaak gaan liggen, en soms hoor je dat hij ook niet afgaat.

Magneetjes in de kling lijkt me nog het meest betrouwbaar (maar dan moet je telefoon ook aanstaan)...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:00

Cassidy schreef:
Magneetjes in de kling lijkt me nog het meest betrouwbaar (maar dan moet je telefoon ook aanstaan)...

Ja heel betrouwbaar als de geboorte normaal verloopt.
Maar zo'n alarm gaat dus niet af of veel te laat bij complicaties als een red bag of een veulen wat echt verkeerd ligt.

Vandaar dat ik een systeem wil hebben wat af gaat zodra een merrie plat ligt en/of rolt.
Liever een keer vals alarm, op die manier merk je het iig wel als een merrie problemen heeft. Dan rolt een merrie altijd.

Zelf gebruik ik dit jaar voor het eerst het systeem van http://www.veulenalarm.nl/
Heb pas 1x vals alarm gehad dus dat valt me mee.

Ik heb ook jaren de gewone birth alarm singels gebruikt. Werken op zich prima maar bij mini's blijven die niet goed liggen en aangezien ik zelf op mini's over ga en ook voor het 2e jaar mini's van iemand anders hier heb voor het veulenen, ben ik overgestapt.
(heb overigens nog 1 compleet birth alarm systeem te koop Knipoog )

Verder maak ik gebruik van camera's.
Samen met een alarm vind ik dat de fijnste combinatie. Vals alarm is een stuk minder erg als je je bed niet uit hoeft Knipoog

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:22

Ik heb net het halsteralarm van Robor besteld. Deze lijkt me ook wel wat, maar ze zijn nog in een soort van testfase
"GSM Koe geboortemelder
Robor electronics ontwikkeld dit jaar de GSM-koe-geboortemelder, dit is een GSM-geboortemelder die rond de vulva van een koe (of Paard) wordt aangebracht door een zeer unieke en diervriendelijke verlijming. U kunt het systeem zelf aanbrengen en het hoeft dus niet door een dierenarts gehecht te worden.
Ook de meetmethode is zeer uniek. Twee kleine sensoren meten de ontsluiting van de vulva. Als de ontsluiting vergroot dan belt het systeem u op en geeft via SMS de ontsluiting in cm weer. U kunt zelf bepalen bij welke vergroting van de vulvaopening u gebeld wilt worden.
Op deze manier wordt u gebelt op het moment dat de waterblaas komt of wanneer het kalf (of veulen) zich aandient.
(Dit systeem werkt dus niet met een magneetje aan een touwtje die gehecht dient te worden en los kan schieten).
Robor Electronics zal dit systeem dit jaar uitzetten om te testen."

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:24

Vinga gaat onder camerabewaking, ik slaap straks op stal met het beeldscherm naast mijn bed, ik zet mijn weker om het half uur en hoop zo toch bij de geboorte te zijn. Vond dit de beste oplossing aangezien Vinga vaak ligt en ik geen zin heb in valse alarmen als ik een birthalarm zou gebruiken.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 17:44

Waar kan je die magneten dan halen die in de kling worden gezet?
Vind het ergens wel een eng idee, maar ook super betrouwbaar natuurlijk.

Dat systeem met het halster lijkt me ook super, maar toch echt te prijzig. Maris je hebt helemaal gelijk dat het de investering waard kan zijn, maar dit is waarschijnlijk het laatste jaar dat ik veulens heb. Daarom vind ik het zonde om nog zo'n investering te doen. Zal er toch nog even over nadenken... denk dat het wel goed te verkopen is na gebruik. Of ik ga het gewoon verhuren Haha!

Hebben er nog meer mensen tips over type camera's, merken? of juist afraders?
En als je een kabel hebt gelegd: die ligt dus gewoon ook buiten?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:48

Met verhuren verdien je inderdaad een deel terug.
Hoe doen mensen dat? Ook borg vragen ervoor?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 17:49

KootMiraDrum schreef:
Ik heb net het halsteralarm van Robor besteld. Deze lijkt me ook wel wat, maar ze zijn nog in een soort van testfase
"GSM Koe geboortemelder
Robor electronics ontwikkeld dit jaar de GSM-koe-geboortemelder, dit is een GSM-geboortemelder die rond de vulva van een koe (of Paard) wordt aangebracht door een zeer unieke en diervriendelijke verlijming. U kunt het systeem zelf aanbrengen en het hoeft dus niet door een dierenarts gehecht te worden.
Ook de meetmethode is zeer uniek. Twee kleine sensoren meten de ontsluiting van de vulva. Als de ontsluiting vergroot dan belt het systeem u op en geeft via SMS de ontsluiting in cm weer. U kunt zelf bepalen bij welke vergroting van de vulvaopening u gebeld wilt worden.
Op deze manier wordt u gebelt op het moment dat de waterblaas komt of wanneer het kalf (of veulen) zich aandient.
(Dit systeem werkt dus niet met een magneetje aan een touwtje die gehecht dient te worden en los kan schieten).
Robor Electronics zal dit systeem dit jaar uitzetten om te testen."

Heb jij die sensoren besteld of echt het halsteralarm?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 17:49

KootMiraDrum schreef:
Met verhuren verdien je inderdaad een deel terug.
Hoe doen mensen dat? Ook borg vragen ervoor?

Ja borg vragen. Bijvoorbeeld Divoza die vraagt 300 euro borg. Betalen bij aflevering.
Daarna krijg je je borg terug met aftrek van kosten.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:58

Nuage schreef:
Heb jij die sensoren besteld of echt het halsteralarm?

Halsteralarm.

getrouwd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:06

Ik heb de afgelopen jaren een birth alarm van Divoza gehuurd, en ben er dus alle 4 de keren bij geweest!! Haha!

Dit jaar heb ik er een gekocht, wel een inverstering, maar idd levende veulens voor alles.

Soms heb je idd vals alarm, maar ja dat weet je als je veulens fokt, dus in jouw geval zal ik ze voor je dames gewoon huren, en de merries elke dag goed bekijken, aan de uiers kun je eigelijk het meeste al zien, als ze wat van plan zijn. Haha! Duivel

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:20

Ik heb een (eigen) birth alarm in combinatie met een camera. Camera is een Elro, simpel dingetje, maar perfect beeld ! Hij is draadloos, met een bereik van zo'n 75 meter. Zwart-wit, maar wel met nightview, dus je hoeft geen lampje aan in je stal. Wij hadden vorig jaar zelfs 2 camera's hangen, 1 in de binnenstal (die open stond 's nachts) en 1 in de buiten(schuil)stal. Met behulp van een knopje op het beeldschermpje kon je dan switchen als Keeva naar buiten liep Knipoog.
Uiteindelijk ging ze buiten het zicht van beide camera's liggen bevallen Clown , maar het alarm ging wel meteen af, en via de camera (geluid) hoorde ik een enorm plens water, de vliezen die braken dus.

Voordeel van een draadloos camerasysteem vind ik, dat je de camera dus later ook in je trailer kunt monteren, en dan in de auto kunt zien wat je paard in de trailer uitspookt. Zo hebben wij de camera ook al verschillende keren gebruikt, erg handig.

Ik vind de combinatie van camera en singel ideaal. Inderdaad, je krijgt best wel 'ns vals alarm 's nachts, maar dan kijk je gewoon even op de camera en dan heb je gauw genoeg gezien of er iets loos is. Op een gegeven moment drukte ik - bij alarm - gewoon eerst 3 keer met m'n ogen dicht op de reset-knop Haha! ... als die daarna blijft gaan, is er dus echt iets loos.

Ik ben dit jaar mijn alarm en camera voor de eerste keer aan het verhuren, ook om het toch wel hoge aankoopbedrag wat terug te verdienen. Helaas heb ik 'm in mei zelf nodig, Esme, Keeva is 17 mei uitgerekend.
Ik vind het ergens wel eng om hem te verhuren, als er iets kapot gaat ben ik uiteindelijk toch de l*l ...
maar, er zit 2 jaar garantie op Pling
Ik heb inderdaad ook gewoon een borg van 250 euro gevraagd, niet uit wantrouwen, maar gewoon omdat het een kostbaar ding is wat je zomaar aan een relatief vreemde meegeeft.

Is het tweedehands alarm van Marije niks voor jou, Esme ? En even off-topic, hoezo je laatste veulen ??

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 21:25

Ik moet nog even bekijken welke manier voor mij de beste is. Uiteindelijk is Nuala me altijd te slim afgeweest tot nu toe Haha! Maar het is me ook vooral om Maddox te doen, want die moet voor de eerste keer.

Ik heb momenteel ook een draadloze camera maar die haalt het dus net niet naar het huis. Komt denk ik doordat ik containerstallen heb...

Bedankt allemaal voor de input!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 09:03

Wij werken met een camera en zelf ben ik dan vanaf 20 april 3 weken met verlof zodat ik haar overdag in de gaten kan houden.

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:06

Tot nu toe hebben wij altijd gewerkt met een singel met daarin een mobiele telefoon die belt naar je telefoon zodra de merrie plat gaat liggen.

Bij één merrie van ons werkt dit perfect. Beide keren aanwezig geweest(al was ze de tweede keer al verder dan eerste keer)
Bij onze andere merrie werkt deze singel niet omdat deze merrie pas helemaal plat gaat liggen bij het laatste stukje persen(dus als het veulen er al half uit is)
Valse meldingen hebben we eigenlijk heel sporadisch(alleen bij rollende merries in de wei)

Dit jaar gaan we ook een webcam installeren in de stal zodat we altijd en overal kunnen kijken hoe het met de merrie gaat.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 00:11

Nou ik heb het onmogelijke voor elkaar hoor Haha!

Ik mag het halsterzendersysteem huren deze zomer!! Dus ik kan het eerst uitproberen. Ik ben er erg enthousiast over en hoop dat dit me slapeloze nachten gaat schelen Haha!