vragen over de geboorte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Azra1986

vragen over de geboorte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 09:01

Mijn merrie is voor de eerste keer drachtig, ze zit nu op de 330 dagen. 2 weken geleden begon de uier al groter te worden en vanaf 2 dagen terug was ze aan het kegelen. Ik slaap nu al 2 dagen in een caravan die ong. 20 m van de stal afstaat, aangezien de stal op een land staat waar geen huizen of iets in de buurt is. Deze nacht is ze flink bezig geweest en ze had echt bijna alle symptomen, maar toch smorgens waren haar uiers weer leeg en klein...is dat normaal??

Dit wordt mijn eerste veulentje en wil het natuurlijk niet verkeerd doen, maar zal ze het door hebben dat ik zo dichtbij zit?? Toch vind ik dat ze normaal reageert als ik af en toe even kom kijken...

Ben benieuwd naar de ervaring van anderen!!

arijanne123

Re: vragen over de geboorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:00

heeft mijn merrie ook wel eens gehad,mijn veearts dacht toen dat het veulen ging keren,goed liggen zeg maar.Ik heb wel eens gehoord dat het dan nog ongeveer 10 dagen kan duren,maar of dat waar is weet ik niet.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:28

Goed liggen doen ze toch pas tijdens de geboorte?!

De 10 dagen waar je het over hebt zijn de oefeningen van het veulen om te draaien..

Ik heb alleen gezegt wat ik heb gelezen, of het precies klopt weet ik niet..

Het veulen past er maar op 1 manier in, als ie gedraait is moet ie er ook uit!!

Wij hadden vorig jaar ook 2 merries 2 weken aan het kegelen, maar toen ze echt aan de melk stonden was het veulen er bij beide merries er binnen 24 uur..

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, succes!!

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 07:24

Haaj het klopt allemaal wel zo'n beetje ik heb vorig jaar ook 2 weken op stal in een caravan geslapen.Mijn merrie was op een middag flink onrusig en schrapen en draaien en liggen opstaan dus wij dachten van nou duurt het niet lang meer. Ze had al flink opgezette uiers en hing wat kleverig spul aan. Ik snel naar huis caravan gehaald en kwam op stal en was er niets meer aan de had dacht nou zal wel, bleek dus dat het veulen inderdaad aan het (proef) draaien was haha.Het heeft daarna nog 2 weken geduurt voor de geboorte dus maak je niet druk komt best goed het zijn slopende dagen maar ja de natuur doet toch lekker wat die zelf wil haha komt helemaal goed. SUCCES

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 07:49

Een veulen doet idd draaien voor de geboorte. Ongv 2 weken van te vooren. Een merrie dat voor het eerst gaat veulenen is meestal over tijd.

Azra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 10:51

Bedankt voor jullie reacties!! Ze is vandaag weer aan het kegelen en heel erg onrustig dus ik wacht het rustig af!!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 16:24

Spannend hoor. Mijn merrie is momenteel ook al aardig gevorderd 324 dagen (vorig jaar was het veulen met 320 dagen geboren) nu denk ik dat het nog wel een dag of 14 kan duren als ik naar haar uier kijk. Voor allen die dit jaar een veulen krijgen hopelijk allemaal gezonde veulen en een probleemloze bevalling voor moeder en kind en ja dat wij wat minder nachtrust hebben moeten wij maar op de koop toenemen.

Azra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 12:53

ja dat we hebben zeker even minder nachtrust haha...we waren er echt van overtuigd dat het veulentje vannacht zou komen, ze vertoonde echt alle symptomen...maar helaas toch nog even wachten.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:56

spannend zeg!!!!!!!!

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:29

Heeft ze al melk?! Of kegelt ze alleen nog hars?!

Succes, spannend hoor!!

nathalie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:55

Is er al een veulentje ?

Wodile

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 09:37