Scan maken op 7 maanden dracht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponymens

Scan maken op 7 maanden dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 11:23

Ik ben zo stom geweest om geen 18 dagen scan te maken. Ze liep lekker in het land en ivm een cyste was de kans op dracht toch vrij klein, dus heb ik haar pas op de 3 maanden laten scannen en ja ze was drachtig.

Nu is ze 7 maanden heen en enorm dik en heel slecht op conditie. 2 rondjes draven onder de man red ze al niet meer, dus zijn we gestopt met rijden.
Vandaag is de VA geweest en heeft haar ingevoeld. Kon gelukkig maar 1 veulen voelen maar heeft wel twijfels. Een eventueel 2de veulen zou naar beneden of erachter kunnen liggen. Ze ging overleggen om toch nog een scan te maken.
De merrie is 12 jaar en dit wordt haar vijfde veulen.

Wie heeft er wel eens een scan laten maken zo laat in de dracht?

KootMiraDrum

Re: Scan maken op 7 maanden dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:04

Wat heeft het voor nut? Met 7 maanden dracht kun je een 2e veulen niet meer wegprikken/wegspuiten, dat kan alleen heel vroeg in de dracht. De ene merrie kan tot de bevalling aan toe in 't werk blijven, de ander zal het net als die van jou met 7 maanden al zwaar krijgen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:42

sluit me aan bij KMD Ja

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 13:50

Bij de vorige 4 veulens was ze minder zwaar en is tot aan de laatste 6 weken gewoon doorgereden, vandaar dat ik me zorgen maak om haar conditie op dit moment.

Een scan kan zover nut hebben als je dan zekerheid hebt over 1 of 2 veulens. Ivm eerdere bevalling en complicaties zou ik dan voorzorg maatregelen kunnen nemen. Normaal bevalt ze alleen, we zijn er bij alle 4 niet bij geweest maar met een tweeling lijkt het mij wel handig om een camera ed. op te hangen zodat we hulp kunnen geven als dit nodig is.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:51

ik denk dat ik sowieso meer in gaten zou houden Ja
maar een extra scan zie ik niet het nut van in, ook omdat het toch extra risico met zich meebrengt ivm infectie enz

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:52

Ik zou alleen om t feit dat dr conditie zo achteruit gaat al een da laten komen, en die bepaalt dan denk ik wel of een scan wel of niet nodig is?

nathalie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 15:42

Als je het niet vertrouwt dan moet je inderdaad gewoon de dierenarts erbij halen. Deze mensen hebben er voor geleerd. Als laat je de DA alleen maar bij halen voor de merrie zelf Haar gezondheid is belangrijk.
Succes verder

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 16:50

De dierenarts is geweest, zie openingstopic

nathalie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:11

ponymens schreef:
De dierenarts is geweest, zie openingstopic

een prima besluit. Wij hebben ook de DA laten kijken naar de merrie omdat iemand zei dat het veulen niet bewoog. Schrik je toch wel. Alles is super met de merrie en het veulen schopt de moeder helemaal blauw van binnen Knipoog Knipoog Haha! Haha! Haha!

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:08

Sorry maar ik vind dat je er altijd bij moet proberen te zijn tijdens de bevalling. Er kan zoveel fout gaan ook al is het geen tweeling dracht. Ik neem zelfs vrij van me werk en heb een camera gekocht en ze krijgt een rolsingel om.. Ik ben van mening dat gemiddeld 1 op de 20 bevallingen fout gaat en dan kun je veulen en/of merrie verliezen.
Ik denk dat scannen weinig nut heeft. als er 2 inzitten valt er niks meer aan te doen.
Ik vind dat je al een flinke fout hebt gemaakt door niet op 18 dagen te scannen.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 13:08

Het gaat mij er eigenlijk om of hier mensen zijn die wel eens zo laat in de dracht een scan hebben laten maken om wat voor reden dan ook.

En ik ken minstens 5 gevallen van merries die keurig alle scan op tijd hebben gehad, er geen tweeling te zien was en toch een tweeling hebben gekregen, dus ook de 18 dagen scan is niet sluitend.

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:11

ponymens schreef:
Bij de vorige 4 veulens was ze minder zwaar en is tot aan de laatste 6 weken gewoon doorgereden, vandaar dat ik me zorgen maak om haar conditie op dit moment.

Een scan kan zover nut hebben als je dan zekerheid hebt over 1 of 2 veulens. Ivm eerdere bevalling en complicaties zou ik dan voorzorg maatregelen kunnen nemen. Normaal bevalt ze alleen, we zijn er bij alle 4 niet bij geweest maar met een tweeling lijkt het mij wel handig om een camera ed. op te hangen zodat we hulp kunnen geven als dit nodig is.

Nog een inwendige scan heeft imo geen zin, je kan het veulen daar toch niet mee ontdekken. Als je het écht wil weten kan je je merrie uitwendig laten scannen bij de Lingehoeve (ben niet zeker van de naam) dierenkliniek in Kesteren.
Maar ook ik zou wel de merrie extra in de gaten houden als ze bijna moet bevallen.

nathalie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:30

Volgens mij moet er wat beter gelezen worden ?
Iedereen valt ponymens maar af. IPV dat iedereen maar hetzelfde blijft schrijven "Ik had dit nooit gedaan en waarom doe je dat nu toch" Kan je ook vragen is alles nu beter met je paardje en hoop dat je hier wat van geleerd hebt ?

Het is maar een idee

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:04

Ik ga niet afvallen.. Want ik kan het geheel begrijpen..
Je heb gedaan wat jij dacht dat goed was, een mens leert daar op positieve of negatieve manier van.. Ja toch?
Als de dierenarts een scan wil omdat dat goed zou zijn zou ik het wel doen, maar ik denk niet dat er nog veel te zien is.
Het kan ook gewoon een groot veulen zijn, of meer vruchtwater, minder beweging, meer voer.. Als een merrie al meerdere veulens gehad heeft kan dit allemaal zorgen dat ze dikker word
Misschien voelt ze zich op het moment niet zo lekker in dr vel.. Er zal vast een reden zijn... Succes! Hou ons op de hoogte

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:16

Mijn eigen merrie tjessy is gescand op 18 dagen 1,5 maand en op drie maand ze is zeker drachtig maar knijpt zo hard af dat de da niet verder binnengaat.
Telkens geen veulen gezien,nu is ze 7 maand en inderdaad extreem dik.
Ik hoop ook dat het geen tweeling dracht is.
Maar zoals velen zeggen is het nooit goed om een merrie aan haar lot over te laten bij de bevalling er kan zoveel fout gaan.
Ikzelf sta elk uur van de nacht op en de paarden staan 12 meter van onze slaapkamer raam vandaan.

Laat ons hopen dat het een enkel veulentje is.
Maar op 18 dagen scannen kan dus zoals bij mij geen zekerheid geven.

getrouwd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:24

Op 7 mnd dracht kun je die scan wel in de merrie plaatsen, maar je kunt niets meer zien omdat het veulen(s) de hele buik al in beslag neemt, en je daar niet meer tussen kunt kijken.

Afwachten is dan denk ik het enige wat je nu kan doen, en voorzorgs maatregelen zoals een camera en birth alarm kan nooit geen kwaad

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:41

Een scan heeft totaal geen nut, want je ziet niks! Ik weet niet wat voor apparaat die va denkt te hebben??

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 23:27

savath schreef:
Mijn eigen merrie tjessy is gescand op 18 dagen 1,5 maand en op drie maand ze is zeker drachtig maar knijpt zo hard af dat de da niet verder binnengaat.
Telkens geen veulen gezien,nu is ze 7 maand en inderdaad extreem dik.
Ik hoop ook dat het geen tweeling dracht is.
Maar zoals velen zeggen is het nooit goed om een merrie aan haar lot over te laten bij de bevalling er kan zoveel fout gaan.
Ikzelf sta elk uur van de nacht op en de paarden staan 12 meter van onze slaapkamer raam vandaan.

Laat ons hopen dat het een enkel veulentje is.
Maar op 18 dagen scannen kan dus zoals bij mij geen zekerheid geven.

Wij waken altijd, bij haar vorige 4 veulens zijn we de nacht dat ze geboren werden ook elk uur wezen kijken en alsnog er niet bijgeweest. Ze wordt niet onrustig, zweet niet, laat geen ween zien, etc. dus het is niet zo dat ik niet de moeite neem om te waken maar ze wil duidelijk geen pottekijkers.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 17:15

Ik ken dat katyenca heeft me zo ook twee maal liggen gehad,vanaf dit jaar is er ook camera op stal met een tv op de kamer,dan hebben ze niet door dat er pottenkijkers zijn.

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:45

ponymens, ik denk dat het helemaal niet verkeerd is om te scanne, juist omdat je dan je voor kunt bereiden op een evt tweelingdracht.
en voor de mensen die vinden dat je erbij moet zijn...het klinkt heel banketstaaf maar paarden doen het in de natuur ook zelf en zijn ok goed in staat om het zelf te doen. gaat het wel een keer fout, ja heel vervelend maar dan had je er zelf wss ook niet veel aan kunnen doen als je erbij was. een veulen krijgen is een natuurlijk proces, laat het dat ook zijn.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 21:03

Ik heb nog even overleg gehad met de DA en een scan geeft ook geen zekerheid, dus ik laat het zo. Voor alle zekerheid gaat ze in een 8x5 box vlak bij het huis met een camera, vanaf begin mei. Ze is half juni uitgerekend.

sweetlovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 21:22

tog wel mooi tog nathalie dat het gewoon goed gaat met het veulen

_nathalie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 21:23

mooi dat het weer goed met haar gaat

nathalie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 10:50

[quote="sweetlovely"]tog wel mooi tog nathalie dat het gewoon goed gaat met het veulen[/quote

Wie ben jij Sweetlovelely

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:13

Sammie schreef:
Een scan heeft totaal geen nut, want je ziet niks! Ik weet niet wat voor apparaat die va denkt te hebben??

Dat dacht ik ook al.