Drachtige merrie blijven rijden of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yvonnepuntnl

Drachtige merrie blijven rijden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 21:38

Onze merrie verwacht haar 2e veulen eind mei. Vorig jaar hebben we haar zo lang mogelijk doorgereden. Het was eigelijk de bedoeling om dat dit jaar ook te doen. We merken alleen dat ze dat zelf eigelijk niet zo'n goed plan vindt. Ze is sjagerijnig bij het opzadelen en bij het rijden merk je ook dat ze er niks(meer) aanvindt. Op zich heb ik er geen problemen mee om haar stil te zetten, maar aan de andere kant denk ik dat die beweging wel goed voor haar is. Wat is jullie mening hoerover?
Zo lang mogelijk doorrijden of nu al stilzetten??
Laatst bijgewerkt door yvonnepuntnl op 13-02-07 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

shan

Re: Drachtige merrie blijven rijden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:42

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:47

Als ze echt aangeeft dat ze er geen zin meer in heeft, dan zou ik het langzaam afbouwen.
Ze hoeft nu nog maar ongeveer drie maanden, dus geef haar maar lekker zwangerschapsverlof! Ze moet dan natuurlijk wel overdag op het land staan, maar dat zal wel neem ik aan????
En dan af en toe wat wandelen. poetsen enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:54

Als ze niet meer wil, dan zou ik als ik jou was ook niet doorzetten.

Zelf heb ik tijdens de dracht van mijn merrie goed geluisterd naar wat zij aangaf. Toen ze aangaf de galop te zwaar te vinden, hielden we het bij stap en draf. Toen ze aangaf het rijden in de bak te zwaar te vinden, hielden we het bij bosritjes. En toen ze aangaf dat ze het rijden helemaal wat zwaar vond (de laatste ruim twee maanden voor de bevalling), zijn we helemaal gestopt met rijden.

Ik heb haar echter niet stil gezet in de zin van op stal. Ze bleef gewoon lekker op de wei lopen en verder hebben we veel lange wandelingen gemaakt samen. Dit kan ik je ook echt aanraden.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 00:03

Ik heb mijn merrie sinds een week of twee ook vrij gegeven, ze begon echt last van die buik te krijgen.

Ze hoeft nog maar tot eind maart dus dat schiet ook alweer aardig op.
Stap haar nu nog een keer of twee in de buik zonder zadel, dat vindt ze nog wel erg gezellig. En ze loopt alle dagen lekker een paar uurtjes buiten Ja

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 23:22

We zijn rustig aan het afbouwen. Vanmiddag heeft mevrouw alleen maar in de bak gelopen en verplicht (van mij) wat rondjes moeten draven. Daarna wilde ze weer graag mee naar binnen. Lekker dromen in haar stalletje (van 4x4 Haha! )

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 14:14

Inderdaad, je merrie geeft het aan, dus als ze niet meer wil, begin je met afbouwen. Wel blijven bewegen in de zin van beetje wandelen, longeren, op het land, zonder zadel hobbelen, etc.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:12

ik zou naar de merrie kijken. Als ze al aangeeft dat ze er geen zin meer in heeft zou ik er niet meer op gaan rijden. gewoon lekker aan de hand stappen en iedere dag in de wei doen. krijgen ze ook beweging

ingridge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:16

Ik kon met de 7e mnd al niet meer rijden. Ze gaf het echt aan maar ook het zadel zat niet meer goed.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:22

Mijn merrie heb ik bij het eerste veulen gereden totdat het veulen kwam... Bloos
Ze vond het zelf nog prettig.. Tuurlijk deden we het relaxed, beetje stappen en draven buiten, maar ze wilde nog graag aan het werk. Het veulen was 2 weken te vroeg, maar alles was prima met moeder en kind.

Bij het 2e veulen werd ze toch wat zwaarder en vond ze het niet meer zo prettig. Dus toen ook wat longewerk gedaan. Ze ging zowiezo iedere dag naar buiten en ik ben toen ook met haar gaan wandelen. Ook hier ging de geboorte verder goed.

Eigenlijk een beetje in dezelfde lijn als wat hierboven allemaal staat... de merrie geeft zelf wel aan wat ze prettig of niet prettig vindt. Beweging (weidegang, wandelen) is zowiezo wel prettiger lijkt me... Knipoog

beenyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:31

ik zou wel gewoon blijven rijden, is goed voor de conditie behoud en ik denk dat de meeste paarden het nog leuk vinden ook. zo'n bevalling is natuurlijk ook niet niks....

die van mij moet nog zo'n 2 maand en ga op het moment vaak te fietsen met m'n paard. is ook wel een leuk idee... ik ben afgelopen weekend op buitenrit geweest, ook nog een klein stukje gegalopeerd. ging nog best goed....

jv123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:35

Je kunt gewoon blijven rijden/grondwerk, maar hou het leuk en vooral gymnastisch. Je paard is beter af met beweging en kan de bevalling ook beter aan dan.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:24

Mij is het opgevallen dat merries met een betere conditie het gemakkelijker hebben met de bevalling.

Wel heb ik gemerkt dat het per jaar, per merrie verschilt hoe lang ze willen "werken".

Heb nu 1 merrie die afgelopen 2 jaar binnen 6 maanden echt geen zin meer had en het liefst op stal bleef staan en nu super fit is en nog 3 weken dracht heeft te gaan.

Heb er nog 1 die precies het tegenovergestelde heeft en dit keer ook veel dikker is, zij krijgt per week 5 uurtjes beweging, maar als het aan haar ligt , blijft ze de hele dag liggen luieren.
Zij zal dan ook eerder zwangerschaps verlof krijgen.

Het mooiste is dat ze tot het moment van bevallen gewoon rustig door bewegen , dan kun je ook snel weer doorgaan met rijden na de bevalling.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:39

Ik rijd mijn merrie nu 1x per week (nu 9,5 maand drachtig) we gaan dan zonder zadel even een blokkie om,
ze vind het nog steeds geweldig om mee naar buiten te gaan, in de bak vind ze het niks, maar ik rijd haar
dan ook altijd recreatief. Verder wandel ik met haar, of ze gaat mee aan de fiets. Merk nog niet dat ze
het niet meer aankan of zo.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:45

Furie is 22 mei uitgerekend en moet dus nog 3 maanden. Ik rijd haar nu twee keer per week. Dit wordt der eerste veulentje, dus we doen het rustig aan. Enkel stap en draf, ongeveer 3 kwartier tot een uur incl. in en uit stappen. Ik merk met aansingelen wel steeds meer dat ze het niet fijn vind, maar als ik er eenmaal op zit wil ze graag weer aan het werk. Lachen Ze is ook mooi in conditie nog, hopen dat we dat zo lang mogelijk vol kunnen houden.
Laatst bijgewerkt door Phrono op 23-02-07 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:46

Dubbelpost.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:49

Haha. Wat ben ik toch lekker gemeeen voor mijn SecretdrachtigePony geweest. Lekker een uurtje van te voor op de hei gaan galopperen en al. Maarja, lekker een maandje van te voor goed en veel stappen, vinden ze fijn en worden ze niet te lui, en is later neit moeilijk op te bouwen!

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:18

Lis is uitgerekend voor 12/04.
Mijn bijrijdster rijdt ze nog 2 à 3x per week. Ongeveer 20-25min stappen, een een paard rondjes draf, echt rustig aan.
We zijn sowieso van plan om zolang Lis aangeeft dat het ok is, hiermee door te gaan.
Vanmiddag de eerste keer op buitenrit geweest, in totaal een uurtje rondgestapt, oortjes naar voren en doorstappen, dus ik denk dat ze er absoluut geen moeite mee heeft.
Wat we er niet meer mee doen ondertussen: springen, galopperen onder het zadel & longeren met de pessoa.
Oftwel stapritjes, of op de piste/weide.

Het is natuurlijk de ene merrie tegen de andere...

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:23

Ik rij momenteel een paard die uitgerekend is op 13 mei. Ben net weer begonnen en begin rustig met de basis. Krijg nog les tussendoor en krijg makkelijke oefeningen mee die ze nog best kan uitvoeren. Ze is zelf ook erg actief nog en zet haar beste beentje voor. Gisteren heeft ze vrij gesprongen en was ze helemaal in haar element. Ik blijf gewoon zo lekker door rijden totdat ze aangeeft het echt niet meer te kunnen. Volgens mijn instructrice kunnen we nog wel lang door rijden. Wat ik met mijn vorige paard ook gedaan heb, toen hebben we een maand verteld. Zou de dag rijden, doe de box open en daar ligt een veulentje (had de vorige dag nog gereden, stap, draf en galop) Haha! Ligt echt aan de merrie!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:26

ik heb Urissa vorig jaar tot een week voor de bevalling gereden. vanaf een maand of 8 galoppeerde ik niet meer, en vanaf een maand of 10 liet ik haar een beetje rondhobbelen en maakte niet al te kleine wendingen.
Uris liet wel merken dat ze het nog heel fijn vond om te "werken" als zij had aangegeven dat ze niet meer wou was ik aan het afbouwen gegaan en had ik haar zwangerschapsverlof gegeven

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:09

De merrie die ik rij is uitgerekend op 15 maart, ik rij haar helaas 1x per week, maar vorige week hebben we nog gereden. Toen merkte ik wel dat ze het wat moeilijker had.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:45

En merrie geeft zelf wel aan af ze het nog kan of niet.
Als je ziet dat je merrie het er moeilijk mee heeft stop je gewoon en ga je met haar wandelen of zo

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:06

Idd luister naar de merrie of geef beweging op een andere manier. Ik heb Josiane de afgelopen periode voor de dracht volop te doen gegeven dmv grondwerk en los bewegen en met nog een merrie in de bak. En de bevalling was zwaar (groot veulen) maar een half uur daarna waren ze allebei in de benen! En beide zijn zo fit als een hoentje!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:13

mijn verzorgpaard is anderhalf jaar niet bereden geweest, en ik heb nu 5 keer op haar gereden ( niet langer dan een halfuur) en ze is drachtig. 2 juni uitgeteld. Als ze het niet meer kan stop ik gewoon. en wanneer ze der veulen er uit poept :p dan begin ik weer. Jelske vind het heerlijk om weer te mogen lopen, en ze doet het graag, dan ben ik ook al gauw tevreden Lachen