Vanessa Drachtig.. wie aansprakelijk stellen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Valeria

Vanessa Drachtig.. wie aansprakelijk stellen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 10:08

tsjah laat ik hier mijn verhaal neerzetten,
vorig jaar (2006) ben ik van 1 tot 20 september op vakantie geweest, merrie naar een stalhouder gevraagd, merrie was op dat moment hengstig,
stalhouder had 2 hengsten lopen, aangezien het 2 hele jongen hengsten waren zei hij dat het geen kwaad kon,vanaf dat moment heb ik haar niet meer hengstig gezien,
nu viel me het zondag op dat ze wat aan de dikke kant was en haar buik bewoog ook ongewoon dus kreeg ik het vermoeden dat daar wel wat in zou kunnen zitten,
ik heb gister maandag de DA gebeld en hij heeft haar eerst opgevoeld en daarna gescand met de mededeling dat mijn vermoedens klopten, Vanessa was drachtig,
stel dat het misgaat, wie kan ik aansprakelijk stellen...? ik heb nl geen bewijs dat het zijn hengst is...
Vanessa is NL 1.37 en de hengst 1.70..

kekaro

Re: Vanessa Drachtig.. wie aansprakelijk stellen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:10

gaat vast niet mis, het veulen past zich aan aan het formaat van de moeder.

beetje gefeliciteerd dan maar Knipoog

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:12

ja dat komt wel goed !!
Ik heb zelf ook een nrps x kwpn,,

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:23

Vervelend, ik heb het zelf ook meegemaakt in de opfok. En mijn pony was toen 1,5 a 2 jaar!

Zij had een uitgerekende stokmaat van 1.42 en de hengst van 1.70 dus ongeveer hetzelfde verhaal, daarbij genomen dat mijn merrie nog veels te jong was...

We kwamen er pas een maand van te voren achter omdat er nooit verteld was dat de hengst losgebroken was. Wij dachten eerst dat ze gewoon een grasbuik had Boos!

Ze hebben haar wel goed opgevangen en helemaal een camera aangeschaft om haar ook s nachts in de gaten te kunnen houden.
Ik was namelijk ook errug bezorgd of mij pony hier goed uit ging komen.

Wat hier boven staat klopt wel, het veulen past zich aan aan de moeder. Moet eerlijk zeggen dat mijn pony een voorbeeld bevalling heeft gehad en meteen een super moeder was.

Maar je maakt je evengoed zorgen, en dat is echt wel terecht hoor.

Aansprakelijk stellen is inderdaad nog zo makkelijk niet. Gelukkig had ik bewijs dat het 1 van de hengsten in de andere groep was, maar omdat alles zo goed geregeld was, heb ik er verder geen zaak van gemaakt.
Het veulen is nu van mijn ouders, 3 paarden werd me echt teveel. En hij mag nu voor een 'speciale' prijs in de opfok blijven staan...

Dus bij ons is het eind goed al goed, ik hoop dat dat voor jou ook gaat gebeuren Ach gut

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:26

Als je trouwens echt bewijs wil hebben kan je altijd aandringen op een DNA onderzoek. Maar dat gaat je wel geld kosten...

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:26

jeetje
nou als jij zeker weet dat je merrie niet bij andere hengsten heeft gestaan behalve bij deze man dan
dan kun je hem mischien aansprakelijk stellen?Je kanhem altijd even opbellen en het vertellen.
Succes er verder mee

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:17

Je kan misschien door terug te rekenen wanneer ze eventueel gedekt zou moeten zijn aantonen dat het bij de hengsten van de stalhouder is gebeurd. Kon de DA je vertellen hoe ver ze is in dr dracht??

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 12:31

ik heb vanessa tussen 3 en 20 september naar de stalhouder gebracht, en ze was hengstig dus durf bijna met zeker heid te zeggen dat ze is gedekt tussen 3 en 10 september, de dierenarts zei dat ze nu rond 4 en halve maand drachtig is en dat ik erop moest rekenen dat eind juli begin augustus het veulen geboren kan gaan worden,
verders zag het er allemaal goed uit.
het is echt zo'n persoon dat als ik hem opbel dat een van zijn hengsten mijn merrie gedekt heeft hij ook nog dekgeld gaat vragen of aanspraak wil op het veulen, maar volgens mij mag hij dat niet doen of wel?

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:36

Valeria wat een toestand...

t lijkt mij nogal vreemd dat wanneer een hengst uitbreekt dat de eigenaar van de hengst achteraf dekgeld kan vragen en aanspraak heeft op het veulen...

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:39

ik denk zelf als je het veulen niet wilt houden dat je niet veel te verliezen heb om het hem te vertellen.. want misschien dat als hij dekgeld gaat vragen dat je kan zeggen je krijgt het veulen.. maar als jij hem verteld heb dat je merrie hengstig is, dan is hij niet slim geweest had hij haar bij die hengsten weg moeten houden zo moeilijk is dat toch niet lijkt mij!!
maar heb verder geen ervaring met een drachtige merrie dus kan het fout hebben

succes verder met je merrie

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:42

heb jij erin toegestemd dat ze bij die 2 jonge hengsten mocht lopen?
Dan is het gewoon je eigen schuld en had je moeten eisen dat ze apart kwam te staan. Je zegt zelf dat ze hengstig was, niet slim om dan bij hengsten neer te zetten, dan vraag je erom.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:43

hij heeft trouwens geen recht op dekgeld tenzij jij dat met hem hebt afgesproken.

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 12:44

nou nee hij had haar de eerste dag op stal gezet en toen ik in het buitenland zat heeft hij haar bij de hengsten gegooid. dus het is echt niet mijn schuld want ik wilde uberhaubt geen veulen meer fokken.. ik had duidelijke afspraken met hem gemaakt, maar hij heeft zich daar niet aan gehouden!!!
EDIT* hij weet ook nog niet dat mijn merrie nu drachtig is,ik zit echt in dubio of ik hem dit moet vertellen
Laatst bijgewerkt door Valeria op 30-01-07 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:45

mm ik vrees dat dit een lastige zaak is...
in principe is de stalhouder aansprakelijk en zou je via een rechtszaak de stalhouder aansprakelijk kunnen stellen voor de kosten die dit met zich mee brengt.
maar ja hij zal dan met tegenargument komen dat jij dalijk een veulen hebt om te verkopen
al is dat veulen geen drol waard vanwege de wilde dekking(wil niet zeggen dat het geen leuk dier kan worden)

onze buurman kwam eens naar ons toe om de kosten van een abortus aan te bieden,zijn bok was door het hek gegaan en had onze geitjes gedekt
wij vonden dat niet erg, en juist wel leuk om gezins uitbreiding te krijgen
maar ja met een pony zit je er ook nog mee dat je dalijk een tijdje niet kan rijden en geruime tijd geen wedstrijden kan rijden.
dus dat komt er ook nog eens extra bij kijken
en sja idd
de kans is klein, maar stel dat er wat misgaat... wat dan
je moet er zowiezo melding van maken, achteraf kun je hem niets meer maken !
ik zou even rechtsbijstand bellen of langs de wetswinkel gaan, die kunnen je beter helpen

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:53

Valeria schreef:
nou nee hij had haar de eerste dag op stal gezet en toen ik in het buitenland zat heeft hij haar bij de hengsten gegooid. dus het is echt niet mijn schuld want ik wilde uberhaubt geen veulen meer fokken.. ik had duidelijke afspraken met hem gemaakt, maar hij heeft zich daar niet aan gehouden!!!
EDIT* hij weet ook nog niet dat mijn merrie nu drachtig is,ik zit echt in dubio of ik hem dit moet vertellen

Ik zou de stalhouder op zijn minst op de hoogte stellen.
Vraag aan je DA of hij eventueel nog een scan kan maken van het opvoelen of dat hij een brief schrijft waarin hij vermeldt dat je merrie (naar schatting) zo en zoveel maanden drachtig is.
Laat dit aan de stalhouder zien als bewijs. Het kan zijn dat de stalhouder heel onredelijk wordt en er niks van wil weten maar het kan ook zijn dat hij het juist goed opvat en zijn 'schuld' op zich neemt.
In het eerste geval kun je altijd nog de stap naar de rechtsbijstand of wetswinkel maken, in het 2e geval kunnen jullie het onderling oplossen (maar wel alles op papier laten zetten!).

Wat je merrie betreft: veulens passen zich idd aan aan de ruimte in de baarmoeder. Ik wens je in ieder geval veel plezier toe. Dat ik mijn veulen geboren heb zien worden bezorgd me nog steeds kippenvel van de emoties Lachen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:09

! Wat verwacht je van de stalhouder !
Denk dat je dit eerst voor jezelf moet afvragen....wil je een vergoeding? Wil je zijn excuses? Wat wil je bereiken door het hem te vertellen?

als het om de vergoeding gaat, denk dat die kans klein is en het heel wat kost aan een advocaat. Je veulen brengt straks ook geld op Ach gut

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 01:29

Ik denk dat je weinig kan beginnen met je eisen, omdat je geen bewijs hebt of het zijn hengst was.
Hoe oud is die hengst eigenlijks?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 02:08

Ik zou zoiezo wat ANKE al zegt eerst duidelijk voor mezelf stellen wat je van de stalhouder wilt.
Wil je dat hij voor de kosten opdraaid? wil je excusses?
Want anders kom je meteen al onzeker over.

wat Anke verder zegt over advocaat kosten ben je via je ouders of ben je zelf rechtsbijstandverzekerd? dan kan je het via hun regelen.
als hun er heil in zien gaan ze voor je aan de slag en dat kost geen advocaat!

Maar ga eerst eens bedenken wat je van hem wilt!

(bewijs kan via DNA en via de datum van de bevalling ben je ook al een stuk verder)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 02:09

P.S. een hensgt van 1,70 is volgens mij altijd geslachtsrijp, aangezien een hengst van 10 maanden soms al bevruchtbaar kan zijn, lijkt me een hengst van 170 hoog toch gemiddeld tussen de 2 en 3 jaar oud minimaal!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 06:22

Ik zou allicht proberen om een vergoeding van de stalhouder te krijgen. Jij hebt toch niet gevraagd om een veulen erbij en voor dubbele kosten op te draaien??

Het zal misschien niet makkelijk zijn, maar ik zou het toch proberen..

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 08:58

At Anke en al die anderen er staat STEL DAT ER IETS MISGAAT, WIE KAN IK DAN AANSPRAKELIJK STELLEN? IK VERW8 GEEN BAL VAN DIE VENT!laat dat ff duidelijk zijn en ga mij niet afkraken! ik doe ook alleen mijn verhaal hier!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:00

Valeria schreef:
At Anke en al die anderen er staat STEL DAT ER IETS MISGAAT, WIE KAN IK DAN AANSPRAKELIJK STELLEN? IK VERW8 GEEN BAL VAN DIE VENT!laat dat ff duidelijk zijn en ga mij niet afkraken! ik doe ook alleen mijn verhaal hier!

En wat verwacht je nou van ons? Sorry hoor, maar deze personen hebben goede bedoelingen en proberen je te helpen hoe je dit moet aanpakken.

Wie kan je aansprakelijk stellen? Dat antwoord weet je toch al?

Ik heb ook al aangegeven dat je een DNA test kan laten doen om te zien of het veulen van 1 van zijn hengsten is.

Het is nu aan jou om actie te ondernemen als je echt iemand aansprakelijk wil stellen. Neem contact op met rechtsbijstand of iets dergelijks, informeer de stalhouder over je probleem en dat je hem aansprakelijk wil stellen bij eventuele complicaties of andere gevolgen.
Wat je dan alleen nog kan doen is afwachten!

Nogmaals, de mensen hier komen met in mijn ogen goede adviezen (en ik heb hetzelfde meegemaakt, dus ik weet waar ik over praat) en kraken je helemaal niet af. Ik begrijp dat je in een rotsituatie zit. Maar onderneem dan iig actie en ga niet andere mensen aanvallen omdat ze advies proberen te geven.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:47

jeske333 schreef:
Ik zou allicht proberen om een vergoeding van de stalhouder te krijgen. Jij hebt toch niet gevraagd om een veulen erbij en voor dubbele kosten op te draaien??

Het zal misschien niet makkelijk zijn, maar ik zou het toch proberen..

Lijkt me wel dat als hij jou een vergoeding moet geven, dat hij ook recht heeft op het veulen.

misgaan: dat kan altijd, ook bij een geplande dekking/bevalling, dus dat is een algemeen risico dat er altijd bij zit.

Als je hem aansprakelijk wilt stellen als het misgaat, staat daar dan tegenover dat hij ook aansprakelijk is als het goed gaat en aanspraak heeft op het veulen?

Wat wil je zelf: dat hij recht heeft op het veulen of wil je dat het veulen jouw eigendom blijft?(en eventueel kunt verkopen om de extra kosten te dekken) Ach gut

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:56

Ik zou die man iig op de hoogte stellen, misschien erkent hij zijn fout wel (je weet maar nooit). Verder zou ik best een beetje blij zijn met een drachtige merrie het is toch wel een beetje leuk Knipoog?
Als je wat wil doen moet je de man zo snel mogelijk aansprakelijk stellen en niet wachten totdat het veulen geboren is. Je zou kunnen zeggen dat als er iets misgaat met jou merrie tijdens de dracht of bevalling dat hij voor die kosten opdraait. Als jij verder een gezond veulen krijgt en een gezonde merrie houdt dan zou ik het veulen verkopen en heb je de kosten er wel uit.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:44

Jeetje, tja en zou de goede man wel op de hoogte stellen, niet om gezeik uit te krijgen of iets willen, maar om bij hem het besef te krijgen dat hengsten van die leeftijd dus wel degelijk vruchtbaar zijn en of hij daar in het vervolg bij paarden van anderen rekening mee zou willen houden.

Zou het vooral niet te aanvallend houden, want dan komen er vaak eisen. (tenzij je echt heel ontevreden bent om dat veulen te moeten krijgen en er geen cent aan uit wil geven, dan zou ik die man aansprakelijk stellen dat alle dierenartskosten voor hem zijn evenals het veulen en de kosten aan dit veulen gedurende de zoogperiode)