niet meelopend veulen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linsy_molly

niet meelopend veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 21:20

hallo,

ik heb nu een veulen van 1.5 maand
maar ik heb een probleem ze wilt maar niet naast me lopen behalve als der
moeder in de wei rent dan wilt ze er natuurlijk heen..
maar anders is het echt een ezel..
heeft iemand miss een tips voor mij want k doe
verschillende dingen..en dat is niet goed..
en hebben jullie een goede straf manier

groetjes rosalie

Marigold

Re: niet meelopend veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:23

hoi, je moet niet straffen maar het veulen vertrouwen geven.
om hem mee te laten lopen, doe je een touw van het halster achter haar langs, dus achter de billen langs, en of pak je haar staart erbij, je houd het veulen dan met je linkerhand bij het halster vast en met je rechterhand de staart of het touw dat achter haar langs gaat.
in het begin is het handig om met z'n tweeen te oefenen, de 1 loopt met de merrie, de ander met het veulen.

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:26

Marigold schreef:
hoi, je moet niet straffen maar het veulen vertrouwen geven.
om hem mee te laten lopen, doe je een touw van het halster achter haar langs, dus achter de billen langs, en of pak je haar staart erbij, je houd het veulen dan met je linkerhand bij het halster vast en met je rechterhand de staart of het touw dat achter haar langs gaat.
in het begin is het handig om met z'n tweeen te oefenen, de 1 loopt met de merrie, de ander met het veulen.

als je het zo doet, moet je het halster van vorne natuurlijk wel zo los mogelijk vasthouden, aangezien ze anders de lucht in gaat..

het paard moet je volgen, je moet hem niet meesleuren..

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:27

Misschien even een tijdje laten rusten en het dan later nog eens proberen. Je veulen is jong en snapt misschien de bedoeling nog niet helemaal.
Als je het later wel gaat proberen en het lukt niet dan kun je vragen om met hulp een touwtje achter de billen van je veulen te plaatsen zodat hij iets heeft waardoor ie het gevoel krijgt dat ie vooruit moet lopen.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:28

ander halve maand?? rare tijd voor een veulen om geboren te worden.maar ja,buiten dat denk ik dat het nog wel goed komt hoor!
natuurlijk wil ze nog mee lopen met haar moeder.
kijk eens of je kunt oefenen met iemand anders die moeders mee neemt en er mee wandelt, jij loopt dan ook gewoon mee met het veulen achter moeders aan, zo kan ze leren dat ze met je mee loopt, ook al zou ze het zonder jouw en het touw ook wel doen.
zo kan je het uit bouwen door soms een klein stukje van mams vandaan te lopen.
maar ik denk dat als het veulen ouder is het vanzelf goed komt.
gr.

MartineOsuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:34

leonihuis schreef:
Misschien even een tijdje laten rusten en het dan later nog eens proberen. Je veulen is jong en snapt misschien de bedoeling nog niet helemaal.
Als je het later wel gaat proberen en het lukt niet dan kun je vragen om met hulp een touwtje achter de billen van je veulen te plaatsen zodat hij iets heeft waardoor ie het gevoel krijgt dat ie vooruit moet lopen.

als het bij een 1,5 maand oud veulentje niet lukt. lukt het over een maand helemaal niet. nu heb je invergelijking met je veulen nog iets te vertellen en straks echt niet meer. en je moet niet opgeven omdat je veulen het zogenaamd moeilijk vindt (vooral) deze dingen moet gewoon zijn al vanaf dag 1

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:28

MartineOsuus schreef:
leonihuis schreef:

als het bij een 1,5 maand oud veulentje niet lukt. lukt het over een maand helemaal niet. nu heb je invergelijking met je veulen nog iets te vertellen en straks echt niet meer. en je moet niet opgeven omdat je veulen het zogenaamd moeilijk vindt (vooral) deze dingen moet gewoon zijn al vanaf dag 1

Helemaal mee eens.
Dit moet je een paar keer met zn tweeen doen. De één heeft de merrie en het veulen vast en de ander loopt er achteraan om het veulen door te laten lopen. Desnoods bij tikken met een zweepje, als die maar voorwaarts gaat. Dit hoef je maar een paar keer te doen en je veulen loopt gewoon met je mee.
Zorg dat je de beide touwen in een hand hebt en dat je de merrie naast jouw laat lopen (je eigen veiligheid).

Ik zou hier vandaag nog mee beginnen, want hoe langer je wacht des te sterker wordt het veulen. Het wordt niet makkelijker alleen maar moeilijker. Succes

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 15:14

Wat bedoel je met lopen? Naar de wei toe brengen en dat wilt ze niet? Of bedoel je moeders lekker grazen en jij wilt er lekker mee lopen door de wei heen? Dat laatste is helemaal niet nodig. Veulens moeten opgroeien daar moet je behalve verantwoord opvoeden (indien nodig) helemaal niet mee gaan tutten. Zeker niet op die leeftijd.

linsy_molly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 17:22

hallo..
erg bedankt voor de reactie en sammie..ik moet zeg maar een stukje naar de wei lopen en dan loopt et veulen achter en loopt hij maar te trekken enzo.
Groetjes.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:31

Ah zo. Ja dan is het makkelijker om een breed plat touw of je hand achter haar kont te leggen en als je merkt dat ze niet meer mee (wilt) lopen 'duw' je d'r aan met je arm/ touw. het heeft zeker geen nut om terug te trekken (hier kunnen nl. op latere leeftijd aandoeningen door ontstaan zoals ataxie, het is nl. allemaal niet zo sterk nog daarbinnen) Straffen helpt zeer zeker ook niet, want ze doet het niet om te pesten, maar omdat ze het zeer wrs gewoon niet snapt.

En zoals Marigold al zei, begin met twee mensen. Zodra ze op de druk van d'r kont reageert gelijk die druk verminderen. Ze moet nl. leren meelopen dmv druk van het halstertouw niet op druk achter d'r kont. Het beste is ook om te oefenen op de natuurlijke plaats naast de moeder (rechterflank).

MartineOsuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:44

Sammie schreef:
Wat bedoel je met lopen? Naar de wei toe brengen en dat wilt ze niet? Of bedoel je moeders lekker grazen en jij wilt er lekker mee lopen door de wei heen? Dat laatste is helemaal niet nodig. Veulens moeten opgroeien daar moet je behalve verantwoord opvoeden (indien nodig) helemaal niet mee gaan tutten. Zeker niet op die leeftijd.

correctie juist heeeeeeeeeeel veel tutten. zo krijgen ze een goed band met je en vertrouwen ze je ook. ze gaan je dan als vriendje zien

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:46

Wat je ook doet, in ieder geval niet gaan trekken. Paarden gaan van nature tegen druk in Lachen

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:01

mensen ik denk dat ik het een beetje verkeerd heb neergezet ik bedoelde eigenlijk dat je niet steeds hetzelfde heel erg lang achterelkaar moet gaan proberen snapje en ik bedoelde dus een paar dagen rust en niet een maand ofzo.. als je steeds het zelfde een uur lang doet bewijze van spreken raakt het leuke er een beetje vanaf
dus niet verkeerd bedoeld alleen verkeerd verwoord

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:08

Ik heb het aangeleerd, gewoon idd rustig vertrouwen geven en beginnen met de merrie mee te laten lopen en steeds een stuk verder weg, en als hij niet mee loopt mat het uiteinde van je touw zagtjes een tikje geven zodat hij waat ze i vooruit moet.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:10

De fokker van mijn merrie deed altijd het volgende om zijn veulens te leren meelopen aan een touw: longeersingel/schoftje om moeders heen en daaraan vast het halstertouwtje van het veulen. Dit werkt echt goed!

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:12

VeerenAshley schreef:
De fokker van mijn merrie deed altijd het volgende om zijn veulens te leren meelopen aan een touw: longeersingel/schoftje om moeders heen en daaraan vast het halstertouwtje van het veulen. Dit werkt echt goed!

Hebben wij idd ook gedaan, maar je moet uitkijken dat je het touw niet te lang of te kort maakt, want het veulen kan ook vallen ens.
En dan leert hij met zijn moeder mee te lopen en dat hij vast zit maar daarna heb je weer extra werk om hem te leren hem met een mens mee te laten lopen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:03

MartineOsuus schreef:
correctie juist heeeeeeeeeeel veel tutten. zo krijgen ze een goed band met je en vertrouwen ze je ook. ze gaan je dan als vriendje zien

JIj verstaat iets anders oonder tutten dan ik hier bedoel. Vork

MartineOsuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:04

Sammie schreef:
MartineOsuus schreef:

JIj verstaat iets anders oonder tutten dan ik hier bedoel. Vork

wat bedoel je dan

linsy_molly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 19:32

hallo,
vandaag ging het echt helemaal perfect ze liep supper mee
en deed precies wat we zeiden
bedankt voor alle tips
Groetjes Rosalie