in 2007 een veulen + opnieuw laten dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

in 2007 een veulen + opnieuw laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 22:06

Mijn vraag is of dat mogelijk is, niet dat ik dit graag wil. Maar als de mogelijkheid er is (+ als het eerlijk is tegenover mijn merrie en het veulen) zou ik er toch graag over nadenken.

Volgens mij stel ik nu een hele domme vraag Koe maar ik wil het toch wel graag weten Bloos

TeeGee

Re: in 2007 een veulen + opnieuw laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:07

Als de merrie goed gezond, waarom niet? Veel merries krijgen elk jaar een veulen.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:25

Ja hoor, hier gebeurt het jaarlijks...(zo kom je vaak ook tot de benaming fokmerries, deze worden veelal in de veulenhengstigheid gedekt en die krijgen elk jaar een veulen, tenzij ze gust zijn)

Als je merrie voldoende in conditie is nadat het veulen er uit is en ze pakt het verder allemaal erg goed op en is gezond, dan moet het zeker geen probleem zijn.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:32

Rachel wordt ook elk jaar opnieuw gedekt en brengt elk jaar een gezond veulen te wereld. Een jaar wilde ze niet drachtig worden, had ze er waarschijnlijk geen zin in. In de natuur krijgen ze vaak ook elk jaar wel een veulen. Zolang de merrie gezond is en geen problemen heeft met drachtig worden/zijn/bevalling vind ik het kunnen.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 09:35

Ik geloof toch dat het meest ideale is om het om het jaar te doen. Maar er zijn inderdaad zat merries die jaarlijks opnieuw moeder worden.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:33

mijn fokmerrie is geboren in 1994 en is nu drachtig van haar 10e veulen op rij, altijd van de eerste keer raak en ondanks dat ze wat "uit model is" (dikke buik beetje uitgzakte rug, echt fokmerrie model) ziet ze er super goed uit.
Vanzelfsprekend hoeft ze nooit te werken (maar ze is wel beleerd)
Kan niet zeggen dat ze er onder lijdt, ze ziet er altijd zo verschrikkelijk goed uit gedurende de dracht en met een veulen aan de voet. (ook gedurende de zoogperiode)
De natuur grijpt zelf wel in als de merrie er een keer niet klaar voor is, dus zie voorlopig nog geen redenen om ze gust te laten.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:44

Ik heb ook een merrie die elk jaar gewoon gedekt is achter elkaar.
Ze krijgt nu haar 7e veulen.
Andere merrie van mij kan dat juist weer niet.. De natuur laat het niet toe haar elk jaar drachtig te krijgen.. Zij heeft een jaar nodig om op rust te komen en kan daarna weer rustig gedekt worden..

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 15:53

Hmm.. het is voor ons dan misschien wel een goede optie Lachen ik ga er nog even over nadenken.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:19

Mijn merries zijn ook elk jaar drachtig. De hengst loopt er bij en de merries bepalen zelf wel of ze drachtig worden. Als ze dat zijn, ga ik er vanuit dat ze er niet klaar voor waren.
Tot nu toe is alles elk jaar weer netjes drachtig geworden zonder veearts gedoe er omheen.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:04

Ik denk dat het in principe wel moet kunnen, in de natuur worden merries tenslotte ook jaar op jaar gedekt.
Maar mijn eigen merrie is dit jaar voor het tweede jaar op een rij drachtig, en ik heb er geen goed gevoel bij. Vind het toch behoorlijk belastend voor haar ... voortaan sla ik waarschijnlijk toch een jaartje over ( Bloos maar ik heb ook de luxe dat ik 2 merries heb, en die dus kan "afwisselen" Knipoog )

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:11

Er zijn idd heel veel mensen die het doen.
Als mijn merries niet in de sport gelopen hadden had ik het ook gedaan(uiteraard wel iedere keer weer gekeken hoe de merrie er op dat moment bij staat en of alles goed gegaan is). Ik laat ze nu om het jaar dekken zodat ik er ook nog fijn mee op wedstrijd kan.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:18

Het kan in principe wel, alleen denk ik dat je gewoon goed naar je merrie moet kijken.
Mijn merrie viel echt helemaal in nadat het veulen er was, die gaf echt alles en die kregen we met flink brok enzo er niet 1-2-3 bovenop. Daardoor hebben we besloten haar een jaartje leeg te laten zodat ze lekker bij kon komen. Dat heeft haar ook goed gedaan. Inmiddels is ze weer drachtig, en het gaat hartstikke goed. Ik denk niet dat we haar dit jaar nogmaals laten dekken.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:07

Bijna alle fokmerries worden jaar na jaar gedekt. Ik las altijd wel na enkele keren een pauze in.
Mijn merrie is nu voor het 3e achtereenvolgende jaar drachtig en krijgt nu een jaar rust (nouja, gaat de springsport in, is wellicht zwaarder haha).

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:09

Hebben wij 2x na elkaar gedaan, 1e keer hadden we het jaar daarna weer een veulentje 2e keer helaas niet door uierontsteking van de merrie.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 01:32

Ik zou de merrie eerst maar eens 1 jaar leeg laten

Vetboltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:33

bij ons worden de merries elk jaar gedekt, dit word Cindy haar 4e veulen (ze is 7)
bij ons er een merrie op stal die 8 veulens achterelkaar heeft gehad zonder problemen, dit jaar is ze niet gedekt ze zit nu blijkbaar in de overgang Haha! Knipoog (ze wou namelijk niet drachtig worden)

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 19:43

Mazzel-meid schreef:
Het kan in principe wel, alleen denk ik dat je gewoon goed naar je merrie moet kijken.
Mijn merrie viel echt helemaal in nadat het veulen er was, die gaf echt alles en die kregen we met flink brok enzo er niet 1-2-3 bovenop. Daardoor hebben we besloten haar een jaartje leeg te laten zodat ze lekker bij kon komen. Dat heeft haar ook goed gedaan. Inmiddels is ze weer drachtig, en het gaat hartstikke goed. Ik denk niet dat we haar dit jaar nogmaals laten dekken.

Mijn merrie is bij de vorige eigenaar fokmerrie geweest, dus die is wel aardig wat gewend. Ik weet alleen niet of ze ook ieder jaar een veulen heeft gekregen. Ik denk dat ik het wel overweeg om het te doen, nu moet ik alleen de staleigenaar nog even overtuigen Nagelbijten / Gniffelen

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 19:38

Bij ons op stal worden de fokmerries ook ieder jaar gedekt.
Als de merries niet drachtig worden dan gaat het gewoon een jaar niet door.
er staan nu 2 merries op stal die vorig jaar (2006) wel opnieuw gedekt zijn, maar die ene wilde niet drachtig worden en de ander had cystes en een vruchtje.
De DA dacht toen dat het 2ling was en heeft per ongeluk het vruchtje weggeknepen (terwijl een andere DA op dezelfde praktijk wist van de cystes van de merrie)
maar meestal worden ze bij ons dus ieder jaar gedekt.
de staleigenaar doet dat dan gewoon tijdens de veulenhengstigheid.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 09:31

mijn merrie is nu ook drachtig en ik heb de hengst voor 2008 al klaar staan.
dus het kan wel ik doe het meestal de 10e dag dan worden ze meestal weer hengstig