Drachtige merrie met jeuk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miran

Drachtige merrie met jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 08:50

Sheril (Haflinger, 16 jaar, heeft eerder al veulens gehad) heeft de laatste tijd steeds meer last van jeuk, in haar vacht (vooral haar flanken en rond de plek van de singelstoten zeg maar) en nu ook haar hals en manen. Ze vindt het geweldig om gekriebeld te worden, maar krabt en schuurt helaas ook.
Kent iemand dit, kan dit door hormonen komen? Wasmiddel is redelijk uitgesloten, ze krijgt nu al een week alleen basisvoer (ruwvoer, brok, wortels, dus geen lucerne, muesli, pavo vital en kruiden) en ze kriebelt nog steeds, dus voer lijkt me ook de oorzaak niet. Haar vacht ziet er wel goed uit, al glanst ze niet optimaal, ik zie/voel geen bultjes ofzo.
Ik wil zowiezo nog even met de DA overleggen, maar wil eerst uitzoeken of het vaker voorkomt.

TNT

Re: Drachtige merrie met jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:11

mijn merrie had toen ze dragens was de laatste maand ook altijd jeuk, ze schuurde dan haar hele staart eraf. Zodra het veulen er was deed ze het niet meer. Ik heb haar dit met 2 veulens zien doen. Ook ging ze weleens gewoon met haar kont tegen de muur hangen. Denk dat het hormoontjes waren

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 11:46

Overigens moet ze nog ruim 4 maanden...

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:24

Vinga schuurt dr staart en borst al bijna dr hele dracht.... deed zed voorheen echt nooit maar nu heeft ze veel kriebeltjes.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 12:59

Het is niet zo vreemd dus, ik heb er al op meerdere plaatsen meer over gehoord. Probleem blijft: hoe voorkom ik coupe Fjord?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:37

niet helaas,....

mijn merrie vrat de laatste weken van de dracht haar hele kootholtes kaal..... gelukkig geen coupe pleeborstel, maar andere merries hebben dat dus wel...je doet er niets aan
wat je zou kunnen proberen, is er wat sweet itch insmeren, dat kalmeert de huid

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:05

mijn merries schuren sinds ze drachtig zijn veel meer met hun staart, zoiezo vinden ze het nu veel lekkerder om gekriebelt te worden maar die staart moet ik echt goed bijhouden anders word het echt een pleeborstel. Mijn arabieren merrie heeft ook iets nieuws, ze schuurt aan een kant van haar hoofd en krijgt daardoor allemaal kale plekjes, ik weet zeker dat het geen schimmel of iets dergelijks is dus misschien is het ook wel een drachtigheidskwaaltje.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 20:41

Sheril schuurt momenteel vooral net achter haar oren. Ik heb gisteren met teershampoo gewassen, dat leek vandaag wel geholpen te hebben. Maar ik heb alleen buiten wasgelegenheid...
Het stomme is dat de jeuk van achteren naar voren lijkt te gaan. Van de zomer was het haar staart (die schuurde ze gelukkig niet, maar ze kwam echt achteruit inparkeren om gekriebeld te worden), toen vooral haar flanken, toen haar oksels, nu de borst en dus de hals die ook steeds verder naar voren toe kriebelt. Nog even, en het is haar neus Haha! .

Bedankt voor het meedenken!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:48

Weet je zeker dat ze geen luizen oid heeft? Ik vraag me dit af omdat de jeuk alleen maar erger is geworden.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 09:16

Dit ken ik wel, Lisje heeft dit ook altijd. In haar geval zijn het de mijten, door de dracht (en de hormonen) heeft ze minder "weerstand" tegen die lastpakken en dan krijgt ze jeuk, vooral aan de benen... Helaas zijn mijten tijdens de dracht en (eerste) zoogperiode eigenlijk niet te bestrijden. Je zou als je eens wilt weten of er iets op de huid zit je DA eens kunnen bellen voor een afschraapsel ofzo. Dan kunnen ze onder de microscoop even kijken.

Cath_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:33

Mijn drachtige merrie kreeg de afgelopen weken bultjes op haar hals/borst en daar waar normaal de singel ligt. Inmiddels zijn de bultjes weer weg en zitten er nog wat korstjes. Wel heeft ze een ontzettend vette huid/haar gekregen op die plaatsen. Ik denk dus dat het talgbultjes zijn geweest. Ze vindt het heerlijk om op deze plekken gekriebeld te worden. Ook op de rest van haar lichaam laat ze het kriebelen toe, vooral ook net achter de oren, op de hals en schoft.
In vergelijking met vroeger, ofwel toen ze nog niet drachtig was, is ze daarin behoorlijk anders want eerder wilde ze daar niets van weten.
Ik denk dus dat het inderdaad wel met de hormonen te maken kan hebben en zou me niet direct zorgen gaan maken.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 23:40

Beide merrie's schuren hier hun staarten tot coupe Pleeborstel nu ze drachtig zijn Boos!
En ze worden zeker nu heeeel graag gekriebeld. Zullen idd wel de hormoontjes zijn!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 08:21

Sheril is gisteren doorgemeten met de Lecher-antenne, ze blijkt allergisch te zijn. Haar dieet bestaat voorlopig uit hooi, kuil, lucerne met NAF vitaminen, wortels en een handje brok, de Pavo Vital, muesli, slobber, lijnzaad, kruiden werden allemaal erg negatief uitgemeten. Waarschijnlijk komt de jeuk daar ergens vandaan, degene die haar doorgemeten heeft gaat nog zoeken naar een homeopathisch middeltje om die cirkel te doorbreken.
Het leuke was dat ze de energie van het veulentje ook kon meten!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:40

Misschien zijn het wel paardenaambeien, hihi..
Mijn fjordenmerrie heeft er gelukkig nog geen last van.. Afkloppen!!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 13:09

Mijn merrie had het tijdens haar dracht ook heel erg. Ik vond Sweet Itch geen fijn spul, ik gebruikte AVS14. Zorgt ervoor dat de haren niet zo snel afbreken en verzachtend voor de huid.

Ik denk idd ook dat het iets hormonaals is, ik heb toen ook zo'n ronde noppenborstel gekocht van Öster en dat vond ze heerlijk Haha!!

Ook had mijn vader 2 schuurborstels op een houten plankje vast geschroefd en die hebben we in de deurpost opgehangen. Nog steeds vind ze het fijn om daar wat tegenaan te schuren (als ze naar buiten staat te kijken bijv.), schuurt ze niks mee open, maar zij vindt het fijn Lachen.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:14

Mijn merrie schuurt haar staart ook altijd kapot als ze drachtig is, vooral de tweede helft van haar dracht.
Niks helpt.
Ik heb ook Sweet Itch, maar dat werkt echt niet (ik maak het maar op anders vind ik het zonde, maar het doet niks)
Ik ga het nu ook maar proberen met een borstel of een oude bezem.
Ik hoop dat ze hem kan vinden aan de muur, het zal wel wat schelen denk ik.
Als ze dan tochschuren..dan maar zo min mogelijk schade.
Bedankt voor de tip by the way.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:49

Die borstel tegen de muur scheelt zeker, en ze hebben die zo gevonden hoor! Ik heb de stal op de wei staan en als de deur open staat en ze wilt eigenlijk graag de andere kant ook nog even schuren, dan gaat ze de stal uit, draait ze zich om en dan gaat ze de andere kant tegen de borstels aan schuren Haha!.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:43

grappig eigenlijk...zijn ze toch slimmer dan ik dacht Haha!
Zodra ik na het weekend terug ben, hang ik hem gelijk op.