Hoe lang blijven jullie doorrijden met je drachtige merrie ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

Hoe lang blijven jullie doorrijden met je drachtige merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 18:03

Hallo Doei!

De titel lijkt me vrij duidelijk Haha! Hoe lang blijven jullie doorrijden met je drachtige merrie ?

Shayla is half maart uitgeteld , maar kan het rijden nog prima aan. Ze geeft zelf ook aan dat ze het nog niet zat is.
Of ik tot het eind toe blijf lessen met haar (in beperkte mate Knipoog ) weet ik nog niet , maar ik weet wel dat het belangrijk is om je paard zolang mogelijk in beweging te houden omdat ze dan de bevalling makkelijker aan kan.
Zelf wil ik haar begin maart echt op rust zetten , gewoon lekker op het gemak een beetje wandelen en als het mogelijk is de wei in.

Blijven jullie tot het eind doorrijden of zetten jullie je merrie van te voren op rust ?

Berdien

Re: Hoe lang blijven jullie doorrijden met je drachtige merr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:49

Mocht Jes drachtig zijn, dan blijf ik met haar doorrijden totdat ze aangeeft dat het niet langer gaat. Wel ga ik langzamer hand rustiger aan doen, geen rengalopjes meer, en niet meer springen. Het verschilt per paard, sommigen rijden bijna tot aan de bevalling zelf door, sommigen moeten weken van te voren rust.
Als je maar goed luistert naar je paard, dan kan er weinig fout gaan lijkt mij Lachen

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:33

Mijn merrie moet nog iets minder dan 5 maanden,maar valt al weinig mee terijden,vandaar nog maar 2 x in de week stappen met lange teugel voor de rest longeren en losgooije.
En natuurlijk lekker verwennen.

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:35

mijn verzorgpaardje is eind maart uitgerekend, en ik geef haar nu 3 keer per week beweging, en aangezien ze al best dik is mag ze nu van mij lekker halsstrekken, dus een stuk lager, maar nog wel rond, maar niet meer zo hoog, dat gaat niet echt goed meer met al die kilo's achter haar aan Haha!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:39

angel is evenlang drachtig en die heeft geen zin meer Ach gut
gewoon kijken wat je paardje ervan vindt Ja als zij zich top voelt kan je in principe tot de laatste dag rijden, is wel al vaker gebeurd, maar hoop er niet op Knipoog

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:49

ik heb met mijn merrie altijd doorgereden tot aan de bevalling en ze gaf zelf aan wat ze wel en niet wilde
veulens waren er altijd zo

ingridge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:45

Mijn merrie is 17 mrt uitgerekend maar ze gaf met de 7e mnd al aan dat ze niet meer wilde..ook het zadel pastte niet meer (zo rond was ze toen al, hoofdzakelijk gras).

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:48

Mijn merrie is in april uitgerekend en ik doe al niet veel meer met haar.
Zo af en toe wat stappen of een rustig buitenritje. Ik probeer wel om zo vaak mogelijk te longeren. Ook gaat ze iedere dag naar buiten.
Ze geeft zelf heel duidelijk aan wanneer ze er geen puf meer in heeft Haha!

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:23

Vinga is 14 april uitgerekend en die rijd ik nog 3x per week licht recreatief, veel stappen en af en toe nog een drafje, galoperen wil ze soms nog wel hoor maar dat doe ik niet, want daarna is ze helemaal kapot. Ze staat ook elke dag buiten op de wei en en ik ga ook wel eens met dr wandelen, ze krijgt nog beweging genoeg nu, als ik ze dat niet geef wordt ze chaggie.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:27

Nianka blijft in training tot 28 januari, heb dan nog een clinic.
Maar waarschijnlijk doen we dan geen galop meer, dat vind ze niet zo grappig meer.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:00

Hangt helemaal van de merrie af. Die van mij heeft tot geloof 3 maanden van te voren nog lekker gelopen onder het zadel, en op een bepaald moment zag je dat ze dat zadel niet echt fijn meer vond. Toen zijn we eerst nog even zonder zadel doorgereden, en wat weekjes daarna helemaal gestopt.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:04

Ik ben ook erg benieuwd wat iedereen zegt.
Wiolita het paard wat ik rijd is niet van mij, ze doet de laatste tijd steeds vervelender en ik denk dat ze gewoon echt last heeft van het veulen. Ze is ook al erg zwaar. Als het aan mij ligt ga ik over een paar weken toch wel stoppen

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:02

mijn merrie wordt aankomend voorjaar gedekt, maar ik blijf haar zo lang mogelijk doorrijden.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:24

Mijn paard is 5 april uitgeteld en ik wilde haar graag doorrijden maar kom al vanaf vorige maand niet meer aan het rijden toe. Ze wil echt niet meer, is boos tijdens het rijden op alles in de buurt terwijl je normaal gesproken geen makkelijker en liever paard kan bedenken. Ook in het bos was het een aaneenschakeling van zwiepen met de staart en oren plat in de nek tegen mijn rijmaatje haar pony. Dus staat ze nu stil tot na de geboorte.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:37

Utah staat al vanaf november stil (uitgerekend in maart). Wegens slechte omstandigheden om te rijden.
Kim gaat in principe tot februari mee op wedstrijd (uitgerekend eind april). die probeer ik door te blijven rijden.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 07:58

hangt inderdaad helemaal van je merrie af, ik heb de mijne de eerste dracht tot 3 weken voor de bevalling gereden, de 2e dracht na 6 maanden al niet meer, de fries hier op stal, was zaterdags mee op een buitenrit, en zondags is veullie geboren.... de 1 of de ander maakt veel verschil..

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 11:31

Mjn merrie moet begin april en geeft nu al aan dat ik haar echt in de weg zit tijdens rijden. dus longeer hoofdzakelijk alleen maar want dan blijft alles in elk geval nog soepel!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 11:38

ik heb zelf geen drachtige merrie, maar mijn instructrice heeft gezegt dat je opzich gewoon kunt doorrijden tot de dag zelf ongeveer!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 12:02

Furie is 21 mei uitgerekend en laat nog helemaal niks merken. We rijden nog 2/3 keer in de week, hooguit 3 kwartier, redelijk intensief.

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 13:29

Mijn verzorgmerrie is 15 maart uitgeteld en ik wil haar zo lang mogelijk doorrijden. Rijden in de bak doe ik sowieso al niet met haar, maar 1x per week een buitenritje en wat parelli. Als dat straks niet meer gaat gaan we gewoon buiten een halfuurtje zonder zadel stappen totdat ze aangeeft dat rijden niet meer lukt...

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:07

Met sjanty rijd ik 3 of 4x per week, zover het weer het toelaat Tong uitsteken .
Wij gaan altijd naar het bos en draven veel, af en toe een stukje stap. Ze houdt het nog prima vol, al vraag ik me wel elke keer af hoelang nog Zij zijn groot en ik is klein! .
Maar zolang zij gewoon zichzelf blijft rijden , blijf ik rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:01

Zolang mogelijk, ongeveer 3 x per week. Op het laatst niet meer galopperen of dressuur, maar lekker buitenritje. Kan tot de laatste dag.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 21:21

Toch leuk om te horen dat het bij iedereen hee verschillend is Ja

Shay loopt nog steeds op volle kracht mee in de les Haha! En ze is het zo te merken nog lang niet zat.
Enige probleem wat ik had was dat m'n VZH zadel niet meer paste , nu rijd ik mee met m'n australian stockzadel , en die past nog prima , is net wat breeder Knipoog

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 09:34

Capriola wil ik ook zo lang mogelijk doorrijden, nu maken we veel buitenritten als het weerk dat even toelaat dus ik voorzie ook geen problemen daarmee. (behalve of mijn zadel wel zo lang blijft passen...)

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:22

Nianka is net zo lang drachtig als shayla, maar ze kan het echt niet meer.
Dat uurtje per dag lopen lukt nog wel maar de galop is echt een crime om te doen nu met haar.
Ze wordt boos, ze gaat slaan, ze gaat ineens stilstaan.
Dus van mij hoeft ze dat niet meer vanaf nu is het gewoon stap en draf.
Daarmee blijft ze ook wel soepel.